Dag 25 zondag 26 maart 2023 Bessy-su-Cure - Vezelay 25 km

26 maart 2023 - Vézelay, Frankrijk

Vandaag zijn we aangekomen in pelgrims routeknooppunt Vezelay.

Na een paar heerlijke nachten samen met mijn eigen Henriëtte hebben we vanmorgen voor de tweede keer afscheid van elkaar moeten nemen tijdens deze Camino. De eerste keer was op de eerste dag na ons gezellige avondje in Ulicoten. Vanaf nu zal het een hele tijd gaan duren voordat ik haar weer lijfelijk zie en voel. Ja, mentaal veranderd er voor mij eigenlijk niet zo veel want dit was een spontane toegift van de kant van Henriëtte, maar dan wel een hele leuke!! We hebben nog lekker samen ontbeten zelfs met gekookte eitjes (de eerste sinds ik thuis vertrokken ben) en rond kwart over negen zijn we ieder weer onze eigen weg gegaan. Henriëtte terug naar Dongen en Ton en ik (weer met bepakking) te voet naar Vezelay.

We zaten al vrij snel op de officiële Camino route en we twijfelde of we die zouden volgen of dat we via Google Maps naar Vezelay zouden wandelen. Met Google Maps moet je een beetje geluk hebben, soms sturen ze je te veel via de doorgaande wegen en niet via de landweggetjes of wandelroutes. We hebben vandaag meest de officiële route aangehouden.
De weersverwachting gaf een beetje wisselvallig weer aan. Toen we vertrokken was het flink bewolkt en na een uurtje kregen we midden in de bossen een flinke bui over ons heen. Het leek in eerste instantie mee te vallen dus had ik de poncho en regenbroek niet aangedaan. Achteraf gezien had ik dat beter wel kunnen doen. Gelukkig hadden we wel de regenhoes over de rugzak gedaan. Na de bui klaarde het gelukkig op en waren we ook weer snel opgedroogd.

De route was prachtig maar ook best pittig vandaag. We liepen door een zeer afwisselend glooiend landschap met akkerbouwgewassen, soms wat vee en ook veel bossen. De etappe van vandaag telde de meeste hoogtemeters op één dag tot nu toe (808 meter geklommen).

Verder valt het ons al dagen op dat je hier bijna geen mens op straat ziet. Je loopt door dorpjes en ziet er auto’s voor de deuren staan maar je ziet maar zelden iemand buiten. Als we dan ergens pauze houden en we zien na een minuut of tien iemand lopen dan stoten we elkaar aan: ‘heej, daar beweegt iets. Het lijkt wel een mens’. Er zijn dagen bij dat we nauwelijks 10 mensen op een dag gezien hebben (buiten de bestuurders van auto’s die soms passeren).

Rond vier uur deze middag kwamen we in Vezelay aan. We waren gewaarschuwd door vele Camino-gangers die ons zijn voor gegaan dat het laatste stuk naar Vezelay flink klimmen is. Net tijdens die laatste kilometer begon het nog even flink te regenen. We kregen als het waren de zege alvast. Eenmaal boven zijn we meteen de basiliek binnen gegaan en daar meteen maar weer een paar kaarsjes opgestoken.

Toen we bij de basiliek buiten kwamen waren we weer wel toe aan ons dagelijkse biertje dus wij op zoek naar een horeca gelegenheid die ons daarbij zou kunnen helpen. We hadden een andere verwachting van Vezelay. Er liepen wel wat mensen op straat maar verder leek alles net zo uitgestorven zoals ik van die kleine dorpjes beschreven heb. Één mevrouw sprak ons op een bepaald moment aan en vroeg of we de Camino liepen. We raakte zo met haar aan de praat en vroegen waar we ergens een biertje konden drinken. De vrouw kwam uit België en was hier op vakantie en komt hier wel vaker. Zij bracht ons naar een klein plaatselijk biologisch bierbrouwertje met proeflokaal. Ze vroeg of we het goed vonden dat ze met ons samen een biertje zou drinken. Tuurlijk vonden we dat goed. Jammer dat ze geen Nederlands sprak maar Ton heeft voor mij wel een en ander vertaald.

Daarna zijn we naar ons hotel (via booking.com) gegaan. Meteen toen we daar binnen stapte zagen nog een bekende van een paar dagen geleden. Thomas, de Duitse ex crimanal polizei zat daar al binnen. Na Thomas even begroet te hebben zijn we ons op gaan frissen om iets later even het dorp in te gaan om wat te gaan eten. Nou we hebben het weekend goed afgesloten met een lekker etentje bij het restaurant tegenover ons twee sterren hotel. Toen we net klaar waren met eten stapte een andere bekende van een aantal dagen geleden binnen. Aster uit Hilversum, die vrouw die haar spullen op een tweewielig karretje (wheely) mee draagt. Zij is bij ons aan tafel aangeschoven en terwijl wij nog een drankje bestelde heeft zij haar eten besteld en even later opgegeten. Samen hebben we gezellig zo wat bijgekletst en onze plannen voor de komende weken gedeeld. Zij slaapt in hetzelfde hotel als wij en we zullen haar morgen dus nog wel aan het ontbijt treffen.

