Dag 37 vrijdag 7 april 2023 Ambert – La Terrasse Bonneval 28 km

7 april 2023 - Bonneval, Frankrijk

Weer lekker wandeldagje achter de rug met stevige slotklim naar een bijzondere slaapplek.

Deze morgen waren we weer op tijd wakker en omdat we geen ontbijt bij het hotel hadden afgesproken stonden we ook op tijd buiten. Bij een koffietentje een eindje verderop hebben we even een bakkie gedaan. We wisten dat we voor vanavond nog boodschappen moesten doen en dat we onderweg waarschijnlijk weinig winkeltjes zouden vinden. Dus wij op zoek naar een supermarkt. We hadden er al 2 gevonden op Google maar die lagen meer dan 1 km uit de route. Er zal hier in deze iets grotere plaats Ambert (+/- 7000 inw.) toch ook wel een supermarkt zijn. Wij eerst even naar de bakker voor broodjes en jawel, daarna zagen we per ongeluk een Spar supermarkt (die niet op Google stond). Daar hebben we de boodschappen voor deze avond gedaan.
Bij vertrek uit Ambert was het nog een beetje fris en meest bewolkt. Deze bewolking trok in de loop van de dag open en de met de temperatuur is het ook wel goed gekomen. Na de middag was het echt prachtig weer met zeer mooie wolkenluchten.

De route die we vandaag gelopen hebben was grotendeels te vergelijken met die van gisteren. De eerste paar uur was er nog best veel verkeer maar hoe verder we van Ambert vandaan gingen des te minder verkeer er was. Waar het gisteren meest vals plat naar beneden ging was dat vandaag andersom. Het ging bijna ongemerkt steeds iets omhoog. We zouden op ongeveer 30 km uit gaan komen en hadden weer op tijd een pauze ingelast. Onderweg ook weer wat plaatjes geschoten van de omgeving en ons uitzicht. In deze streek zien we verschillende soorten vee. Schapen, melkvee, vleesvee, kalfjes en heel jonge kalfjes en regelmatig een aantal ezels.
Er gaat bijna geen dag voorbij dat we geen reeën hebben gezien maar het valt niet mee om daar een foto van te maken. Ook zien we regelmatig een geel citroenvlindertje met ons mee vliegen. Dat is al een paar weken zo, als de temperatuur iets hoger wordt dan vliegt er ineens zo’n vlindertje een stukje met ons mee. ‘Daar heb je ze weer’ zegt Ton dan. Zou het steeds hetzelfde vlindertje zijn? Dat zal waarschijnlijk niet zo zijn maar voor ons wel. Ook dit vlindertje is lastig op de foto vast te leggen. Dit geldt ook zo voor de eekhoorntjes die we regelmatig in de bomen omhoog zijn schieten.

Iets voor vier uur kwamen we na een stevige slotklim bij ons slaapadres aan. We hebben weer een zeer bijzondere locatie met schitterend uitzicht gevonden met een bijzonder onderkomen. Bij aankomst werden we verwelkomt door Annie en Pierre. Annie liet ons meteen de de yourte zien die ze voor ons had vrij gehouden. Voor ons is dit echt uniek, Ton en ik hebben nog nooit zo’n yourte geslapen. De yourte is compleet ingericht. Goede bedden, douche, keukentje en een houtkachel. Als het te fris wordt kunnen we dus de kachel aansteken.

Net hebben we de maaltijden die we bij hadden opgewarmd. We hebben weer lekker gegeten. Nu nog even een beetje relaxen en dan op tijd naar bed.
Morgen willen we vanaf hier naar Le Puy-en-Velay lopen. Deze stad is net als Vezelay een knooppunt van verschillende pelgrimswegen. Het wordt wel een uitdaging want de afstand is volgens Google Maps 38 km. De ervaring leert dat dit meestal nog iets meer wordt. Er wordt mooi weer voorspeld en de hoogtemeters zullen we vooral de eerste paar uur moeten verwerken. Daarna zal het volgens de gegevens die we nu hebben rustig naar beneden gaan. We zijn benieuwd. We hadden de etappe die we morgen gepland hebben ook wel in 2 dagen kunnen doen maar ik denk dat de ochtendmis voor pelgrims op eerste paasdag 7:00 uur misschien wel iets extras te bieden heeft t.o.v. normale dagen. We gaan proberen om daarbij te zijn. We hebben al een slaapplek geregeld op ongeveer 400 meter van de kathedraal van Le Puy-en-Velay. Nu op tijd naar bed, dat past ons wel na gisterenavond.

