Dag 92 donderdag 1 juni 2023 Vliegveld Santiago – Santiago de Compostella 12,5 km

1 juni 2023 - Santiago de Compostela, Spanje

En dan staan we ineens om 11 uur in SANTIAGO DE COMPOSTELLA

Na een ontbijtje in ons appartementje zijn Ton en ik weer door Henriëtte en Lisette terug gebracht naar het punt waar we gisteren zijn opgehaald. We hadden nog iets meer dan 12 kilometer te gaan voordat we in Santiago de Compostella op het plein voor de kathedraal konden staan. Het was een vreemd gevoel om aan die laatste kilometers te beginnen. Moest ik nu blij zijn dat ik er bijna was of verdrietig dat deze mooie tocht bijna ten einde was? Een euforisch gevoel zoals je bij een overwinning kunt hebben had ik niet. Bij het punt dat we nog 5 kilometer te gaan hadden zeiden Ton en ik nog tegen elkaar: ‘We zijn er bijna jonge’. Verder bleef het die laatste kilometers heel stil tussen ons. Ieder was met zijn gedachten onderweg naar het plein. Henriëtte en Lisette waren al in de stad en stonden ons ongeveer 100 meter voor het plein op te wachten. We hebben samen dat laatste stukje gelopen en dan ineens sta je er. We hadden er al wel wat verhalen over gehoord maar een echte voorstelling had ik er nog niet van. Het was nog relatief rustig op het plein. Een paar honderd man zal er best geweest zijn maar dat plein is zo groot dat het nog relatief leeg leek. Het was prachtig weer op het moment dat we aan kwamen. We hebben er eerst de nodige foto’s genomen want we waren er ons van bewust dat dit een niet alledaagse situatie was. Terwijl we daar stonden kwam Domenico nog even naar ons toe. De Italiaan die we de laatste weken al wel vaker ontmoet hebben. Hij was deze morgen iets eerder op het plein aangekomen. We zijn ongeveer een half uurtje op het plein geweest. Daarna zijn we ons officiële Camino ‘certificaat’ op gaan halen bij het pelgrims huis. Op die plek heeft Het Nederlands Genootschap ook een soort huiskamer ingericht waar we met vrijwilligers van Het Nederlands Genootschap nog even koffie gedronken hebben.

Nadat we van Het Nederlands Genootschap vandaan kwamen vonden wij het wel tijd voor ons proostmomentje. We hebben daar lekker rustig op een terrasje van ons biertje zitten genieten en zijn een uurtje later nog eens over het plein gelopen. Daar ontmoete we een pelgrim die we de laatste week ook al vaker gezien hebben. Zij was om 12 uur naar de pelgrimsmis geweest en wist ons te melden dat de Botafumeiro (het grote wierookvat) gebruikt was tijdens deze mis. Van de ene kant vonden we het jammer dat we die mis gemist hadden. Van de andere kant was het missen van dit onderdeeltje dan weer typisch iets voor onze Camino. We hebben heel veel mooie momenten mee gemaakt maar we hadden niet perse de focus op een gebeurtenis als deze. Ieder zijn eigen Camino dachten we toen. We zijn de rest van de middag nog een tijdje in de stad gebleven en hebben nog lekker wat terrasjes gepikt. Rond vier uur zijn we terug gegaan naar ons appartementje en hebben we nog even naar het Alpe d’huzes evenement gekeken.

Verder is het nu lekker na genieten en terug kijken op die laatste drie maanden. Morgen willen we nog een beginnetje maken aan onze tocht naar Finisterre. Het plan is om daar in vier dagen naar toe te lopen en dan de terugreis naar huis te beginnen.

