Dag 13 dinsdag 14 maart 2023 Saint-Loup-en-Champagne - Reims 32 km

14 maart 2023 - Reims, Frankrijk

Vandaag na 13 dagen wandelen en ruim 400 km verder gearriveerd in Reims.

Vanmorgen weer het dagelijkse ritueel, een heerlijk verzorgd ontbijt, een stempel laten plaatsen en afrekenen en dan vertrekken. Deze morgen zijn we rond half negen vertrokken voor onze tocht richting Reims. Anders dan de laatste dagen hadden we nu nog geen slaapadres geregeld, dit zouden we in de loop van de dag wel proberen te regelen. Gisteravond hadden we het in het begin te druk om een slaapplek uit te zoeken en toen we er wel tijd voor kregen was het te laat om slaapadressen te benaderen. Dus vanmorgen op tijd op pad. Er stond nog steeds een zeer harde en best wel koude wind. Gelukkig was de wind iets gedraaid en hadden we de wind niet meer vol op kop zoals gisteren maar meer van de zijkant en soms zelfs in de rug. Tijdens het ontbijt regende het nog een beetje maar tijdens onze wandeling hebben we geen regen meer gehad. Het gebied richting Reims was iets vlakker dan gisteren maar het waren nog steeds heel veel grote akkerbouwpercelen waar we doorheen liepen. Na een uurtje wilde we de eerste pauze houden. We konden nergens een bankje vinden en zijn toen bij een grote akkerbouwer het erf op gelopen met de vraag of we in zijn loods even mochten pauzeren. Hij nam de tijd voor ons en vroeg ons zelfs even binnen om een kopje koffie te drinken. Het was nog net te nat op het land en hij had het daardoor niet zo druk vandaag. Hij vond het wel leuk om even een gesprekje te hebben met een paar van die Hollanders. Hij vertelde welke gewassen hij allemaal verbouwd en dat hij nog niet zo lang geleden had geïnvesteerd in een loods waarvan het dak is opgebouwd met heel veel zonnepanelen. De verschillen tussen de ondernemers zijn hier erg groot. De grote die vooruit kunnen en willen kopen de kleinere bedrijven op. Deze akkerbouwer heeft ruim 500 hectare in gebruik en hoort in deze regio zeker niet bij de grootste. Hij gaf aan dat hij ook een deel biologisch had geprobeerd maar daar weer van terug gekomen was omdat de opbrengst in Euro’s niet mee viel. (Jammer)

Na deze eerste stop zou het weer anderhalf uur duren voordat we in een volgend dorpje zouden komen. Daar dus ook maar een pauze ingepland. Vanaf hier kon het wel eens meer dan 2 uur duren voordat we de volgende pauze zouden hebben. Wij weer op pad en we kwamen in Bazancourt langs een zeer grote suikerfabriek waar ze de suikerbieten uit deze regio verwerken. Nadat we Bazancourt achter ons hadden gelaten kwamen we weer in de open velden en kregen we weer zeer lange landweggetjes voor de kiezen. De verschillende wolkenluchten waren werkelijk prachtig (zie foto’s). Soms zag je op grote afstand een bui leeg vallen terwijl wij in het zonnetje liepen. Toen we op zo’n 11 kilometer van Reims vandaan waren konden we de contouren van de Kathedraal al waarnemen. In het begin was ik er niet helemaal zeker van maar hoe dichter bij hoe duidelijker het werd. Wat een immens bouwwerk moet dat zijn als je dat van die afstand al waar kan nemen. Het werkte ook als een soort motivatie. Het was lang lopen voordat we in een voorstadje van Reims nog een stop in zouden lassen maar als je dan steeds dichter bij die grote kerk komt doet dat toch iets met je.

Maar eerst in het voorstadje nog even een stop ingelast bij Café Relax. En het was er ook best relaxed, behalve de WC dan. Tja ik zeg niet dat ik ze nog nooit gezien had maar toen ik bij het toiletbezoek ineens zo’n gat in de grond zag was dat zo’n ‘Ohja’ momentje, we zijn in Frankrijk. Verder was het er voor ons prima toeven voor een bakje koffie en een cola.

En dan is er ineens nog maar 4 km te gaan voordat we bij de ‘Cathédrale Notre-Dame de Reims’ zijn. Ik weet niet waarom maar toen we op een 3 km afstand van de kathedraal over een brug richting het centrum van Reims liepen en ik zag die kathedraal daar voor me, werd ik er wat emotioneel van. Is het dat bouwwerk, is het die tocht er naar toe, is het de tijd van huis, wat is dat dan toch? Mooi was het wel. Zeker als je dan ruim een half uur later die foto’s van dit prachtige gebouw kan maken met een bijna strak blauwe hemel, dan is dat voorlopig de beloning van de eerste 400+ km wandelen. Nooit gedacht dat dit zoiets bij me los zou maken. Ik bezoek normaal niet zo snel een kerk of een kathedraal maar nu ik op Camino ben al best wel vaak. En zeker bij deze kathedraal ga je je dingen afvragen als: waarom?, waarom zo groot?, wie verzint dit?, door wie is dit gemaakt?, hoe lang geleden al?, wie onderhoud dit allemaal?, enz….

En ook binnen in de kathedraal gaan die vragen door, alles is zoooo immens groot. We hebben er rustig doorheen gewandeld en natuurlijk ook hier een kaarsje aangestoken. Achter of voor (waar we binnen kwamen) in de kathedraal was een soort winkeltje waar we om een stempel van deze bijzondere plek gevraagd hebben.

