Dag 30 vrijdag 31 maart 2023 Larochemillay – Jorse (bij Issy-l’Évêque) 23 km

31 maart 2023 - Issy-l'Évêque, Frankrijk

En dan dit…… Na weken gezellig met elkaar gelopen te hebben gaan Ton en ik morgen ieder onze eigen weg.

Na een heerlijke nacht met z’n tweeën in de gemeente gite (pelgrimsonderkomen) waar eigenlijk plaats is voor 32 personen zijn we samen met José en Cees deze morgen terug gegaan naar het restaurantje waar we gisteren gegeten hebben. Daar had de ‘Big Chief’ zoals hij zichzelf had voorgesteld, een heerlijk ontbijt voor ons geregeld. Na het ontbijt zijn Ton en ik weer op pad gegaan naar het zuiden en Cees en José hadden de planning om Reims te gaan bezoeken. Onze ‘pelgrim’  Saint Jacques van gisteren hebben we niet meer gezien.

Onze route hadden we via Luzy gepland want we wisten zeker dat daar een supermarkt zou zijn. Na een paar uurtjes stappen stonden we in Luzy bij de Lidl. Ons oog viel meteen op het Nederlandse kenteken van een camper die daar op de parkeerplaats stond. We hebben even een praatje gemaakt met die man. Zij waren onderweg naar huis nadat ze 6 maanden door Spanje en Portugal rondgetrokken hebben. In de Lidl kwamen we ook weer Nederlanders tegen en ook met hun hebben we even een praatje gemaakt. Zij wonen in deze streek en toen we vertelde over onze tocht zij die man dat hij ook ooit naar Santiago de Compostela is gewandeld maar dan vanaf de Pyreneeën.

Nadat we boodschappen gedaan hadden zijn we even in het dorpje Luzy koffie gaan drinken. In een soort gemeenschapshuis zijn we naar binnen gegaan en daar koffie (á € 1,-) besteld. We werden al vrij snel aangesproken door de mensen die er al binnen zaten. Die ‘ouwtjes’ waren zeer belangstellend naar onze tocht. Van de ‘kantine beheerder’ kregen we nog een stempel in ons pelgrimspaspoort. Toen we na een klein uurtje weer verder gingen werden we met applaus uitgezwaaid. Ook dat was weer een bijzonder (beetje lachwekkend) moment.

Vandaag hadden we een relatief korte etappe (23 km) gepland dus we konden het rustig aan doen. Het weer was erg wisselvallig en daardoor zeker niet saai. Een enkele keer hebben we even een minuut of tien moeten schuilen. Door de zeer harde wind waaide zo’n bui ook weer snel over en dan liepen we tien minuten later weer in het zonnetje. Die Westenwind bleef wel heel de dag erg hard tekeer gaan. Op verschillende plekken zagen we dan ook flinke takken op de grond liggen. Het was soms ook bijna angstaanjagend als je dan boven op een heuvel onder de bomen door moest lopen waar ook al grote takken op de grond lagen. Je moet er niet aan denken dat je zo’n tak in je nek krijgt. Gelukkig is het allemaal goed gekomen.

Rond drie uur waren we bij het huis van de van oorsprong Brabantse (uit Udenhout) familie Wouters waar we de komende nacht zullen overnachten. Gastvrouw Margriet zou pas rond zes uur thuis zijn maar haar vriend zou ons wel binnen laten. En zo gebeurde het ook. Om zes uur hebben we kennis gemaakt met Margriet en om zeven uur zou ze het eten klaar hebben. Nou, het was voortreffelijk. Vooraf een heerlijke salade, daarna sperzieboontjes met kip en nog voor het toetje verschillende soorten Franse kaas en als nagerecht apfelstrudel met ijs. En dit alles onder het genot van een heerlijk flesje rode wijn. Dat maakte de dag toch weer min of meer goed.

Het internet via mijn telefoon is hier zeer belabberd (soms wel, soms niet) en op één of andere manier kunnen we hier niet op de Wifi van het huis. Ik hoop dat ik mijn verslag toch ‘de lucht’ in krijg. Reageren zal van deze locatie dus ook lastig worden. In de Relive van vandaag mis ik ongeveer 3 km omdat deze op pauze was blijven staan.

Dat we vanmiddag al om drie uur op de plaats van bestemming waren is misschien wel de oorzaak van de irritaties die tussen Ton en mij wat opkwamen. We hebben tot en met vandaag 22 dagen samen gewandeld. Toen ik op 2 maart thuis vertrok had ik niet gedacht dat ik zo lang samen met iemand deze Camino zou gaan lopen. Ja, het heeft dus al die tijd best goed gegaan maar na verschillende voorvalletjes en opmerkingen van vanmiddag heb ik besloten om morgen mijn eigen weg te gaan. Wat precies de reden is wil ik liever niet in deze blog benoemen, dat komt later nog wel eens. Voor nu is dit het beste voor ons beiden.

Ook dit is de Camino….

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. SURMONT Bert:
    31 maart 2023
    Hey Alfons ... zoals je zei ... ook dit is Camino .... ontmoeten, en weer afscheid nemen.

