Dag 3 zaterdag 4 maart 2023 Postel. - Westerlo 44 km

4 maart 2023 - Westerlo, België

Heerlijk geslapen bij de paters in Postel maar ik moet wat dat betreft nog wel een beetje uit het ritme van thuis raken. Nu ging ik vroeg slapen maar werd dan ook om vijf uur wakker. Na me nog een paar keer omgedraaid te hebben ging ik er toch om half zeven uit. Die tijd had ik nodig om op tijd aan het ontbijt te zitten.

Na 2 dagen iets te laat te zijn begonnen wilde ik vandaag toch maar eens wat eerder starten met mijn tocht. Ik had bij Pater Bennie aangegeven dat ik voor het geplande ontbijt van 8:15 eigenlijk al aan het stappen wilde zijn. Geen probleem, voor mij zou hij het ontbijt wel om 7:15 klaar zetten.

Eerst heb ik bij mijn rechtervoet wat wandelwol in mijn sok gestopt want daar leek toch een klein bleintje te komen. Daarna alle spullen gepakt en op naar het ontbijt. Pater Bennie kwam tegelijk met mij binnen. Hij wilde meteen de stempel in mijn credential (pelgrimspaspoort) zetten. Lichte paniek ontstond bij mij toen ik die niet meteen kon vinden. Die rugzak heeft ook zoveel verschillende vakjes…. Uiteindelijk toch gevonden en laten stempelen. Toen ik vroeg om af te rekenen gaf hij aan dat ik het verschuldigde bedrag aan mijn doneeractie van Alzheimer mocht storten, dus dat meteen gedaan. Ik hoefde er niet van te huilen maar de oogjes werden wel wat nat, een klein Camino momentje was het wel.
En toen op pad. Eindelijk zat ik dan op de werkelijke route. Na een paar kilometer nog even met Henriëtte gebeld en door. Vandaag had ik verder niets gepland als alleen de route volgen en ik zou wel zien waar ik uit zou komen. Al vrij snel kwam ik langs een kanaal te lopen en dat werd na 14 kilometer pas weer anders. Onderweg nog wel even boven op de uitkijktoren bij een kanalenkruising een pauze ingelast maar verder alleen maar uren langs dat kanaal lopen.

Toen ik eenmaal van dat pad af was heb ik een bij een broodjeszaak een wat langere pauze ingelast. Ik had er toen 22 km op zitten en het was pas half twee. Tijdens die pauze had ik ook de gelegenheid om te bekijken waar ik komende nacht zou overnachten. Het eerste adres was iets te kort bij, dan zou ik om drie uur al klaar zijn en het ging juist zo lekker. Het volgende adres was bezet en na nog een paar telefoontjes had ik een plek gevonden, de Jeugdherberg van Westerlo. Maar dit was volgens GoogleMaps wel 18 km verderop. Ai, dat zou dan totaal 40 km worden maar dan moet ik wel de route van Google aan houden terwijl ik toch echt de Jacobsroute wilde lopen. Dat is dan wel ongeveer 4 km extra. En al mijn ‘supporters’ zeiden nog zo: ga er van genieten!! Dus dan toch maar de Jacobsroute aangehouden en dat werd beloond want deze ging door een mooi natuurgebied langs riviertje De Grote Nete.
Een kilometer of 8 voor het eind kwam mijn neef Henryc me nog per fiets uit Ulicoten opzoeken.

Rond half zeven waren we dan toch eindelijk op de eindbestemming van vandaag.
Adrie en Anne zouden Henryc op komen halen. Ik wilde me van tevoren nog even douchen maar had na 5 minuten nog steeds ijskoud water. Dus het douchen maar even uitgesteld en een pintje gaan nemen voor in het café. Wel gemeld dat de douche koud bleef maar ik had het te snel opgegeven, na 10 minuten geeft ie wel warm water.

Ik ben met Adrie, Anne en Henryc nog even bij de plaatselijke frituur wat gaan eten en daarna werd ik weer voor de laatste keer uitgezwaaid door familie Van Dongen uit Ulicoten.

Ik meteen de douche aangezet en jawel hoor na 10 minuten was er warm water.

Ook nog even wat kleding gewassen wat ik heb een paar lekker warme radiators op de kamer waarop ik de kleding kan laten drogen. Energie verantwoord is het niet wat ik moet wel een raam open zetten om de temperatuur niet al te hoog op te laten lopen.

Al bij al was het weer een volle dag en ook een lang verslag.

Ik weet niet of ik dit verslag maken op deze manier vol ga houden maar ik blijf jullie graag op de hoogte houden van al mijn avonturen.
Als jullie nog tips of adviezen hebben dan laat maar weten in de reacties.

Groetjes en welterusten,  Alfons

1. Jules:
    5 maart 2023
    Mooi gebaar van pater Bennie!

En met die biertjes zit je de komende 100km ook wel goed in België 🍻🍻
  2. Lowie:
    5 maart 2023
    Wederom een mooi verslag van jouw camino ervaringen Alfons. En zo zullen er nog veel gaan volgen. Maarre, op dit tempo (44km) bende veels te snel weer thuis😉. Succes met de volgende 👍👊
  3. Caroline van loenhout:
    5 maart 2023
    Geniet van al het moois onderweg!!
    Wij genieten van je blogs👍
    Succes!!
  4. Harriette:
    5 maart 2023
    Met veel plezier lees ik jouw bericht.
    Nog maar zo kort onderweg en al mooie herinneringen gemaakt.
    Succes maar weer❣️
  5. Louisette:
    5 maart 2023
    Super tof om alles te lezen. Ontzettend veel succes maar vooral veel plezier en geniet!
  6. Annemieke:
    5 maart 2023
    Je hebt nog genoeg begin adrenaline in je loop afstanden!
    Rustig aankomen en ontspannen hoort ook bij de camino maar dat gaat ook vast gebeuren. Succes verder Alfons
  7. Rens Claassen:
    Hey pelgrim, koud water?
    De rest zal het daarna wel binnen een minuut gehad hebben, pelgrims altijd aan het einde van de gang toch--