De laatste dagen komen er weer heel veel donaties binnen op mijn actie voor Alzheimer Nederland. Mijn motivatie voor deze actie is te lezen op: https://www.inactievooralzheimer.nl/fundraisers/alfons-van-den-hoek-2022?utm_campaign=alzheimer-nederland&utm_content=new_donation_owner&utm_medium=email-auto&utm_source=kentaa

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Peter:
    1 juni 2023
    Wat een mooie prestatie hebben jullie geleverd, chapeau. Welkom in Santiago de Compastella.
    Een opmerking voor jullie Alfons en Ton : de Camino lopen, waar dan ook, is een gezond virus, hou er rekening mee : HET GAAT NOOIT MEER OVER!!!! BUEN CAMINO.
  2. SURMONT Bert:
    1 juni 2023
    BESTE ALFONS & Ton ... een welgemeende dikke proficiat met uw prestatie. Een geweldige belevenis die je voor de rest van uw leven meeneemt. Bedankt voor de dagelijkse verslagjes en foto's ... ik heb het met veel plezier en heiwee gelezen.
    Uw verhaal is identiek gelijklopend als de mijne ... vertrekken van thuis uit ... een sponsoring ... die soms toch moeilijke taak van het dagelijks schrijven ... het enorme plezier van de beleving. Mocht je, als je terug thuis bent, even de tijd hebben om een kijkje te nemen op mijn website http://www.bertstaptnaarcompostela2022.be
    En nu nog een boek uitbrengen over uw ervaringen ... heb ik ook gedaan😉
    Het ga je goed ... buen camino ... carpe diem
    BERT SURMONT uit Aalst (BE)
  3. Miriam:
    1 juni 2023
    En het verhaal van Ton en Alfons begon bij ons in Niverlée, een klein dorpje in België tegen de Franse grens. ...mooi dat jullie het samen gehaald hebben....een gevoel van energie stroomt door jullie lijf... jullie deden het...Het was hartverwarmend om jullie te volgen...ik reisde een beetje mee..
    Als ik er ooit geraak zal dit mij een gevoel van herkenning geven...
  4. Ine van Vorstenbosch:
    👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻
  5. Ingrid:
    1 juni 2023
    Geweldig en wat een mooie ervaring Alfons . Mooie foto’s en een mooi verslag iedere dag we gaan je verslagen en foto’s missen .
    Gefeliciteerd je bent een KANJER samen met Ton .
  6. Louisette:
    1 juni 2023
    Alfons & Ton dikke proficiat, wat een belevenis, respect voor jullie. Vrienden voor het leven volgens mij, erg bijzonder hoe jullie op elkaars pad gekomen zijn. Had misschien wel zo moeten zijn.

Alfons, ik zal je verslagen gaan missen. Misschien moet je toch eens overwegen om youtube vlugger te worden en dan over jullie mooi bedrijf met voedselbos. Kan je nog een mooi centje aan verdienen 😀.

Geniet samen nog en have fun bij Bruce.
  7. Wim Baaten:
    2 juni 2023
    Wat een fantastische prestatie van jullie. Voortreffelijk gedaan! Nu samen nagenieten en mooie herinneringen ophalen. Bedankt voor de mooie dagelijkse verslagen. Het was zo geweldig mee te beleven.
  8. Louisette:
    2 juni 2023
    Youtube vlogger bedoel ik natuurlijk, leuk automatische woordenboek 🤣
  9. Peter en Wilma:
    Hoi Alfons
    Gefeliciteerd met het behalen van jouw tocht , ook voor Ton natuurlijk. Wat een prestatie! Nu nog even nagenieten. We hebben ook dagelijks genoten van jouw verslagen en foto's!
    Groetjes en tot ziens weer in Dongen . Peter en Wilma
  10. José:
    2 juni 2023
    Gefeliciteerd met het behalen van jullie tocht, ik heb genoten van jullie dagelijkse belevenissen, nog veel plezier de komende dagen.
  11. Rian:
    Beste Alfons
    Dikke pluim!! Ik maak een buiging en later vandaag proost ik op jouw🍻 en Ton voor deze ongelooflijke prestatie!!!
    Ik ga het wel missen de mooie verhalen
    Maak er nog een paar mooie dagen van!!!
    Rian
  12. Marianne Rombouts:
    2 juni 2023
    Van harte gefeliciteerd Alfons en Ton met deze TOP - prestatie!
    Wat een belevenis.
    We hebben genoten van jullie verhalen en prachtige foto’s.
    Nogmaals veel dank hiervoor en een hele goede terugreis toegewenst samen met de dames! Alle goeds, liefs Jos en Marianne
  13. Leo van den Noort:
    2 juni 2023
    Van Harte Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie. Nog veel plezier de komende Dagen en bedankt voor de mooie verslagen en foto,s het was iedere Dag een genot om deze te lezen.
    Groeten Leo en Els van den Noort
  14. Marian Olislaegers:
    Alfons en Ton,
    een dikke proficiat voor jullie presentatie!!👏👏 En bedankt Alfons voor je mooie verslag, heb er van genoten.
    Groetjes Marian
  15. Elly en Bert:
    2 juni 2023
    Proficiat met deze geweldige prestatie. Net als alle andere mensen gaan wij jou verhalen missen. We hebben er erg van genoten. Nog een fijn samen zijn , samen met jullie partners geniet ervan. Elly en Bert
  16. Nelleke:
    2 juni 2023
    Geweldig Ton en Alfons. Wat een fantastische tocht hebben jullie samen gelopen.
  17. Wilma:
    2 juni 2023
    Proficiat Ton en Alfons met jullie prestatie geniet nog samen met jullie partners ik zal het missen.
  18. Danniëlle y Andy:
    Goedemorgen Alfons, Ton, Henriëtte en Lisette,

