Dag 38 zaterdag 8 april 2023 La Terrasse Bonneval – Le Puy-en-Velay 42,5 km

8 april 2023 - Le Puy-en-Velay, Frankrijk

Na een gebroken nachtje vandaag een ware marathon gewandeld bij super mooi weer.

Gisterenmiddag waren we blij dat we na een iets zwaardere avond op tijd bij de mooie yourte waren aangekomen. Voor vandaag stond er een marathonafstand op de planning dus hadden we na ons proost-moment lekker gegeten en op tijd naar bed. Dat was maar goed ook. We dachten dat de yourte naast ons niet bezet was. Dat was volgens ons een hele tijd ook zo maar vannacht om 3:40 uur werd ik wakker van redelijk harde muziek. Ik dacht eerst nog even dat mijn telefoon plotseling iets af begon te spelen. Daarna had ik nog even de gedachten dat er ergens een wekkerradio in onze yourte verstopt stond maar het geluid bleek bij de ‘buren’ vandaan te komen. Zij dachten waarschijnlijk ook dat onze yourte niet bezet was. Ik toch maar even mijn eigen aangekleed om te gaan vragen of het stil kon zijn (en daar kan ik op zo’n moment, zonder de Franse taal machtig te zijn, best duidelijk in zijn). Thuis heb ik ook wel eens een gebroken nacht door een alarm van de klimaatcomputer of zo maar dan slaap ik een minuut of tien later weer wel. Deze keer viel het niet mee om terug in slaap te komen. Het stel had de muziek dan wel uit gezet maar ze hadden blijkbaar nog veel te bespreken. Tussen de hazenslaapjes die ik nog gedaan heb hoorde ik dat stel telkens nog praten. Leuk zo’n yourte maar het is erg gehorig en het koelt ook erg af als er niet gestookt word. Door die pratende buren kon ik niet meer in slaap komen en heb ik om half zeven de kachel maar aangemaakt om een klein uurtje later in een redelijk opgewarmde yourte een bakje koffie te drinken.

Genoeg over die gebroken nacht want de rest van de dag was meest SUPER! We waren klokslag 8 uur vertrokken en kregen meteen een klimmetje te verwerken. Het had iets gevroren dus met de inspanning van deze klim konden we ons lekker opwarmen. We hadden weinig proviand meer in onze rugzakken dus we hadden de hoop dat we onderweg nog iets konden kopen. We hadden geluk, na een uur lopen kwamen we in een dorpje waar een boulangerie (bakkertje) open was. We hebben daar broodjes gekocht en ook nog een koffie gedronken. Onze route ging in het begin over bospaden en rustige landweggetjes. Na ruim twee uur stappen kwamen we bij toeval op het Jacobspad richting Le Puy-en-Velay. Dit kwam ons zeer goed uit want Google zou ons vooral over asfaltwegen naar onze bestemming gestuurd hebben. Nu hadden we een prachtig pad zonder al te veel extra hoogte verschillen. In een dorpje op ongeveer tien kilometer voor Le Puy-en-Valey waren we even van het padje af (Jacobspad gemist). Ik was waarschijnlijk nog teveel bezig met het fijt dat ik gisteren melde dat ik zelden bijzondere beesten kan fotograferen en nu had ik een Rode wouw best scherp vast gelegd. Ook een typisch plaatje was de ‘brievenbus’ voor fotorolletjes die we in dat dorp tegen kwamen. Ik dacht nog even dat Bestie Cloin hier een filiaal had.
Uiteindelijk was het jammer dat we de route gemist hadden want nu moesten we weer op Google Maps verder en die route liep vooral langs een iets te drukke asfaltweg. Gelukkig kwamen we 4 kilometer voor het eind weer terug op het Jacobspad en zijn we als ‘echte’ pelgrims toch deze, voor pelrims, iconische stad Le Puy-en-Velay binnen gewandeld.
We zijn doorgewandeld naar het centrum en zoals in de toeristeninformatie beschreven staat komen alle weggetjes die omhoog gaan bij de kathedraal uit. En zo was het ook. Wij hebben na deze marathon toch eerst maar gezorgd voor ons proost momentje en zijn daarna nog even de kathedraal binnen gelopen. Ik ben niet zo heel goed meer op de hoogte van de gebruiken op paaszaterdag maar het viel ons op dat alle heilige beelden met paarse doeken bedekt waren. Er was ook geen mogelijkheid om kaarsjes aan te steken en ook voor een stempel in ons Credential moeten we morgen terug. Dat terug gaan was sowieso de bedoeling omdat we morgen om 7:00 uur de pelgrimsmis bij willen wonen.

