Dag 21 woensdag 22 maart 2023 Flogny-la-Chapelle - Chablis 20 km

22 maart 2023 - Chablis, Frankrijk

Vandaag met heerlijk lenteweer aangekomen in Chablis maar niet alles te voet afgelegd

Na de pijntjes van gisteren was het deze morgen afwachten hoe ver ik hersteld zou zijn. De slaapplek die de gemeente Flogny-la-Chapelle ter beschikking stelt aan de pelgrims is goed en niet duur maar nodigt ook niet uit om er nog een nachtje door te brengen. Daar waren Ton en ik het gisterenavond al over eens. Om dan een volgende slaapplek te vinden moet je keuzes maken. In het eerst volgende dorpje was wel een plek waar we terecht zouden kunnen maar dat was maar op 6 km afstand. Zoals ik me gisteren voelde was dat net iets te kort bij (met de kennis van nu zou dat goed geweest zijn). In het volgende dorpje was een slaapplek maar die ging pas in april open. Uiteindelijk toch gekozen voor Chablis. De wijnkenners zullen deze regio wel kennen. Als ik Google raadpleeg komt er veel info over de speciale droge smaakvolle witte wijn.

Maar de afstand naar Chablis was wel zo’n 20 kilometer wandelen. Een paar weken geleden noemde ik een dag met 20 km nog een ‘relatieve rustdag’. Nu geeft mij lichaam toch iets anders aan.

Nadat we de sleutel bij de Mairie (plaatselijk gemeentehuis) van Flogny hadden ingeleverd zijn we zeer rustig vertrokken. Door een mooi glooiend landschap, met een klein briesje en wat lichte bewolking stapte we over een rustig geasfalteerd landweggetje richting Chablis. Het was waarschijnlijk geen gezicht hoe ik daar met bepakking en wandelstokken gebruikend heel rustig kleine stapjes zette. Normaal zeg je dan: die vent loopt alsof ie in z’n broek gescheten het. Maar dat maakte me niet uit. Alles was erop gericht om te herstellen en zonder meer ongemak bij ons slaapadres aan te komen. Ik heb nog met Ton overlegd dat hij op z’n eigen tempo maar door moest lopen maar dat wilde Ton niet. We zouden regelmatig een extra stop inlassen. En bij die eerste stop merk je pas wat relatief rustig lopen dan is. Ik dacht echt dat ik het heel rustig aan gedaan had en na vijftig minuten hadden we toch alweer 3,5 km afgelegd (4,3/per uur). Ik gaf aan Ton aan dat ik het nog iets rustiger aan zou gaan doen en dat we de pauzes binnen het half uur gingen doen.

Bij een tracé van de TGV hebben we ook nog even staan wachten tot er zo’n supersnelle trein langs kwam. Daar hoefde we niet heel lang op te wachten want dat spoor wordt best intensief gebruikt. Dat was op onze manier weer een korte pauze.