Wat een prachtige 'reis' hebben wij met jullie 2 'meegelopen' zeg. Fan-tas-tisch en hartelijke dank voor je mooie wandelbelevenissen. Echt heerlijk om te lezen.
    Wat we niet hebben gelezen in je verhaal en ook niet hebben gezien qua foto('s), misschien voor jullie geen must-do, is dé omhelzing met de heilige Sint-Jakobus in de cathedraal. Verder alleen maar lof over de manier van schrijven en de mooie kiekjes van onderweg.

Gracias y saludos!
  19. Ad Schellekens:
    2 juni 2023
    Alfons , Proficiat !!! Geweldig en ook voor Ton natuurlijk .
  20. Coby en Gerrit:
    Proficiat met deze prestatie
  21. Annemieke:
    2 juni 2023
    Diepe buiging voor jullie allebei Alfons en ton, wat een prestatie. Dit ga je nooit meer vergeten.
    Bedankt voor alle mooie verslagen en foto’s , ik heb ervan genoten.
  22. Lowie:
    2 juni 2023
    Hey Alfons. Een dikke proficiat en tevens knuffel voor deze mooie prestatie. Bij mij geen enkele twijfel of je het zou gaan volbrengen. En mooi dat je er een nieuwe maat bij hebt. Ook voor jou de zelfde wensen Ton!
    Nog een mooie trip naar Finistère. Tot snel
  23. Pieter Geerts:
    2 juni 2023
    Goed gedaan heren. Wat een geweldige prestatie. We gaan je verhalen en foto’s missen.
    Veel plezier bij Bruce en tot ziens bij de acht van Chaam.

Groetjes Pieter en Anja.
  24. Ivar:
    2 juni 2023
    Geweldige prestatie en een ervaring voor het leven.

P R O F I C I A T !!!

