Dag 42 woensdag 12 april 2023 Bigose (Rimeize) - Nasbinals 33 km.

12 april 2023 - Nasbinals, Frankrijk

Ook vandaag weer een prachtige tocht met een relatief koude douche aan het eind van de wandeling.

Ook deze morgen zaten we op tijd aan de ontbijttafel. Een paar dagen geleden melde ik nog dat we voor het eerst de wekker hadden gezet, dit is nu standaard geworden. Om 6:45 gaat de wekker zodat we zeker om 7:30 aan het ontbijt zitten en om 8:00 uur aan het wandelen zijn. Het begint bijna op werken te lijken, maar dan anders 😜. We waren dus mooi op tijd vertrokken en het had toch nog heel licht gevroren. We kregen nu in het begin niet heel veel klimkilometers te verwerken dus dan maar het tempo erop houden om op temperatuur te komen. Ruim een uurtje later kwamen we in het dorpje Aumont Aubrac. In dit dorpje hebben we bij de bakker nog een broodje voor onderweg kunnen regelen.
Ton had nog steeds z’n oude schoenen aan de rugzak hangen en daar was in dit dorpje een ‘postkantoor’ waar hij die schoenen op zou kunnen sturen naar huis. Dat dus ook maar gedaan.

Onderweg kwamen weer regelmatig een kapelletje tegen en hebben we soms ook weer een kaarsje aangemaakt. Ook komen we onderweg weer pelgrims tegen die we gisteren ook al gezien hebben. In de loop van de dag word je door die mensen ingehaald en even later nemen zij een pauze en dan halen wij die pelgrims weer in.

Er was voor de namiddag minder mooi weer voorspeld. En de Jan Pelleboer van Frankrijk had het goed ‘geraden’. (Voor de jongere lezers, Jan Pelleboer is lang Nederlands meest bekende, en best typische, weerman geweest.) Vanaf half twee voelde we de eerste spatjes regen vallen. We waren op dat moment net bij een herberg waar we even binnen konden. Daar hebben we eerst een koffie op. Ondertussen buienradar geraadpleegd en jawel, het zou de komende uren nog best door gaan regenen. Voordat we daar vertrokken hebben we onze regenoutfit dan toch maar voor de dag gehaald want we hadden nog ruim tien kilometer te gaan.
Het gebied (Parc naturel régional de l’Aubrac) waar we vandaag door liepen vertoonde enkele gelijkenissen met de Schotse hooglanden heb ik me laten vertellen. Ik ben zelf nog nooit in Schotland geweest maar ik kan me er wel iets bij voorstellen, vooral bij dat weer. Er stond een stevige wind die we meestal niet in de rug hadden. En dan die regen, die voelde steeds kouder aan. We hebben vandaag iets minder hoogtemeters gemaakt dan de afgelopen dagen maar we zijn wel continu boven de 1100 meter gebleven dus die kou is ook wel te verklaren.

Rond vier uur kwamen we bij het hotel aan. Snel een warme douche, even relaxen en daarna pas ons proost-momentje op deze mooie tocht. In dit zelfde hotel slaapt Arnaud, een Fransman die vanmorgen samen met ons vertrokken is uit de Auberge waar we afgelopen nacht sliepen. We hebben elkaar overdag nauwelijks gezien maar treffen elkaar hier dus weer. Tijdens ons proost-momentje kwam hij er even bij zitten. We hebben afgesproken om deze avond in het dorp ergens te gaan eten. En dan is het weer makkelijk dat Arnaud een Fransman is. Hij zei direct dat we vooraf moesten reserveren want het is op dit moment druk in dit dorp. Ton en ik zouden om zes uur naar dat restaurant gegaan zijn maar dan hadden we waarschijnlijk niets gekregen want de keuken gaat pas om zeven uur open. Wij hebben Arnaud maar laten reserveren en zo konden we om zeven uur bij dat restaurant terecht, ook geen minuut eerder. We waren er wel een paar minuten eerder maar we moesten geduldig wachten tot we om zeven uur naar onze tafel mochten. Het eten was heerlijk. Jammer dat ik de Franse taal niet goed kan volgen en jammer dat Arnaud zeer beperkt Engels kan spreken. We zaten in dat restaurant bij het raam en zagen dat het buiten even stevig aan het sneeuwen was. Gelukkig was het natte sneeuw en bleef er niets liggen.

