Dag 27 dinsdag 28 maart 2023 Marigny L’église – Lac de Settons 31 km

28 maart 2023 - Lac Des Settons, Frankrijk

Vandaag heb ik de mooiste wandeldag tot nu toe beleefd sinds ik thuis vertrokken ben.

Vanmorgen waren we op tijd op pad want er was bij deze overnachting geen ontbijt geregeld. Ton had nog wel even water warm gemaakt voor een oploskoffie en we hadden nog een broodje over van gisteren maar daar was het verse inmiddels wel vanaf. Maar ja, we zouden op de pelgrimstour verder gaan en dan past daar zo’n start van de dag wel bij en dat hoeft dan ook niet lang te duren.

Om iets over acht stonden we buiten. Het was werkelijk prachtig. Het was windstil en op wat sluierbewolking na kraak helder en het had een beetje gevroren. Binnen een paar minuten stonden we buiten het dorpje. De rijp lag over de velden en het was oorverdovend stil. Thuis ben ik al vaak in een dergelijke situatie op pad gegaan en dan geniet ik daar ook altijd al van maar deze omgeving bied dan in dit landschap weer net dat beetje extra.

We kwamen via een echt pelgrimspad (met heel veel stenen) al snel in de bossen terecht. En als het geen bos was dan waren het wel gekweekte kerstbomen. Veel Nordmann bomen maar ook best wel wat blauwsparren.

Ook kom je in de bossen af en toe op zo’n plek waarvan je dan denkt: wat voor zeldzame verzamelaar moet hier toch wonen? Een enorme verzameling aan ouwe rotzooi al dan niet ondergebracht in schuurtjes of tenten.

Een eindje verder horen we ineens zwaar motor geronk en komt er een bosbouwer met zijn zware machine naar boven gekropen om gekapt hout op te halen. Weer een eindje verder weer motor geronk maar nu van een paar Quads. Af en toe onvoorstelbaar in wat voor geulpaadjes we die sporen van die quads nog tegenkomen. (zie video 4.)

We hebben een flink aantal kilometers stroomopwaarts langs een kabbelent riviertje (Cure) gelopen. Dat was zeer relaxed tot onze route het riviertje liet gaan en wij bergop gestuurd werden. Er was een klim bij die leek te blijven duren. Tijdens zo’n klim denk ik dan al: ‘wat zal ik hier vanavond eens over schrijven?’ Tijdens zo’n lange klim wordt er niets gezegd. Ieder is in z’n eigen gedachte. Je hoort de vogeltjes fluiten, het tikken van de wandelstokken op de ondergrond en we lopen in exact dezelfde pas naar boven. Je gaat extra op je ademhaling letten. Iets wat ik op vlakke stukken ook vaak doe als het een saai stuk is. Op het vlakke is het voor mij vier stappen inademen en vier stappen uitademen. Tijdens het klimmen is dat al snel drie stappen in en drie stappen voor uitademen en dan twee stappen in en uit ademenen. Na een tijdje begint het zweet los te komen en dan zie je eerst in je linker ooghoek een druppel zweet langs je wenkbrauw naar beneden vallen en dan rechts hetzelfde en zo gaat dat een tijdje door. En dan lijkt er maar geen eind aan te komen. Je hoopt dan telkens dat na het volgende bochtje de helling eindigt maar dat valt dan maar zelden mee. En je weet dat er een eind aan komt. En als je dan eindelijk boven bent dan voelt het toch weer erg goed. Dan geniet je uiteindelijk toch van die klim en vooral van het uitzicht als beloning.

De groepjes huizen waar we doorkomen kun je nauwelijks dorpjes noemen. Als er dan eens een iets groter dorpje is en er is een winkel dan moeten we wel even nadenken voordat we doorlopen. Hoe was het ook alweer geregeld voor vanavond? Is er avond eten en is er ontbijt morgenvroeg? Voor de zekerheid kopen we dan toch maar een paar broodjes, een trosje bananen en wat yoghurt zodat we toch nog iets hebben.

