Dag 34 dinsdag 4 april 2023 Le Mayet-de Montagne – Chabreloche 33 km

4 april 2023 - Chabreloche, Frankrijk

Wat een contrast met de laatste dagen qua weer. Na een paar dagen grauw en grijs weer hebben we vandaag van begin tot eind een stralende dag gehad. En ook weer een hoogtepunt bereikt.

Vanmorgen was ik op tijd wakker, maar dat was te verwachten na een nacht op een soort van plank geslapen te hebben. Ik ben wel een keer meer wakker geweest dan normaal maar verder was het wel te doen voor een keer. Om acht uur hebben we de sleutel ingeleverd bij de burgemeester en zijn we vertrokken. Na een paar honderd meter zagen we een cafétje waar al koffie geschonken werd. Wij daar nog maar snel een koffie gedronken want dat was er in het onderkomen van de burgemeester niet bij.
Daarna dan toch maar snel op pad want er stond een pittige etappe op het programma.

De voormiddag ging vooral bergop. Meest wel geleidelijk maar toch, het bleef maar stijgen. Soms over lastige paadjes waarvan je denkt, hoezo zou dit nog een pad zijn? Maar op een gegeven moment kwamen we vlak langs een windmolen boven op de heuvelrug. Een eindje verder zagen we de volgende windmolen al staan. Dit betekende voor ons dat er wel een fatsoenlijk pad moest zijn want die dingen hebben ze daar echt niet met een helikopter geplaatst. Uiteindelijk zijn we langs acht windmolens gelopen over zo’n goed begaanbaar pad zonder al te veel hoogteverschillen. Daarna volgde weer wat bospaadjes en kwamen we langs een mooi Mariabeeld boven op de berg. Even later kwamen we bij het dorpje Lavoine. In dit dorpje hadden ze een heel bijzondere begraafplaats. Bij verschillende graven stond een soort van hobbykasje boven het graf, heel apart.

Na de middag stond er qua wandelen nog een toetje op het program. De route zou boven de 1200 m gaan dus dat werd weer klimmen. Toen we eenmaal aan die klim bezig waren was het maar een ‘heel klein’ stukje omlopen om naar de hoogste top (Puy de Montoncel van 1287 m) van dit gebied te klimmen. We hebben daar zelfs even de sneeuwgrens bereikt. En wat was het prachtig daar bovenop!! Aan de westkant konden we de sneeuwtoppen zien van het Centraal massief en aan de oostkant konden we net boven de ‘smog laag’ nog enkele toppen van de Alpen zien, heel bijzonder. Vanaf dit punt volgde nog een lange, soms zware, afdaling.

Vandaag hebben we voor deze nacht weer een pelgrimsonderkomen van de gemeente geregeld. Deze keer had Ton overdag al contact gelegd en konden we de sleutel bij de Mairie op gaan halen. Toen we de sleutel aan het einde van de middag bij de Mairie op wilde halen hoorde we dat er al een Belgische pelgrim in het huis was dus we zouden zo binnen kunnen. En zo ging het ook. De Belgische pelgrim is Jan en hij zat met een zak ijs op z’n scheenbeen. Ik herkende het beeld nog wel. Jan is, net als wij, ook begin maart vertrokken maar dan vanuit de omgeving van Antwerpen. Hij heeft blijkbaar ook af en toe iets te veel hooi op de vork genomen en moet het nu even iets rustiger aan doen.

In het pelgrimsonderkomen is plaats voor 3 personen. Net als gisteren is ook deze overnachting gratis. Nu zijn er wel matrassen aanwezig. Er is ook een toilet maar geen douche. Dat is dan wel jammer na zo’n dag waar toch wel eens wat zweet los kwam. Maar ja, dat hoort dan ook maar weer bij de Camino.

Morgen gaan we richting Le Brugeron. Daar hebben we een kamer geregeld via Booking.com zodat we morgen zeker weten dat we dan wel kunnen douchen.

We genieten nog na van een pittige maar zeer mooie wandeldag. Met dit prachtige weer is het leuker om foto’s te maken van de omgeving dan de afgelopen dagen dus ik heb mijn best weer gedaan, geniet er van.
Groetjes en graag tot morgen

Alfons

1. Peter:
    4 april 2023
    Het is goed dorstLeffen na zo'n trip, sorry, maar ik bedoel lessen!!!!
    Maar ik zie vandaag een ander biertje????? Weer goed gedaan mannen vandaag.
  2. Lowie:
    4 april 2023
    Hey hallo Alfons. Ik had het er vanavond bij de bouwploeg van het Dorpsfeest nog met Pietje de K en George over of en hoe je geslapen zou hebben. Welnu, het doet me deugd om te lezen dat het redelijk is gegaan👍. We hebben ook even smakelijk gelachen over die €195,- en wat insinuaties gedaan over wat er allemaal wel niet bij zou zitten voor dat geld😉. Hier is het ook wel lekker weer geweest vandaag. Echter vannacht gaat het kwik weer onder de 0. Maar goed dat we lekker onder de wol liggen. Leuk om te zien dat je de sneeuwgrens hebt bereikt. En wat me ook opvalt is, dat hoe verder je komt, hoe moeilijker de namen van de dorpjes/stadjes worden die je aandoet tijdens je tocht. Ben eigenlijk ook ginne Fransoos😉. Ik wens jullie een goede nachtrust toe en morgen gezond weer op. Au revoir et merci Bien . Los ballos
  3. Harrie:
    5 april 2023
    Hee Alfons prachtig weer na een zware nacht dat is dan de beloning
    Ge ziet wel hoe mooier het weer hoe mooier Frankrijk wordt
    Hoe verder naar het zuiden hoe mooier het gaat worden en grotere klimmetjes
    Geniet ervan met Ton samen en lekker kilometers maken ook die laatste elke dag 👋👍😎
  4. Anita van Dijk:
    5 april 2023
    Opnieuw weer genieten van een goed en gezellig verhaal van jou. Leuk om te lezen
  5. Marian en Wim Brundel:
    5 april 2023
    Alfhons weer en mooi verhaal vandaag, ik heb een SOP wandeling gelopen in Ughelen bij Apeldoorn met 70 personen het was prachtig weerhield vandaag bij jullie ook hoop ik. Groetjes en veel succes samen.
  6. Alfons van den Hoek:
    Heej Maron en Tim,
    Mijn naam is Alfons 😜👍
  7. Danniëlle en Andy:
    5 april 2023
    Hé, en dan uiteindelijk mooi weer, 😁☀️👌🏽.
    Succes