Dit alles ging tot ongeveer 9 kilometer zonder die pijntjes op mijn scheenbeen. Daarna voelde ik het weer opkomen. We hadden nog 11 kilometer te gaan. Bij een volgende stop overlegde ik met Ton. Ik gaf aan dat ik op deze manier beter niet naar Chablis kon wandelen. De reislogger (uit 2018) van pelgrim Bart Donders uit Tilburg ging al enige uren door mijn hoofd. Hij had destijds een enkelblessure en maakte de keuze om te gaan liften op de momenten dat het voor hem niet verantwoord was om door te lopen. Ik heb het er thuis met Henriëtte wel eens over gehad wat ik zou doen. Zou ik daar ooit voor kiezen? Dat kan je thuis in de bank niet verzinnen, bedenken of bepalen. Vandaag was het zover. Ik vond het niet verantwoord om te voet nog 10 km door te lopen naar Chablis. Ik heb er met pijn in mijn hart maar ook met mijn volle verstand voor gekozen om de eerste beste auto die langs kwam om een lift te vragen. En zo gebeurde het, een auto kwam aan en wij maande haar tot stoppen. De mevrouw was alleen en gaf aan dat ze eigenlijk nooit een liftende man mee zou nemen als ze alleen in de auto zit. Maar na de overtuigende woorden van Ton en het eerlijke gezicht van mij vond ze het deze keer toch goed. Ik mocht mijn rugzak op de achterbank leggen en instappen. Ton zou het wel te voet afwerken. Na een dikke tien minuten werd ik in het centrum van Chablis afgezet. Ik vroeg haar nog netjes wat de kosten waren maar ze wilde er niets voor hebben. Voor mij een meevaller en voor haar ook (dat ze een buitenlandse liftende man had meegenomen en dat het goed was afgelopen)
Ik ben even een broodje en een flesje water gaan kopen bij de bakker en heb dit op een bankje opgegeten. Met het flesje water heb ik mijn scheenbeen wat gekoeld. Na ongeveer 2 uurtjes kwam Ton, die de tocht wel te voet had afgemaakt, in het dorpje aan. We zijn even bij de VVV langs gegaan en daar kregen we te horen dat we al bij het pelgrimsonderkomen terecht konden. Zo konden we om 3 uur vanmiddag alweer gestrekt om wat rust te pakken. In het pelgrimsonderkomen is plaats voor 4 personen.
Er is vanavond nog een Duitse pelgrim (Thomas) gearriveerd. Ton is nog even naar de supermarkt geweest om wat eten te halen voor vanavond. We hebben tijdens het eten gezellig wat bij gekletst met Thomas. Wij noemde Thomas als snel Derick want Thoms heeft vorig jaar zijn carriere als Criminal polizei afgesloten. Thomas wil wel op tijd gaan slapen want hij heeft gisteren op een soort houten bed moeten slapen. Dan valt het hier in een pelgrimsherberg net als gisteren weer best wel mee.

Ik ga nu ook mijn rust nemen en ook voor morgen hebben we nu een rustdag ingepland. Dus morgen slapen we weer in dit pelgrimsonderkomen. Hopelijk hersteld mijn blessure dan wat en kunnen we de dag erop weer voorzichtig op pad.

