Dag 15 donderdag 16 maart 2023 Champillon – Montmort-Lucy 28 km

16 maart 2023 - Montmort-Lucy, Frankrijk

Vandaag hebben we een relatief rustig dagje achter de rug.

Vanmorgen eerst samen met wandelmaat Ton heerlijk ontbeten in de keuken van de gastheer (naam ben ik vergeten). Vanuit de keuken hadden we een prachtig uitzicht op de vele wijngaarden in de valij van Epernay. Weer een mooi stempeltje ontvangen, slaapplek en genuttigde fles champagne (€20,-) afgerekend en we konden weer vertrekken.

Rond negen uur gingen we weer op pad. We hadden elkaar belooft dat we zo weinig mogelijk extra kilometers zouden lopen naar ons volgende slaapadres. De Jakobsroute was vandaag dus niet altijd heilig voor ons, soms volgde we liever even Google Maps als dit beter uitkwam. Bij vertrek gaf Google aan dat het in 23 km te doen moest zijn maar de ervaring van de laatste dagen leert dat er altijd meer kilometers bij komen dan gewenst.

We liepen eerst door de wijnvelden naar Epernay. Verschillende arbeiders waren druk bezig met snoei werkzaamheden aan de druivenstruiken. In Epernay aangekomen hebben we eerst de Église Notre-Dame bezocht. Elke grote kerk wordt hier blijkbaar Notre-Dame genoemd wat zoiets betekend als Onze Lieve Vrouw. In het kroegje naast de kerk even koffie gedronken en weer door.

Toen we langs een speciaal champagne winkeltje liepen viel mijn oog op wel heel grote flessen champagne. Ik daar naar binnen met de vraag of ik er wat foto’s van mocht maken. De dame achter de toonbank sprak goed engels en vroeg me waarnaar ik onderweg was. Toen ik over Compostella begon werd ze helemaal blij, daar was zij ook al vier keer geweest. Helaas alleen de laatste paar 100 kilometers zij ze maar het was een wens van haar om ook nog eens vanuit Epernay die tocht te gaan maken. Ik ondertussen wat foto’s gemaakt van deze prachtige zaak en weer verder. Ik kon er maar niet over uit dat er een fles van € 1.250,- bij stond. Die Max Verstappen heeft al voor een paar centen over zich heen gekregen.
Ton had gisteren in Reims een ‘camelback’ gekocht. Dit is een waterzak die in je rugzak past en met een slangetje eraan zodat je tijdens het wandelen af en toe een slokje water tot je kan nemen. Hoef je niet telkens heel die rugzak af te doen om een flesje water eruit te halen. Maar nu was Ton z’n nieuwe zak lek. Dat was balen, dit ding koste hem gisteren bijna € 50,-. Toen we bijna Epernay uit liepen zagen we nog een hele grote Intersport zaak. Daar nog maar even gekeken voor een nieuwe zak voor Ton. En die hadden ze daar wel, gelukkig nog wat goedkoper dan die van gisteren. Nu maar hopen dat deze wel heel is en blijft. Ik heb in die zaak mijn eerste flesje zonnebrand gekocht. Normaal wandel ik vaak met een pet op maar als er wat hoogteverschillen te overbruggen zijn dan doe ik dat liever zonder dat zweetdeksel op mijn hoofd. Het zonnetje kwam er vandaag al regelmatig goed door dus dan maar insmeren.

Bij het verlaten van Epernay liepen we nog een aantal kilometer door de wijngaarden maar kwamen daarna al weer snel in een bosrijke omgeving. We liepen via een lang pad wat ook door jagers gebruikt wordt. Om de honderd meter stond wel een verhoogde ‘stoel’ waarop de jagers waarschijnlijk plaats nemen als het wild naar dat pad opgedreven wordt. Dit weet ik niet zeker maar zo stel ik het me voor. De bospaden waren gelukkig minder zwaar dan gisteren en de totale afstand ook dus we waren minder moe dan de laatste dagen.

Het ritueel bij ontvangst was weer zoals wij het graag hebben. Eerst even spullen naar de kamer brengen, dan een biertje drinken met de gastheer en dan even douchen en relaxen tot het avondeten om zeven uur op tafel staat.

Het eten was heerlijk. Salade, pasta vlindertjes en een flinke kippenpoot per persoon. Normaal houd ik niet zo van die pasta gerechten maar deze lagen in de jus van de kippenpoten en dan smaakt dat toch erg lekker. Als toetje kregen we nog vanille ijs met vruchtensiroop en slagroom. Voordat we terug gingen naar de kamer hebben we nog even om een paar blikjes bier gevraagd om de avond mee door te komen. Veel meer hebben we niet nodig want morgen staat er toch weer een dertiger (30+km) op de planning. Nu nog even relaxen en dan weer op tijd gaan slapen zodat we morgen uitgerust zijn.

Eindbestemming morgen is Sézanne.

Dit was het weer voor vandaag.

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Harriette:
    16 maart 2023
    Wat fijn dat het weer beter wordt. Regen is niet tof. Je stappen goed door. Als je zo doorgaat, dan kom je eerder dan gepland aan.
    Geniet van al het moois om je heen.
  2. Peter:
    16 maart 2023
    Geniet van alles, het onderweg zijn is mooier dan aankomen! Neem de tijd.
  3. SURMONT Bert:
    17 maart 2023
    Nice 👍
  4. Lowie:
    17 maart 2023
    Sund van die sjampoepel die elke race over Max heengaat inderdaad Alfons. Zeker als je ziet wat ie kost. Heb ook wel eens rekeningen gezien wat er in Monaco betaald wordt voor dat kostelijke vocht . Dan is die €20,- en zelfs €1.250,- een schijntje. Onze pa zei altijd; ”weet je wat sund is?? Goei boter aan je kont smeren en zelf droog brood eten, da’s pas sund”. Als je weer eens een kaarsje aansteekt in een van die mooie Notre Dames, dan doe dat ook maar voor hem👍. Uit het verhaal kan je halen dat het weer een mooie tocht was vandaag Alfons. Goed man. We gaan weer richting weekend op aan. Heerlijk. Voor morgen gezond weer op en succesvol met de volgende etappe. Gegroet