Dag 23 vrijdag 24 maart 2023 Chablis – Préhy 9 km

24 maart 2023 - Préhy, Frankrijk

Vandaag heb ik de zon weer zien schijnen en de eerste 9 kilometers pijnvrij gewandeld.

Afgelopen nacht is er in Chablis net als in Nederland een flink regengebied overgetrokken. Vanmorgen bij het opstaan vielen de restanten nog uit de lucht maar al snel werd het droog. Ton was voor ons ontbijt even wat broodjes gaan halen bij een plaatselijke patisserie. Ondertussen heb ik mijn scheenbeen nog een tijdje gekoeld onder koud stromend water. Zo zijn we dag rustig aan begonnen. Door mijn scheenbeen blessure stond er een korte etappe op het programma,  ongeveer 8 kilometer naar Préhy. We konden het dus ook echt rustig aan doen.

Nadat we het pelgrimsonderkomen netjes opgeruimd en de afwas gedaan hadden gingen we weer op pad. Eerst nog even terug naar die patisserie voor een sandwich (half stokbroodje gezond) en wat broodjes voor onderweg. We zijn zeer rustig van start gegaan met elke 20 minuten even een pauze. Het voelde goed en ik had weer ‘tijd’ om wat rond te kijken en foto’s te maken van die dingen die me in het straatbeeld opvallen. Een typisch kerkje dat echt midden op het kerkhof staat of ligt het kerkhof gewoon helemaal rond dat kerkje? Wat ons ook al een hele tijd opvalt is dat de meeste huizen zijn omgeven met een hekwerk wat soms al aardig lijkt op de extra beveiligde inrichting in Vught. Vaak met één of meerdere honden binnen dat hekwerk die ook nog eens flink tekeer kunnen gaan.
Van het regengebied van afgelopen nacht was niets meer te zien. Prachtige wolkenluchten maakte de weidse licht glooiende landschappen nog mooier. We lopen nog steeds in de omgeving van Chablis dus zijn er ook nog heel veel wijngaarden. Het is soms bizar om te zien dat die druivenstruiken zo tussen dat grove steengruis kunnen groeien.

Net voordat we in Préhy aankwamen zagen we het biologische wijndomein van Jean-Marc Brocard liggen. Gisteren zaten we in het dorpje Cahblis tegenover zijn winkel op een bankje een broodje te eten. Toen viel mij het Biologo al op en nu kwamen we vlak langs door zijn wijnvelden. We waren benieuwd of we daar even een kijkje mochten nemen en even een korte pauze konden houden. Dat kon daar wel maar toen we om een kopje koffie vroegen werd dat met een alternatief ingevuld. Jawel, om half één zaten we daar aan een heerlijk gratis glaasje biologische Chablis wijn. Dat deed die gastvrouw wel goed want na een half uurtje verkochten ze aan ons beiden een fles Chablis en liepen dus met een gevulde rugzak naar buiten. Zoiets als spiering uitgooien om een kabeljauw te vangen??
Rond half twee kwamen we bij ons slaapadres aan. We hadden geen tijd afgesproken dus het was maar afwachten of we al terecht konden. Gelukkig was onze gastvrouw thuis. Ze had nog wel even tijd nodig om de kamer klaar te maken maar nadat we een half uurtje buiten in het zonnetje hadden zitten wachten konden we naar onze kamer. Hier kon ik mijn been weer even koelen en wat extra rust nemen. En ja hoe vul je dan de rest van de vrijdagmiddag? Inderdaad, met een vrijdagmiddagborrel. We hebben onze eigen wijnproeverij gehouden met de twee verschillende flesjes die we bij hadden.

Maaaaaaaaaaaaaar dan, wordt er op de deur geklopt van onze kamer. Huh? Ja? Ton was even een uiltje aan het knappen en ik was met mijn verslagje bezig waarvan dat ik dacht dat ik het bijna af had. En dan, BAM, stapt ineens Henriëtte, mijn eigen vrouw binnen. ‘Ja, je had tompoezen besteld van Alpeduzes team Acht van Chaam (alles voor KWF) en die kom ik even brengen’. Ik kon mijn ogen nauwelijks geloven. Tranen in mijn ogen, wat een contrast met twee dagen geleden. Toen de tranen in mijn ogen van de tegenslag die ik toen voelde en nu de tranen van geluk van een moment waar ik echt nooit op gerekend had. Staat ze hier ineens met een doos tompoezen en een aantal lekkere koude Blonde La Trapjes voor mijn neus. Wat eenverassing was dat zeg!!