Groetjes en graag tot morgen,

1. Peter:
    22 maart 2023
    Van harte beterschap gewenst Alfons, eventueel morgen een huisarts contacteren!?
  2. Marijke:
    22 maart 2023
    Beterschap....en dat je maar weer vlug op de been beent
  3. Alfons van den Hoek:
  4. Annemieke:
    22 maart 2023
    Neem je rust Alfons, misschien echt saai maar het gaat echt over met rust en dan gaat het avontuur gewoon verder.
    Ultrea
  5. Alfons van den Hoek:
    Dankjewel Annemieke,
    Door nu vele reacties van mijn reislogger door te lezen en deels te beantwoorden is het tot nu toe toch een minder saaie dag dan ik me gisteren had voorgesteld.
    Hopelijk morgen weer een beetje voorzichtig proberen.
  6. Rian:
    Sterkte Alfons
    Hoop voor je dat je scheenbeen herstelt..
    Leuk om je belevenis dagelijks te mogen lezen
    Gr Rian
  7. Alfons van den Hoek:
    Dankjewel Rian,
    Fijn dat mijn verslagen positief ervaren worden.
  8. José:
    22 maart 2023
    Beterschap, hopelijk gaat het snel beter
  9. Alfons van den Hoek:
  10. Sjef en Corrie van Tilburg:
    22 maart 2023
    Misschien wel een hele goede keuze om een rustdag in te plannen.
    Echt klote van deze blessure, Alfons.
    Beterschap en hopelijk blijkt de blessure overmorgen meer dan 100% te zijn meegevallen.
    Zet ‘m op!
  11. Alfons van den Hoek:
    Dankjewel voor het medeleven,
    We gaan onze rustdag ook werkelijk als rustdag invullen.
    We pakken vanavond nog wel een biertje op de verjaardag van Corrie (in mijn agenda staat die verjaardag vermeld, klopt dat?)
    Gefeliciteerd!
  12. Toos Bink:
    22 maart 2023
    Sterkte en beterschap zodat jullie na een ingeplande pauze weer verder kunnen.......suc6
  13. Alfons van den Hoek:
  14. Marian en Wim Brundel:
    22 maart 2023
    Alphons wij wensen jou heel veel sterkte toe met jou scheenbeen misschien is er een zalf met diklovenak om dat er op te smeren.
    Heel veel sterkte.
    Groetjes
  15. Alfons van den Hoek:
    23 maart 2023
    Dank voor het medeleven, Diclofénac heb ik er inmiddels opgesmeerd en hoop dat dit me verder gaat helpen.
  16. Danniëlle en Andy:
    22 maart 2023
    Sterkte Alfons, neem je tijd want deze blessure is niet niks.
    💪🏽👊🏼
  17. Alfons van den Hoek:
    Danjewel Spanjaartjes,
    We gaan ons best doen om hier bovenop te komen!
  18. Jules en Ria Willemsen:
    22 maart 2023
    Wij hopen dat je snel zult herstellen en je tocht kunt hervatten.Wij genieten elke dag van je heerlijke verhalen 🙏👍💪Sterkte!
  19. Alfons van den Hoek:
    23 maart 2023
    Dank voor het medeleven en fijn dat mijn verhalen positief ontvangen worden.
    Ik blijf mijn best doen!
  20. Lowie:
    22 maart 2023
    Goed besluit Alfons. En inderdaad, zoiets is Bart ook overkomen. Mijn advies is om een flesje Chablis achterover te tikken. Baat het niet dan schaadt het niet zou onzen opa zeggen. Neem lekker de rust. Ben nu al benieuwd naar het verslag van morgen😉. Proost en welterusten vriend💤👍
  21. Alfons van den Hoek:
    23 maart 2023
    Dank voor je dagelijkse reactie en medeleven Lowie!!
    Dat flesje Chablis zal het waarschijnlijk nie worre. Een blikje Leffe blond past me beter denk.
    Morgen maar weer zien of we de draad voorzichtig op kunnen pakken.
  22. Bas Goos:
    22 maart 2023
    Beterschap Alfons! Goed om rust te nemen en ook mooi dat Ton er voor kiest om bij jou te blijven! Ben benieuwd naar reisverslag van een rustdag ! 😊
  23. Alfons van den Hoek:
    Dankjewel Bas,
    Ja, van Ton is inderdaad mooi dat hij dit wil doen.
    Het gaat goed zo samen op pad en Ton heeft tijd genoeg, die hoeft na Santiago te hebben bezocht pas half augustus ergens in Portugal te zijn.
    En in het reisverslag van de rustdag staat dus o.a. Dat ik op veel reacties heb terug gereageerd ;-)
  24. Peter:
    22 maart 2023
    Zijn je schoenen nog goed, geven ze nog voldoende steun (vering/dempi g)??? Zo maar een vraag.
  25. Alfons van den Hoek:
    23 maart 2023
    Dank voor je meedenken Peter.
    Schoenen zijn volgens mij nog wel goed.
    Ik denk dat ik door de val in Namen in een verkeerde houding ben gaan lopen om de pijn in mijn heup te verlichten.
    Er zat best een flinke blauwe plek op mijn heup die telkens iet verder naar beneden zakte.
    Daar zoek ik vooral de oorzaak.
    Nu een dag rust en wat zalf op mijn scheenbeen gesmeerd en hopelijk morgen zeer voorzichtig weer een stukje gaan proberen.
  26. Harriette:
    22 maart 2023
    Wat mooi dat je mijn buurman benoemd in jouw blog...
