Dag 18 zondag 19 maart 2023 Bagneux – Troyes 38,5 km

19 maart 2023 - Troyes, Frankrijk

Terwijl in Dongen de Carnevaleske stroatparade gehouden werd heb ik hier met Ton met minder mooi weer toch weer een flinke afstand afgelegd over een niet al te spannend traject.

Vanmorgen dus op tijd uit de veren omdat we om kwart over zeven aan de ontbijttafel verwacht werden samen met onze ‘vrienden’ uit België. Na een gezellig ontbijt samen hebben we eerst Kris en Stefan succes gewenst met hun verdere invulling van de Camino en daarna een hartelijk afscheid genomen van André en Agnes. Om acht uur vertrokken we en ze bleven ons uitzwaaien tot we werkelijk uit zicht waren. Heerlijk om zo de dag te beginnen. Al vrij snel kwamen we langs ‘Canal de la haute-Seine’ te lopen. Het was vergelijkbaar met mijn 3e etappe van Postel richting Mol waar ik al 14 km langs een kanaal had gewandeld. Vandaag was dat ongeveer het dubbele qua afstand. Ook hier hadden ze het spoor waar vroeger de paarden liepen die de boten moesten trekken geasfalteerd en een prachtig fiets/wandelpad van gemaakt. Alleen als je daar ruim 25 km overheen wandelt gaat dat prachtige er van lieverlee wel van af. De enige afleiding die er was waren in het begin van het pad de leuk uitgevoerde vogelhuisjes die aan de bomen hingen en soms wat zwanen die in het kanaal zwommen. Bij het eerste beste dorpje waar we door kwamen hebben we nog een paar broodjes gekocht voor onderweg want we wisten dat er verder weer weinig te koop zou zijn.

Toen we vanmorgen wakker werden was het bewolkt maar nog wel droog. De weersverwachting gaf ook voor de middag wel droog weer aan. We zouden een vrij korte etappe (+/-20 km) doen vandaag dus we zouden rond de middag al op ons slaapadres aan kunnen komen waar we pas vanaf vijf uur verwacht werden. Na een paar uur wandelen begon het lichtjes te regenen. De pauzes die we pakten waren dan ook niet heel erg lang en niet altijd op een bankje. Op een bepaald moment lagen we zelfs onder een brug tegen de grond om op die manier maar een buitje af te wachten. We besloten om niet naar het afgesproken slaapadres te gaan maar door te wandelen naar Troyes. In het dorpje waar we eigenlijk afgesproken hadden was verder niets te doen en om dan te wachten tot vijf uur in de namiddag zou wat lang zijn.

Een mooi moment vandaag was toen ik een filmpje toegestuurd kreeg via Whatsapp vanuit Dongen. Daar werd me een hart onder de riem gestoken door Werner van Weesenbeek die vanuit ‘De Stapperij’ de deelnemende verenigingen toesprak en voor mij een hartelijk applaus vroeg aan de carnavalsvierders aldaar. Dat deed me goed, ik moest weer even slikken bij het zien van dat filmpje. (Filmpje staat in deze reislogger bij Video’s)

Verder was er onderweg niet zo heel veel te beleven vandaag tot je in het watertje naast het pad een waterrat ziet zwemmen. Maar dat was het wel. Verder dus lekker doorgestapt en rond vijf uur waren we bij de kathedraal van Troyes. De kathedraal was net gesloten dus dan maar een kroegje op gezocht om te proosten op de ruim 38 km die we gewandeld hadden.

