Dag 98 woensdag 7 juni 2023 Cee – Las Arenas (Picos de Europa) reisdag 1

7 juni 2023 - Las Arenas, Spanje

Vandaag eerste reisdag richting thuis……..

Deze morgen zijn we rustig op gang gekomen rond acht uur. De meeste spullen hadden we gisterenavond al bij elkaar gezocht en vanmorgen hebben we alles weer ingepakt om richting huis te kunnen vertrekken. We hebben nog even gezellig samen ontbeten en daarna de spullen in de auto geladen. Om negen uur zijn we samen met Ilse en Bart naar Ton en Lisette gereden. Hun spullen hebben we daar in de auto geladen en toen moesten we dan toch echt weer afscheid nemen van Ilse, Bart en Britt. Wat hebben we genoten van die paar dagen die we hier samen hebben doorgebracht, echt SUPER!! Ilse , Bart en Britt zouden de appartementen in Cee netjes achter laten en afsluiten en dan gaan die nog voor één heel kort nachtje terug naar het appartement in de buurt van Santiago. Zij moeten morgenvroeg om 5:00 uur al op het vliegveld staan.

Na het afscheid zijn we dan toch echt aan onze terugreis begonnen. Ook best bijzonder. Na ruim 3 maanden alleen maar verder van huis weg te gaan en dan eindelijk aan die terugweg gaan beginnen. Het heeft hier in de nacht van dinsdag op woensdag heel de nacht geregend en ook voor de rest van de dag werd er weinig of geen zon voorspeld. Prima weer om met de auto te reizen. Vandaag dus naar Picos de Europa.

Om drie uur in de middag kwamen we aan in Las Arenas. Een leuk klein toeristisch dorpje aan de rand van dat nationaal park Picos de Europa. Daar hebben we eerst even een iets verlate lunch gegeten. Ook ons eerste PM van de dag was daar een feit want de reis was voorspoedig verlopen. Nadat we ons weer aangesterkt hadden zijn we naar ons hotel gegaan om te zien waar we de nacht door zouden brengen. Het hotel bezoek hebben we op dat moment heel kort gehouden. We zijn snel in de auto gestapt om naar Funicular de Bulnes (een tunnel-kabeltrein van Poncebos naar Bulnes) te rijden. Daar hebben we alleen een heen ticket gekocht zodat we te voet van Bulnes terug zouden lopen naar de opstap-plaats. Gisteren schreef ik nog in mijn verslag dat er wel iets speciaals nodig is om ons nog enthousiast te krijgen na al dat moois dat we al gezien hebben. Nou vandaag was het al meteen prijs. Ik had ooit al wel eens iets over gehoord en op Google ook wat van gezien van Pico de Europa. Ik houd nou eenmaal van berglandschappen en die affiniteit deel ik met Henriëtte, Ton en Lisette. En wat we dan deze middag in die paar uur dat we hier zijn voorgeschoteld krijgen………. Het was werkelijk schitterend!! Eerst met dat kabeltreintje door een tunnel omhoog naar het ‘dorpje’ Bulnes. Er staan ongeveer 12 huisjes schat ik zo en ongeveer de helft heeft een horecabestemming. Vanuit dit dorpje zijn we over een zeer mooie route terug gelopen naar het beginpunt. Het was echt een super mooie route door een adembenemend mooi landschap. Het was ook fijn om toch nog een tijdje buiten gelopen te hebben. Na 3 maanden altijd buiten gelopen te hebben is het wel even wennen om vijf uur in de auto te zitten.
Vanavond zijn we nog gezellig gaan uit eten met z’n vieren. Ton en ik hebben nog een keer voor Cachopo gekozen, het is de specialiteit van deze streek. Het was weer heerlijk.

Morgen gaat onze terugreis verder. Dan staat Lourdes op de planning. Ton is ooit al eens in Lourdes geweest met zijn ouders en had daar in eerste instantie tijdens zijn tocht naar Santiago nog langs willen lopen. Tijdens de Camino is dat plan gewijzigd en hebben we afgesproken om op de terugweg met z’n allen een bezoek aan Lourdes te brengen. Henriëtte, Lisette en ik zijn nog nooit in Lourdes geweest. We zijn zeer benieuwd wat ons daar te wachten staat. Morgen weten we het……..

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Anita:
    Hoi Alfons en Ton en jullie vrouwkes,
    Ik wens jullie een goede terug reis.
    Maar eerst Lourdes nog.
    Ja als je daar zo dichtbij bent, pak je dat ook maar mooi mee.
    Jammer dat t einde nadert want dat betekent dat de reisverslagen gaan weg vallen.
    Was wel wat om op deze manier te mogen mee reizen. En t te mogen lezen voor t na bed gaan.
    En te genieten van alle foto's.
    Dat zal een gemis worden.
    In ieders geval bedankt dat jij je/jullie avontuur wilde delen. Geniet van Lourdes en goede terug reis.
    🙋‍♀️
  2. Toos Bink:
    8 juni 2023
    Geniet ook van alle moois onderweg en relax !!!!!!
  3. Gerrie van Loon:
    Een hele goede terugreis
    Maar eerst nog even genieten
    Bedankt voor alle verslagen en foto’s
    Knap dat je dat iedere dag wist op te brengen na alle kilometers!!
  4. Harrie:
    8 juni 2023
    Weer een heel verhaal Alfons en prachtige foto’s.
    Nog voldoende inspiratie .
    Lekker genieten samen maar dat lukt wel in zo’n mooi berglandschap. En de benen weer even gestrekt. Wij ook gisteren met de A4D met een heerlijke traktatie bij Natuurlijk Tomaat
    Vandaag Lourdes zal ook een speciale belevenis worden
    Goede reis verder 👋
  5. Lowie:
    8 juni 2023
    Hey Alfons. Ik heb vannacht een heel epistel gemaakt, althans, dat dacht ik. Zie er niks meer van terug dus heb ik iets verkeerd gedaan. In ieder geval een mooie en goede reis richting het Klein Dongense. Groetjes en tot snel
  6. Elly en Pierre:
    8 juni 2023
    Gefeliciteerd met het behalen van de Camino Alfons en Ton! Wàt een prestatie mannen.
    Nou heerlijk nagenieten! Veel plezier tijdens de terugreis met jullie lieve dames.
    Groetjes uit Dongen
  7. Miriam:
    8 juni 2023
    Oh wat een fijne manier om terug naar huis te keren..wat een mooie overgang...goede terugreis..