We hopen dat er vannacht ook geen sneeuw gaat vallen. Morgen staat er een etappe op de planning waarbij we de eerste acht kilometer nog ongeveer 200 meter moeten klimmen en daarna moet een flinke afdaling volgen van ongeveer 800 meter. Vooral bij die afdaling zitten we niet op sneeuw te wachten. De temperatuur mag sowieso wel wat omhoog. De slaapplek is al vast gelegd bij Gite Romiou in Saint-Come-d’Oit, op ongeveer 30 wandelkilometers afstand.

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Toos Bink:
    12 april 2023
    Wij hebben en route 2 weken volle bak regen gehad.........hoop voor jullie dat de regen snel over is .......SUC6
  2. Peter:
    12 april 2023
    Het gaat jullie "voor de wind". Prachtig die samenwerking tussen jullie en de overige pelgrims. Het onderweg zijn is het mooie van de Camino, het ontmoeten van pelgrims uit de hele wereld.
  3. Marijke:
    12 april 2023
    Slaap lekker..en morgen gezond wer op..
  4. Nel:
    12 april 2023
    Ik was vandaag met oud-collega's bij Henriette Tomaat voor een rondleiding. Ze vertelde over jullie ervaringen in het bedrijf vanaf 2010 en hoe jullie in 2015 het lef hadden om biologisch te gaan telen. Petje af hoor Alphons! En je kunt gerust zijn: je mensen doen het uitstekend zonder 'de baas'.
  5. Helma Goos:
    12 april 2023
    Weer een mooi verhaal met veel belevenissen, deze keer zelfs sneeuw
    Elke dag weer geweldig om te lezen
    Succes weer morgen, geniet weer
  6. Harriette:
    12 april 2023
    Jullie krijgen wel echt met verschillende weersomstandigheden te maken. Lastig met die wind en regen. Maar in echte pelgrim loopt door weer en wind😊.
    Jouw verhalen over het ontmoeten van andere pelgrims is leuk te lezen. Jammer dat de taal soms een barrière vormt.
    Er is een app SayHi die je misschien kan helpen. Jij zegt iets in het Nederlands en het wordt vertaald in de taal die kiest. Jij krijgt de gesproken maar ook geschreven vertaling.

En dan die Ton met zijn nieuwe schoenen. Het is zo knap dat hij daar meteen die kilometers mee kan lopen. Fantastisch
    Succes met de tocht morgen.
  7. Lowie:
    12 april 2023
    Hey Alfons. Het was vandaag dan dus de dag van “de tijd”. En 7 uur is 7 uur, zelfs in la douce France! Maarrr, je bent de dag weer doorgekomen. En hoe? Zelfs met sneeuw. Ik had eigenlijk gedacht dat je niet aan Pelleboer zou refereren met betrekking tot de vergelijking aan de weerman, maar aan onze eigen Henk Huppelschoten. Die kent iedereen, toch? Een paar van zijn mooie anekdotes; “Als in oktober de zeespiegel plots gaat stijgen, dan kunnen ze in november allemaal een dikke krijgen” offe iets meer van toepassing “ regent het in april reeds als een gieter, het kan mij schelen: een sodemieter “ Aldus Henk. En in het Frans “Est-ce qu’il pleit déjà comme in arrosoir en avril, je m’en fous: in bougre. En zo zie je maar Alfons, het is niet allemaal rijmend in het Frans. Maar goed, de week is door de midden en met die wetenschap ga ik mezelf ten ruste leggen. A bientot et Bonne nuit
  8. Margreet en Ruud:
    13 april 2023
    Hoi Alfons,
    Gisteren en vandaag weer helemaal “bijgelezen”. Wat een prachtige verhalen en doorzetters zijn jullie. Ook fijn dat het samen met Tom zo goed gaat om deze tocht te lopen. Samen is fijner lijkt me dan alleen. Ook de positiviteit die ik tussen de regels door lees is geweldig. Volgende stap is voor mij de foto’s en de video’s die je geplaatst hebt in je dagboek om te gaan bewonderen. Je schrijft heel leuk en we genieten van je verhalen die je deelt met de lezers op deze mooie tocht. Het is een topprestatie die jullie beide leveren waarbij je aan jezelf af en toe ook best een “luxe” kamer mag toe-eigenen. Hou vol, geniet en ………..zet maar vaker het linkje bij je verhaal waarop gedoneerd kan worden. Niet zo bescheiden zijn. Het is een prachtig doel. Groetjes Ruud en Margreet Jansen.