Dag 35 woensdag 5 april 2023 Chabreloche – Le Brugeron 31 km

5 april 2023 - Le Brugeron, Frankrijk

Vandaag weer een pittige etappe met de meeste hoogtemeters tot nu toe. Pittig qua wandelen maar  wel met prachtig weer!

Na een iets beter nachtje dan gisteren waren we deze morgen weer op tijd op. Mede pelgrim Jan was gisterenavond al vroeg gaan slapen en had z’n wekker deze morgen op half zeven afgesteld. Dit had Jan gisteren al wel met ons overlegd dus we waren voorbereid. Maar als je dan met z’n drieën in één ruimte ligt dan valt het niet mee om rustig door te slapen als er één z’n spullen al gaat inpakken. Jan was iets over zeven vertrokken en toen zijn wij ons ook maar klaar gaan maken voor wederom een pittige etappe. We hadden een mini bakje yoghurt en een broodje van gisteren over als ons ontbijt maar meer ook niet. Na dat we alles netjes achter hadden gelaten hebben we de sleutel bij de Mairie in de brievenbus gedaan. Daarna nog even langs het kruideniertje om een tros bananen te kopen en naar de bakker om broodjes voor onderweg te halen. Mede pelgrim Jan zou bij een restaurantje ontbijten. Toen we daar aankwamen was Jan al weg. Wij hebben daar nog even een lekker bakje koffie gedronken voordat we aan onze tocht begonnen.

Het weer was net als gisteren prachtig! Kraak heldere lucht, windstil maar nog wel een beetje fris. Het zou ongeveer 4 graden gevroren hebben. Als je dan buiten stapt voelt het even fris aan maar na een kwartiertje stappen gaat de eerste jas al uit en het petje af. Al vanaf het begin moesten we klimmen. Eerst geleidelijk maar het stijgingspercentage ging al vrij snel omhoog.

Na de pittige dag van gisteren was het weer even afwachten hoe de benen aan zouden voelen om weer zo’n dag te beginnen. Het begin ging goed. We hadden na een uur niet perse behoefte aan een pauze dus bleven we door stappen. Na ongeveer anderhalf uur zagen we een heel eind voor ons iemand lopen. Dat zou Jan weleens kunnen zijn. En ja hoor na een kwartiertje hadden we Jan ingehaald. Jan deed het wat rustiger aan omdat hij nog wat last had van zijn scheenbeen. Vrij snel nadat we elkaar getroffen hadden hebben we lekker in het zonnetje een pauze gehouden en wat bijgekletst. Jan heeft nog een paar uur met ons mee gelopen. Hij had door zijn blessure een iets kortere etappe gepland dan wij. Iets na de middag hebben we afscheid genomen van Jan en hem een goed herstel gewenst en zijn wij richting Le Brugeron gelopen.

Ik heb al verschillende keren geschreven dat we soms de route volgen en soms Google Maps. De laatste paar dagen ben ik ook met Komoot aan het experimenteren. Ik weet niet of we dit blijven doen. Het lijkt wel of die routeplanner allergisch is voor asfalt. Dat is op zich niet zo erg maar waar we vandaag allemaal doorheen gestuurd werden dat was soms wel iets te extreem. Het is dan fijn dat je samen loopt en dat je mekaar dan positief coacht. Op een gegeven moment vroeg Ton na een extreem lastige afdaling of we er iets mee opgeschoten waren? Mijn antwoord: We zijn toch weer lekker een kwartiertje bezig geweest. En de vraag van Ton was terecht want tijdwinst hadden we er niet mee bereikt.

Onze slaapplaats hadden we gisteren al vast gelegd en daar kwamen we vanmiddag rond vijf uur aan. Volgens mij zijn we de enige gasten van het hotel. We werden verwelkomt door gastvrouw Chantal. Chantal zag het al aan ons, die jongens hebben dorst. Zo zaten we even later aan ons dagelijkse proost momentje. En het lijkt of dat eerste biertje elke dag beter smaakt, of het licht aan de zwaarte van de tocht.