Ton is meteen gaan vragen of Henriëtte hier ook kon blijven eten en slapen. Geen enkel probleem zij onze gastvrouw waar ik nu de naam nog niet van ken. Ik had toevallig al het tweepersoonsbed geloot dus dat moet goed komen vanavond.

We hebben samen heerlijk gegeten en nog kort even na gebuurt op de kamer en nu gaan we genieten van een heerlijke nacht samen!

Van mijn scheenbeen voel ik nu niks meer.

We gaan morgen proberen in Bessy-sur-Cure aan te komen, ongeveer 18 kilometer verderop. Voordeel dat Henriette hier nu is is dat we onze 14 kilo zware rugzak aan haar mee kunnen geven.

We hopen er samen morgen weer een mooie onvergetelijke dag van te maken!!

Groetjes weer en graag tot morgen!!

Alfons

1. SURMONT Bert:
    24 maart 2023
    amai .... van een onverwacht bezoekje gesproken. Geniet ervan ... en verzorg uw scheenbeen maar. Schol
  2. Peter:
    24 maart 2023
    Ha die Alfons en uiteraard Ton, twee kanjers. Heel goed om te horen dat het je goedgaat. Ben blij dat het je goed afging vandaag, hou nog even de rem erop! Mooi dat jouw vrouwtje vandaag langskwam, contrôlepost!!!!!! Heb de hele dag uitgekeken naar jouw verslag, nu eindelijk rust! Geniet verder.
  3. Helma Goos:
    24 maart 2023
    Wat super mooi, minder pijn heerlijke wijn en dan je eigen lieve Henriette
    Wat een super verrassing
    Voor morgen ook weer een fijne dag👍👍
  4. Danniëlle en Andy:
    24 maart 2023
    Ahhh...., wat een GEWELDIGE verrassing!.
    Geniet samen, dit zal je zéér zeker goed doen.
  5. Toos Bink:
    24 maart 2023
    Hoe leukkkkkkkk is dit......geniet van de tompouzen en het gezelschap
    Dit is de jus van het leven
    GENIETEN !!!!!
  6. Kees:
    24 maart 2023
    Heerlijk jouw verhalen en wat moet dat een verrassing zijn geweest zeg. Pak je rust en lekker genieten.
  7. Marijke:
    24 maart 2023
    Ooh wat leuk dat je vrouw je kwam verassen...wat zul je lekker slapen vannacht....truste
  8. Ank:
    24 maart 2023
    Echt geweldig!!! Wat een verrassing. En nu zitten jullie daar in het verre Frankrijk nog eerder aan de tompoezen dan wij hier! Fantastisch Henriëtte! Alles voor het goede doel. En wat betreft je blessure: rustig aan hé!! Geniet.
  9. Gerrie van Loon:
    Wat een geweldige verrassing
  10. Louisette:
    24 maart 2023
    Oh wat geweldig dat Henriette zo onverwachts langs komt. Geniet samen en je blessure komt wel goed met al die liefde🙏.
  11. Harriette:
    25 maart 2023
    Je had het begin over 10 mooiste of minder mooie dagen.
    Ondanks de last van je scheenbeen wed ik dat deze dag in de top 10 komt. Wat onwijs gaaf van Henriette. Liefde is tompoezen brengen naar Prehy❣️

Echt geweldig.
  12. Lowie:
    25 maart 2023
    Surprise surprise, het onverwachte brengt je van de wijs……… Hoe gaaf is dat. Mooi man👍. En ook nog dat flesje Chablis. Neem aan dat je het Nederlands XI-tal niet hebt gezien. Welnu dan hier ook een surprise; dan heb je weinig gemist. Even voor jou ter info, Tilburg Trappers is een ronde verder in de Play offs. Dat dan weer wel.
    Ik ben super blij voor je dat de blessure over lijkt te zijn Alfons. Nu heb ik voor jou een kaarsje opgestoken in het kapelletje dat dit zo blijft. Veel plezier en succes verder. Laterrrrrrrrrrrrr🥾👍❤️
  13. Ivar:
    25 maart 2023
    Die Henriette toch! Wat gezellig! Dat wordt een top weekend! Geniet ervan!
    Ook fijn dat je even zonder bagage kan lopen. Dat zal je blessure ten goede komen. Fijn dat het alweer de goede kant opgaat, bikkel! 💪🏼💪🏼💪🏼
  14. Harrie:
    25 maart 2023
    Nog nooit zo’n mooie vrijdagmiddagborrel gehad
    Wat een mooie verassing rustig aan en geniet van dit mooie weekend 😀👍😎
  15. Ad Schellekens:
    25 maart 2023
    Dat is nou echte LIEFDE 🥰 geniet ervan!! Veel succes op je wandeltocht en wees zuinig op jezelf .
  16. Harriette:
    Ben ik nog een keer....
    Houd Ton ook een reisblog bij?
    Als dat zo is, hoe heet zijn blog?
  17. Renee:
    25 maart 2023
    Bij afwezigheid van Renée reageer ik, Jules, even.

