Dag 16 vrijdag 17 maart 2023 Montmort-Lucy - Sézanne 32 km

17 maart 2023 - Sézanne, Frankrijk

Weer een dertiger (30+ km) gewandeld vandaag in prachtig weer.

Vanmorgen ook weer heerlijk ontbijtje met goede koffie in een prachtig huis midden in de landerijen. Het huis ligt voor ons gevoel in the middle of nowhere (echt ver in het buitengebied). De gastvrouw (naam kwijt) had ons aangeboden om ons naar het dorpje Montmort-Lucy te brengen met de auto. Het aanbod was lichtelijk verleidelijk maar we zijn toch bezig aan een voettocht?? Dus nee, we wandelen er zelf wel heen. Ze hadden al aangegeven dat er op vrijdag een weekmarkt is in het dorp. Daar zouden wij wel wat proviand voor onderweg kunnen regelen. Bij de plaatselijke patissier hebben we wat broodjes gekocht voor onderweg en op de markt een trosje gezonde vitaminen in de vorm van bananen. Verder waren er maar weinig kraampjes op de markt, een beetje vergelijkbaar met Dongen. Er stond ook een wagen met gebraden kip, maar om zo’n kip heel de tocht in de rugzak mee te nemen leek me niet zo’n goed idee.

Nadat we de markt bezocht hadden gingen we weer verder op pad. We wisten dat het weer een tocht van ongeveer 30 km ging worden. We zouden proberen om de kilometers die de officiële route ons om zou leiden via Goolge Maps korter te lopen. Het was prachtig wandelweer met een temperatuurtje ruim boven de 10 graden en lichte sluierbewolking. Het stukje asfalt dat we tot het dorp hadden gehad hebben we al vrij snel verlaten en het werden weer landweggetjes en bospaden. Lange stukken van minimaal 5 km zonder ook maar iemand te zien en zonder dorpjes. En als je dan in een klein dorpje komt zie je ineens een paar mooie (als je er van houd) palmbomen staan. Dat voelt op dat moment alsof je een stuk overgeslagen hebt. Een paar passen verder ben je weer in de werkelijkheid en sta je weer op een bospad.

We hebben de Jacobsroute even los gelaten en zijn u via Google Maps richting Sézanne aan het lopen. Maar dan krijg je af en toe met verassingen te maken. Niet elk pad is heel het jaar open. Dan maar weer een alternatieve route zoeken die ook de goede richting opgaat. Op een moment kwamen we op een terrein waar hekken van twee  meter hoog omheen stonden. Vanaf de kant waar wij vandaan kwamen was dat terrein vrij toegankelijk zonder waarschuwingsborden of iets dergelijks. Maar nadat we ongeveer een kilometer verder waren stonden we ineens voor een grote poort die gesloten was.  Tja, moeten we nu terug?? Ik denk dat de lezers van mijn eerdere verslagen de uitkomst al wel weten. Ik ga echt geen kilometer terug lopen!! Ik was wel blij dat we op dat moment met z’n tweeën waren. We liepen een honderd meter langs de afrastering en daar zagen we een mogelijkheid om er overheen te komen. Beide eerst de rugzak af. Ik eerst er overheen, daarna de rugzakken van beide en toen Ton er overheen. Eenmaal over die omheining moesten we nog zo’n 20 meter door zeer dichte struiken een pad banen voordat we op een open weiland kwamen. Via dat weiland liepen we terug naar het pad dat we aan het volgen waren. Bij dat pad aangekomen stond er na 500 meter weer een poort. Bij deze hadden we minder moeite om er langs af te kunnen. Al bij al begon het weer aardig op een survival tocht te lijken.

Onderweg toch ook weer wel erg genoten van de natuur. Toch weer op zoek naar die lente. En ja hoor, gevonden. De vroege sterhyacint, gewoon speenkruid en slanke sleutelbloem (volgens mij familie van de primula). Verder nog een das gespot (was niet zo moeilijk, lag dood langs de weg maar toch).

Bij het dorpje Lachy mijn profiefoto voor Facebook gemaakt ;-). Leuk om die reacties te zien en ik denk ook dat er weinig mensen zijn die niet even een kleine glimlach op het gezicht kregen bij het zien van die stomme foto. Het leven is al serieus genoeg, en ik vind dat er meer gelachen mag worden.

En net voordat we bij Sézanne aankwamen nog even naar de machines waar de arbeiders de druivenstruiken mee vast zetten gekeken. Machientjes lijken erg op de ringtangen waarmee wij thuis de komkommers langs het touw vast zetten.

Bij het binnenkomen van Sézanne kwamen we al vrij snel bij het adres dat we deze keer via Booking.com hadden geregeld. Tja goed lezen hoort er dan ook bij. Rue d’Epernay 29 is dan weer net wat anders dan 29 bis. Tuurlijk zoeken we tijdens deze trip niet de duurste locaties uit maar bij nummer 29 was het toch wel even slikken. Maar 29 bis zag er beter uit. Na een beetje brutaal zijn en gewoon binnen lopen en nog een telefoontje gepleegd te hebben zijn we dan toch in onze kamer terecht gekomen. Verder nog steeds niemand gezien hier. Dus reclameren over dat extra bed dat op de kamer zou staan zit er ook even niet in. Dus vanavond met een man in bed. Tja ook dat is de Camino.

Bij dit onderkomen zat ook geen avondmaaltijd inbegrepen dus nadat we na de tocht even rust genomen hadden zijn we nog even verder het stadje ingegaan om wat te eten. Bij de eerste beste pizzatent zijn we naar binnen gegaan. Heerlijk, goede stoelen, goei biertje (Leffe blond) en ik een heerlijke chilli burger met kip en Ton een iets te grote pizza. Voordeel voor Ton, die heeft zijn knapzak voor morgen al gevuld.

