Dag 100 vrijdag 9 juni 2023 Lourdes – Clermont-Ferrand terug-reisdag 3

9 juni 2023 - Clermont-Ferrand, Frankrijk

Mijn 100e dag van huis. Relaxte terug-reisdag met een smakelijke afsluiting.

Deze morgen weer begonnen met een heerlijk goed verzorgt ontbijt. Daarna zijn we in de auto gestapt om onze terug reis te vervolgen. Het had deze nacht wat geregend in Lourdes. De weersverwachting voor midden Frankrijk voorspelde bewolkt en soms regenachtig weer. Prima weer om met de auto onderweg te zijn. Voor ons gelukkig geen 30 graden zoals in Nederland op dit moment.

Rond drie uur arriveerde we bij ons hotel. Daar hebben we eerst even samen tijd gemaakt voor ons PM. Daarna hebben we er voor gekozen om de rest van de middag even ieder voor zich wat te gaan doen. We zijn ons eerst even gaan opfrissen op de kamer en een tijdje rust genomen. Daarna zijn we nog even de stad ingelopen. Henriëtte en ik zijn eerst naar de kathedraal van Clermont-Ferrand gelopen. Daar waren we net op tijd (kwart voor zes) want net nadat we binnen waren werd de deur achter ons gesloten, je kon er alleen nog maar uit. We hebben er nog rustig rondgekeken en dan zul je net zien, dan ben je op een plaats waar ze echte kaarsen laten branden en dan hebben wij geen contant geld bij. Dus hier nu geen kaars aangestoken. Morgen gaan we dat goed maken in Nevers en/of Reims. Na het bezoek aan de kathedraal zijn Henriëtte en ik naar een plein gelopen waar een internationaal 3 tegen 3 damesbasketbal toernooi zou plaats vinden. Door het mogelijk regenachtige weer was dit toernooi verplaatst naar een sporthal ongeveer 800 meter verderop. Daar zijn we even gaan kijken en hebben daar één wedstrijd gezien. Het waren landenteams die tegen elkaar speelden. Wij hebben de wedstrijd Litouwen – Spanje gekeken. Een wedstrijd duurt hier 10 minuten zuivere speeltijd. Er zat heel veel tempo en strijd in en was echt leuk om even te zien. Daarna hebben we nog even gezellig op een terrasje onder een luifel genoten van een La Choufje en Henriëtte van haar koffie. Wel lekker onder de luifel want het was inmiddels gaan regenen.

We hadden met Ton en Lisette om half acht in de lounge van ons hotel afgesproken om van daaruit ergens te gaan eten. Daar hebben we eerst nog wat gedronken want het regende nog best stevig buiten. Ondertussen vroegen we aan de receptionist van het hotel of hij heel dicht bij een goed restaurant wist. Hij heeft ons naar een restaurant gestuurd op amper 200 meter afstand. Het regende nog steeds maar op die paar honderd meter kan je amper nat worden. Eenmaal binnen was het even wennen aan de prijzen die bij de menu’s stonden. Tja, we hebben Spanje verlaten en gaan langzaam richting huis en dan krijg je ook weer met andere prijzen te maken. Dit merkte we onderweg ook al met het tanken van benzine, in Spanje € 1,60 en hier in Frankrijk € 1,95 per liter. We hebben in het restaurant lekker gegeten maar als we een eerlijke prijs/kwaliteit waardering moeten geven dan wordt het denk toch een mager vijfje doordat de prijs te hoog was. € 50,- voor een entrecote was ik al even niet meer gewend. Ook de keuze van gerechten was zeer beperkt. Uiteindelijk hebben we toch wel lekker gegeten hoor en ik heb er als toetje zelfs nog een French koffie op. Ik heb de gastheer eerst wel de fles Grand Marnier aan moeten wijzen en uit moeten leggen in welke volgorde het in een glas geschonken moest worden maar daar kreeg ik wel een heerlijke French koffie voor terug.

Na het etentje hebben we onder in het hotel nog even gezellig met elkaar de dag doorgenomen.

Morgen weer een nieuwe dag, weer een dag dichter bij huis. We willen morgen eerst naar Nevers rijden. In Nevers is Bernadette (zij die Maria in Lourdes gezien zou hebben) op 35 jarige leeftijd overleden (16-4-1879) en ligt daar opgebaard. We gaan het morgen zien……

Na het bezoek aan Nevers gaan we naar Reims. Daar was ik na 13 dagen wandelen op 14 maart voor de eerst keer. De kathedraal daar heeft toen wel erg veel indruk op ons gemaakt. Dit willen we morgen ook graag nog met Henriette en Lisette delen.