Het blijft een geweldig avontuur die je voor de rest van uw leven zult meenemen ... geniet ervan met volle teugen ... ook alleen lukt dat best hoor. Wees daar maar zeker van.
    Buen Camino
  2. Antoinette Emmers:
    31 maart 2023
    Alfons, jou positieve verhalen elke dag maakt dat de mensen die jou blog lezen telkens de volgende route meemaken.(zo ervaar ik het). En misschien dat je om nu alleen te lopen, nog intenser van alles en iedereen wat op je pad mag komen geniet. Succes!
  3. Helma Goos:
    Hoi Alfons
    Weer een mooie dag met veel belevenissen
    Jammer dat jullie wegen gaan scheiden, maar dat weet jij het beste of dat heel goed is
    Mooie herinneringen blijven, succes verder en geniet vooral verder, je zult nog veel mensen ontmoeten
    Fijne dag morgen
  4. Peter:
    31 maart 2023
    Goed besluit Alfons, misschien jammer, maar het is tenslotte jouw Camino. Ga je toch via Le Puy en Velay?
  5. Lowie:
    31 maart 2023
    Tja Alfons. Aan alles komt een eind. Mooi dat Jullie dit met elkaar hebben kunnen delen maar ook mooi dat jullie het los kunnen laten. Ik moet je ook eerlijk zeggen dat ik beter morgen kan reageren op verhaal. Reden is dat ik vanmiddag een afscheidsreceptie heb gehad van een oud collega van de Fuji. Dat was erg gezellig als je begrijpt wat ik bedoel 😉. Echter de kern van je verhaal snap ik wel. Ik wens je veel succes. Truste en een dikke knuffel
  6. Danniëlle en Andy:
    Hola Alfonso,
    🤔Tja er zijn momenten van komen en gaan, dat ook zo met vriendschappen maken en beëindigen maar vergeet niet dat mooie momenten prachtige herinneringen blijven.
    Er gaan zeker nog meer nieuwe mensen op je camino komen waar je deze ervaring mee gaat delen.
    💪🏽 Mucho suerte 🍀
  7. Erik Goos:
    31 maart 2023
    Tja…Ook dat hoort er soms bij Alfons…..maar het is en blijft jouw Camino dus het is goed zo. Bon voyage de komende dagen weer en op naar nieuwe avonturen!
  8. Cees leemans:
    31 maart 2023
    Jammer om dit te lezen.we hebben gisteravond veel plezier gehad.
    Maar dingen gaan zoals ze gaan.
    Heel veel succes nog
  9. Harriette:
    31 maart 2023
    Die had ik even niet zien aankomen. Zei pas nog tegen Lowie. Ze lopen al lang samen.
    Als het niet meer goed voelt, dan heb je het juiste gedaan. Tis jouw camino...
    Op naar de nieuwe ervaringen.

Tot de volgende 📬
  10. Jan Chantrel:
    31 maart 2023
    hoi Alfons,ik geniet elke dag van jouw mooi verslag en zoals Bert ook aangeeft ook dit hoort bij de camino ,volg je hart en koester de mooie herinneringen die je samen met Ton hebt meegemaakt. Ik wens jullie beiden nog een mooi vervolg van de tocht en luister vooral goed naar je lichaam.
    Succes Jan en Anita
  11. Gijs:
    Go your own way!
  12. Joep Barten:
    1 april 2023
    ....'t is beter verliezen dan nooit hebben gehad....
    Dit geval je loopmaatje.
  13. Renee:
    1 april 2023
    Hoi Alfons, wat heb je de paar laatste weken een hoop meegemaakt! Gelukkig is je scheenbeen weer in orde, we hebben ons best zorgen gemaakt. In de gaten houden! Vanaf Reims heb ik ongeveer dezelfde route gelopen, het is vaak een feest der herkenning om je verhalen te lezen, heel mooi dat je de verslagen blijft maken, een schatkamer voor de rest van je leven. Ja, goed dat je (even) afscheid neemt van Ton, stof tot nadenken. Uiteindelijk ben je toch zelf de richtingwijzer in je leven, geniet daar ook weer van. Je komt vast anderen tegen, alleen ben je nooit op de Camino. En ik wens je veel bloemetjes, zon en geluksmomenten, ook namens Jules. Groet uit Breda.
  14. Marian en Wim Brundel:
    1 april 2023
    Beste Alphons ik begrijp het wel jammer maar ga gewoon verder je komt wel weer iemand tegen al is het maar voor een dag. Heel veel succes verder.
  15. Piet en Jeanne Schoormans:
    1 april 2023
    Lekker de draad oppakken , samen lopen kan gezellig zijn , maar dat er wrijvingen ontstaan met iemand 24 /7 om je heen is niet gek ,even een paar dagen hoofd leeg en waarschijnlijk kom je een andere pelgrim tegen succes
  16. Ome Wim en Marjo:
    1 april 2023
    Hoi Alfons, ik zei gisteren nog tegen Jan in 't Groen dat worden vrienden voor het leven. Zoveel samen mee gemaakt. Het loopt zoal het loopt. Alleen jij kan dat beslissen. Wat zijn je verslagen toch iedere dag weer mooi. Het wordt al een mooi boek. Veel succes verder. Groetjes
  17. Toon Oomen:
    1 april 2023
    hoi Alfons , ook wij volgen jouw iedere dag . groeten Toon en Adrie Oomen . ge wit wel die lange uit Galder
  18. Alfons van den Hoek:
    1 april 2023
    Heej Toon, des lang geleeje!
    Leuk dat jullie ‘mee lopen’
    Kom gerust een keer langs als ik weer thuis ben.
    Groetjes,
    Alfons
  19. Ger Wouters:
    1 april 2023
    Hey Alfons, heel dapper van jullie om na zoveel dagen samen gelopen te hebben nu ieder zijn weg kiest.
    Ik ken de reden nietw maar ben er van overtuigd dat jullie de juiste beslissing hebben genomen.
    Ik wens jou het beste en blijf jou zeker volgen. Wel jammer dat ik mijn broer niet meer kan volgen.
    Het zet wel weer een deur open voor nieuwe contacten.
    Nogmaals heel veel succes en blijf gezond en blessure vrij.
    Ger en Rieky Wouters.