Dag 29 donderdag 30 maart 2023 Fosse (bij Arleuf) – Larochemillay 24 km

30 maart 2023 - Larochemillay, Frankrijk

Een rustig dagje vandaag met een extra pelgrim erbij en een bijzonder mooie afsluiting van de dag!

Na een heerlijke nacht in een prachtig vakantiehuisje van Lucy (we hebben ze niet persoonlijk ontmoet) hebben we vanmorgen als ontbijt een broodje van gisteren op. Het vakantie huisje dat we via Booking.com geregeld hadden was zeer luxe en compleet. Lucy was waarschijnlijk al helemaal in de paas stemming want op tafel stonden chocolade paashaasjes en eitjes en de paas versieringen voor het raam maakte het extra gezellig. Er was ook een Senseo koffie apparaat met voldoende pads dus konden vandaag eerst weer lekker een bakje koffie drinken voor vertrek.

Rond half negen gingen we op pad richting de Haut-Folin, met 901 meter de hoogst top in de Morvan. Onze slaapplek lag ongeveer 5 km vanaf  die top en qua hoogte al op ruim 700 meter dus we hoefde niet heel veel te klimmen. Rond tien uur waren we boven maar waar we op gehoopt hadden bleek er niet te zijn. We hoopte op een schitterend uitzicht over de Morvan maar het enige wat er te zien was, was een hele grote radiomast. Dit hadden we dus zo gezien. Vanaf de Haut-Folin waren er verschillende mogelijkheden om naar onze eindbestemming Larochemillay te lopen. We zouden het rustig aan doen vandaag dus kozen wij voor de kortste route. Dat wil niet altijd zeggen dat we dan geen gemarkeerde pelgrimswegen meer lopen maar als het pelgrimspad een extra lus maakt dan willen wij die wel eens overslaan.

De natuur is hier echt schitterend in de Morvan. Het mooie vind ik dat naaldbossen en beukenbossen elkaar zo vaak afwisselen. De beukenbomen zien er hier qua stam heel anders uit dan bij ons in Nederland. Het viel me op dat op alle stammen veel mos groeit. Aan de noordkant van de boom zie je dan een flink pak groen mos groeien en aan de zuidkant vooral wat korstmossen. Sommige bomen zijn net kunstwerken, prachtige vormen en dan ook nog zo’n mooi laagje mos erop.

Vandaag werden we verrast met een extra ‘pelgrim’. We waren net over de helft van onze tocht toen we in de gaten kregen dat we gevolgd werden. Nee, geen echte pelgrim maar een Bordercolli. Dat  prachtige beestje bleef ons op zo’n 25 meter afstand steeds maar volgen. Telkens als wij even omkeken dan stopte de hond en als we dan weer doorliepen dan kwam zij ons achterna. Na een paar honderd meter probeerde we dat beest terug te sturen want we zouden het niet fijn vinden als iemand straks zijn hond mist. Dat terugsturen is ons niet gelukt. Wij hadden ook geen telefoonnummer van de plaatselijke buurtwacht om er een melding van te maken. Zo bleef dat beest ons al meer dan een uur volgen. Ik zei al tegen Ton, als die hond bij ons blijft moet ie eigenlijk wel een naam krijgen. Ton heeft haar (want het is een vrouwtje, konden we zien toen ze moest plassen) de naam Saint Jacques gegeven. Misschien niet echt een meidennaam maar dat maakt ons niet uit. Wij hebben nog regelmatig even een pauze gehouden maar Saint Jacques bleef dan steeds bij ons in de buurt. Soms liep ze dan weer een 50 meter voor ons uit en even later weer een eindje achter ons. Lowie van Sprang zou zeggen: ‘Wa een stomme hond!’ Tot het eind is Saint Jacques bij ons gebleven.
Toen we ons melden bij de Gite waar we vannacht overnachten zij de mevrouw meteen dat er geen dieren binnen mochten. We hebben haar proberen uit te leggen dat het niet onze hond is en dat ie ons ruim 12 km gevolgd was. De Gite waar wij gaan slapen ligt recht tegenover de kerk. We waren er iets voor drie uur. Toen de kerkklokken de tijd van drie uur begonnen te slaan peerde Saint Jacques er tussenuit. We zijn benieuwd of we ze morgen nog terug gaan zien.

Maar dan deze avond?? Ja alles wat je gelezen hebt is van voor vijf uur. Rond vijf uur kwamen Cees en Jose met de camper het pleintje voor onze Gite op rijden. We hadden Cees een boodschappenlijstje doorgestuurd want hier in Larochemillay is niets te koop. Dus we hebben echt op Cees en José zitten wachten (vooraf hadden we natuurlijk de tijd om ons op te frissen en mijn verslag te beginnen) om op onze etappe te proosten. En dat proosten hebben we samen met Cees en José gedaan naast onze Gite, lekker op een tuinbankje in het zonnetje met een iets te koude veel te harde wind. Voordeel van die harde wind, als je biertje leeg was, waaide je flesje om (tijd voor de volgende).

