Dag 24 zaterdag 25 maart 2023 Préhy - Bessy-sur-Cure 21 km

25 maart 2023 - Bessy-sur-Cure, Frankrijk

Lekker relaxte dag gewandeld zonder bepakking en mooi weer.

Na een heerlijke nacht samen met mijn eigen vrouw hier midden in Frankrijk zijn we deze morgen rustig opgestart. Om half negen zaten we bij gastvrouw Marie-George Stavelot in haar multifunctionele ruimte aan de ontbijttafel. Marie-George is product fotograaf en haar fotostudio is ook haar woonkamer, keuken, hal en berging in één. Ik kon me er best thuis voelen. Rond negen uur hebben we ons slaapadres verlaten en hebben we onze rugzakken bij Henriëtte in de auto gelegd. De hoognodige spulletjes voor onderweg hebben we in een klein rugzakje gedaan en zo zijn we rustig aan vertrokken. De eerste stop hadden we na een half uurtje al in het volgende dorpje. We hebben het telkens met Henriëtte afgestemd waar we de volgende stop zouden houden. Bij de tweede stop waren we wel toe aan een heerlijke tompoes van Bakkerij Vromans uit Baarle Nassau. Marie-José Vromans zorgt er met haar team jaarlijks voor dat er door Team Alpeduzes 8 van Chaam in heel midden Brabant weer heel veel tompoezen verkocht kunnen worden. Bakkerij Vromans sponsort deze tompoezen volledig. De opbrengst gaat  ook volledig naar KWF. Team Alpeduzes 8 van Chaam zorgt er met al hun vrijwilligers voor dat die tompoezen op tijd op hun plek terecht komen. Wel heel bijzonder dat ik hier samen met Ton en Henriëtte midden in Frankrijk van deze lekkernij kan genieten. Het was heerlijk!!

Verder hebben we de dag al wandelend gevuld met regelmatig een korte pauze. Ongeveer vijf kilometer voor het eind van de tocht hebben we in een dorpje nog gezellig samen geluncht. Dit was nu Henriëtte er bij was wel wat luxer dan wat we de laatste tijd gewend zijn.

Na de lunch zijn Ton en ik samen naar onze eindbestemming gewandeld. Henriëtte was daar al met de auto naar toe. Toen we daar aan kwamen werden we heel hartelijk ontvangen (maar niet heus). De mevrouw die ons in het gastenverblijf toegang moest geven had waarschijnlijk net een potje kaarten verloren of zo. Maar dat mag de pret niet drukken. We hebben weer een slaapplek en daar was het ons om te doen. Verder is er in dit plaatsje niets te doen, geen winkeltjes en geen horeca gelegenheden. En dan hebben we nu gelukkig nog een auto met chauffeur (Henriëtte) tot onze beschikking. Dat deed ons al snel besluiten dat we terug zouden gaan naar het dorpje Vermenton waar we deze middag geluncht hadden. Daar hebben we eerst boodschappen gedaan voor het ontbijt van morgen. Daarna heb ik Henriëtte en Ton mee uit eten gevraagd omdat Henriëtte nu hier is en we aanstaande woensdag op onze trouwdag voor het eerst niet samen zijn. Nu we ons zo makkelijk kunnen verplaatsen zijn we naar een Frans steakhouse restaurant gereden in Nitry (15 km verderop). Daar hebben we heerlijk gegeten en nu zijn we terug in ons pelgrims onderkomen.

Bij terugkomst merkte we dat we nog een bezoeker hadden in ons onderkomen. Een jonge fransman Matthieu uit Parijs die voor een weekend met een wandeltraining bezig was. Hij traint voor zijn eigenlijke hobby, bergbeklimmen.

Nu zijn we nog gezellig de dag aan het nabespreken en gaan we zo weer slapen. Henriëtte heeft eigenlijk niet zo’n gunstig weekend uitgekozen om me op te zoeken want komende nacht wordt de klok een uur vooruit gezet. We hebben afgesproken dat wij de klok morgen pas vooruit gaan zetten als Henriëtte aan haar terugweg begonnen is.

Morgen staat een tocht naar Vezelay op het programma. Ongeveer een zelfde afstand als vandaag. Ik ben heel benieuwd hoe het in Vezelay zal zijn. Als je een kaart met pelgrimsroutes ziet dan is Vezelay echt een knooppunt waar de routes van het oosten, noorden en westen samen komen en ook weer in verschillende richtingen vertrekken.

Dit was het wel weer voor vandaag.

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons, Henriëtte en Ton

1. Peter:
    25 maart 2023
    Toppie voor jullie daar en speciaal voor jou Alfons dat je je tocht hebt kunnen voortzetten. Geniet morgen in en van Vezelay.
  2. Lowie:
    25 maart 2023
    Hey goede avond Alfons. Ik lees je verslag tijdens de pauze van…………d‘n Bingo. En raad eens, heb al een mooie prijs gewonnen. Ik las dat je lekker hebt gegeten. Ik heb gisteren ook een biefstuk op de bbq gekletst. Heerlijk. Vandaag een kipje aan het spit. Ook lekker! Bij deze alvast de uitnodiging om te komen eten als je terugbent. Gaan we luisteren naar je ervaringen onder het genot van een lekker stukske vlees en wellicht een flesje Chablis😉. De pauze is voorbij. Dus ik moet weer in de volle concentratie. Morgen de pot van Dongen. We houden je op de hoogte. Truste👍💤
  3. Lisette Veenstra:
    25 maart 2023
    Wat leuk dat Henriette langs is gekomen!
  4. Nelleke:
    25 maart 2023
    Met veel plezier lees ik elke avond je verhaal. Fijn dat het goed gaat en dat jullie samen zo’n bijzonder weekend mogen beleven.
    Morgen naar Vezelay…bijzondere plek. Voor mij 10 jaar geleden dat ik daar was…..Camino de Santiago …niet lopend maar op de fiets.
    Buen camino!
  5. Harrie:
    26 maart 2023
    Hoi Alfons fijn dat het gisteren weer goed ging, de aanwezigheid van Henriette heeft zeker geholpen😀 Vezelay, je ogen zullen open gaan na dat uitgestorven dorp waar je gisteren was. Succes verder en blijven genieten 👍😎
  6. SURMONT Bert:
    26 maart 2023
    Twee maal friet op een dag 😱 .... Het kan maar gesmaakt hebben. Die overtollige calorieën zullen wel weggewerkt worden met die klim in Vézelay ... Want stijgen doet het 💪💪
  7. Kees:
    26 maart 2023
    Leuk om te lezen hoor, Alfons. Mooie foto's en lekkere drankjes: Chablis en Leffe :-) Heel veel succes verder met de route!
  8. Karin van de kerkhof:
    26 maart 2023
    Lekker hè die tompoezen uit Baarle-Nassau 😜. Leuk om het te volgen, veel wandelplezier en de groeten aan onze Ton. Hopelijk weer pijnvrij wandelen na een heerlijk weekend met je vrouw. Succes