Dag 4 zondag 5 maart 2023 Westerlo - Scherpenheuvel. 21 km

5 maart 2023 - Scherpenheuvel-Zichem, België

Na een wat lange etappe van gisteren heb ik het vandaag wat rustiger aan gedaan. Eerst de kamer opgeruimd en toen aan het ontbijt in een zaaltje van de jeugdherberg. Daar zat ik samen met het jeugd triatlonteam van de Kempen.

Na het afrekenen en het ontvangen van de stempel kon ik rond negen uur op pad. Ik dacht dat ik mijn Relive aangezet had maar blijkbaar heb ik bij het aanzetten ook direct op ‘pauze’ gedrukt. Daar kwam ik na een klein uurtje (+/- 4 km) achter dus vandaar die rechte streep in het begin van het Relive filmpje.
Het plan was om tot Diest (+/- 20 km) te lopen, afhankelijk van het vinden van een slaapplek. Omdat ik het toch rustig aan zou doen heb ik de eerste stop al vrij snel te pakken. Even een lekker bakkie koffie met een heerlijk stukje vruchten vla. Bij die pauze meteen een paar adressen gezocht en telefoonnummers genoteerd van locaties in de omgeving van Diest. Vanaf ongeveer elf uur ben ik gaan bellen maar bij de drie adressen die ik genoteerd had ging het niet lukken. Toen het plan maar iets aangepast. De route via Scherpenheuvel is een alternatieve route. Op mijn app die ik op mijn telefoon heb stond naast de basiliek van Scherpenheuvel een bruin ‘speldje’ met een bedje. De naam was Onthaalcentrum De Pelgrim dus daar zou het toch wel moeten lukken.

Met het vertrouwen dat het wel goed ging komen ben ik verder gegaan. Al vrij snel kwam ik bij de Abdij van Averbode terecht. Wat een prachtig en groot gebouw is dat zeg. Daar heb ik even wat rond gehangen en gekeken of ze daar ook een stempel in mijn credential konden zetten. Helaas hielden de paters ook zondag en heb ik in de abdijkerk niemand gezien. Buiten de kerk was een aparte ruimte waar je kaarsjes op kon steken. Dus daar maar weer een kaarsje aangestoken voor een ieder die daar om gevraagd heeft en voor een goede uitslag van VV Dongen. Voor een goede uitslag had ik er een paar meer aan moeten steken denk want de uitslag in Dongen was 2-6. Averbode was ook de plaats waar ik voor het eerst tijdens mijn wandeltocht een klein buitje regen heb waargenomen dus daar kon ik mooi even droog zitten. De rest van de dag trouwens mooi rustig droog wandelweer. In de abdijwinkel had ik nog even nagevraagd of zij me aan een stempel konden helpen en daar kwam ik in contact met Gertrude. Zij loopt ook de Camino maar zij doet er meerdere jaren over want ze kan niet zo lang verlof krijgen.

Nadat ik de Abdij van Averbode achter me heb gelaten ben ik maar via Google Maps richting Scherpenheuvel gegaan. Het bleef droog maar de lucht zag er af toe toch wel dreigend uit.

De Basiliek van Onze-Lieve-Vrouw van Scherpenheuvel is het belangrijkste bedevaartsoord van België. Iets voor drie uur stond ik naast de basiliek. De plek waar ik naar binnen moest voor mijn slaapplek stond goed aangegeven als ‘Onthaal Huis van Maria’. Toen ik er binnen kwam waren er weinig woorden nodig om duidelijk te maken dat ik daar wilde blijven slapen. Ik werd vrijwel direct naar mijn kamer geleid. Op de kamer stonden twee bedden en verder eigenlijk niets. Erg sober dus. De douche was wel zeer goed, nu had ik binnen een paar tellen warm water. Er hingen ook een paar radiators op de kamer die wel erg warm werden. Weer een mooie gelegenheid om wat onderkleren te wassen. In mijn voorbereiding heb ik ooit eens gehoord dat mensen dan met kleren en al onder de douche gingen staan. Dit ook maar eens geprobeerd. Kleren nog aan, douche aan, inzepen en daarna pas de kledingstukken uit en onder in de douchebak laten liggen. Daarna verder af gedoucht en dan de kleding nog afgespoeld. Het werkt eigenlijk perfect zo.