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Toos Bink:
    7 april 2023
    Een hele fijne wandeldag morgen
    En.....een fijn Paasweekend
    Grtjs. van deze kant
  2. Helma Goos:
    7 april 2023
    Mooi weer, fijn verhaal en prachtige foto’s
    Gezellig om te zien dat het kacheltje brandt en jullie zo genieten
    Succes morgen met de lange afstand
    Groetjes
  3. Lowie:
    7 april 2023
    Hey goede avond Alfons op deze Goede Vrijdag. Enne, was René Claasen ook bij de Spar. Haha, dat zou een mooi bak zijn zeg. Maar ik zeg; de Spar is de Spar! Wel super gaaf zeg, zo’n Yourte. Mooi tentje. Heeft iets weg van Glamping. Zou wel iets voor die Gillis zijn😂.
    Hier een heerlijk lang weekend voor de deur. Morgen naar de kanaries (Pietje, Harry en ik gaan al zeker) tegen Veghel. We gaan voor les trois points. Houd je telefoon maar bij de hand zodat je bovenop het nieuws zit😉. Verder doe we het lekker rustig aan. Natuurlijk wel even naar de Paus kijken hoe hij „Bedankt voor die Bluhme uit Holland“ gaat zeggen op het St. Pieterspleintje. Daar zullen trouwens ook wel een hoop Pelgrims aanwezig zijn. Maar goed, weer genoeg gekletst. Ik ga lekker op één oor. Truste en tot morgen maar weer. Au revoir mon ami👍
  4. Lisette Veenstra:
    7 april 2023
    Die vlinder… heel bijzonder. Had ze niet een klein kapiteins petje op? 🙏💫❤️
  5. Harriette:
    7 april 2023
    Wat een leuke logeerplek hebben jullie voor vannacht. Ben benieuwd naar jullie ervaring.
    Hopelijk slapen jullie goed want morgen staat een grote route op het programma.
    Voor ons begint een lang weekend. Heerlijk. Het weer had beter gemogen. Maar het zal overwegend droog blijven. Daar ben ik al blij mee.
    Succes morgen en een fijne Pasen. Zal ook gek zijn zonder Henriette en kids.
    Tot de volgende 🙋‍♀️
  6. Harrie:
    8 april 2023
    Hee Alfons dat is het betere pelgrims werk, overnachten in zo’n mooi tentje en met de benen omhoog bij het kacheltje
    Fijne paasdagen en succes met de lange tocht vandaag op naar Puy en Velay
  7. Peter van Hoppe:
    Goedemorgen Alfons,
    ik vind het geweldig om iedere morgen aan het ontbijt jouw belevenissen vrijwel letterlijk op de voet te kunnen volgen.
    Je schrijft het zo mooi en gedetailleerd, dat wij als lezers als het ware met je meelopen en meevoelen. Klasse joh !
    Vanavond zullen we nog gauw even drie puntjes pakken tegen Blauw Geel, om daarna af te zakken naar de paaseieren en de woonboulevards.
    Ik wens je joyeuses Paques en veel succes !
  8. Elly en Bert:
    8 april 2023
    Hoi Alfons elke dag genieten we van jou verhaal .mooi dat je het met zo,n enthousiasme doet met je loopmaatje Ton .Morgen op tijd naar de kerk .jullie zijn echte pelgrims .veel plezier morgen met je tocht .misschien zie je onderweg nog wel wat paaseitjes liggen voor jullie ..fijne paasdagen. Elly en Bert 😎😎