We zitten op het pelgrims routeknooppunt en moeten nu dus beslissen in welke richting we morgen verder gaan. De planning was eerst om richting Nevers te gaan. In Nevers licht Bernadette (die Maria in Lourdes gezien zou hebben) opgebaard. Ton had deze plek eigenlijk wel op z’n route gepland staan maar na dat we gisterenavond met die jonge Fransman Mathieu gesproken hebben is dat plan verandert. Via Nevers naar Le Puy en Velay zou al snel 5 extra dagen lopen zijn. Ton heeft die tijd wel maar ik eigenlijk niet en Ton vind het tot nu toe toch het leukst om samen met mij te blijven lopen. En dat is fijn, we kunnen het samen goed vinden en gaan dus voorlopig samen door. Nu hebben we besloten om Nevers niet aan te doen en meteen de route richting Le Puy en Velay te gaan volgen.

De slaapplek voor morgen is geregeld bij Chez Lulu (ik moest meteen aan een show van Bertje Visscher denken) in Marigny-l’Eglise, zo’n 25 km verderop.

Al bij al, ondanks het vertrek van Henriëtte, toch weer een leuke dag.

Weer een stukje verder van huis, weer een stukje verder naar het zuiden, weer een stukje korter bij Santiago de Compostella.

Dit was het weer wel voor vandaag.

Oja, ik vind het heel leuk om reacties te krijgen op mijn verhaaltjes maar ik wil me verontschuldigen dat ik niet op elke reactie weer een reactie terug geef, soms komt het er wel van maar heel vaak ook niet.