Wat een hartverwarmend en fijn bericht. We volgen beide dagelijks je Camino "op de voet" en zijn verheugd dat het gelukkig weer wat beter gaat met je scheenbeen. Het was de afgelopen dagen wel schrikken, als dat maar goed gaat. Maar dan dit, wat een moment, net wat je nodig had! Geniet beide van dit speciale weekend, met een Alped'HuZes tompoes tijdens een van de vele pauze.

Onder het motto "ieder pondje gaat door het scheenbeen" is dit tevens een uitgelezen moment om de inhoud van je rugzak eens rustig te controleren. Na drie weken+ zijn er vast wel wat items die je nog nooit of zelden hebt gebruikt. Het scheelt gewicht en je hoeft het in een later stadium niet retour te zenden (gedoe/portokosten).

Groeten Renée & Jules
  18. Peter van Hoppe:
    25 maart 2023
    Wat een fantastische verrassing Alfons.
    Het bezoek van Henriette zal voor jou zeker een stimulans zijn.
    Ik ben echt trots op jou en wens je veel succes voor het vervolg.
  19. Alfons van den Hoek:
    Dankjewel Peter,
    Was idd een SUPER verassing.
    Fijn dat je me mee volgt!
    Morgen succes bij VV Dongen he 💪👍
  20. Ilse:
    25 maart 2023
    Wow wat een super verassing! Hopelijk gaat het met je been ook snel beter.. Ik blijf je volgen, zet hem op!!!
  21. Eric van Buel:
    25 maart 2023
    Weer een prachtig verslag en goed te lezen dat het weer wat beter gaat. Je dag kan niet meer stuk, goede wijn, blonde La Trapjes, tompoezen en je vrouw. Wat kan een mens zich nog meer wensen.🤔
  22. Petra:
    25 maart 2023
    Wat een leuke verassing!!
    Zet m op hé👍👊
  23. Piet en Jeanne Schoormans:
    Geweldige verrassing , die Henriette toch , blijft een super vrouw 💪
  24. Rian:
    25 maart 2023
    DAT,was een geweldige verrassing voor je
    Super mooi!!!
    Gr rian
  25. Carin Jansen:
    25 maart 2023
    Wat een superleuk moment moet dat geweest zijn toen Henriette binnen kwam.
    Ik herinner me noch een weekendje in Cochem toen jij plots aangereden kwam.🤣
    Fijn dat de blessure weer zowat over is, ik zou zeggen zet hem op en blijf schrijven hè, het is leuk om te volgen👍
    Succes!!!
  26. Alfons van den Hoek:
    25 maart 2023
    Was idd een grote verassing. Super fijn zo. Fijn dat je mijn verhaaltjes leuk vind om te lezen.
    Groeten, Alfons en Henriette
  27. Aafke:
    25 maart 2023
    Lees elke dag en beleef alles met je mee....wat fijn dat jouw vrouwke tompoezen kwam brengen....had eigenlijk graag een foto van jouw gezicht willen zien toen zij binnen stapte.
    Geniet van dit moment en weet dat wij jou met z'n allen elke dag volgen. Liefs uit dongen van kees en aafke. Je bent een kanjer!
  28. Alfons van den Hoek:
    25 maart 2023
    Ha fijn dat jullie mijn verhaaltjes positief ervaren.
    Tja, die foto? Daar had wel wat emotie ingezeten. Bizar moment was dat zeg!!
    We hebben er samen heerlijk van genoten en doen dat nog tot morgenvroeg!
    Groetjes, Alfons
  29. Wilma:
    26 maart 2023
    Wat een verrassing voor je Alfons dat Henriette met de tompoezen aan kwam.Lees elke dag jouw verhalen je bent echt een kanjer succes verder.