Met de man (Daniel) van ons slaapadres hadden we afgesproken dat hij ons om zes uur bij de kathedraal op zou halen. Daniel stond er klokslag zes uur en daar konden we onze rugzakken in de auto gooien en plaats nemen in de auto. Ik besefte dat ik al bijna drie weken niet meer in een auto gezeten had. In dit geval was het een mooie oplossing want het slaapadres lag nog wel ruim 7 kilometer buiten het centrum. Eenmaal bij het huis van Daniel aangekomen werden we hartelijk verwelkomd door zijn vrouw Nadège. We hebben even een biertje op bij binnenkomst. In de kamer stond de TV op Formule 1 dus ook wij hebben de inhaalrace van Max Verstappen tot het eind kunnen volgen. Daarna even wat opgefrist en rond zeven uur lekker warm gegeten. Daniel is vrijwilliger bij de Jacobsroute en zorgt voor een heel traject dat de aanduidingen langs de route in orde zijn. Nadège en Daniel hebben zelf in 2015 vanuit Troyes naar Santiago de Compostella gelopen. Ze konden ons goed informeren over wat ons de komende weken allemaal te wachten zou kunnen staan. Samen hebben we voor morgen het volgende slaapadres geregeld. Morgen wachten ons eerst nog wat vlakke kilometers maar we zullen weer snel met hoogteverschillen te maken gaan krijgen. Ook werden we gewaarschuwd dat er de komende dagen nauwelijks ergens iets te koop zou zijn dus voordat we Troyes verlaten moeten we eerst boodschappen doen. Maar dat zien we morgen dan wel weer.

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Anna-Marie:
    19 maart 2023
    Mooi om je zo te volgen. Toppie.
  2. Peter:
    19 maart 2023
    Beste Alfons, wat betaal je momenteel voor de overnachting, warme maaltijd en ontbijt??????
  3. Alfons van den Hoek:
    20 maart 2023
    Dag Peter, de prijs verschilt heel erg. Afgelopen nacht was € 50,- maar daarvoor werden we wel afgehaald in het centrum, warm eten, onze kleren werden gewassen, ontbijt en weer terug gebracht naar het centrum. De nacht ervoor was € 35,- maar soms ook € 15,- per nacht maar dan ziet er geen warm eten bij. Verder allemaal zeer gastvrije ontvangst.
  4. Ria en Hans Witlox:
    19 maart 2023
    Ook wij waren ooit in de kathedraal van Troyes. En Troyes heeft een heel mooi centrum. Misschien morgen nog even tijd voor een stadswandeling 😉
  5. Lowie:
    20 maart 2023
    Goede morgen Alfons. Zo, het weekend zit er weer op. We gaan er weer tegenaan. Net zoals het voor jou omvliegt (3 weken niet in een auto gezeten) is zo’n weekend ook in een poep en een zucht voorbij. En nog een leuk feitje; vv Dongen heeft niet verloren in het weekend😉. Succes weer vandaag en de groetjes uit Tilburg
  6. Gerrie van Loon:
    20 maart 2023
    Prachtig deze video, dat doet een mens goed
  7. Cees leemans:
    Nou Alfons en Ton.
    Jullie zijn al heel wat kilometers samen onderweg met toch wat wisselend slecht weer.
    Houd de moed erin want hier is het schitterend weer.
    Vanuit Spanje,nog een goede reis!!
  8. Ad Schellekens:
    20 maart 2023
    Goede morgen Alfons en Ton , Steeds weer verbaasd wat je allemaal schrijft !! alsof je het hier zit te vertellen . Elke morgen genieten als ik , Ad het lees . Ook de mooie en soms hilarische foto’s heel veel succes op je verdere tocht 🍀👍.
  9. Alfons van den Hoek:
    21 maart 2023
    Ik had Piet nog gezien in de Doelstraat in Dongen op de dag dat ik vertrokken ben. Ik had nog geroepen maar Piet was te snel 🚴💨💨
    Leuk dat ook jullie zo genieten van wat ik hier mee maak🥾🥾👍
  10. Annemieke:
    20 maart 2023
    Prachtig om je tocht zo te volgen!
  11. Harriette:
    20 maart 2023
    Wat een kilometers maken jullie per dag! Als je in dit tempo door gaat, zul je veel eerder in Santiago aankomen. 😊
    Succes maar weer.
  12. Peter:
    20 maart 2023
    Die prijzen vallen mij reuze mee! Er zijn weinig herbergen in jullie omgeving en ben je aangewezen op een gîte of b en b! Vaker kloppen pelgrims aan bij het gemeentehuis of pastoor en krijgen dan vaker onderdak in een gymzaal of i.d. Een vriend van ons sliep ooit in een kapsalon van een bejaardentehuis!
  13. Peter:
    20 maart 2023
    Alfons en Ton, ga jullie volgen via de routekaarten. Gaan jullie richting Vezelay?