Na een uurtje relaxed te hebben ben ik nog naar de Basiliek gegaan om een stempel te halen. Er was op dat moment een mis bezig dus eerst maar even bij een kroegje naast de kerk een biertje gedronken. Toen ik weer bij de basiliek aan kwam was de mis net afgelopen en kon ik achter het altaar door naar de sacristie waar ik mijn stempel kon krijgen. Je voelt je dan bijna net een klein kind dat een stempel van de juffrouw krijgt als je een werkje goed gedaan hebt. Maarja, het hoort er wel bij.

Intussen was het vijf uur geweest dus tijd voor warm eten. Mijn eigen maar eens goed verwend bij Roca Sint-Jozef. Het was heerlijk. En wat ik thuis vaak wel doe en nu tijdens mijn tocht nog niet gedaan had?? Even een dutje doen na het eten. Ik heb me te rusten gelegd en had voor de zekerheid de wekker maar op acht uur gezet. Die wekker had ik niet nodig maar ik was toch wel even lekker vertrokken en daar knap je van op. Nu even dit verslagje afwerken en dan ga ik weer slapen.

In deze slaapgelegenheid is ook een Nederlandse vrouw die bezig is aan de Camino. Die heeft haar ontbijt om half negen afgesproken. Ik had mijn ontbijt eigenlijk om half acht gepland maar heb dit vanavond toch naar half negen laten verzetten zodat ik die mede pelgrim kan ontmoeten. Het gaat er toch om om mensen te ontmoeten en niet te ontlopen. Wat de afstand morgen gaat worden weet ik echt nog niet. We zullen het zien.

1. Lowie:
    5 maart 2023
    De kaarsjes voor onze VV hebben inderdaad niet mogen baten Alfons maar ik weet zeker dat je er veel mensen een groot plezier mee hebt gedaan. En dat is ook al heel wat 👍. Enne, douchen met kleren aan. Dat deed ik vroeger ook als ik keeperstraining had gehad. Werkt perfect. Succes morgen en de groetjes uit Tilburg
  2. Lisette Veenstra:
    5 maart 2023
    Mooi verslag weer! Succes morgen!
  3. Leo van den Noort:
    5 maart 2023
    Alfons het heeft helaas niet geholpen maar toch bedankt voor het kaarsje opsteken voor de
    vv Dongen. Nog veel wandel plezier met de groeten van de gehele klusploeg vv Dongen.
  4. Renee:
    6 maart 2023
    Zo Alfons, mooi om te lezen weer! Ik zie dat je al wat rust hebt ingebouwd en andere prioriteiten legt zoals je ontbijttijd aanpassen om een ontmoeting te hebben. Het avontuur is nog maar net begonnen. En die praktische dingetjes zoals hoe was ik mijn kleding het snelst en effectiefst, die blijven terugkomen. Heerlijk 😂 Gaat zo door!
    Groetjes.
  5. Sjef en Corrie van Tilburg:
    6 maart 2023
    Elke morgen onder de koffie ☕️ lezen wij met veel plezier jouw reisverhalen Alfons.
    Ook van de mooie foto’s.
  6. Marion:
    6 maart 2023
    Leuk verslag ik heb het met plezier gelezen.Dat er nog maar veel mogen volgen😉👊
  7. Ivar:
    Klasse, Alfons!
    Zojuist even alle verslagen gelezen en vanaf nu dagelijks uitkijken naar het volgende verslag! Ook dat doe je goed, man!
    Heel veel plezier en tot de volgende!
  8. Eric Watzeels:
    6 maart 2023
    Alfons ik lees met je mee, erg leuk, Mooi avontuur !
  9. Jenny:
    7 maart 2023
    Super tof om te volgen enne toch bedankt voor het kaarsje voor VV Dongen.

Er is niemand geblesseerd geraakt 😉
  10. Peter:
    9 maart 2023
    Misschien nog niet bekend?????????????
    Voor eventuele info : https://verscompostelle.be , klik boven rechts voor de Nederlandse vertaling.