En zo komen we langzaam maar zeker dichter bij huis en is het nog een kwestie van tijd dat we weer terug zijn in Nederland Over tijd gesproken, hieronder heb ik weer één van mijn gedachten opgeschreven die ik al genoteerd had net voordat ik in Santiago aan kwam.

Tijd:
Vandaag is het mijn 100e dag van huis. Ik vind dat al best een hele tijd. En ja wat is tijd? Wanneer heb je ergens tijd voor? En wanneer heb je ergens geen tijd voor? Het is allemaal relatief. Volgende week ben ik weer thuis en zullen mijn dagen weer snel gevuld zijn zoals dat ook was voordat ik vertrok. Ik ben blij dat ik de tijd heb genomen voor mijn Camino. En wat is dan 100 dagen? Ik heb uitgerekend dat ik nu ongeveer 20.075 dagen oud ben. Dan ben ik op dit moment ongeveer 0,5% van mijn leven met mijn Camino bezig geweest. 0,5% valt dan eigenlijk weer best wel mee denk ik dan. Het was een droom of een wens die ik had en ik heb er tijd voor vrij gemaakt om deze droom in vervulling te laten gaan. Het is een keuze die ik vorig jaar na overleg met Henriëtte gemaakt heb. Ik heb toen nog heel veel tijd gestoken in de voorbereiding. Je bedrijf goed achter laten kost ook tijd. Zorgen dat de personen die de taken van je overnemen weten wat ze moeten doen vraagt ook tijd. Alles 100% vooraf regelen valt voor zo’n periode niet mee. Ik ben blij dat ik in de jaren voor mijn Camino de juiste mensen om me heen heb gevonden die deze Camino mede mogelijk hebben gemaakt. Ik heb het misschien al vaker geschreven in mijn verslagjes maar ik kan al die mensen niet genoeg bedanken!! Dus hier nog een keer een grote DANKJEWEL want jullie weten het inmiddels, ‘Ik kan het niet alleen’!!

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Toos Bink:
    10 juni 2023
    Nog een paar dagen genieten
    En dan weer het gewone werkzame leven
    En ja ......wat is tijd
    Zo snel gaat het
    Maar jullie hebben het toch maar gedaan
    CHAPEAU mannen
    En SUPER dat jullie vrouwen zorgden voor surprises
    Jullie vergeten dit nooit meer
  2. Erik Willemse:
    10 juni 2023
    Knappe prestatie wat je gedaan hebt Alfons.
    En goed dat je hier tijd voor vrij hebt gemaakt.
    Een ervaring waar je vaak aan terug zult denken.
  3. Lowie:
    10 juni 2023
    Ik heb het geprobeerd, gedaan wat ik kan………… Het is een waarheid als een koe Alfons. Zo ook hier in het bloedverziedende Klein-Dongen-Vaart. Gisteren hebben we een reünie gehad van oud werkploeg en bestuursleden van het Dorpsfeest. Was supergezellig. En dan komt jouw credo ook naar boven. Samen iets voor elkaar krijgen. Ik heb ook iedereen bedankt! Kan het niet vaak genoeg zeggen. We gaan ons opmaken voor een warm Dorpsfeest. Eigenlijk wel raar toch? Bij jou regen en hier de zon. En niet te zuinig ook. Veel plezier vandaag en weer een goede reis. Weer een stukje dichter bij huis. Maar niet verder van jezelf! Way to go Alfons. A bientot
  4. Danniëlle y Andy:
    10 juni 2023
    Eén van de mooiste dingen van het leven is het waar (kunnen) maken van je droom/dromen. Dus dat doe je verrekte goed Alfons. Dit is iets waar vele mensen over dromen en dan toch dé stap nooit zullen gaan maken.

DUS LEEF JE DROOM❗
  5. Esther Coppens:
    10 juni 2023
    Ik heb de afgelopen 100 dagen met veel plezier en interesse je reisverslagen gelezen Alfons. En wat kun jij leuk schrijven ( nog een talent dat je hebt). Erg fijn dat je je dagelijkse ervaringen gedeeld hebt. Dank je wel