Ongeveer 6 km voor het eind kwam het stuwmeer ‘Lac des Settons’ in zicht. Altijd weer een mooi moment als je je einddoel in beeld krijgt maar je weet ook dat het toch nog ruim een uur wandelen is. Ongeveer op een kilometer voor onze slaapplek is een restaurantje waar we nog iets dachten te kunnen eten. Op internet stond dat deze open zou zijn maar je raad het al, gesloten. Wij toch nog even aangebeld en gelukkig niet voor niets. De gastvrouw kon voor ons wel een paar sandwiches klaar maken die we mee konden nemen. Ook konden we daar een paar flesjes bier kopen zodat we bij aankomst toch weer konden proosten op deze werkelijk prachtige etappe. Wel de etappe met volgens mijn Relive-app de meeste hoogtemeters (925) tot nu toe maar de omgeving en de natuur maakte er de tot nu toe mooiste etappe van.
Ik heb het in een eerder verslag wel eens gehad over de 10 mooiste momenten en de 10 minst mooie momenten. Het mooiste moment tot nu toe was natuurlijk afgelopen vrijdagmiddag het moment dat Henriëtte heel onverwacht bij mij op de kamer binnen stapte. Qua wandelen staat deze dag voorlopig op nummer één. Als deze wandeldag nog uit de top 10 verdwijnt dan heb ik nog veel moois tegoed.

We hebben nu een slaapplek in een mini vakantiehuisje voor 4 personen op een soort camping aan het stuwmeer. In het huisje naast ons zit Benjamin, een jonge vent uit Namen (België) die onderweg is naar Assisi in Italië.

Vanavond ben ik nog even naar het stuwmeer gelopen en daar vond ik een hele grote mosselschelp (zo groot als mijn hand, zie foto). Zo’n schelp had ik hier niet verwacht. Eerst dacht ik nog dat die daar door iemand weggelegd was maar een stukje verderop lagen er meer dus die zullen daar toch wel uit dat water komen.

Morgen hebben we dan toch maar een wat kortere etappe gepland, we hopen binnen de 25 km te blijven.

Al bij al een prachtige dag!!

Groetjes en graag tot morgen.

