Dag 33 maandag 3 april 2023 Andelarouche – Le Mayet-de-Montagne 30,5 km

3 april 2023 - Le Mayet-de-Montagne, Frankrijk

Het licht glooiende landschap hebben we achter ons gelaten, vandaag weer serieuze klimmetjes. Jammer genoeg nog steeds grijs weer hier. En, heeft de burgemeester voor ons een slaapplek geregeld? Lees het hieronder.

Vanmorgen eerst weer een heerlijk ontbijtje op bij de camping waar we geslapen hebben. Rond negen uur op pad. Bij vertrek was het erg mistig. Zoals gisteren gemeld hadden we nog geen slaapplaats geregeld en gingen we zo maar op pad richting het zuiden. Het eerste dorpje dat we aan wilde doen was Arfeuilles. Daar zou een bakker open zijn en anders zou er wel een kruideniertje zijn waar we nog iets konden kopen. Ook hadden we gehoopt op een café of restaurantje waar we een kopje koffie zouden kunnen kopen. Maar je begrijpt het al, niets van dit alles was open. Af en toe lijkt het echt of dat je een spookstadje binnenwandelt. Dan toch maar weer het proviand uit onze rugzak aangesproken. Terwijl we dat op een bankje voor de kerk zaten te nuttigen kwam er een bordercolli langs lopen. We schieten allebei in de lach en dachten weer met Saint Jacques (de hond van een paar dagen geleden) geconfronteerd te worden. Maar toen deze hond z’n poot omhoog tilde tegen een boom wisten we zeker dat het niet dezelfde hond was.

Verder hebben we deze dag weer best wat hoogtemeters kunnen maken. We zijn vandaag in Nationaal park ‘Monts de la Madeleine’ aangekomen. Het moet een beetje vergelijkbaar zijn met De Morvan maar dan met nog hogere heuvels. In de Morvan hebben we de hoogste top Haut-Folin (901m) beklommen. In deze regio gaan de hoogste toppen boven de 1200 m. Het landschap wisselde weer meer tussen naaldbossen, loofbossen en weilanden waar vaak vleesvee, vaak met kalfjes, al in de weilanden liep. Jammer van het grijze mistige weer want het zicht was zeer beperkt. Met helder weer moet het prachtig geweest zijn.
Tijdens de tocht hebben we het er samen al over op hoeveel kilometers we denken uit te gaan komen. Aan de hand van die inschatting proberen we ook de pauzes in te plannen. Het viel ons beide niet tegen dat we na die lange tocht van gisteren nog zo relatief makkelijk de klimmetjes aan konden. Iets wat elke dag terug komt zijn die laatste kilometers. Je denkt dan bijna bij de bestemming te zijn en dan blijk je toch nog drie kilometer te moeten wandelen. En of je er dan al 37 of 17 km op hebt zitten, die laatste loodjes zijn toch elke dag weer zwaar. Maar net als al die andere dagen komt er aan die laatste kilometers ook een eind.

Kwart voor vier waren we in Le Mayet-de-Montagne. Wij zijn meteen naar de Mairie (soort gemeentehuis) gegaan om te vragen waar we konden slapen. De madame achter de balie gaf ons een adres en zij dat we het daar maar eens moesten proberen. Wij daar naar toe, deur op slot. Wij bellen met die eigenaar, no no, complet (wat zoiets betekend als vol). Dus wij zwaar teleurgesteld weer terug naar de Mairie. De madame achter de balie was nu niet alleeen, de ‘burgermeester’ was er nu ook. Toen wij zeiden dat we op het opgegeven adres niet terecht konden ging ook de burgermeester mee ‘zoeken’. Madame had waarschijnlijk een adres gevonden. We moesten nog even wachten want de eigenaar van dat onderkomen zou de prijs voor een overnachting tien minuten later nog door geven. En jawel, hij/zij belde tien minuten later en wij dachten dat we het niet goed verstaan hadden. Zeg dat nog eens madame, un, neuf, cinq. We dachten dat ze € 19,50 bedoelde maar het was toch echt € 195,- voor één nacht. We moesten nog even lachen, en vroegen ons af wat voor massage daar dan bij zou zitten. We hebben maar direct gereageerd dat dit veel te gek was en dat we dan wel op straat zouden gaan liggen. Nou, ze hadden nog een alternatief. ‘Het kost niks mar dan hedde ok niks’ zouwe wij zegge. Wij bij die burgemeester in de auto naar ons onderkomen. Een kamertje waar een tafel, een paar stoelen, wasmachine, koelkast en magnetron aanwezig waren. Ook de verwarming en de douche functioneren goed dus noem dat maar niks. Maar het enige waar we om gevraagd hebben was een slaapplek, een matras of zo. En laat dat er nou net niet zijn. Dus vanavond gaan we wat dat betreft wel een pelgrimsnacht tegemoet.

Morgen willen we op tijd vertrekken naar Chabreloche. Weer een pittige etappe van +/- 30 km maar dan met waarschijnlijk nog meer hoogtemeters. Het weer belooft wel mooier weer te worden, laten we hopen dat de voorspellingen uit komen.

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Peter:
    3 april 2023
    Ook dat komt voor bij het pelgrimeren, ik wens jullie een goede/rustige nacht toe.
  2. Lowie:
    3 april 2023
    Nou Alfons, dan kom je van een koude kermis thuis deze reis. Zoals we gisteren over vv Dongen ook zeiden, jammer joh. Maar ben ervan overtuigd dat ook dit avontuur goed gaat aflopen en dat je er achteraf met plezier over kunt lachen. De burgemeester regelt altijd iets……wel lachen hoor. Voor morgen dan maar op de “normale” manier iets roggelen. Welterusten en ik hoop dat jullie toch goed kunnen slapen. Tot morgen 💤👍
  3. Annemieke:
    3 april 2023
    Dit is inderdaad het echte pelgrimeren, het is er warm en droog. Morgen vast weer een ander onderdak, misschien wel in de salle de fete, daar zijn altijd genoeg tafels waar je op kan liggen. Welterusten allebei
  4. Helma Goos:
    3 april 2023
    Ha ha dat is wel even anders, ik zag op de foto dat jullie een soort matrasje aan het maken waren
    Nu hopen dat het wel warm is zodat jullie snel slapen
    Verder wel mooi, jammer inderdaad van de mist
    Op naar een zonnige dag
    Tot morgen weer
  5. Marian en Wim Brundel:
    4 april 2023
    Nou jullie zijn wel het haasje slapen op een plankenvloer is ook niet geweldig. Hopende zijn jullie vanavond op een betere plaats. Nog veel wandel plezier samen en fraai de 1 april grap.
  6. Danniëlle y Andy:
    4 april 2023
    Een laminaatvloer om op te slapen?! Dan lonkt die €195,00/nacht incl. een welverdiende "onze lieve heer mag weten" wat voor massage toch wel istnie?