Na het eten nog even langs de supermarkt voor een paar biertjes voor vanavond en wat beginvoeding voor morgenvroeg. In die supermarkt ook nog effe een paar flesjes La Trappe Quadrupel gespot en dat was best moeilijk om er daar niet één van mee te nemen. (Uit praktische overweging toch maar Leffe blond uit blik)

Zo zit ik nu mijn biertjes te nuttigen tijdens het schrijven van dit verslagje. Vroeger in de tijd dat ik naar school ging (ja ik ben ooit naar school geweest en das heel lang geleden) had ik een gruwelijke hekel aan verslagen schrijven. En dan denk ik er overdag over na waar ik nu het plezier vandaan haal om na zo’n best wel vermoeiende dag dit verhaal weer te schrijven. Nou, misschien is het dat biertje dat ik er nu bij heb staan en vroeger niet? Ik denk vooral dat het nu mijn eigen verhaal is wat ik mag vertellen. Op school moest je een verslag schrijven over dingen waar op dat moment niet altijd je interesse lag. En het is vooral ook mijn eigen dagboek dat ik met jullie deel en ik geniet er van. Ik voel dat ik heel veel geluk heb dat ik deze tocht mag maken en het is fijn om geluk te delen.

Uiteindelijk weer een heel verhaal, er komt een dag dat ik minder mee maak of minder goed uit mijn woorden kom maar ik hoop dan nog net zo gelukkig te zijn.

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. SURMONT Bert:
    17 maart 2023
    Mooie weg afgelegd .... wel ietsje meer km's gedaan dan ik. Ik heb vorig jaar hetzelfde traject gedaan , maar dan 28,5 km😉 ... eveneens een foto genomen aan het bord van 'Lachy' 👌
    nog veel stap plezier
  2. Peter:
    Lopen jullie op alcohol????????🤣🤣🤣🤣🤣🤣😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
  3. Marian Olislaegers:
    Hoi Alfons,
    Wat weer een prachtig verhaal.
    Dat is leuk om te schrijven, zo beleef je de dag weer opnieuw 😄.
    En later ook altijd mooi om het nog eens te lezen.
    Wij zelf houden ook altijd een dagboek bij van onze fietsvakanties. En zeker van zulke tochten. Mooi om daar op terug te kijken.
    Succes morgen!🥾🥾
    Houdoe
  4. Danniëlle en Andy:
    Mis nog 1 foto Alfons.
    Gezellig samen knus slapen 🤣🤣.
  5. Lowie:
    18 maart 2023
    Goede morgen Alfons. Een ietwat late reactie want ik lag vroeg op bed. Geen Leffe Blond maar Paulaner Weizener voor mij🍻😉!
    Was weer “Lachy” met je verhaal. Zou John de Bever ook de Camino hebben gelopen en daar de inspiratie hebben opgedaan voor de kraker “Jij krijgt die Lachy niet van mijn gezicht”?😂. Weer een hele beleving, de etappe. Maar wat een merkwaardig iets, zo die hekken! Echter; geen hek is voor jou te hoog zien we wel👍. Kijk maar wel goed uit met dat soort activiteiten. Je moet nog een stukske. Succes met de etappe van vandaag en doe het rustig aan want…………. Het is WEEKEND 👍👍. Groetjes
  6. Ivar:
    Hey Alfons,
    Ga maar lekker door met biertjes drinken terwijl je aan je verslag aan het werken bent, want wij genieten er telkens weer van! De lezers mogen van geluk spreken om jou te kennen, want zij mogen meegenieten van jouw ervaringen.
    Prachtig!
  7. Renee:
    18 maart 2023
    Fijn weer om te lezen Alfons! Je verhalen roepen steeds weer herinneringen op, ik ben ook langs deze kant gekomen, via Auxerre naar Vezelay. Je bent Parijs inmiddels voorbij. Ook ben ik wel benieuwd naar het verhaal van Ton. Jullie lopen al een poosje samen, dat moet toch al een band scheppen! Het zijn inderdaad de sinpele dingen die het doen, de bloemen en dieren onderweg, een onverwachtse mee-of tegenvaller in de route, een marktje of een lekker biertje. Enjoy!! Groet van Renée.
  8. Will van gils:
    18 maart 2023
    Heb weer genoten van je reis verhaal 👍💪👌🤗
  9. Harriette:
    18 maart 2023
    Wat een avontuur weer. Kan me voorstellen dat je voor de lol niet weer een km terug gaat lopen. Maar klimmen en klauteren...
    Tja...Nu plopt mijn bezorgdheid op. Doe maar voorzichtig. Je hebt nog veel kilometers te gaan. Groetjes
  10. Ans Zonneveld:
    18 maart 2023
    Dik verdient dit biertje!
  11. Jan Chantrel:
    19 maart 2023
    Hoi Alfons,
    ik volg sinds een paar dagen je reisverhalen, wat een vrijheid, wens je veel plezier en succes met het vervolg van de tocht.
    Heb zelf ook de tocht op mijn bucketlijst staan ,eerst met de motor en dan nog een keer te voet. door je mooie verhalen neemt het enthousiasme wel toe.
    Groeten Jan
  12. Alfons van den Hoek:
    21 maart 2023
    Bedankt voor je positieve reactie!
    Zet de tocht niet te ver naar onder op je bucketlist. Begin zo’n tocht in goede gezondheid. Het kan zomaar anders zijn. Voorbeelden hebben we allemaal wel in onze kenniskring. Mijn grootste stap was op het moment dat ik de knoop had doorgehakt en dat ik het naar mijn omgeving begon te vertellen. En ja, als je dan A zegt moet je……. Nog steeds geen spijt van.
    Hopelijk blijft dat zo.
    Groeten, Alfons