Na het binnenhalen van al deze indrukken vonden we dat we wel een biertje verdiend hadden. Bij de eerste ‘kroeg’ naast de kathedraal naar binnen. Daar aan de grote blonde Leffe van bijna € 10,-, we vonden dat we die wel verdiend hadden na 100 km stappen in 3 dagen.

En dan op naar onze slaapplek. Deze keer hebben we gekozen voor een optie die we bij Booking.com tegen kwamen. Het was even lastig om binnen te komen want dat werkte met een code en dat stond volgens ons niet duidelijk in de bevestigingsmail aangegeven. Eenmaal binnen is het een prachtig appartement met alles erop en eraan. Tja het is even anders dan wat we de laatste dagen gewend waren maar dit is ook wel eens lekker. We zijn even bij de supermarkt om de hoek wat boodschappen gaan doen voor ons avondeten en dan kan dat avondeten (zonder aperitiefjes) ook zo gebeurd zijn. Verder een paar biertjes ingeslagen om tijdens het schrijven van dit verslag te nuttigen en dan zometeen weer op tijd naar bed.

Voor morgen hebben we wel een kortere etappe (+/- 23 km) op de planning staan. Eerst nog een beetje in Reims rond kijken en dan weer verder richting het (hopelijk) zonnige zuiden.

Ohja, zondag had ik ook een video geplaatst van die carnavalsoptocht. Deze stond niet tussen de foto’s en moet je bovenin de pagina apart aan klikken.

Groetjes en tot morgen,

Alfons

1. Gerrie van Loon:
    14 maart 2023
    Die carnavals video heb ik zeker gevonden.
    Prachtig om al je verslagen te lezen met bijbehorende foto’s.veel succes verder
  2. Helma Goos:
    14 maart 2023
    Weer geweldig om te lezen, mooie foto’s die er bij staan en zeker indrukwekkend
    Samen al deze mooie dingen beleven met iemand die ondertussen al een vriend geworden zal zijn
    Geniet vooral verder
  3. SURMONT Bert:
    14 maart 2023
    Reims is zeker een bezoekje waard plus de daarrond liggende champagnehuizen 😉
  4. Lowie:
    14 maart 2023
    Goeiendagschotel, in “La douse France” weten ze ook wat ze voor een biertje kunnen vragen Alfons. Sluit goed aan bij hét thema van de laatste dagen hier in NL waar jij mooi van verschoond blijft; de verkiezingen. Je wordt er gek van. En dat maakt me ook een beetje jaloers op jou ondanks dat tientje Alfons. Wat is het mooi en gaaf. Geniet er lekker van. Ik wens je(jullie) wederom een mooie etappe toe🚶‍♀️🥾🥾👍
  5. Patricia Weijtmans:
    14 maart 2023
    Vanuit Bonaire wensen wij je veel mooie wandel km's toe.
    Theo, Patricia en Tess Weijtmans
    Bonaire 🦩
  6. Bram Hanemaaijer:
    15 maart 2023
    Hi Alfons met wie loop je gelijk op ? Veel succes bij vervolg en de zomer komt er aan
  7. Dineke in ‘t Groen:
    15 maart 2023
    Alfons wat een indrukwekkende reis nu al. Ook je verslag van de dag vanmorgen weer gelezen. Je heb je roeping gemist. Leuk om je zo te volgen. Veel wandelplezier vandaag.
  8. Meriam Baas:
    15 maart 2023
    Wow, net even bijgelezen. Nu al een bijzondere reis. En dan ben je nog maar net begonnen 😁. Geniet er van en wij blijven meegenieten via dit log. Stap ze!
  9. Renee:
    15 maart 2023
    Hey Alfons, die emotie van naar die kathedraal toelopen dat herken ik heel goed. Dat dingen door mensenhanden gebouwd er al eeuwen staan en al 1000 jaar pelgrims aan zich voorbij hebben zien komen en tijdens die periode steeds aangepast, verbeterd en vergroot worden. Indrukwekkend dat je in die voetstappen mag lopen. Ik ben benieuwd of je ook "livres d'or" hebt zien liggen en er een bericht in achter laat. Ik zag die veel in kappellen en kerken onderweg en dat gaf veel steun. Hoe verder je komt hoe meer medepelgrims je gaat tegenkomen, interessant wat de mensen beweegt. Buen Camino en geniet van elke dag! 🍺
  10. Eric van Buel:
    15 maart 2023
    Hoi Alfons, Het blijft een beetje vreemd toen ik je heb gesproken zij je dat je niet z’n goede schrijver was. Je hebt je eigen erg onderschat wat je verslagen zijn geweldig geschreven. Ik probeer een voorstelling te maken van wat je allemaal meemaaakt tijdens je tocht hetgeen aardig likt a.d.v. je verslagen. Blijf genieten van je tocht en veel succes.
  11. Fons en Anny:
    15 maart 2023
    Hoi Alfons, je schrijft echt mooie verslagen.
    Wij vinden het leuk om je te volgen.
    Heel veel succes verder Fons en Anny.
  12. Harrie:
    15 maart 2023
    Alfons voer je al hele gesprekken met een Franse boer knap hoor !
    Indrukwekkend he die kathedraal als je daar voor die hoofdingang staat met zijn gigantische beeldhouwwerken. Zo te lezen heeft het echt indruk op je gemaakt
    Ondanks de prijs zal het pilsje wel gesmaakt hebben. Wat die wijnvelden betreft die komen nog wel.