Dag 31 zaterdag 1 april 2023 Jorse (bij Issy-l’Évêque) - Diou 36,5 km

1 april 2023 - Diou, Frankrijk

Ai beste lieve volgers van mijn verslagjes, wat was dat gisteren toch ineens voor nieuws?
Gaat ie nou ineens alleen verder? Wat zou er gezegd of gebeurt zijn?
Nou, ik hoop dat jullie tegen een grapje kunnen. Kijk nog eens naar je kalender of naar de datum boven dit verslag. De mensen die mij een beetje kennen weten het, ik hou er wel van om een geintje uit te halen of om de boel wat op te naaien. En welke dag is daar beter geschikt voor dan de eerste dag na 31 maart? Ik hoop dat ik niet voor al te veel onrust gezorgd heb.
Ook aan de vrienden en familie van Ton, sorry hoor dat ik Ton gisteren even minder sympathiek beschreven heb in mijn verhaaltje maar er is echt geen verkeerd woord gevallen en er heeft geen enkel irritant moment plaatsgevonden hoor!

Maar nu de dag van vandaag. Door gastvrouw Margriet Wouters was een heerlijk ontbijt verzorgd en voor de eerste keer sinds ik op pad ben stond er hagelslag op tafel. We hebben tijdens het ontbijt nog lekker met Margriet bijgeklets en zijn rond half negen vertrokken.

We hadden gisterenavond (mede door het slechte internetbereik) geen slaapplek meer kunnen regelen voor vandaag. Vanmorgen hebben we besloten om gewoon op pad te gaan en na een paar uur maar kijken wat we zouden doen. Ik voelde me goed, de blessure is zo goed als over. Het weer zou erg wisselvallig zijn. Het waaide iets minder hard dan gisteren maar er kon wel eens wat meer regen gaan vallen. Door de dag heen waren er wel prachtige wolkenluchten te zien. Verschillende keren heb ik er foto’s van gemaakt. Ik kan er echt van genieten als dan net een bui gepasseerd is en de zon weer doorkomt, gewoon prachtig en dat ging zo heel de dag door. Dan vind je het ook helemaal niet erg om een keer een nat pak te halen want een half uurtje later is het weer opgedroogd.
 We hebben gisteren de Morvan achter ons gelaten. Het landschap is weer licht glooiend geworden, minder stijle hellingen en minder bossen. Voor mij een teken om weer wat meer meters te gaan maken. Het is lastig te berekenen hoeveel kilometer ik per dag moet wandelen om begin juni in Santiago aan te komen. Ik heb al een Excel bestandje gemaakt met de afstanden van de belangrijkste plaatsen die ik van Google maps heb gehaald en dan zou ik toch gemiddeld boven de 25 km per dag moeten blijven wandelen. Tuurlijk heb er hier en daar wat speling ingebouwd maar dat zet met er wel toe om dagen als deze wat meters te maken (beetje buffer opbouwen). Na een paar uur wandelen had ik Ton overtuigd om tot Diou door te lopen. Daar had ik via Booking.com een leuk appartementje gezien voor niet al te veel geld. Dit huisje is net als een paar dagen geleden werkelijk super en dat voor € 53,- per nacht. (Een reden temeer om samen te blijven lopen)

Onderweg hadden we nog wel een leuk moment om te benoemen. We waren toe aan een pauze en we gingen op een soort parkeerplaatsje naast een Pools busje (mini vrachtwagentje) op een bankje zitten. De Poolse man was aan zijn rusttijd toe en was koffie aan het zetten. Spontaan vroeg hij of wij ook koffie lusten, en ja natuurlijk lusten we dat. Verder was ie druk aan het bellen dus van een echt gesprek is het niet gekomen maar toch weer leuk om zo mee te maken.

We hebben vandaag de officiële Camino-route vandaag losgelaten om toch maar niet al te ver boven de 30 kilometer uit te komen. Voor de middag waren het meest kleine onverharde landweggetjes waar we over liepen en na de middag meest asfalt wegen (maar nauwelijks verkeer). Uiteindelijk is de totale afstand vandaag ruim 36 km geworden en daar voelde we ons beide goed bij. Aan het einde van de middag kwamen we aan in Diou. We hebben eerst nog even bij de supermarkt wat boodschappen gedaan zodat we deze avond voor ons eigen eten konden zorgen. Ton heeft gekookt en het was heerlijk.

Morgen wordt weer een pittige dag. Het is in deze omgeving vrij lastig om op je gewenste afstand een slaapplek te vinden. We hadden het liefst 30 of maximaal 35 km willen doen maar daar was geen slaapplaats naar wens te vinden. Nu staat er voor morgen een afstand van +/- 39 km op de planning. De ervaring leert dat daar geen kilometers af gaan maar eerder bij komen. Vanavond dus op tijd naar bed en morgen op tijd vertrekken.
Ook dat is voor mij de Camino. Je kiest voor een bepaalde route die misschien niet de gerichtste route is maar waarvan je denkt dat deze mooier is dan die andere optie. En dan wordt het rekenen met de tijd die ik heb. We gaan het zien hoe de etappe van morgen ons zal vergaan. Wanneer de meeste mensen weekend houden is het morgen voor ons een ‘werkdag’.

