Dag 39 zondag 9 april 2023 (1e paasdag) Le Puy-en-Velay – Saint Privat d’Allier 25 km

9 april 2023 - Saint-Privat-d'Allier, Frankrijk

Vandaag eerste paasdag lekker op tijd begonnen met de ochtendmis voor pelgrims in de kathedraal van Le Puy-en-Velay en daarna weer door richting het westen. Op naar…….
Enne, de meeste lezers hebben een lang weekend dus een iets langer verslag met iets meer foto’s.

Gisterenavond heb ik voor de eerste keer in al die tijd dat ik weg ben de wekker gezet om vandaag op tijd wakker te zijn voor de pelgrimsmis. Ik had de wekker op 6:15 uur gezet, en dat was maar goed ook. We sliepen in een kamer naast een kroeg midden in het centrum van Le Puy-en-Velay en daar was het net als in die yourte ook erg gehorig. We bleven tot erg laat mensen op straat horen. En ook vanmorgen om 5:30 uur hoorde we al weer luid pratende mensen over straat langs komen (waarvan wij dachten, gaan ze nu naar huis of zijn ze alweer op pad?). Al bij al een paar ongeregelde nachten achter elkaar maar wel op tijd wakker voor de mis. We hadden onze rugzakken in de kamer laten staan want daar hoefde we pas om 10:00 uit te zijn. We zaten maar op 10 minuten lopen van de kathedraal en waren er mooi op tijd. De christelijke beelden in de kathedraal waren nu wel zichtbaar en we konden nu wel een kaarsje aansteken. Om 7:00 uur begon de mis. De voorganger had een postuur van een monnik die heel vaak zijn eigen bier moet keuren en daarna weinig inspanningen meer levert. Het was een mooie mis maar omdat ik de taal niet machtig ben ging er best wat langs me heen. Er was één nonnetje dat op de voorste rij zat en met een draadloze microfoon verschillende christelijke liederen a capella voor zong. Dat klonk als een zonnetje! Bij het einde van de dienst werd er nog door de voorganger (ik weet niet of het een pater, pastoor of wat dan ook was) gevraagd uit welke landen er allemaal pelgrims aanwezig waren. Uit Canada, Amerika, Zwitserland, België, Duitsland, Engeland en zelfs uit Australië waren er pelgrims binnen. Wij hebben verder geen pelgrims uit Nederland gezien. Na het begroeten van alle nationaliteiten ging er midden in het gangpad een soort hek omhoog en ging er een soort rooster dat als deksel over de vloer lag open. Dit was de opening naar een trap waarlangs je de kathedraal kon verlaten. Wij zijn eerst nog even onze stempel op ons Credential gaan halen en zijn toen langs die trap naar buiten gegaan.
Vlak naast de kathedraal staat een heel groot standbeeld van Maria met kindje Jezus op haar arm (Notre-Dame de Franse). We wilde dit beeld ook nog wel bezoeken voor dat we de stad zouden verlaten (nu we er toch zijn). Het pad naar dit beeld ging pas om 9:00 uur open dus eerst nog maar een koffietentje opgezocht voor een lekker bakkie koffie. Om iets over negen waren wij bij de ‘Notre-Dame de Franse’. We waren ongeveer de eerste bezoekers van de dag en dat kwam mooi uit. Je kunt in dat beeld tot boven in de kroon klimmen maar dan moet je geen tegenliggers hebben op het zeer smalle trapje. Dus wij zijn even naar boven geklommen, wat foto’s gemaakt, en weer terug. Na het bezoek van dit beeld zijn we onze rugzak gaan ophalen en hebben we in de stad nog een bakkerij opgezocht om ons proviand weer wat aan te vullen. Recht tegenover de bakker was een groot plein waar een soort van boerenmarkt bezig was. Dit was voor ons een mooie plek om de het eerste broodje van de dag te nuttigen.

