Dag 11 zondag 12 maart 2023 Rimogne - Lalobbe 34 km

12 maart 2023 - Lalobbe, Frankrijk

Na een heerlijke nacht in een mooie kamer met eigen douche en groot tweepersoons bed ging vanmorgen rond 7 uur de wekker weer. We hadden afgesproken dat we rond 8 uur aan tafel zouden zitten voor het ontbijt. Ook hier was dit weer super verzorgd. Lekkere croissantjes, plakjes cake, per persoon een bakje crème brûlée, vers gesneden fruit en natuurlijk een baguette (stokbrood). Het was allemaal even heerlijk. Na het eten even afgerekend en een stempel laten zetten en daarna zijn we rond kwart voor negen vertrokken.
Vandaag zondag deed zijn naam geen eer aan. Bij het openen van de rolluiken van mijn kamer deze morgen zag ik al dat het geregend had en dat het buiten een beetje mistig en grijs was. Verder prima wandelweer hoor alleen jammer van het beperkte zicht. We (ik loop weer samen met Ton) konden rustig op gang komen, eerst een stukje afdalen en weer een beetje stijgen. Maar na een ongeveer een uur begon het serieuzere werk. Een vrij lange en best stijle helling lag ons op te wachten. Een klim die voor mijn gevoel wel een paar kilometer duurde. De weg was niet precies recht dus telkens hoop je dan dat het na die volgende bocht toch eindelijk wel vlak zal worden. Maar die hoop werd dan weer stevig onderuit gehaald als je dan weer een stuk weg voor je zag dat omhoog bleef gaan. Even genoeg over het wandelen zelf want we maakte nog iets veel leukers mee.

Na uren ploeteren, heuvel op heuvel af op soms geasfalteerde paden maar vaak ook over glibberig gladde bospaden kwamen we tegen drie uur aan bij het plaatsje Signy-l’Abbaye. We hoorde muziek en zagen vooraan in het dorp een bord staan met Carnaval Signy en Fete Mars, wat zoiets betekend als Maart feest. Toen we op het geluid af gingen werd het steeds duidelijker, het was Carnaval in het dorp. Dat kan toch geen toeval zijn dat wij juist op dit moment dat dorpje binnen liepen. De optocht was net begonnen en wij waren erbij. Toen ik voor mijn tocht de verschillende emblemen op mijn rugzak heb laten plakken door Antoon Jansen kreeg ik de rugzak terug met een klein Peeënvlagje er aan. Dit vlagje heb ik er niet altijd aan laten hangen maar ik had het ook niet thuis gelaten. Deze moest nu dus even voor de dag komen. Zo ook het miniflesje Schrobbelér dat ik van Harrie Klijs gekregen heb. Tja, ik draag het flesje al ELF dagen bij me en juist op die elfde dag heb ik het hier ‘nodig’. Hoe mooi kan het zijn. Nadat we de optocht in 15 minuten helemaal gezien hadden hebben we nog even koffie gedronken in plaatselijke Auberge. Bij ons zouden de cafés vol zitten maar hier blijven alle mensen op straat en is er in de kroeg niets te doen.

Na deze pauze moesten nog een 6 kilometer stappen om bij ons slaapadres aan te komen. We konden ons pas na vijf uur melden want voor die tijd waren Danielle en Claude nog niet aanwezig. Toen we op zo’n vijfhonderd meter van het huisje waren zagen we een andere pelgrim net naar binnen gaan. Eenmaal bij het huisje werden we hartelijk ontvangen door Danielle. Die andere pelgrim (Francis uit Walonië) stond ook nog in de hal dus daar maar kennis gemaakt met Francis en Danielle. Nadat we onze spullen op de kamer gelegd hadden konden we nog een biertje drinken in de warme veranda. Daarna opfrissen, even rusten en om kwart over zeven aan tafel voor een warme maaltijd. Daar werden we verrast door Claude, de man van Danielle. Hij zat aan tafel met een flessenrekje met zes flessen met zelfgemaakte likeuren. We mochten zelf kiezen tussen appel, framboos, sigorei, walnoten en nog twee likeuren. We hebben drie verschillende smaakjes geproefd. Na de likeurtjes werd de rode wijn op tafel gezet. Ik drink gewoonlijk nooit wijn maar nu we in Frankrijk zijn gaan we het toch maar eens proberen (het zal wel vaker geserveerd worden). Daarna waren we toe aan de warme maaltijd. Eerst groentesoep, daarna een ovenschoteltje met aardappelpuree en draadjesvlees onderin met een salade. Voor het toetje werd er nog een kaasplankje op tafel gezet met stukjes stokbrood. Dit deed wel erg denken aan de reclame van: du pain du vin du boursin. Deze heb ik even aan me voorbij laten gaan, ik houd niet zo van Franse kaas en er zou nog een toetje volgen. Het toetje liet ook niet lang op zich wachten, een heerlijk kommetje met chocolade mouse met een toefje speciale slagroom. Het was een uitgebreid diner (2 uur aan tafel) en het was allemaal erg lekker. Nu ben ik de laatste hand aan het leggen aan dit verslagje en ga zometeen naar bed. Doordat er nu drie pelgrims zijn in dit huis moet ik de kamer delen met Ton. Gaat wel goed komen denk ik want na 34 km stappen, die paar biertjes van vanmiddag, de likeurtjes voor het eten en de rode wijn tijdens het eten zal ik geen moeite hebben om in slaap te komen denk ik.

Morgen is het weer werkensdag ;-)  met weer een etappe van ongeveer 30 km voor de boeg.

Groetjes en tot morgen,

Alfonshttps://www.relive.cc/view/vxOQ4yX2GMv

1. Peter:
    12 maart 2023
    Het gaat goed Alfons, stap voor stap, kom (en) jullie er wel. Fijn dat er meer pelgrims onderweg zijn. Wen maar aan de wijn, dit is traditie, water, wijn en brood bij de maaltijden. Buen Camino.
  2. Lowie:
    13 maart 2023
    Mooie dingen die allemaal op je pad komen Alfons. Kan haast geen toeval zijn, toch? Enne….rooie wijn?? Als je terug bent maar eens een flesje open trekken dan🍷. Maar weer een mooie dag. Met natuurlijk de winst van VV Dongen én PSV. Da’s ook mooi. Succes morgen👍
  3. Annemieke:
    13 maart 2023
    Wat een heerlijke overnachtingsadressen hebben jullie zeg, jullie worden echt verwend! Heel fijn
  4. Marco:
    13 maart 2023
    O Alfons toch, ik lig helemaal in een deuk als ik jou daar op een foto zie met een peeenvlag aan een carnavalsoptocht !
    Hoe krijg je het verzonnen zo ver van huis.
    Geniet ervan kerel.
  5. Danniëlle y Andy:
    13 maart 2023
    Als je niet goed oplet dan ben je daar zomaar ineens Prins Carnaval!
  6. Harrie:
    13 maart 2023
    Alfons een mooiere gelegenheid om op dun elfde dag je schrobbelaar te nuttigen vind je niet 😀
    En dan dun dag afsluiten met een kaasje en rode wijn dat is echt Frankrijk
    Geniet ervan en op naar de volgende heuvels
  7. Monique:
    Hee blije appelbol,
    Jij bent de start van mijn braintraining iedere dag. Zo help je mij ook nog 😀.
    Mooi om te lezen, ga zo door.🍀