Alfons

1. Annemieke:
    28 maart 2023
    Alfons bedankt voor je werkelijk prachtige verslag van vandaag en de foto’s.
    Ik geniet met je mee, heerlijk
    Ik hoop dat je nog veel meer gaat genieten. De ochtenden, de stilte en de natuur komen steeds dichterbij.
    Bon camino
  2. Alfons van den Hoek:
    Dankjewel!!
    We blijven genieten
  3. Jozien:
    28 maart 2023
    Dag Alfons. Ik volg je al een poosje, heb dezelfde route gelopen naar Vezelay. Ik geniet en herbeleef je verhalen. Naar Le Puy wil ik in augustus gaan lopen. Ik heb je daarom een pb op Facebook gestuurd. Hopelijk kun je deze beantwoorden. Geniet van je tocht. Groeten, Jozien.
  4. SURMONT Bert:
    28 maart 2023
    Mooi mooi .... de natuur op zijn best. Genieten maar.
    By the way .... het bijhorende 'relive' klopt niet 😉
  5. Alfons van den Hoek:
    Dankjewel Bert, ik probeer het nog aan te passen 👍
  6. Lowie:
    28 maart 2023
    Ha die Alfons. Hoe mooi dat je je enthousiasme kunt overbrengen in je verhaal. Als je het leest beleef je het mee. Erg leuk. Dankjewel daarvoor. Hier is het zk met het weer. Blijft blijkbaar nog even zo. Wat wel leuk is om te melden is dat de activiteiten van de bouwploeg voor het Dorpsfeest weer zijn begonnen. Dat worden weer leuke dinsdag avonden. Verder heb ik niet bijzonder veel meer te melden. Dus ik ga maar slapen. Groetjes en tot morgen.
  7. Alfons van den Hoek:
    Ha Lowie,
    Bedankt voor elke dag weer je reactie!
    Het is jou nog nie opgevallen denk maar ik kopieer gewoon dagelijks het verslag van Bart Donders en pas dat een beetje aan en jullie genieten daar van. Mooi toch ;-)
  8. Peter:
    28 maart 2023
    Weer een mooi verslag Alfons, waar gaan jullie morgen heen???
  9. Alfons van den Hoek:
    28 maart 2023
    Morgen hebben via Booking.com een slaapplek geregeld in Fosse net onder Arleuf. Ligt wel een stukje van de route af maar de andere opties qua slaapplekken vonden we te dicht bij of te ver weg. Fossen zou op zo’n 25 km uit moeten komen.
  10. Toos Bink:
    28 maart 2023
    Alweer een prachtige wandeldag voor jullie
    Met hele leuke foto's
    👍👍👍
  11. Alfons van den Hoek:
    Dankje
  12. Elly en Bert:
    Beste Alfons,
    Elke avond als het bliepje klinkt meldt onze pelgrim zich op e-mail. Wat een schrijver ben jij. Elke dag weer een mooi verhaal om te lezen. We volgen je op de voet, soms met de kaart erbij om te kijken hoe ver je bent. Voor morgen proficiat en neem op tijd rust om te genieten en uit te rusten. Groetjes van Elly en Bert
  13. Alfons van den Hoek:
    Heej, leuke reactie.
    Ja dat wist ik ook niet dat ik mensen zo blij zou kunnen maken met mijn verslagen.
    Dank voor de felicitatie. Was wel bijzonder vandaag zonder Henriëtte
    maar dat lezen jullie straks wel in mijn verslag.
    Groetjes,
    Alfons
  14. Wim:
    28 maart 2023
    Elke dag kijk ik uit naar je verslag Alphons van mij mag je door wandelen naar Johannesburg of zo. En dan weer terug! Super, en gaaf dat je blessure mee lijkt te vallen 👍👍
  15. Alfons van den Hoek:
    29 maart 2023
    Fijn dat je mijn verslagen waardeert maar Johannesburg gaat hem nie worden.
    Ik vind het tot nu toe een super ervaring en ik houd er van om deze ervaring met veel mensen te delen maar begin juni wil ik het wel proberen af te sluiten in Santiago de Compostella!
  16. Peter:
    28 maart 2023
    En vervolgens naar Glux en Glenne???
  17. Alfons van den Hoek:
    We gaan iets verder. Morgen via de Haut Folin naar Larochemillay
  18. Marian Olislaegers:
    Hoi Alfons,
    Wat weer een prachtig verslag !
    Het is en blijft een geweldige beleving om z'n tocht te wandelen. Genieten 🌞
    Succes voor morgen.
    Groetjes
  19. Alfons van den Hoek:
    29 maart 2023
    Een beleving is het zeker.
    Fijn dat je geniet van mijn schrijven.
    Genieten doen we zeker!!
  20. Helma Goos:
    28 maart 2023
    Erg mooi weer, de rust die zo mooi is maar voor de nodige zweetdruppeltjes zorgt
    Weer genoten van je verslag, op naar morgen we kijken er elke dag naar uit👍
  21. Alfons van den Hoek:
    29 maart 2023
    Vandaag was weer een heerlijke dag.
    Kben nog even bezig met het verslag.
    Fijn dat jullie er ook steeds weer van genieten.
  22. Ons Hariette:
    29 maart 2023
    Je foto's zijn ook prachtig Alfons. Het is echt zo leuk om op deze manier met je mee te lopen. Bijzonder dat je al die verschillende landschappen doorkruist. Geniet ervan!!
  23. Alfons van den Hoek:
    29 maart 2023
    Genieten doe ik er zeker van.
    Het gedeelte door België en Noord Frankrijk had ook wel iets maar deze streek is echt fantastisch!!
    Ik voel me SUPER, ook al mis ik vooral vandaag Henriëtte wel natuurlijk.
  24. Marion:
    29 maart 2023
    Fijn verslag Alfons ik kijk er iedere dag naar uit en loop in gedachten mee. Ken de camino wel maar heb diverse keren vanuit Spane en Portugal gelopen. Vooral dat bergop kan ik me heel goed indenken 😅
  25. Alfons van den Hoek:
    29 maart 2023
    Bedankt voor je positieve reactie Marion.
    Ik wist ook niet dat ik verslagen maken zo leuk zou gaan vinden.
  26. Peter:
    29 maart 2023
    Morgen over de Mont Beuvray, Bibracte (opgravingen)?
  27. Alfons van den Hoek:
    29 maart 2023
    We hoeven er niet ver vorom te lopen zie ik maar ik en Ton hebben er niet zo veel mee.
    Het zal best bijzonder zijn.
    Misschien pikken we het nog even mee.
    We krijgen morgen eind van de dag Cees en José weer op bezoek dus we hopen ook een beetje op tijd in Larochemillay te zijn.
  28. Jules en Ria Willemsen:
    29 maart 2023
    Bedankt Alfons voor al die heerlijke ,uitgebreide,positieve verslagen van jou.
    We blijven jullie met plezier volgen!!!
  29. Alfons van den Hoek:
    29 maart 2023
    Heel graag gedaan, ik doe mijn best.
    Voor mij is het een soort dagboek.
    Voor mezelf ook wel zo leuk als ik het later nog eens terug moet lezen dat het boeiend is.