Dag 66 zaterdag 6 mei 2023 Irun – San Sebastian 30 km

6 mei 2023 - San Sebastián, Spanje

Vandaag de eerste volle dag in Spanje. Gaan we dit wel volhouden??

Vanmorgen weer op tijd op en in het hotel nog even aan de ontbijttafel gezeten. Een bakkie koffie, een glaasje jus d’orange en een croissantje met jam en dat was het wel. Maar voor dat geld mag je ook niet veel meer verwachten denken we dan maar. In de ontbijtruimte zaten we naast drie Australiërs die vandaag de eerste dag van hun Camino gingen wandelen. Zij vonden ons bijzonder omdat wij van huis uit aan deze tocht begonnen waren maar wij vonden het zeker zo bijzonder dat je van de andere kant van de wereld deze Camino hier komt lopen.
Het ontbijtje was voor ons toch net niet voldoende dus bij de eerste beste gelegenheid waar we nog koffie konden drinken hebben we dat maar gedaan en daar nog een broodje erbij genomen. Daar ook meteen de proviand aangevuld en bij een groenteboer een stukje verderop nog wat bananen gekocht voor onderweg.
Na een half uurtje konden we de stad Irun achter ons laten en konden we beginnen aan onze eerste klim. De stad licht op zee niveau en de klim zou naar de top van 547 meter gaan. Tot ongeveer 250 meter hoogte was het allemaal nog goed te doen. Daar stond een kerkje waar we ons eerste kaarsje in Spanje aangestoken hebben. We waren al geïnformeerd maar nu hebben we het ook zelf gezien, er is veel ‘goud’ wat er blinkt in zo’n kerkje. Toen we buiten kwamen ontmoete we daar de John, Nick en Jason, de drie Australiërs waarmee we aan de ontbijttafel hadden gezeten.
Vanaf het kerkje waren er twee mogelijkheden om de route te vervolgen. We konden de makkelijke variant nemen of de route over de toppen aangaan. Wij zijn natuurlijk over het officiële pad gegaan dat over de toppen ging. We hebben bewust gekozen voor de Camino del Norte omdat we dan mooiere en uitdagendere routes zouden treffen. Dan moet je nu ook wel die route aanhouden dachten wij. Allemaal prachtig en soms ook wel pittig klimwerk, met die eerste klim en afdaling waren we heel de voormiddag bezig geweest. Het was er wel vrij druk op dit deel van de route. Ook waren er best veel hardlopers die snel de berg op gingen en die we even later ook weer tegen kwamen. Het was vandaag zaterdag dus dat zal er aan bij gedragen hebben dat het zo druk was. Die ‘runners’ lopen zonder bepakking maar dan nog, dat vraagt wel iets van de enkels en knieën.

Net voordat we de afdaling afgerond hadden kreeg Ton van een locale bewoner nog even een lesje hoe hij zijn rugzak het beste af zou kunnen stellen. Daar heb je dan 2000 kilometer voor gelopen ;-).

