Dag 36 donderdag 6 april 2023 Le Brugeron – Ambert 28 km

6 april 2023 - Ambert, Frankrijk

Een balansdag was de planning. Qua wandelen is dat gelukt……… de rest laat zich raden…..

Gisterenmiddag dachten we nog even de enige gasten te zijn in het hotel in le Brugeron.  Vanmorgen wisten we dat we niet alleen waren. De gasten van de kamer boven ons waren al op tijd actief. Kwam ons ook goed uit want we zouden om acht uur aan de ontbijttafel zitten. Ook hier was het weer goed verzorgd.

Gastvrouw Chantal had voor ons nog even geprobeerd om een slaapplek voor vanavond te regelen maar dat wilde nog niet zo lukken. Wij dus toch maar op pad met het vertrouwen dat het in de loop van de dag wel goed zou komen. Net als de meeste dagen ook vandaag weer eerst naar de bakker voor wat broodjes voor onderweg en daarna op pad.

Na de zware dagen die we achter de rug hadden hebben we nu gekozen om niet meer boven over de bergen te gaan. We hadden via Google Maps een weg gevonden dat we tot bijna in Ambert konden blijven volgen. Dit is zo’n weg die ongeveer halverwege de helling van de bergen ligt en die de bergdorpjes met elkaar verbind. Af en toe hebben de bewoners dan de mogelijkheid om een afslag te nemen richting het hoofddal. Wij zijn dit weggetje blijven volgen. Voor de middag ging het eerst nog een tijdje vals plat omhoog maar na de middag ging het heel lang vals plat naar beneden. Dit was na de afgelopen dagen wel erg relaxed. Met het verkeer was het heel erg rustig op deze weg. Ik denk dat we voor de middag maar 10 auto’s hebben gezien. Na de middag werd het wel iets drukker maar dan nog was het zeer rustig. Tijdens deze tocht hadden we vaak een schitterend uitzicht. Aan onze linkerkant hadden we de bergen waar soms een kabbelend beekje naar beneden kwam en aan onze rechterkant keken we over het dal en veel verder. Die sneeuwtoppen van het Centraal massief bleven me fascineren.
Met mijn agrarische achtergrond blijf je de omgeving observeren op de activiteiten in elke regio. Wat me plots opviel was een wei met zwart bonte koeien. Ik heb al weken geen melkvee meer gezien, maar hier zag ik ze weer lopen (weidegang).
Onderweg kwamen we soms door dorpjes waar nu eindelijk wel een keer iets open was. Bij een bakker konden we een kopje koffie met iets lekkers scoren en een dorpje verderop hebben we zelfs even op een terrasje een cola op. We hadden nog steeds geen slaapplek voor vanavond. Die mensen van dat terrasje zijn voor ons ook nog aan het bellen geweest maar ook zij kregen het niet geregeld. Ja, ze wisten wel een plek maar dan zouden we ongeveer 5 km terug moeten wandelen. Dat paste ons niet dus dat hebben we maar niet gedaan. We moesten van daaruit nog een uur stappen om in Ambert aan te komen. Daar zouden we wel naar de plaatselijke VVV gaan.

Eenmaal in Ambert zijn we dus naar die VVV gegaan maar, je begrijpt het al, ook dicht (terwijl op de deur stond dat ze open waren?). Dan maar weer naar de Mairie. Die gast achter de balie was beperkt welwillend, hij gaf ons een paar adressen om het daar maar eens te proberen. Bij het eerste (2sterren) hotel dat we probeerde werden we ontvangen met de boodschap: ‘dit is toch te duur voor jullie’. Oké, dan zoeken we verder. Het alternatief was wegens familieomstandigheden gesloten. Dan nog even op Booking gekeken. Het alternatief was redelijk qua prijs maar dan moesten we bijna 3 kilometer terug wandelen. Dat werd hem ook niet dus toch maar terug naar die tent die dacht dat het te duur voor ons was. We werden door die zelfde madame netjes behandeld en we kregen een (voor pelgrimsbegrippen) super mooie kamer. En zo is het ook, we hebben een zeer nette mooie kamer. Maar denk maar niet dat we daar ÉÉN euro meer gaan besteden!

Nadat we in dat ‘SUPER’ hotel ons even opgefrist hadden zijn we toch maar even Ambert ingegaan om een locatie te vinden voor ons dagelijkse proost momentje. We hadden Le Pub Ambert gevonden, een gezellige pub zoals ik er na Troyes geen meer tegen gekomen ben. We begonnen met een ‘lente’ Grimbergen en daarna nog een La Chouffe. We kregen door dat we daar ook konden eten dus dat daar ook maar ingevuld. SUPER avond was het weer en tja die balansdag was dan vandaag vooral voor het wandelen wel gelukt. Ton en ik hebben onder het genot van een paar stevige La Choufjes verschillende jeugdherinneringen opgehaald en dat heeft ook een waarde!! Dus de balans was er wel weer.

Morgen gaan we verder naar het zuiden. We hopen dit weekend nog in Le Puy-en-Valey aan te komen. Voor morgen hebben we een Yourte besproken in de buurt van Bonneval. We zijn benieuwd hoe dat zal bevallen. Morgen weten we meer!

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

Relive heb ik deze morgen pas na een drie kwartier aangezet. Sorry was vergeten op start te drukken.

1. Peter:
    6 april 2023
    Het slapen zal vannacht geen problemen opleveren na al die Choufjes, maar morgenvroeg????????
    Bonne route, amigos.
  2. SURMONT Bert:
    6 april 2023
    Goed, goed, goed, .... jullie blijven maar Belgische biertjes scoren .... Grimbergen .. La Chouffe ...🍺
  3. Lowie:
    6 april 2023
    Bon soir Alfons. Hier is het balans idee ook letterlijk en figuurlijk in het water gevallen. Ten eerste is het werkelijk zwaor k met p met het weer. Maar wel heerlijk gegeten bij munne maot van de 7e. Zijn Thaise vriendin had gekookt. Dus dan witte ut wel. Dat compenseerde het weer wel een beetje. Nu ik dit schrijf besef ik me dat het alweer donderdag is. Jullie kaartavondje. Sguppes troef meej ruiten aas😂. Ze zullen je missen Alfons! Maar goed, weer bijna weekend. Ik vind eigenlijk wel dat jullie het super goed regelen allemaal. Dat verdiend een groot compliment. Nu nog op tijd die Relive aanzetten en dan is het himmaol goed. Voor morgen gezond weer op en wederom een fijne wandeltocht gewenst. Los ballos en de rust. Houdoe, tot morgen
  4. Helma Goos:
    6 april 2023
    Morgen zullen de beentjes wel zwaar zijn
    Mooi weer al die belevenissen en foto’s
    Fijne dag weer morgen
  5. Annemieke:
    7 april 2023
    Geniet nog even van de rust onderweg. Vanaf Le Puy en velay zullen jullie echt meer pelgrims tegen komen. De ochtend mis in de Cathedral met zegen en verrassend vertrek is een aanrader. Jullie doen het super.
    Bon camino
  6. Danniëlle en Andy:
    7 april 2023
    Goede morgen deze Goede Vrijdag én natuurlijk alvast hele fijne wandel Paasdagen gewenst. Je hebt wel een geweldige wandelmaat aan Ton zeg!
  7. Will van gils:
    👍💪🍺🤗
  8. Bram Hanemaaijer:
    8 april 2023
    Hi Alfons leuk om te volgen en stoere afstanden elke dag; is Ton een kennis van onderweg of een geplande medereiziger ? Succes en mooi paasweekend