Vanavond hebben we nog lekker aangeschoven in het restaurant van het hotel voor een heerlijke maaltijd. Het hotel is vandaag voor het eerst weer open na een winterstop dus de keuze was beperkt. Tja en na een paar dagen voor € 0,- geslapen te hebben waren we wel toe aan een balansdag. We hebben allebei een goed bed, er is een goede douche en een lieve gastvrouw. We hebben werkelijk heerlijk gegeten en het bier was op dus dan toch maar een lekker flesje witte wijn (het was geen Chablis) bij het eten. Ik denk dat we morgen weer bij een burgemeester aan moeten kloppen voor een volgende balansdag maar dan weer richting pelgrims niveau.

De bestemming wordt waarschijnlijk Ambert, ongeveer 25 km verderop. We hebben nog geen slaapplek vast gelegd dus het kan zomaar gebeuren dat we morgen ook werkelijk weer bij de burgemeester aan kloppen. Morgen weten we meer.

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Lowie:
    5 april 2023
    Hey Alfons. Weer erg mooie plaatjes die je hebt geschoten. Lekkere blauwe lucht. Dat was het hier vandaag ook. En zoals André van Duyn ook zong; “Oh wat is het leven fijn als de zon schijnt”. Welnu, daar denkt niet iedereen zo over. Want terwijl ik mijn reactie zit te typen krijg ik de melding dat Ajax de halve finale voor de beker heeft gewonnen. Dit terwijl er een of andere malloot een aansteker tegen het hoofd van Ajax speler Klaassen heeft gegooid waardoor hij het voor zo’n 50.000 supporters bijna heeft verpest. Voor hem maakt het dus niet zoveel uit dat de zon schijnt. Maar goed, jij hebt Google Maps. Lag me te bedenken dat, als onze Pa de Camino had gelopen, hij zo’n 2kg extra gewicht mee had moeten zeulen. Die deed dus echt alles met “het beste boek van de weg” van Readers Digest”. Was zijn standaard Vaderdag cadeau! Haha, maar hij kwam er wel!
    Ik denk dat ik morgen ook maar eens een balansdag doe, gewoon omdat het kan😉. Ik ga er weer een eind aan breien en mezelf ten ruste leggen. Dit met Ad Roovers in gedachten. Dat hij moge rusten in vrede. Welterusten Alfons. Capre diem en tot morgen👍❤️
  2. Alfons van den Hoek:
    5 april 2023
    Gij balansdag Lowie? Gaode naor de burgemister van Tilburg vroage om een slaopplek?😜😴
    Succes ermee👍
  3. Helma Goos:
    5 april 2023
    Weer mooi verteld, wel een forse klim en veel kilometers
    Mooie foto’s en weer een fijne slaap plaats dat zal jullie goed doen
    Voor morgen weer een fijne dag!!
  4. SURMONT Bert:
    5 april 2023
    alweer een mooie wandeling met flink wat hoogtemeters.
    Ik heb tijdens mijne tocht gebruik gemaakt van 'komst' en was daar heel tevreden over ... maar het is zoals je zei ... komoot houdt niet van asfalt 😉
    by the way .... een Affligem biertje in een Stella glas ... kan het nog Belgischer/vlaamser 🍺
    Goe bezig mannen
  5. Peter:
    5 april 2023
    Weer een mpoi verhaal, het blijft spannend om te volgen.
  6. Eric van Buel:
    6 april 2023
    Weer een goed verslag, ik lees ze met veel plezier en haal er ook tips uit voor mijn eigen Camino.
    Geniet ervan en op naar een goede slaapplaats.
  7. Harrie:
    6 april 2023
    Alfons van die Stella Artois ben je zo genezen dus maar lekker aan een wit wijntje
    Proost op Ajax komen we jullie weer tegen 😀😀😀👍😎