Dag 101 zaterdag 10 juni 2023 Clermont-Ferrand – Nevers - Reims terug-reisdag 4

10 juni 2023 - Reims, Frankrijk

Vandaag weer een relaxte terug-reisdag

Ook vandaag zijn we de dag weer begonnen met een heerlijk en goed verzorgt ontbijt, deze keer in het Artyster hotel in Clermont-Ferrand. We mochten er de eitjes zelf koken. Zo had ik weer eens een lekker zacht gekookt eitje bij het ontbijt. Na het uitchecken zijn we met de auto richting Nevers gereden. Bij het uitrijden van Clermont-Ferrand reden we langs de grote fabrieken van Michelin die in deze stad hun hoofdvestiging hebben.

De weersituatie was niet veel anders dan gisteren. Zwaar bewolkt en af en toe een flinke bui en een temperatuur van ongeveer 20 graden (prima reisweer). Rond elf uur kwamen we aan in Nevers. Daar hebben we even een bezoek gebracht aan het klooster waar Bernadette Soubirous (die Maria in Lourdes gezien zou hebben) opgebaard ligt. Ton was hier 35 jaar geleden na het bezoek aan Lourdes ook geweest en wilde dit graag nog eens terug zien. Het was voor ons ook meteen een mooie tussenstop op weg naar Reims. Na het bezoek aan Bernadette hebben we in Nevers nog lekker geluncht en hebben we daarna onze reis naar Reims hervat.

Eind van de middag zijn we bij het Brit hotel net buiten Reims aangekomen. Daar hebben we ons even opgefrist en zijn daarna met de auto de stad ingegaan. We hadden de auto geparkeerd in een ondergrondse parkeergarage waarbij de uitgang precies midden in het uitgaansgebied van Reims uitkwam. Daar eerst maar weer ons PM ingevuld en daarna op weg naar de kathedraal. Daar hebben we de beloofde kaarsjes aangestoken. Ton en ik waren half maart al onder de indruk van deze kathedraal en we vonden het mooi om deze ook met Lisette en Henriëtte te bezoeken. Het blijft een indrukwekkend bouwwerk.

Na het bezoek aan de kathedraal zijn we terug gegaan naar het uitgaansgebied. Daar had Ton al vrij snel een leuk plekje gevonden op een terrasje. Daar hebben we samen gezellig en lekker gegeten. Na deze leuke avond zijn we terug gereden naar het hotel. Graag hadden Ton en ik daar nog even naar de tweede helft van de Championsleague finale gekeken maar alles was gesloten in het hotel, dus geen finale kijken in de loungebar. Die finale heb ik ‘gezellig samen met Henriëtte’ afgekeken op onze hotelkamer terwijl ik tussendoor dit verslagje zat te schrijven. Tja, Manchester City wint dan eindelijk een keer die cup met de grote oren. Stiekem was ik toch wel voor de underdog Inter Milan. Zeker op de momenten dat die oliesjeiken zo lachend in beeld komen. Is het ze eindelijk gelukt om die beker ‘te kopen’. Nou gefeliciteerd hoor.

Hieronder nog een stukje wat ik al geschreven had voordat ik in Santiago aan kwam: Wat maakt de Camino nou zo bijzonder voor mij? Ik denk vooral het buiten lopen, en één zijn met de natuur. 92 dagen lang, elke dag buiten zijn. De landschappen waar je doorheen loopt beleven en zien veranderen. Zien en ervaren hoe de mensen in die landschappen leven, cultuurverschillen ervaren. Me zelf af vragen waarom bepaalde activiteiten juist in bepaalde streken plaats vinden en daar niet altijd een antwoord op krijgen. Ik heb heel veel verschillende mensen ontmoet. Met de een had je iets meer contact dan met de ander. Het avontuurlijke van een slaapplaats regelen. Elke dag weer afwachten in wat voor bed je in de avond zou slapen en bij wat voor mensen je terecht zou komen. Al bij al een ervaring en een verrijking voor mijn leven. Ik ben blij dat ik al die tijd mijn verslagjes ben blijven schrijven en zal die nog vaak terug lezen om al mijn belevenissen nog eens te herbeleven in mijn gedachten.