Na die mis willen we ook de Nortre-Dame de France van iets dichter bij gaan bewonderen. Dit is een heel groot beeld van Maria dat ver boven de stad uitsteekt doorat het op een hoge rotspunt geplaatst is. Na dat voormiddag programma willen we toch nog een eindje gaan wandelen richting Saint-Privat-d’Allier.

Fijne paasdagen allemaal!

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Marijke:
    Fijne paasdag morgen.
  2. Johan Schoondijke:
    8 april 2023
    blijft oprecht mooi om jullie avonturen te volgen zo
  3. Leo van den Noort:
    8 april 2023
    VV Dongen 1 punt gehaald vanavond, hadden er 3 moeten zijn wat de scorings kansen betreft die ze gehad hebben. Jullie ook ook fijne Paas dagen en wandel plezier.
  4. Lowie:
    9 april 2023
    Pffffff. Het verslag van vandaag is onderhand net zo lang als de etappe die je gelopen hebt Alfons. En wederom mooie belevenissen voor jullie. Leuk om te lezen over de foto rolletjes en Betsi. Temeer omdat ik de rolletjes fabriek van Fuji in 2006 heb mogen sluiten. Maar terug naar die 42 kilometers. Da’s gvd een heel eind. Mooi hoor. Maar even over hetgeen is gebeurd in het Dongense. 1-1 tegen Blauw - Geel uit Veghel. “we” waren weer beter Alfons. Maar het mocht helaas niet baten. Gelukkig Udi’19 ook verloren maar Baronie ook gelijk gespeeld. Maar ja. Dat weet je natuurlijk allemaal al wel. In de kantine tijdens de derde helft was je hét onderwerp van gesprek. Iedereen vroeg hoe het met je gaat. En wij antwoorden natuurlijk met trots dat het super gaat met je
    Maar éën ding valt me wel op; je bent me altijd voor met het feliciteren van onze (gezamenlijke) fb vrienden. Maar nu dus niet……. Hoe zit dat nu??
    Hoor het vanzelf maat. Ik ga slapen. Truste . Tot morgen
  5. Lisette Veenstra:
    9 april 2023
    Wat leuk dat jullie in Le Puy en Velay zijn. Prachtig daar. Daar startte zo’n 30 jaar geleden onze kano vakantie op de Allier! Met o.a. George, Henk en Louisette! Aan het einde van die kano tocht van een week, zijn we naar het zuiden afgezakt waar jouw zus Billy op een camping werkte! ❤️
  6. Rian:
    Fijne Paasdagen!!
    Mooie paas mis toegewenst!!
  7. Toon Oomen:
    9 april 2023
    neem vandaag mar een aaike meer da mot kunne mee possession . goede tocht toe wenst van de ompkes
  8. Kees Akkermans:
    9 april 2023
    Mooie stad! Je kunt IN dat beeld klimmen. Het is ooit gemaakt van gesmolten oude kanonnen. Waanzinnig uitzicht!
  9. Kees Weijtmans:
    9 april 2023
    Alfons zie het op het rechte pad te houden, fijne paasdagen
  10. Harrie:
    Flinke lange etappe Alfons naar het mooie Puy en Velay
    Heb je nog een paar paaseieren kunnen scoren bij de kippencaravan 😀 Fijne paasdagen met oewe maat en doe ut mar rustig aon vandaag
    Doei 👋
  11. Toos Bink:
    Hele fijne Paasdagen voor jullie
    En.....wandel ze !!!!!!
    Wij genieten mee van jullie avontuur !!!!
  12. Carel:
    9 april 2023
    Mooi omgeving en stad , je het t licht nu opgehaald bij de paas mis
  13. Frank Roosen:
    9 april 2023
    Fijne paasdagen en mooi om je avontuur mee te volgen. Groeten van Frank en Anita Roosen
  14. Ad van Weesenbeek:
    9 april 2023
    Prettige paasdagen en nog veel loop plezier.