Dag 97 dinsdag 6 juni 2023 Cee - Cee vakantiedag

6 juni 2023 - Cee, Spanje

Vandaag een relaxte vakantiedag samen met allen die de laatste dagen deze kant op gekomen zijn.

Deze morgen zijn we begonnen met uitslapen. Ik kan me de tijd nauwelijks nog herinneren dat we tot negen uur op bed hebben gelegen. Na het rustige opstaan hebben we gezellig samen ontbeten met ons eigen gezinnetje. Om tien uur stapte Ton, Lisette en Britt binnen en zijn we met de auto op weg gegaan naar het dorpje Muxia. Dit dorpje wordt door veel pelgrims vanuit Finisterre ook tevoet aangedaan. Sommige lopen dan ook nog terug naar Santiago de Compostella. De meeste nemen hier de bus terug naar Santiago de Compostella.
Eenmaal in het dorpje Muxia aangekomen viel het ons een beetje tegen wat er te zien was. Aan het einde van het dorpje stond een oud kerkje dat op 25 december 2013 door een bliksem is afgebrand. Dit monumentale kerkje is weer helemaal opnieuw opgebouwd zoals het van tevoren was. Verder was er niet heel veel te zien. In het dorpje hebben we nog even koffie gedronken.

In ons appartementje hebben we geluncht. We hadden nog best wat eten over van de BBQ van gisteren dus dat hebben we deze middag lekker opgegeten.

Na de lunch hebben we waterval Fervenza do Ézora bezocht. Het was op zo’n 12 km afstand maar toch hebben we ook hier even de auto voor gepakt. Het was een mooie waterval in een mooi gebied. Heel spectaculair was het allemaal niet maar dat kan ook aan ons liggen. We hebben inmiddels al zoveel moois gezien dat het wel heel speciaal moet zijn om ons nog enthousiast te krijgen.
Vanavond zijn we nog gezellig met z’n zevenen gaan uit eten hier in het dorpje Cee. De ober van dat restaurantje sprak Spaans, Engels en redelijk goed Duits. Toen we grande cervezas bestelde vroeg hij in het Duits of we ‘sehr groß’ bedoelde. Ja, doe maar, zeiden we. En zo kregen we hier het bier in pullen van een liter geserveerd. Toch weer een vorm van een speciaal biertje zo als afsluiting.

Op dagen als deze haal ik minder inspiratie uit de belevenissen van de dag om een compleet verslagje te maken. Hiervoor heb ik voor dat ik in Santiago de Compostella aan kwam al wat materiaal terug gehouden.

Hieronder één van mijn gedachten die ik in de week voordat ik in Santiago aan kwamal had opgeschreven:
De Camino heeft veel overeenkomsten met het normale leven. Je hebt goede en minder goede dagen. De meeste van mijn dagen in het ‘normale’ leven zijn mooi maar ook daar zijn wel eens mindere dagen bij. Zo ook op mijn Camino, ook daar heb ik mindere dagen gekend. Soms fysiek (vooral in het ‘begin’ met mijn blessure), soms door het gemis van thuis en zeker ook door de verdrietige berichten die ik hier ook moest verwerken.

Ik had een doel en dat was lopen naar Santiago, ik had een streven om daar voor een bepaalde datum te zijn want ik had een ticket voor het concert van The Boss, Bruce Springsteen op 11 juni in Landgraaf. Toen ik van huis vertrok dacht ik nog dat ik het misschien wel minder belangrijk zou gaan vinden om aan die deadline vast te houden. Ik heb de Camino een beetje als een onderneming beleefd en als een ondernemer ingevuld. Ik heb gecalculeerd wanneer ik in Santiago moest zijn om op tijd in Landgraaf bij het concert van Springsteen te kunnen zijn.

Ik had voor ik vertrok een voorkeur voor de routes die ik graag zou bewandelen. Dit had voor mij het meest te maken met de schoonheid van de natuur waarvan ik dacht dat de natuur op mijn voorkeurs-route mooier zou zijn. Er zijn mij al meerdere pelgrims voorgegaan die te voet vanuit Dongen naar Santiago gewandeld zijn en die daar ongeveer 2500 km voor nodig hadden. De route die ik wilde doen zou +/- 300 km langer zijn. Dat hield voor mij in dat ik ongeveer 30 km per dag moest wandelen i.p.v. de 25 km per dag waar ik eerst vanuit gegaan was. Als extraatje had ik nog het plan om door te lopen tot Finisterre (het eind van de wereld). ‘En wat ie in z’n kop heeft, heeft ie niet in z’n kont’ zeggen ze bij ons in Brabant dan. Het is misschien niet de bedoeling om een Camino op deze manier in te vullen maar het is wel gelukt. Ik ben wie ik ben en ik heb hem mijn Camino op deze manier ingevuld en ik ben er super tevreden mee. Dat ik onderweg nog verschillende keren erg verrast ben door de onverwachtse bezoekjes van Henriëtte en de afgelopen dagen ook nog door Ilse en Bart voelt als een super beloning.

De donaties op de donatie-actie voor Alzheimer Nederland hebben ook al een zeer mooi bedrag bijeen gebracht. Totaal is er al € 10.670,- gedoneerd. Nogmaals een hele grote DANKJEWEL aan iedereen die hier aan bijgedragen heeft.

Ook een grote DANKJEWEL voor alle leuke reacties en felicitaties die ik op mijn tocht heb mogen ontvangen.

Morgen beginnen we aan onze terugreis. We willen morgen naar Picos de Europa (een berggebied hier in Noord-Spanje) rijden. Daar willen we in het begin van de middag aan komen zodat we even een indruk van dat gebied kunnen krijgen. De dag erna staat Lourdes op de planning.

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

Mijn actiepagina voor Alzheimer Nederland:

1. Lowie:
    7 juni 2023
    Hey Alfons. Ondanks de mindere inspiratie toch weer een inspirerend verhaal. Mooi omschreven hoor.
    Wij zijn vandaag begonnen met de opbouw voor ons Dorpsfeest. En hoe?? We liggen ruim voor op schema en het draaiboek kan de prullenbak in. Ben ik ff blij dat ik geen draaiboek heb gemaakt. Busio conclusio, het loopt weer op de spreekwoordelijke rolletjes. We hebben er weer zin an. Het gaat wel warm worden. Jammer dat je er niet bij bent. Er zijn veel mensen uit Klein Dongen Vaart naar de Boss gaan. Kei gaaf hoor.
    Maar wij gaan voor Johnny Gold, Tim
    Schalkx en de buren van de Brandweer!
    En nu lekker slapen. Welterusten en graag tot morgen👍
  2. Toos Bink:
    7 juni 2023
    Nogmaals CHAPEAU mannen !!!!
    En geniet van de terugreis .........
    DANKJEWEL voor de prachtige foto's iedere dag
    Zo hadden we ook een goed beeld van iedere wandeldag.
  3. Jan Jansen:
    7 juni 2023
    Hoi Alfons, wat een geweldige prestatie hebben jij en Ton geleverd!! Jouw verslagen waren verslavend, jij hebt de lezers meegenomen in al jouw belevingen. Jouw belevingen komen zeker ook tot uiting in de muziek van jouw (en mijn) favoriete band De Dijk o.a. ..… Later is nu ……. Ik kan het niet alleen …….en last nut not least Wat een vrouw (Henriëtte) niet kan doen.
    Bedankt dat ik op afstand met je mee heb mogen reizen!
  4. Peter:
    7 juni 2023
    Alfons en Ton, jullie kunnen terugzien op een meer dan schitterende Camino. Bedankt dat ik mochten meegenieten.