Ook de laatste dagen heb ik nog mooie donaties mogen ontvangen op mijn actie voor Alzheimer Nederland.
Ook aan die donateurs, heel erg bedankt!
Op mijn actiepagina is te zien hoeveel mijn actie tot nu toe opgeleverd heeft: https://www.inactievooralzheimer.nl/fundraisers/alfons-van-den-hoek-2022?utm_campaign=alzheimer-nederland&utm_content=new_donation_owner&utm_medium=email-auto&utm_source=kentaa

En dan morgen, dan staat er ook weer een speciale dag te wachten. We hebben tijdens onze Camino verschillende keren tegen mede pelgrims gezegd dat we een deadline hadden. En als we dan zeiden wat die deadline inhield dan kregen we van de meeste pelgrims een positieve reactie. De deadline die we dan noemde was het concert van Bruce Springsteen op 11 juni in Landgraaf. Ja, als je daar tickets voor hebt dan moet je daar bij zijn. Morgen is het dan zover. Ik denk dat ik daar al veel familieleden en andere bekenden ga ontmoeten. Het zal zeer speciaal worden. Henriëtte, ik, Ton en Lisette vieren daar bij het concert van Bruce onze laatste avond van onze Camino. Na het concert van The Boss slapen we dat laatste nachtje nog in Duitsland (paar kilometer over de grens) om maandag dan toch eindelijk naar huis te gaan.

Ik ga proberen om ook van die één na laatste dag een verslagje te schrijven maar weet nog niet wanneer ik dat online ga krijgen.

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Lowie:
    11 juni 2023
    Hey Alfons. Mooi weer. En niet alleen het weer😉. Vandaag is de 25e editie van ons Dorpsfeest losgebarsten. Man man, met een temperatuur van 30oC is dat wel een dingetje hoor. Als ik dit zit te schrijven zetten de Buren Van De Brandweer de tent helemaal op z’n kop. Het dak vliegt eraf. Het is weer echt top. Wat wel tegenvalt is de score van de “Tegenpartij “ met de eerste ronde. Je kunt echt wel merken dat ze jullie missen! En ik ook trouwens😉. Het loopt tegen de klok van 01.00u dus ook tegen het eind aan. Dan duurt het nog ff voor we naar ons bedje kunnen. Allemaal voor het goede doel zak mar zeggen. Het is leuk om te zien hoe de mensen plezier maken ondanks de hitte in de tent. We hebben de zijwanden vanmiddag al open gezet zodat het een beetje koeler is geworden. Morgen gaan we er weer een mooie dag van maken. Maar jullie ook. Geniet van Bruce “The Boss” Springsteen en geniet van het weerzien van veel bekenden. Tot morgen.
  2. Toos Bink:
    11 juni 2023
    Nog een paar gezellige dagen samen !!!!!!!!
    En geniet van het concert......Landgraaf
  3. Rian:
    Beste allemaal
    Heel veel plezier vandaag in het Limburgse land!!!
    Reed net voorbij landgraaf!!!
    En geniet van je terug zijn in Branbant maandag!!!!!
    Bedankt voor je mooie verhalen , heb er van genoten!!!
    Gr rian
  4. Peter:
    Geniet van Bruce.
  5. Harrie:
    11 juni 2023
    Alfons mooi zoals je de beleving van je Camino hebt omschreven. Je hebt een mooie bundel van verhalen bij elkaar geschreven, knap hoor we hebben het met plezier gevolgd. Nu met zijn allen lekker genieten van de bijzondere afsluiting bij de Boss en dan maandag goeie reis naar je ‘’home town’’. Groetjes Harrie en Angela 🎸🎷🎤🍻👋
  6. Piet en Jeanne Schoormans:
    11 juni 2023
    Geniet van Bruce “” de Boss “ Springsteen en bedankt voor je mooie verslagen over een bijzonder voet tocht naar Santiago groet van ons beiden 🚶🏽‍♂️🚶🏽‍♂️🥾🍻 ⛪️
  7. Ilse:
    11 juni 2023
    Geniet ervan Alfons, ik denk dat je zo thuis Ton nog gaat missen, jullie hebben zo intensief samen geleefd.. Maar vrienden voor het leven!