Dag 19 maandag 20 maart 2023 Troyes – Sommeval 27 km

20 maart 2023 - Sommeval, Frankrijk

Vandaag heerlijk tochtje gewandeld. Het contrast is groot vergeleken met gisteren.

Vanmorgen waren we weer op tijd wakker na een heerlijk nachtje rust in een iets te kort bed. Wat ik gisteren niet in mijn verslag had staan is dat Nadège en Daniel voor de pelgrims die ze ontvangen ook een wasservice aanbieden. Gisterenavond konden we alle kleren die we uitgewassen wilde hebben in een waszak stoppen. Deze kleren werden tijdens ons avondeten direct uitgewassen en toen wij naar onze kamer gingen begonnen Nadège en Daniel de kleren op het droogrekje op te hangen. Deze morgen konden we onze spullen opgevouwen en wel in de woonkamer ophalen. Super service toch?

Om 8:00 uur zaten we aan de ontbijttafel want om 8:30 wilde Daniel ons terug brengen naar het punt waar hij ons gisteren opgehaald had. En zo gebeurde het ook, eerst afscheid genomen van Nadège en daarna met Daniel in de auto naar de kathedraal van Troyes.

De kathedraal zou pas om half tien open gaan dus zijn we nog maar een rondje door het mooie oude stadscentrum gaan wandelen. Er waren in deze stad veel vakwerkhuizen zoals we die vanuit verschillende Duitse plaatsjes wel kennen. En in Troyes hebben ze niet alleen een grote kathedraal maar nog wel een drie grote kerken waarvan er één een basiliek is. Het verschil tussen kathedraal en basiliek heeft te maken met of er een bischop gezeteld is of was (kathedraal) of dat het een koninklijk kerkgebouw is. Zoiets kon ik op Google vinden. Tussendoor hebben we tijdens de stadswandeling nog even een kopje koffie gedronken en in de tussentijd was de kathedraal dan toch open.

In de kathedraal zijn we even naar binnen gegaan en hebben daar eerst een stempel in onze credential (pelgrimspaspoort) ontvangen en daarna hebben we nog een kaarsje opgestoken.

Van daar uit besloten we om naar de buitenkant van de stad te wandelen en onderweg nog wat inkopen te doen want we waren gewaarschuwd door Daniel. De komende dagen zouden we weinig of geen commercie tegen komen waarmee hij bedoelde dat er geen winkeltjes of cafétjes zouden zijn. Tijdens deze route kwamen we nog over een groot terrein waar gisteren de kermis was afgesloten. De kermisexploitanten waren nu hun attracties aan het opruimen.

Na zo’n negen kilometer wandelen stonden we dan toch eindelijk aan de rand van de stad en gingen we de open velden in. Op een afstandje zagen we de eerste heuvels weer liggen. Het vlakke deel hadden we voor vandaag bijna gehad. Zo eentonig als het gisteren was zoveel variatie hadden we vandaag. Eerst door de stad met asfalt, daarna over onverharde maar goed begaanbare vlakke landweggetjes door de akkers en de velden. Daarna kregen we eerst een asfaltweggetje met een flink stijgingspercentage richting de bosrand voor de kiezen. Eenmaal bij de bosrand werden het prachtige bospaden die niet door bosbouwers kapot gereden waren maar ons door een heel mooi bosgebied naar ons slaapadres stuurde. Net voordat we bij ons slaapadres aankwamen ontmoete we Aster, een jonge vrouw uit Hilversum die half februari aan haar tocht naar Santiago de Compostella was begonnen. Ze heeft haar bagage niet in een rugzak maar heeft dit op een tweewielig karretje achter haar aan rijden. Ze gaf aan dat ze ook een Brabantse pelgrim ontmoet had waarmee ze nu samen liep en dat die al iets vooruit gelopen was. Bij het binnenkomen van het dorpje zat hij (Geert uit Best) voor een schuurtje op Aster te wachten. Dat schuurtje bleek hun pelgrimsonderdak voor de komende nacht te zijn. We hebben even binnen gekeken, het was erg sober. Er was een douche en een frans toilet maar verder was er niet veel, niet eens een matras, laat staan een bed. Ik ben blij dat wij nog 100 meter verder mochten lopen want daar was ons slaapadres. Dat was dan weer wel het andere uiterste. Wij hebben een hele vakantiewoning waar ruimte is voor zeven personen tot onze beschikking met ieder een eigen kamer, ruime badkamer met douche en ligbad, mooie keuken enz. We hebben aan de gastvrouw nog gevraagd of die andere pelgrims bij ons bij mochten slapen want er was ruimte genoeg. Maar dat wilde ze niet hebben. Maximaal 2 personen per nacht is haar regel.

Wat bij ons de bijna standaard vraag is als we aankomen is of we een biertje kunnen kopen. Dat bleek ze niet in huis te hebben. Flesje wijn dan? Nee, ook niet. Ai, dat is dan weer wel jammer. Tot dat ze vijf minuutjes later toch met 2 flesjes bier aankwam. Na het nuttigen van de biertjes zijn we ons wat op gaan frissen en hebben we een korte pauze voor het eten ingelast.

Ton was nog even het dorpje ingewandeld. Aan een vrouw die hij op straat tegenkwam heeft hij gevraagd of hij een paar flesjes bier bij haar kon kopen. En je raad het al, dat kon wel.