Iets na tienen zijn we uit de stad vertrokken. We zouden vandaag proberen de officiële pelgrimsroute aan te houden. Waar dat de afgelopen weken nog wel eens lastig was, kon dat vandaag bijna niet mis gaan. We merkte aan alles dat Le Puy-en-Velay een startplaats is voor heel veel pelgrims. Vooral in het begin was er voor en na elke kruising of afslag amper een lantaarnpaal, regenbuis of wat voor paaltje dan ook te vinden zonder routemarkering. Ook het aantal wandelaars met flinke rugzak was ineens beduidend meer dan wat we tot nu toe gewend waren. Dat vonden we eigenlijk ook wel erg leuk, je hebt onderweg weer eens een ander praatje. Vandaag kwamen we ook door een paar dorpjes waar ze een pauzeplaats met meerdere bankjes ingericht hadden. Als je daar aankomt begroet je de mensen met bonjour en wordt je door iedereen ook weer terug begroet. Met sommige mensen maakte we een kort praatje, andere waren meer op hun eigen. Het was leuk om te zien dat we op een pauzeplaats ruim tien kilometer buiten Le Puy-en-Velay een gezin met vier vrij jonge kinderen zagen. Dat zelfde gezin zat deze zelfde morgen een paar banken voor ons in de kathedraal. Toen lag het jongste manneke van het gezin nog vervelend te donderen met zijn iets oudere zusje. Nu zaten ze allemaal braaf bij elkaar te genieten van een waarschijnlijk welverdiende pauze. Dit gezin zal waarschijnlijk niet in één keer doorlopen tot Santiago maar wij vonden het sowieso al bijzonder dat dit gezin al een deel van de tocht loopt. Nog mooier was het om te zien dat de moeder van het gezin een rugzak met ruim zes stokbroden bij had. Tja, zoiets valt ons dan op. En ze zagen er gelukkig uit en wij voelde ons ook gelukkig.

Onze slaapplek hadden we ook deze keer weer via Booking.com vast gelegd. Gaandeweg onze tocht ontstond er wat verwarring tussen Ton en mij over de locatie van die slaapplek. Gisteren hadden we beide gezien dat dit hotel langs de route zou moeten zitten. Het adres dat we op de boekingsbevestiging hadden gekregen bleek daar ongeveer vier kilometer vandaan te zijn. Tja, welke informatie zou nu kloppen. We hebben het al een keer eerder meegemaakt dat het adres van Booking wel juist was en we dus een paar kilometer verder van de route zaten dan gepland. Deze keer hebben we de route aangehouden en niet het adres in Google ingetikt. Wat waren we blij toen we in de straat het bochtje om kwamen en de deur van het hotel open zagen staan. De afstand van vandaag was voor ons doen redelijk beperkt maar dat was na die dag van gisteren ook wel wenselijk.

We werden vriendelijk ontvangen en konden direct de ingrediënten voor ons proost-momentje bestellen. Voor op de stoep van het hotel zaten wij te genieten van ons biertje en zagen zo nog verschillende pelgrims en gelegenheidswandelaars het dorpje Saint Privat d’Allier binnen stappen of strompelen. We hebben hier in het hotel nog heerlijk gegeten.

Voor morgen hebben een slaapplek bij een Auberge in de buurt van Chanaleilles. Het beloofd net als vandaag weer prachtig weer te worden.

Voor de meeste lezers, geniet van die tweede paasdag.

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Helma Goos:
    9 april 2023
    Weer mooi verhaal, prachtige foto’s
    Veel rugzakken en de zonnebrand misschien vergeten
    Alfons je bent zo bruin, ziet er goed uit
    En mooie blije gezichten, super
    Ook morgen weer een fijne tweede paasdagen met veel kilometers
    Groetjes
  2. Lowie:
    9 april 2023
    Was weer een mooie Alfons. Zowel de tocht als de belevenissen als je verslag. Jet en ik hebben getracht je na te doen vandaag maar we zijn niet verder gekomen dan een kleine 13km. Was wel mooi wandelweer. Niet zo mooi als daar bij jou maar toch. De eerste Paasdag zit er weer op. Morgen nog een lekker dagje vrij. Denk dat we gezellig een meubelboulevardje pikken😂😂. Welterusten maar weer en tot morgen. Houdoe
  3. Cees leemans:
    10 april 2023
    Inderdaad weer een mooi reisverslag.
    Gelukkig is nu de lente in aantocht .
    Lekker dat mooie weer.
    Wij zijn eerste paasdag lekker rond Volendam wezen fietsen en hebben de dag afgesloten met de tributeband van de Cats,wat weer zeer geslaagd was.
    Voor vandaag weer veel wandel plezier .
  4. John v Aert:
    10 april 2023
    Weer een mooi verhaal, mooie foto’s en nog een mooie paasdag
    Voor jullie
  5. Ingrid:
    10 april 2023
    Alfons echt weer een geweldig verslag . We zien dat je volop geniet van iedere dag . Heel veel succes weer voor de komende dagen 💪🏻💪🏻💪🏻👍👍
  6. Ria en Hans Witlox:
    10 april 2023
    Hele mooie beschrijving van jouw ervaring in vezelay. Tevens een tip voor mij.
    Bewaar de foto van het kerkje in montbonnet maar voor mij...
    Veel succes verder.
  7. Aafke:
    10 april 2023
    Wat geniet ik elke dag van jouw verhaal. Toppertje