Naam:
Foto’s:
3747
Video’s:

Over mij

Wandelen is één van mijn grote hobby’s. Lekker alleen op pad. Op tijd vertrekken, genieten van de vaak mooie zonsopkomsten, soms met een doel en soms ook zomaar een rondje maar meestal wel in de natuur. Van de tochten van 20, 30 of nog meer kilometers vanuit huis naar welke windstreek dan ook kan ik erg genieten. Henriëtte komt dan naar het eindpunt toe waar we dan meestal samen wat eten en dan met de auto weer terug naar huis gaan.
Als ik mensen over de wandeltocht naar Santiago de Compostela hoorde praten dan deed dat iets met me. Het sprak me erg aan en dacht dan in mezelf ‘dat zou ik ook wel eens willen doen’. Een paar jaar geleden kon ik deze ultieme wens niet meer voor mezelf houden en heb ik het soms ook wel uitgesproken dat ik dit zou willen. Maar met zo’n bedrijf kun je toch niet weg? Of toch zeker niet zo lang? Nou, als ik met pensioen ben dan? Wanneer is dat? Kan ik het dan nog? Ik had zelf in mijn hoofd dat als ik ooit de gelegenheid zou krijgen om deze tocht te gaan wandelen dat ik die kans met beide benen aan zou pakken.
Vorig jaar deed zich een rare situatie voor. Door de oorlog in Oekraïne steeg de energieprijs in zeer korte tijd. Dat was het moment dat het voor het bedrijf financieel beter uit kwam om een deel van het vooraf ingekochte gas terug te verkopen. Dat houd wel in dat we in 2023 maar 1/3 van de kassen met verwarmde teelten invullen.
Dit zou wel eens mijn kans kunnen zijn. Na overleg met Henriëtte en de vaste medewerkers heb ik vorig jaar in april ongeveer de knoop doorgehakt en uitgesproken dat ik deze wandeltocht ook werkelijk zou gaan doen. Dat was de eerste stap, en voor mij was dat een hele grote stap want als je A zegt…….

Over mijn reis

Het is vandaag 2-2-2023, precies 4 weken voordat ik aan mijn lang gekoesterde wens ga beginnen. De planning is in grote lijnen wel gemaakt. Vanaf de jaarwisseling ben ik al bezig met al mijn taken over te dragen aan de mensen die het vanaf 2 maart voor mij gaan waarnemen. De komende weken gaan we daar gestaag mee verder zodat ik mijn gezin en het bedrijf met een gerust hart achter kan laten. Verder ben ik nog regelmatig bezig met het aanvullen en checken van de paklijst. Wat neem ik wel of niet mee? Een veel gehoorde uitspraak is: ‘alles wat je thuis laat is mooi meegenomen’.
De vraag of ik een speciaal doel heb moet ik telkens nog met ‘nee’ beantwoorden. Wat is het doel van zo’n tocht? Ik probeer er vrij aan te beginnen en dan zie ik wel wat er op mijn pad komt. Heel veel zekerheden die ik thuis heb ga ik loslaten. En als ik dan toch een doel aan deze tocht zou willen koppelen is het Alzheimer Nederland weer onder de aandacht brengen. Hier kom ik tijdens mijn tocht nog wel op terug, als ik het niet vergeet.
De planning is om op 2 maart thuis een uitzwaai ontbijt te doen met al onze medewerkers. En dan ga ik er aan beginnen. De eerste stempel in mijn pelgrimspaspoort wil ik door ons Pa laten stempelen in de kapel van de zusters in Dongen. Van daaruit vertrek ik naar Ulicoten waar ik bij familie Van Dongen (ons Ank) de eerste overnachting gepland heb.
De dag daarna is het de bedoeling om naar Postel te wandelen. In de Abdij van Postel probeer ik bij Gastenpater Benny Berrens mijn 2e overnachting te regelen. Er zijn veel wegen die naar Santiago de Compostela leiden en één van de gemarkeerde routes komt langs de abdij van Postel. Daar zit ik dus op de route. Vanaf dat punt heb ik verder nog niets gepland en laat het maar gebeuren. Ik hoop dat ik er van ga genieten en ik hoop ook dat jou en andere volgers van deze reislogger mee kan laten genieten. Het voelt als een voorrecht dat ik dit kan en mag doen en hoe mooi is het dan om dat geluk met anderen te delen?

Bezochte landen

Ik heb 6 landen (3%) bezocht:

België, Duitsland, Frankrijk, Nederland, Oostenrijk, Spanje.