Dag 93 vrijdag 2 juni 2023 Santiago de Compostella – Negreira 21,5 km

2 juni 2023 - Negreira, Spanje

En dan nu echt de laatste loodjes. Nog een kleine 100 km op weg naar Finisterra (het eind van de wereld)

Na de heel bijzondere dag van gisteren ben ik nog steeds aan het nagenieten van alle felicitaties en andere positieve reacties op mijn/onze tocht. Langs heel veel kanten heb ik deze mogen ontvangen. Ook met de donatie-actie voor Alzheimer Nederland gaat het super. Toen ik deze morgen wakker werd stond de teller op precies € 10.000,- en daar is in de loop van de dag nog meer bijgekomen. Ik kom er niet toe om iedereen persoonlijk te bedanken. Via deze weg wil ik iedereen die op welke manier dan ook een bijdrage heeft geleverd aan het tot stand komen van dit bedrag heel erg vriendelijk bedanken daarvoor!! DANKJEWEL!!

Net als gisteren zijn we na het ontbijt weer terug gebracht naar de route. Deze keer was dat op het mooie plein van Santiago de Compostella waar we gisteren onze lange tocht geëindigd waren. Vandaag begonnen we aan ons ‘toetje’. We willen de komende vier dagen nog door lopen naar Finisterra, het bijna meest Westelijke puntje van Spanje. In vroegere tijden (toen ze dachten dat de wereld nog plat was) noemde ze dit het einde van de wereld. Dit ‘toetje’ was vooraf al ingepland en gaan we nu dus nog even afwerken. De komende vier dagen hebben we de luxe dat we zonder de volledige bepakking lopen. Henriëtte en Lisette zetten ons op de route af en na een paar uur lopen ontmoeten we elkaar weer op een terrasje.

Deze morgen zijn we dus in Santiago de Compostella begonnen. Het weer was prachtig. Er hing een heel lichte sluier van mist over de stad waar de zon mooi doorheen scheen. Eenmaal op het plein was die sluier al weer opgelost. In het eerste uur hebben we nog een klein stukje met een Nederlands echtpaar van 80 jaar samen gelopen. We vonden het super knap dat deze mensen op die leeftijd nog aan zo’n tocht bezig waren. Hun etappes zijn wel wat korter dan die van ons en het tempo ligt wel wat lager maar ze doen het toch maar. Ze waren in Porto begonnen en waren ook gisteren in Santiago aangekomen. Ook hun plan is om naar Finisterra te lopen. In dat eerste uur heb ik ook nog even met mijn zus Ank en Henryc,  Anne en Adrie gebeld. Voor hun was het gisteren ook een zeer speciale dag op Alpe d’Huez. Anne is die berg 4 keer op gefietst en Henryc zelfs 6 keer. Wat een kanjers zijn het!! Zij hebben met hun beklimmingen een zeer mooie bijdrage geleverd aan de totale eindstand van € 17.022.738,- voor KWF kankerbestrijding. Helemaal top want het blijft zo hard nodig!

Na ongeveer een uurtje lopen hadden we onze eerste pauze ingelast. De reden was minder leuk. Vorige week is de moeder van mijn zwager overleden en de uitvaartdienst konden we vandaag via een liverstream volgen. Niet leuk maar wel heel bijzonder en fijn dat we er op deze manier toch bij konden zijn. Het was echt een hele mooie uitvaartdienst met zeer indrukwekkende en voor mij rakende teksten. Na deze uitvaart hebben we gelunchd in het café waar we de dienst hebben gevolgd. Na de lunch hebben we ons weer op de route af laten zetten. Henriëtte en Lisette zijn terug gereden naar het appartement en hebben daar in de buurt boodschappen gedaan voor het avondeten.

Rond vier uur hebben ze ons weer opgezocht op de route en hebben we in Negreira op een terrasje ons PM ingevuld. Gelukkig zaten we op een overdekt terras want na het mooie weer van vandaag viel er op dat moment even een mals buitje regen. Na ons PM zijn we naar ons appartement gereden.

In het appartement hebben we een grove planning gemaakt voor de komende dagen en voor de terugreis van komende week. Ondertussen hebben Henriëtte en Lisette de avondmaaltijd voorbereid. Voordeel van in je eigen appartement eten is dat we niet tot half negen hoeven te wachten. Sinds een paar maanden hebben we weer een soort Hollandse kost gegeten. Gebakken aardappeltjes, worteltjes en broccoli met gehaktballetjes en als toetje een heerlijk stukje ijstaart.

Morgen gaan we weer verder wandelen richting de kust. Morgenavond keren we dan nog één keer terug in dit appartement en daarna zullen we korter bij Finisterre overnachten.

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

Actiepagina Alzheimer Nederland:

Actiepagina Alpe d’Huzes Acht van Chaam:

1. Lowie:
    2 juni 2023
    Hey Alfons. Als iemand zou denken dat het klaar was dan bewijst dit uitgebreide verslag het tegendeel😉. Helemaal top weer. Jullie gaan gewoon door! En dan ook nog naar het einde van de wereld. Ik besef me dat ik gisteren een foutje heb gemaakt met de naam van het plaatsje waar de reis heengaat. Maar in het kader van “What’s in the name” zal dat wel meevallen. Hier is het weer lekker weekend en de vooruitzichten voor het weer zijn prima. Morgen in de ochtend richting Klein-Dongen-Vaart om de boekjes voor het Dorpsfeest rond te brengen. Het begint nu te korten. Daarna even op ziekenbezoek in Venlo en in de middag een housewarming bij mijn neefje Sander en zijn vriendin Aurime. Ik weet niet of je morgen een verslag maakt maar ik denk dat ik daar morgenavond niet op kan reageren😉. Voor jullie een mooie etappe gewenst en (ik denk) tot zondag. Adioko👍
  2. Kees:
    3 juni 2023
    Wat fijn om deze uitermate bijzondere en beleving zo samen af te kunnen sluiten. Geniet samen nog van deze dagen. En alvast een voorspoedige thuisreis toegewenst.
    Groetjes Nicole & Kees
  3. Danniëlle en Andy:
    Inderdaad de 🍒 op de 🎂.
    Geniet van de laatste mooie dagen samen in Spanje.
    Wij zien een prachtig mooi boek in het vooruitzicht 😉👌🏽.
    Hasta Luego.
  4. Peter:
    3 juni 2023
    Wederom een prachtig verhaal.
  5. Harrie:
    3 juni 2023
    Nog steeds voldoende inspiratie om een mooi verslag te schrijven. Met de actie gaat het voorbarig mooi zo. En knap van die bikkels op de Alpduzes. We hopen dat jullie nog een aantal mooi dagen beleven op weg naar dat westelijke puntje van Spanje 🥾🥾👍😎