    Die wel bekende ' duim' heeft hem destijds erg geholpen om zijn blessure toch wat te ontzien.
    Hopelijk herstel je snel.
    Fijne rustdag morgen😊
  27. Alfons van den Hoek:
    Ja Harriette,
    Ik moest werkelijk verschillende keren aan denken aan het verhaal van Bart.
    Er vind dan in mijn hoofd een soort van gevecht plaats tussen de wens en het verstand.
    Ik denk nu dat mijn verstand het gisteren gewonnen heeft en hoop dat ik snel herstel om mijn tocht voort te zetten.
  28. Ria en Hans Witlox:
    We duimen voor je!
  29. Alfons van den Hoek:
  30. Leo van den Noort:
    22 maart 2023
    Beterschap met je blessure en hopen dat je snel hersteld.
    Groeten van de klusploeg vv Dongen.
  31. Alfons van den Hoek:
    Dank voor het medeleven.
    Groetjes aan de hele klusploeg van ons mooie VV Dongen
  32. Marianne Rombouts:
    23 maart 2023
    Hé wat ontzettend balen voor je Alfons….je ging zo lekker in n ‘drafje’!
    Maar ook dit zal vast weer goed komen jouw kennende!😉
    Veel sterkte en wij genieten hier iedere dag van jouw geweldige verslagen! Bedankt, Grt Jos en Marianne
  33. Alfons van den Hoek:
    23 maart 2023
    Dank voor jullie positieve reactie.
    We gaan ons best doen om morgen de draad voorzichtig weer op te pakken.
  34. Ivar:
    Beterschap Alfons!
    Je hebt al veel doorstaan en deze blessure kom je vast te boven! Geniet van je rustdag!
    Het is de eerste pas…
    💪🏼💪🏼💪🏼
  35. Alfons van den Hoek:
    Dankjewel Ivar,
    We gaan het zien of een rustdag helpt.
    Ik heb nu wel tijd om op wat reacties terug terug te reageren.
  36. Theresia:
    23 maart 2023
    Beterschap, doe het rustig aan vandaag zodat je morgen weer verder kunt.
  37. Alfons van den Hoek:
    Dankjewel,
    We doen het inderdaad rustig aan vandaag.
    Qua weer missen we er niet veel aan op deze regenachtige dag.
  38. Harrie:
    23 maart 2023
    Beterschap neem maar een rustdag in het mooie Chablis met een lekker flesje hersteldrank met de dorpsnaam
  39. Alfons van den Hoek:
    Dankjewel,
    Ik weet niet of dat flesje Chablis er van gaat komen?? Het zal wel weer een blikje Leffe worden ;-)
  40. Ger Wouters:
    23 maart 2023
    Beterschap Alfons en hopelijk kun je na de rustdag weer rustig verder wandelen.
    Succes en de groeten aan mijn broer .
  41. Alfons van den Hoek:
    23 maart 2023
    Dank voor de beterschapswens en de groeten van Ton.
  42. Eric van Buel:
    23 maart 2023
    Beterschap Alfons, hopelijk ben je in de gelegenheid wat extra tijd te nemen voor herstel zodat je straks weer volop van je tocht kunt genieten. Hier genieten we van je verslagen en leven met je mee, hou je haaks,
  43. Alfons van den Hoek:
    Heej Eric,
    Bedankt voor de beterschapswens.
    Ik ken je persoonlijk niet.
    Misschien heb je er al eerder over verteld in een reactie maar dat is me dan ontschoten. Heb jij ook ervaring met de Camino?
    Vandaag toch maar even bij de Farmacie langs geweest voor een tubje zalf met ontstekingsremmer.
    Verder een totale rustdag vandaag.
    Hopelijk kunnen we het morgen weer voorzichtig gaan proberen op te pakken.
    Groeten, Alfons
  44. Erik Goos:
    23 maart 2023
    Balen Alfons! Pak je rust vandaag en blijven smeren! Hopelijk is het morgen weer iets beter….
  45. Alfons van den Hoek:
    Ja, dankjwel Erik,
    Tubje Diclofenac gehaald en nu maar hopen dat het snel verbeterd!
  46. Harry:
    23 maart 2023
    Enorm balen, hopelijk doet de rustdag zijn werk. En kun je het morgen rustig aan weer oppakken. We duimen voor je
  47. Alfons van den Hoek:
    Dankjewel!
    Morgen gaan we het weer rustig proberen…..
  48. Cees leemans:
    23 maart 2023
    Hee Alfons doe het even rustig aan.ik vind het al een hele prestatie dat je al zo ver gekomen bent.
    Hopelijk een snel herstel.
    Wij waren van plan om Santiago de Compostella met de camper te bezoeken,maar dat zou een grote omweg zijn voor ons.
    Wij willen je zo rond volgende week vrijdag opzoeken.
    We bellen dan wel even.
    Heel veel succes gewenst.
    Gr José en Cees
  49. Alfons van den Hoek:
    23 maart 2023
    Ja, vandaag een rustdag gehouden en voor morgen staat er 7 km op de planning.
    En ja Santiago de Compostella ligt wel erg in een uithoek van Spanje of van Europa zelfs.
    Leuk dat jullie mij/ons volgende week weer op willen zoeken.
    Na mijn blessure is het even lastig om een planning te maken waar ik dan denk te zijn.
    Als alles goed gaat zal het in de buurt van Nevers zijn denk ik.
    Groetjes, en tot dan!