Daarna nog op uitnodiging van Cees en José lekker gegeten bij een leuk klein restaurantje hier honderd meter verderop. We kregen daar geen menukaart maar de kok kwam met een kladblaadje aan met hetgeen wat hij ons kon bieden. Uiteindelijk hebben we allemaal een goede keus kunnen maken. Met dat etentje zijn de calorieën in vaste en vloeibare vorm weer goed aangevuld. Het was HEERLIJK Cees en José, ook namens Ton BEDANKT!!

Morgen gaan we weer verder naar het zuiden.
Ton die met zijn achternaam Wouters heet heeft een adres gevonden waarvan de gastvrouw, je raad het al, ook Wouters heet. We kunnen morgen dus, net als vandaag, lekker Nederlands lullen.
De plaats waar we heen gaan ben ik even kwijt maar het zou zo’n 25 km vanaf hier zijn.

Moet weer helemaal goed gaan komen!

Blijf lekker mee genieten van mijn verhaaltjes en de foto’s, doe ik ook van jullie reacties!

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. SURMONT Bert:
    De Morvan is wel echt een prachtige streek. 👌
  2. Lowie:
    30 maart 2023
    Haha, stommen Hond. Chico en jullie Dribbel. Die gingen ook vaalbleek stukske wandelen😂. En vroeg die mevrouw niet; “does your dug bite?”Waarna jij zegt; “It’s not my dug” als is haar heeft gebeten. Passage uit een film met inspector Clouseau . Ja, het is wat met die honden. Maar wat ik me nu afvraag is waar Saint Jacques nu is? En hoe mooi weer om te lezen over en van Cees en José. Echt superb!! Maar jullie hebben weer een prachtige route gelopen. Helemaal top. Hier komen we weer in de buurt van het weekend. Bohnern dagje ertegenaan en dan gaan we daar weer van genieten. Bedankt voor weer een mooi verslag en welterusten. A bientot mes amis
  3. Alfons van den Hoek:
    Haha Lowie,
    Dikke vingers op oe tillefoon of ok al un paor pilskes op?
    Mar mee die hond moes ik wel hil de middig aon jouw denke 😂
  4. Helma Goos:
    30 maart 2023
    Zo dat was lang wachten , maar ja hoor daar was je verslag
    Mooi om te lezen dat je vrienden jullie zo verrast hebben, mooie foto’s en ja hoor jullie gast bleef volgen, op naar morgenochtend
    Dank je wel voor de foto’s en verslag tot morgen 👍
  5. John v Aert:
    31 maart 2023
    Mooie verhalen Alfons, blijft leuk om te lezen, kijken we elke avond / ochtend naar uit.
    Wij volgen je nu met 3 in ons gezin.
    Veel succes met de volgende etappes samen.
  6. Harriette:
    31 maart 2023
    Geweldig verhaal weer Alfons.
    Ik lees ze met veel plezier 😊
  7. Peter:
    31 maart 2023
    Weer een mooi verhaal Alfons, wij hadden dezelfde ervaring met een witte hond tussen Glux en Glenne en de Mont Beuvray.
  8. Harrie:
    31 maart 2023
    Ja Alfons het is echt genieten van je verhalen. Je hebt de pracht van de Morvan al aan de lijve ondervonden schitterende natuur. Dat de wind ook je vriend kan zijn blijkt maar weer. Proost en op een goede voortzetting van je tocht 🍻👍😎
  9. Anita:
    31 maart 2023
    Hoi Alfons, iedere dag is t weer een genot om jou verslag te mogen lezen. Jou wandeltocht en dat van Ton te mogen volgen en mee te beleven.
    Leuk om daar bij foto's van in beeld te krijgen.
    Maar goed dat je als pelgrim een 🍻 mag drinken anders hadden jullie toch een probleem. En wat leuk te lezen dat de wind hieraan mee werkt om een nieuwe te kunnen pakken. 🤣 veul wandelplezier en succes met de overige km. Toppie hoor. 👍
  10. Toos Bink:
    Prachtige foto's !!!!!!!
    En heel leukkkkk om jullie te mogen volgen
    Dankjewel
    Is iedere dag genieten !!!!!!!
  11. Cees leemans:
    Zo weer een bezoek aan Alfons en Ton ,
    Zoals een goede pelgrim moet er op tijd water gedronken en brood gegeten worden,maar bij gebrek daaraan hebben we het helaas met Leffe blond en een heerlijke maaltijd moeten doen.
    Ik wil Alfons en Ton heel veel succes en plezier wensen.
    Het was een zeer geslaagde avond.
    Wij zijn weer op weg naar huis.
    Het slechte weer tegemoet,we hebben vandaag voor het eerst weer regen en harde wind.
    Alfons en Ton nogmaals bedankt voor de gezelligheid.
  12. Alfons van den Hoek:
    Mooi man💪
    Jullie ook super bedankt 👍
  13. Jules en Ria Willemsen:
    31 maart 2023
    Een goed begin van het weekend ook bij jullie.Zijn benieuwd naar de hond of die er morgen weer staat.
    Wij gaan in Chaam wandelen dit weekend 🌞
  14. Aafke:
    31 maart 2023
    Elke dag lees ik jouw/jullie belevenissen. Heerlijk om mee te genieten. Dankjewel voor de prachtige verhalen. Succes ....denk aan jullie