In dat dorpje moesten we een baai oversteken met een klein bootje. De kust is hier vrij ruig met stijle wanden. Dus na onze relaxte overtocht met het bootje volgde de volgende stijle klim. Eenmaal boven waren het weer heerlijke paden met regelmatig mooie vergezichten richting de oceaan.
En toen kwamen we aan bij de wat grotere plaats San Sebastian (+/- 190.000 inw). Het was ongeveer drie uur en we hadden op dat moment nog geen slaapplek geregeld voor vanavond. Voor ons tijd om daar toch maar eens wat tijd voor te nemen. We zochten een terrasje op en we hadden beiden het idee dat we geen tien kilometer meer zouden gaan lopen. Onder het genot van ons proost-momentje zijn we een slaapplek gaan zoeken. We moeten er hier in Spanje nog een beetje inkomen, in Frankrijk kon Ton met zijn Franse taal alles goed geregeld krijgen maar dat is hier in Spanje net iets lastiger. Dat ligt niet helemaal aan de Spanjaarden maar ook wel een beetje aan ons. We zijn misschien wel iets te goed gewend. Er zijn hier wel gelegenheden met slaapzalen waar goedkopere slaapplekken te regelen zijn. We zaten op dat terras en hebben Booking maar weer geraadpleegd. Ik had een leuke plek gevonden maar die was best aan de prijs maar lag wel een paar kilometer buiten de stad en op de route. We hebben die meteen geboekt en voelde ons toen vrij om nog een beetje door San Sebastian. Deze stad is 1 juli startplaats van de Tour de France 2023 (Grand Départ). We zijn nog even naar het strand gelopen om te kijken naar de plank-surfers. En dan spreek je een persoon in het engels aan die ook staat te kijken, blijkt net die persoon een Nederlander te zijn (toeval?). Verder waren we bij de start van een obstacle run die deels over het strand en deels door de stad San Sebastian ging.
Als je dan door de vele afleidingen die je in zo’n stad hebt niet echt door wandelt dan vliegt de tijd. Het was al bijna vijf uur toen we vanaf San Sebastian naar ons hotel wilde gaan lopen. Op het moment van afspreken leek het alsof het hotel net buiten de stad zou liggen. Als je er dan werkelijk naar toe moet lopen dan voelt dat ineens heel anders. Zeker als er die laatste 4 kilometer nog zo’n 300 meter geklommen moet worden. Maar als je dan daar voor de ingang staat van dat prachtige vier sterren Hotel Gudamendi dan is dat de ultieme beloning voor onze prestatie van vandaag en van de laatste maanden. Ik heb vandaag vanaf het moment dat ik thuis vertrokken ben meer dan 2000 kilometer gewandeld en we hebben vandaag ons record in hoogtemeters (1424m.) verbeterd. Het is er allemaal best sjiek hier maar daar kunne we wel mee overweg. Er is geen restaurant bij dit hotel maar ze hebben wel een ‘snackbar’. De kaart is anders dan waar wij bij een snackbar aan denken. We hebben voor een salade met kip gekozen en dat was een prima keuze. Daarna hebben we nog een klein toetje op. Op de kamer nog een chipje en een biertje tijdens dit verslag typen en dan komt het allemaal weer wel goed.
Morgen hebben we een slaapplek in Zumaia. In dit hotel kunnen we pas vanaf acht uur ontbijten dus voor ons wordt het ook een keer uitslapen. En dan is het wel zo fijn dat je dan in een goed bed licht!
Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Peter:
    6 mei 2023
    In Irun moesten vroeger de onderstellen van de treinen aangepast worden tussen Spanje en Frankrijk, verschil tussen smal- en breedspoor.
  2. Toos Bink:
    6 mei 2023
    Welkom in Spanje !!!!!!!!!
  3. Lowie:
    7 mei 2023
    Buenos dias Alfons. Goh, wel raar hè, je loopt een denkbeeldige lijn/streep over en dan is bijna alles anders. Taal, eten, drinken en gewoontes. En dan maar niet te spreken over wetten en regelgeving! Iets met stikstof en zo…… ik ben benieuwd hoe dat daar geregeld is? Maar goed, voordat het helemaal mis gaat met dit relaas😉 even iets anders. Jouw clubke heeft weer mooi gewonnen. 020 daarentegen heeft 2 dure punten laten liggen . De tweede plek wordt steeds meer een zekerheid. Maar vandaag is ook belangrijk. Onze kanaries tegen UNA. Deze week wel. Dus als je in de gelegenheid bent om een kaarsje aan te steken…gewoon doen. Ik doe dat ook. Heb dat trouwens ook gedaan voor King Charles III. Dit om hem te behoeden voor een hernia van die zware kroon op z’n kop. Ik weet niet of je er iets van hebt meegekregen maar het was een hele poppenkast daar in London. Ik leg de pen weer neer en ga nog een uurke of wat slapen. Dadelijk naar de Vaart en dan door naar Den Haag. Druk schema dus.
    Wandel ze weer en tot vanavond.
    Adios
  4. Will van gils:
    7 mei 2023
    Kanjers heb echt bewondering voor jullie 💪👍🌞
  5. Rens Claassen:
    PRACHTIG FONS
  6. Marian Olislaegers:
    7 mei 2023
    En zitten jullie alweer in Spanje!
    Succes !!🥾🥾
  7. Peter van Hoppe:
    7 mei 2023
    Diep respect voor jullie, Alfons.
    En met die kaarsjes van jou en Lowie gaat het de kanaries vandaag zeker lukken !
    Groeten en succes !
  8. Helma Goos:
    7 mei 2023
    Prachtig verslag weer, wat hebben jullie moeten klimmen de beentjes zullen jullie wel gevoeld hebben
    Maar ook heerlijk gegeten, en lekkere biertjes
    Wat een geweldige reis👍👏
  9. Sander:
    7 mei 2023
    De brabo’s zo noem ik ze….. knap werk Alfons. Hopen dat je schoenen het redden. Ton wat een mooi besluit. Van lasser naar loper. Ik heb jullie verhaal met trots en jaloezie gedeeld met het thuisfront. Groet, Sander de man met Brabantse vrouw uit Den Hout. Mooi Camino!
  10. Alfons van den Hoek:
    Leuk Sander!
    Geniet zeker van je eigen Camino, en plan je volgende weken vrij alvast maar ;-)
    Buen Camino!!