Toen ik beneden kwam nadat ik eerst een half uurtje genoten had van het warme ligbad zat Ton aan de keukentafel met een grote grijns op zijn gezicht te genieten van zijn biertje. Hij vertelde hoe hij er aangekomen was en dat er voor mij ook iets in de koelkast stond.

Het eten moesten we nu zelf klaar maken. Ton had deze morgen een macaroni schotel gekocht en ik een bak nasi en knakworsten. Misschien een vreemde combinatie, nasi met knakworsten maar na opgewarmd in de magnetron is het toch wel lekker. We hebben gelukkig nog wat broodjes van vandaag bewaard zodat we morgen ook nog wat hebben.

Morgen staat er weer een tocht van dertig of meer kilometer op de planning. We slapen dan in een pelgrims onderkomen waar een bijdrage van € 5,- gevraagd wordt. We zullen er vandaag dus nog maar van genieten want morgen moeten we het waarschijnlijk met heel wat minder moeten doen.

Vandaag sowieso weer genoten van deze dag en op naar morgen.

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. SURMONT Bert:
    20 maart 2023
    Mooie mensen die Nadége & Daniel. Ook voor mij hebben ze de was gedaan op 06 mei 2022 toen ik daar was😉 Die overnachtingsplaats in Sommeval heb ik gemist ... had ik dat geweten. Geniet van uw camino
  2. Peter:
    20 maart 2023
    Mannen, niet uitdrogen he!! Desnoods het hele dorp afstromen!!!! (Grapje)
    Ton is kampioen hierin denk ik????
    Buen Camino, bon route.
  3. Lowie:
    20 maart 2023
    Hey Alfons. Wat een bak zeg, nasi met knakworsten. Biertje erbij, wie doet je wat? Wellicht een leuke aanvulling voor de kaart van het Karrewiel; “het Pelgrimsmenu”. Haha, zal het met Gerrit bespreken. Ook erg leuk om te lezen wie je allemaal op je weg tegenkomt en hoe mensen bereid zijn om te helpen. Met je verhaal maak je mensen enthousiast, dat kan ik je wel vertellen. Dus ga maar lekker door met het opschrijven van je verrichtingen. Welterusten en tot morgen. En ook hier nog een dikke DANKJEWEL. Je weet wel waarvoor👍
  4. Daan de Jong:
    20 maart 2023
    Nou Alphons, de route schiet zo wel op met die aantal kilometers per dag.
    En wat betreft die vrouw met dat tweewielig karretje, was dat een wheely ?
    Met zo,n karretje liep ik van Rome naar Dongen in2009.Ideaal, tent, slaapzak, kookgerei, alles bij elkaar soms 30 kilo.
    Et pour vous, bon voiyage.
  5. Bram Hanemaaijer:
    21 maart 2023
    Mooie verhalen Alfons en nog veel plezier en succes!
    Heb je alle slaapplaatsen vooraf besproken ?
  6. Alfons van den Hoek:
    21 maart 2023
    Slaapplaats regelen we meester één avond van tevoren. Dan kunnen we redelijk inschatten welke afstand we aan denken te kunnen en weten we redelijk goed wat voor weer er voorspeld wordt. Tot nu toe gaat het prima zo. En ik heb er een nieuwe hobby bij: verslagen schrijven. Iets waar ik vroeger op school een grote hekel aan had.😜🥾🥾👍
  7. Bram Hanemaaijer:
    Thnx voor reactie
    Het schrijven van verslagen ga je goed af
    En erg leuk om veel mensen te ontmoeten
    Succes verder
  8. Ine van Vorstenbosch:
    Hoi Alfons,
    Wat een heerlijk dagelijks terugkerend ritueel, bij het opstaan jouw dagverslag lezen. Erg leuk om jouw vanaf de zijlijn te mogen volgen. Zet hem op en ga vooral door met genieten. (Wandelen, goed gezelschap, biertje, lekker eten, omgeving, natuur)
  9. Ger Wouters:
    21 maart 2023
    Hoi Alfons, hier de broer (Ger) van Ton. Wat leuk en fijn dat jullie elkaar gevonden hebben . Ik lees graag jouw verhalen, je schrijft erg leuk en zo kan ik toch mijn broer wat volgen. Nog heel veel wandelplezier en doe Ton de groeten🤗
  10. Karin van de kerkhof:
    21 maart 2023
    Hoi Alfons, ik ben de jongste zus van Ton, heel leuk om jou verhalen te lezen. Doe mijn grote broer de groetjes en tot ziens. Wij wonen trouwens niet zover van Dongen. In Baarle-Nassau namelijk, dus wie weet.🖐🏻
  11. Marijke:
    21 maart 2023
    Wat ben je toch een topper..leuke verhalen..je doet het toch maar..t is een heel eind weg zeg ...nog veel plezier ..ik blijf je volgen..liefs Marijke
  12. Toos Bink:
    Wat leuk Karin van de Kerkhof
    Ik volg ook deze heren
    En woon ook in Baarle nassau
  13. Hans en Marjosé:
    21 maart 2023
    Hallo allemaal, inderdaad erg leuk te lezen maar ook te zien wie er dit jaar de Sint en kerstman in Bladel wordt 😊 de groeten, keep on walking veel succes en plezier gewenst.