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. SURMONT Bert:
    26 maart 2023
    Hey Alfons ... alweer een iconische plaats bereikt.
    Toen ik in Vézelay aankwam op 11 mei 2022, was het er wel prettig druk ... met veel pelgrims die onderweg waren of nog moesten vertrekken.
    Alfons ... ga jij via Le Puy En Velay naar Santiago? dat word zeker een extra uitdaging van een paar 100 km ... maar moet zeker mooi zijn. Ikzelf ben via Nevers geweest.
    Suc6 nog
  2. Alfons van den Hoek:
    26 maart 2023
    Ja, qua tijd van het jaar zijn we misschien aan de vroege kant en is het daardoor nog vrij rustig. Via Le Puy en Velay was vooraf al mijn wens, het gebied lijkt met mooier. Ik ben me ervan bewust dat het wel extra meters zijn en ook meer hoogtemeters met zich mee brengt. Hopen dat het herstel wat nu ingezet is zo blijft en we hebben er van geleerd. We gaan zeker niet meer in marstempo lopen wat we voorheen nog wel eens wilde doen.
  3. Danniëlle en Andy:
    26 maart 2023
    Dat zal je wel heel goed hebben gedaan Alfons, dat je Lieveke je opgezocht heeft, wat is het toch een schat hé?!
    Nu alles weer hervatten en doorrr...., zet 'm op en blijf vooral genieten.
  4. Peter:
    26 maart 2023
    Hee Alfons, hoe ging het lopen vandaag, klachtenvrij?????? Jammer dat je de zang van nonnen en paters niet gehoord hebt, wat dit is schitterend in de basilique. Ja, die leeg staande dorpjes, helaas, je kunt alles kopen en bent meteen burgemeester!!!! Alles trekt weg. Puy en Velay moet ook schitterend zij . Mooi dat jullie bijelkaar blijven, zo krijg je een hechte band met elkaar terwijl je dlkaar vooraf niet kon. Groetjes ook voor Ton.
  5. Alfons van den Hoek:
    26 maart 2023
    Lopen ging zo goed als klachtenvrij. Redelijk rustig aan gedaan, afstand was goed en hoogtemeters op zich geen probleem. Met dalen blijf ik het nog wel voelen. Met kleinere pasjes is dat ook te doen.
  6. Peter:
    26 maart 2023
    In chastullux sur cure is een nederlandse herberg van Paul.
    Wellicht komt je langs het geboortehuis van maarschalk Vauban, die overal vestingswerken bouwde.
    Rustig aan blijven doen!
  7. Alfons van den Hoek:
    27 maart 2023
    Heb je meer info van Paul?
  8. Helma Goos:
    26 maart 2023
    Weer een mooi verhaal over jullie belevenissen
    Henriette weer naar huis maar een hele fijne verrassing
    Verrassend ook hoe goed jullie ( Ton en jij ) met elkaar op kunnen schieten
    Weer op naar een mooie route , in afwachting om zo weer bekende tegen te komen
    Veel plezier geniet vooral
  9. Peter:
    26 maart 2023
    Henriëtte goed aangekomen in Dongen???
  10. Harriette:
    26 maart 2023
    Mooi.. dat zo af en toe toch weer ' bekende' mensen tegen komt.
    Je schrijft vandaag niets over je blessure. Mogen we aannemen dat het weer een stuk beter gaat. Ik hoop het voor je.
    Alle begrip als je niet op alle berichten reageert.
    Ik heb één vraagje.
    Heeft Ton ook een blog. Als dat zo is, zou ik graag zijn naam weten om de zijnes ook te lezen.
    Succes maar weer.
  11. Alfons van den Hoek:
    27 maart 2023
    Ton houd wel een blog bij voor zichzelf op Polarsteps maar deze is niet openbaar.
  12. Peter:
    26 maart 2023
    Geld ook voor mee betreffende Ton, jouw wandelmaat.
  13. Henriette (vrouw van Alfons):
    27 maart 2023
    Super fijn om Alfons weer even te voelen en zien ik heb genoten vooral van het feit dat ik hem echt verrast heb. Normaal heeft hij altijd alles door maar dat ik langs zou kunnen komen was een complete verrassing. Het was fijn om Ton te ontmoeten en te ervaren dat zij het samen zo goed kunnen vinden en zoveel overeenkomsten hebben, ik vraag me dan altijd af of dit toeval kan zijn. Het was ook fijn om alvast een voorproefje te hebben op de reis die ik begin juni naar Santiago ga maken als ik Alfons op ga halen, na deze ervaring voelt het goed ik heb er alle vertrouwen in dat dat ook goed zal gaan. Ik was om 4 uur weer in Dongen bij Pa van den Hoek om verslag uit te brengen, die leeft ook zo heerlijk mee net als heel veel andere die de verslagen lezen. Het heeft best wat inpact om iedere dag het verslag te schrijven maar Alfons geniet van de reacties en dat geeft hem veel energie. Een ervaring voor het leven die we beide niet meer zullen vergeten. Bedankt iedereen die op wat voor manier dan ook meeleeft
  14. Marianne Rombouts:
    27 maart 2023
    Wat super fijn Alfons dat je het ritme van het wandelen weer hebt kunnen oppakken en Henriette weer veilig thuis is!
  15. Lowie:
    27 maart 2023
    Hey Alfons. Weer mooi geschreven. Afscheid nemen is nooit leuk maar, in dit geval, is het maar voor efkes😉. Leuk dat je de tocht met Ton voortzet. Hier zit het weekend er ook weer op. Dus weer sjeng oan de geng. Succes met de etappe van vandaag. Groetjes maar weer👍👊
  16. Marijke:
    27 maart 2023
    Dat is weer een mooi verslag....fijn dat je vrouw is geweest....nu weer met volle moed verder naar je einddoel....ik geniet mee van je reis...dankje
  17. Peter:
    Refugio Bahia
    Accueil pèlerins Compostella et Assise
    Hanneke en Paul
    La Rue Perrin
    89630 Chastellux sur Cure
    0386 34 48 41
    06 67556091
    Chemin Vezelay-Le Puy en Velay (GR 13)
  18. Alfons van den Hoek:
    Dankjewel, gaan we proberen
  19. Alfons van den Hoek:
    27 maart 2023
    Helaas nie gevonden. We zijn nu weer een dorpje verder dus zal er ook niet meer van komen.
    Als je nog meer adressen of tips hebt? Die zijn altijd welkom en dan zien we wel of we er iets mee kunnen.
  20. Aldert:
    27 maart 2023
    Met veel plezier en belangstelling heb ik tot nu toe je verslagen gelezen Alfons. Complimenten! Vooral het gedeelte dat je vanaf nu gaat lopen ken ik goed, zelf wandelde ik twee keer de GR13 door de Morvan, eenmaal in 1987 en eenmaal in 1995. En pas maar op: in het bos iets voorbij Domecy-sur-Cure woonde een vrouw die met een geweer op voorbijgangers schoot. Althans, dat stond vermeld in het boekje van de GR13 dat ik in 1986 bij me had... maar zij leefde zo'n honderd jaar geleden, dus nu valt het vast wel mee.... :)

Zelf ben ik plannen aan het maken om een keer naar Rome te wandelen, vanuit Nederland. Mijn geplande route gaat dan ook via Vezelay, en daarna via de GR13 richting Cluny, en dan oostelijk richting de Alpen (Col du Petit Mont-Cenis) en verder naar Italië. Kortom, ik volg je belevenissen de komende dagen/week met extra belangstelling. Veel succes en plezier!
  21. Peter:
    27 maart 2023
    Ik weet dat er in Athez een herberg is, regelen via de mairie in Anost. Maar volgens mij kun je in Anost ook overnachten.