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Ger Wouters:
    1 april 2023
    Hey mannen gelukkig hebben jullie nog steeds veel humor.
    Ga zo door en veel plezier en succes de komende dagen.
  2. Ans leemput:
    1 april 2023
    Alfons je schrijft zo leuk en ge gedetailleerd je reis verslag iedere dag weer dat ik er naar uit kijk,
    Dat ik het weer binnen krijg
    en het kan lezen.
  3. Antoinette Emmers:
    1 april 2023
    Deze zagen maar weinige aankomen denk🙈. Maar op naar de volgende kilometers SAMEN en al het moois om jullie heen
  4. Lowie:
    1 april 2023
    Nou Alfons. Het is maar goed dat Ik gisterenavond flink gedronken had want anders had ik geen oog dicht gedaan na dat nieuws van je. En vandaag natuurlijk ook flink gespeculeerd over mogelijke oorzaken van de problemen. Jet heeft een pak speculaas gehaald. Dat heeft de pijn doen verzachten. En nu dus helemaal. Pffffff, een 1-april grap. Dus naast een romanticus kan je dus ook zo de Ton in😂. Haha, leuk woordspelinkje, of nie?
    Maar jullie hebben weer een mooie dag gehad met lekkere Poolse koffie. Jammer dat die gast constant aan de telefoon hing want anders had je een stukje Pools kunnen klappen. Waren de rollen tussen jou en Ton eens omgedraaid geweest.😉. Maar genoeg slap geouwehoerd. PSV heeft gewonnen, Max staat op pole en de regering is er ook nog steeds. Dit samen met het nieuws dat jullie nog steeds vrienden zijn zorgt ervoor dat ik ook vannacht goed kan slapen. En niet door de drank. Succes morgen met de marathon etappe. Truste mannen 💤💤
  5. Elly en Bert:
    1 april 2023
    Alfons, wat heb je gisteren iedereen op het verkeerde been gezet. Wat een stunt. Fijn om te horen dat je samen toch verder gaat. Twee weten meer als een en samen een biertje drinken is toch gezelliger dan alleen. Vel succes morgen met een langere tocht.
  6. Peter:
    Grapjas.
  7. Cees leemans:
    Nouw Alfons en Ton
    Wij waren wel overvallen door jullie bericht.
    Gelukkig was het een 1 april grap.
    Vanuit het regenachtige Dongen,een goede reis SAMEN
  8. Gerrie van Loon:
    1 april 2023
    Ik dacht toch echt dat het serieus was…
    Maar gelukkig gaan jullie fijn samen verder
    Succes weer
  9. Helma Goos:
    1 april 2023
    Komen net thuis en gelijk gekeken of je bericht er was
    Wat een opluchting, fijn verder samen genieten en niet teveel van die grapjes😂
    Wandel ze morgen weer, er staat een lange tocht te wachten
    Groetjes hoor
  10. Ons Hariette:
    1 april 2023
    😂 Geweldig dat jullie iedereen er zo hebben laten intuinen. En maar hopen dat Bruce dat soort fratsen vanavond niet uithaalt in MSG. 🤞 Zet ‘m op morgen met die marathon wandeling die jullie op de planning hebben!!
  11. Marian Olislaegers:
    2 april 2023
    Een mooie 1 april grap 😄. En we trappen er nog in ook. Maar gezellig dat jullie toch samen wandelen, wel zo gezellig .
    Succes met de wandeling!🥾🥾🌞🌞💪💪
  12. Piet en Jeanne Schoormans:
    Ja net als de rest trapte wij ook in je 1 April grap 🤪
  13. Toos Bink:
    Nou goed gelukt hoor jouw 1 aprilgrap
    Nog veel gezellige kms samen
    SUC6..
  14. Peter:
    2 april 2023
    Morgen, maandag 3 april om 16.25 uur, Auf dem Jacobsweg, reportage over Saint Jean Pied de Port. Voor de meeste pelgrims de vertrekplek van de Camino Francès naar Santiago de Compostella.
  15. Peter:
    Op Arte.
  16. Joep Barten:
    2 april 2023
    Hi Alfons, je schrijft ..... moet wandelen om begin juni in Santiago aan te komen....
    Maar je moet niks, en waarom zou begin juni willen aankomen in Santiago? Eerder of later, mei of juli, het maakt niet uit, want wat is het doel, als er al een doel zou moeten zijn. Volg je gevoel en soms Excel .
  17. Ton Roosen:
    4 april 2023
    Alfons kwam die Margriet Wouters niet vroeger uit Gils en dat de moeder Roosen hete ?
    want dat was een zuster van mijn vader. Verder goede reis gewenst Ton Roosen Dongen.
  18. Alfons van den Hoek:
    6 april 2023
    Heej Ton,
    Deze Margriet was geboren in Cromvoirt en heeft een tijd in Udenhout gewoond. Nu woont ze al 24 jaar in Frankrijk.
    Ik denk niet dat we het over dezelfde hebben.