Nogmaals dank voor de prachtige verslagen inclusief de foto’s! Geniet van elkaar! Geniet van de laatste dagen!
    💪🏼💪🏼💪🏼
    Goede terugreis alvast!
  25. Corrie en Sjef van Tilburg:
    2 juni 2023
    Alfons en Ton, van harte gefeliciteerd met het voltooien van jullie camino.
    En dat het jullie uiteindelijk binnen drie maanden is gelukt. Het moge duidelijk zijn: ‘n uitzonderlijke prestatie.
    Al verlengen jullie nog met ‘n paar dagen, wij wensen jullie vooral ook veel succes met het verwerken van al jullie opgedane indrukken, als jullie weer thuis zijn.
    Corrie en Sjef
  26. Marijke:
    2 juni 2023
    Geweldige prestatie van jou en je maat...ik heb genoten van je fotos en verslagen....nu nog een paar dagen genieten daar met Henriette...en dan fijn weer naar huis...enne bedankt voor je foto van het Wierrookvat..
  27. Gonny Panis:
    2 juni 2023
    Dikke proficiat Alfons en Ton met het behalen van jullie einddoel, die 4 dagen stelt voor jullie ook niet veel meer voor, neem ik aan. Ook ik heb genoten van je verhalen en prachtige foto's. Een goede tip om door te gaan met schrijven over jullie bedrijf bijvoorbeeld. Geniet van alles wat er voorbij komt. Groetjes Gonny
  28. Aafke:
    2 juni 2023
    Gefeliciteerd met deze prachtige prestatie. Toppers.
    Bedankt voor de mooie verhalen. Ik las ze elke dag, en kon zo alles mee beleven.
    Wat fijn dat je deze gebeurtenis met jouw vrouwke mocht d3len
    Groetjes Aafke
  29. Meriam:
    2 juni 2023
    Wow! Geweldige prestatie van jullie! Nu nog een toetje van 4 dagen. Geniet er samen van!
  30. Sandra ( collega Frank):
    2 juni 2023
    Wat een prestatie!!!! En wat heb ik genoten en elke dag weer uitgekeken naar jouw verhaal over het verloop van die dag. En dan de fantastische foto's 👍
  31. Monique Marijnissen:
    Gefeliciteerd mannen l
    Wat heb ik genieten van deze verslagen .
    Ik ga het missen .
    Respect voor jullie en de jullie vrouwen
  32. Toiny Farla:
    2 juni 2023
    OBSTAKELS MAKEN JE STERKER.
    HET GAAT NIET OM DE BESTEMMING,MAAR DE REIS ER NAARTOe.
    Alfons en Ton heel erg bedankt !
    Ik heb jullie alle dagen mogen volgen en heb er van genoten alsof ik een spannend boek las
  33. Arno Hoogsteder:
    2 juni 2023
    Gefeliciteerd! (Jammer van de botafumeiro, is toch wel een speciaal moment, wat wel vaak, maar niet altijd te zien is)
  34. Ria en Hans Witlox:
    2 juni 2023
    Geweldige prestatie. Complimenten. Genoten van je camino ervaringen.
  35. Daan de Jong:
    2 juni 2023
    Proficiat Alphons. Een geweldige ervaring en belevenis. Gisteren ben ik ook in Alp,dHuez geweest om de deelnemers daar aan te moedigen Daan.
  36. Harrie:
    2 juni 2023
    Zo Alfons en Ton jullie hebben je doel bereikt. Jullie droom is uitgekomen. Na een prachtige tocht erheen, sta je daar plots op dat plein. Blij dat je het volbracht hebt maar ook de stille pijn dat het bijna voorbij is. Ook voor ons, we zijn als het ware met je meegelopen door de prachtige beschrijvingen en de mooie foto’s van jou Camino
    Nu nog lekker uitdrijven richting Finisterre
    Hou de pas erin en geniet met jullie vieren van wat komen gaat 🥾🥾😀😎
  37. Jan Chantrel:
    3 juni 2023
    Proficiat Alfons en Ton ,maar ook Henriette en Lisette ,zonder deze steun en goedkeuring hadden jullie het niet gekund. Het is een prestatie van formaat, zeker de mooie verhalen en foto's maken veel indruk op menigeen.
    Na het volgen van jouw verslagen en lopen van diverse LAW begint zo'n uitdaging op te spelen ik zou je graag een keer om advies willen vragen.
    Maak er samen met Ton ,Lisette en je hele gezin nog een paar mooie dagen van.
  38. Toni:
    3 juni 2023
    Van harte gefeliciteerd met het behalen van deze prachtige prestatie Alfons en Ton.
    Petje af.
    Lekker nagenieten.
    Ik kom ook uit Dongen en heb je verhalen met veel plezier gelezen.
    Henriette kent mij wel van de winkel en weet dat ik ook onderweg ben.
    Morgen naar Vezelay.
    Vriendelijke groet toni de ruijter 🙏🏻