Dag 41 dinsdag 11 april 2023 Le Villeret d’Archier – Bigose (Rimeize) 32,5 km.

11 april 2023 - Saint-Alban-sur-Limagnole, Frankrijk

Ook vandaag weer een fijne, iets minder zware wandeldag bij mooi weer.

Vanmorgen zaten we weer om half acht aan het ontbijt zodat we weer op tijd konden vertrekken. Het had tegen de morgen nog lichtjes geregend en het was nog meest bewolkt. Hierdoor was het wel iets minder koud dan wat we de laatste dagen bij helder weer gewend waren. Het ontbijt in de Auberge was goed verzorgd. Daar hebben we goed de tijd voor genomen want we hadden niets meer voor onderweg in de rugzak zitten. We hoopte onderweg wel iets te kunnen kopen.

Om acht uur waren we op pad en drie kwartier later kwamen we langs het eerste dorpje. We moesten hiervoor wel even een kilometer van de route af. We kwamen in dat dorpje bij een café uit dat tevens de buurtsuper was. Bij binnenkomst viel meteen de grote wolf op die met heel veel verschillende delen bestek in elkaar gelast was. Echt een mooi kunstwerk. Die wolf is een symbool van deze streek. Er is een oud verhaal waarin de wolf in deze streek mensen aangevallen zou hebben.  In dit cafétje hebben we koffie gedronken en we dachten er ook wat eten voor onderweg te kunnen kopen. Het aanbod was zeer beperkt, een pak koeken en een cake was wat we er gekocht hebben. Een dorpje verder zou een Auberge zijn die ook wel sandwiches verkoopt.

Na ruim een uur lopen kwamen we aan bij die Auberge. We hadden in dat uur veel moeten klimmen en daarmee de tot nu toe hoogste berg (1320 m) van onze totale trip gepasseerd. De sandwich smaakte er heerlijk en we hebben er maar meteen ieder een mee genomen voor onderweg.
Verder niet heel veel bijzondere dingen meegemaakt vandaag. Veel minder pelgrims gezien dan gisteren. Wel hier en daar een kapelletje binnen gestapt of als we niet binnen konden dan maar een foto van de buitenkant gemaakt.

In één dorpje vonden we nog wel iets (voor ons) opmerkelijks. Daar was een onbemande Auberge. Een aantal pelgrims die er al zaten legde ons uit dat je daar drinken zelf kon pakken en een vergoeding daarvoor in het spaarvarken kon doen (donatievo noemen ze dat hier). Dus wij daar maar een cola ingeschonken voor ons beiden en het varken gespekt. Eind van de middag kwamen we aan bij ons slaapadres voor komende nacht, ‘Les Granges de Bigose’ in Rimeize.
We hebben er vanavond met drie andere pelgrims heerlijk gegeten. We kregen de specialiteit van het huis geserveerd. Vooral de aardappelpuree met daarin kaas verwerkt was zeer bijzonder. Vooral het opscheppen was een uitdaging. En het was nog lekker ook. Daarna nog even op de foto met de gastheer, voor mij een echte Lowie van Sprang look a like.

Voor morgen staat er op advies van die gastheer weer een 30+ (km) etappe op de planning. Hij gaf aan dat we vooral op hoogte blijven en niet te grote klimmen en afdalingen te verwerken zullen krijgen. Het moet een zeer bijzonder landschap zijn, we zijn benieuwd. De dag daarna zullen we nog wel een stukje moeten klimmen en snel na die klim krijgen we dan een hele lange afdaling. Op dat stuk zijn weinig slaapadressen te vinden. Dat is de reden dat we morgen maar beter zo ver mogelijk tot die etappe kunnen lopen. Er wordt morgen in de middag wel wat regen voorspelt en dat zou op die hoogte ook best wel eens sneeuw kunnen zijn. We gaan het zien….

Groetjes en graag tot morgen,