Dag 44 vrijdag 14 april 2023 Saint-Côme-d’Olt - Massip 34 km

14 april 2023 - Massip, Frankrijk

Vandaag een minder leuke dag om te wandelen. Voor de middag goed wandelweer maar na de middag regelmatig regen en daardoor weinig zicht op de omgeving. Alle energie is opgegaan aan de drie stevige klimmen die we te verwerken kregen.

Deze morgen konden we aanschuiven voor het ontbijt in de Gite van Gaetan en Sophie. Alle pelgrims zaten rond half acht aan tafel en zo werd er onderling besproken tot welke bestemming de tocht vandaag zou gaan. Wij begonnen weer om acht uur aan onze tocht en tien minuten later waren we al bezig aan de eerste stevige klim. Op dat moment wisten we nog niet dat er later op de dag nog twee zouden volgen.
Boven op de berg van de eerste klim stond een groot Mariabeeld. Daar hebben we samen met pelgrim Arnaud een foto gemaakt. Overdag lopen we verder niet met Arnaud samen maar afgelopen nacht lag hij bij ons op de kamer, de nacht ervoor sliep hij in hetzelfde hotel en komende nacht ligt hij weer bij ons op de kamer en nu stond hij daar al bij dat Mariabeeld. Morgen heeft hij al een plaats besproken bij de abdij van Conques en hebben wij via Booking.com weer eens een slaapplek geregeld. (Booking.com heeft het bedrag dat we een aantal dagen geleden dubbel betaald hadden alweer terug betaald, dus dat is goed gekomen)

Na die klim naar dat Mariabeeld zijn we afgedaald naar het dorpje Espalion. We zijn daar nog even over de (grote) weekmarkt gelopen en hebben bij een Cafétje een kopje koffie gedronken. Bijzonder hoe druk het dan al in dat café is. De meeste bezoekers waren wel wat jaartjes ouder dan ik en zaten niet aan de koffie maar aan een ander lekker drankje waarvan wij niet weten wat er in zit. Heel veel tijd hebben we daar niet doorgebracht want het was nog droog en we hadden nog ruim 20 km (dachten we toen) voor de boeg. Bij een fruitkraam hebben we een tros bananen gekocht en bij de boulangerie nog wat broodjes. In die boulangerie kwamen we ook weer een stel tegen die we al verschillende dagen op rij ontmoet hebben.

Nadat we het dorpje Espalion verlaten hadden bleef de route tijdelijk vrij vlak. We liepen langs de oever van rivier de Lot. Dit is een vrij snel stromende rivier waar ze in de zomer ook op kanoën en raften. We liepen stroomafwaarts dus dat was goed vol te houden. Die rivier Lot heeft in dit gebied z’n eigen weg gekozen door de bergen en die bleef niet gelijk lopen aan onze route.

Onderweg  zijn we nog een paar kleine romaanse kerkjes binnen gelopen waar door veel pelgrims een boodschap op een briefje met een steen erop is achter gelaten. De kaarsjes waren op dus dat kaarsje aansteken is voor morgen. Bij één kerkje kon je een stukje in de toren omhoog klimmen. We moesten daarvoor wel onze rugzak afdoen want het trapje was zo krap dat je met rugzak aan niet de bochtjes kon nemen. Boven in dat kerktorentje was een soort ‘geheim’ altaartje. Om naar beneden te gaan moest je aan de andere zijde eenzelfde trapje nemen zodat het éénrichting verkeer bleef. Uiteindelijk bleek dit zowat het hoogtepunt van de wandeling te zijn.

Doordat de bewolking laag hing was er zeer beperkt uitzicht als we eenmaal wat geklommen hadden. Na de middag begon het te regenen. Het begon met een beetje miezer regen maar dat werd gaande weg de middag steeds dikkere miezer. We hebben waarschijnlijk door een prachtig gebied gelopen maar daar hebben we niet alles van mee gekregen. Eerst die laag hangende bewolking en dan die regenkleding die ook je zicht nog wat beperkt. Met dit weer gaat het ook allemaal net een stukje zwaarder dan met open zonnig weer.

Ton en ik lopen nu 35 dagen samen en dat gaat gelukkig super goed. Op een dag als vandaag hebben we het ook een paar keer aan mekaar uitgesproken dat je er niet aan moet denken dat je zo’n (klote) dag als vandaag in je eentje had moeten doorkomen. Ieder heeft op zijn manier wel eens even een dipje waar je dan doorheen moet zien te komen. Zeker op die momenten is het fijn dat je niet alleen staat. We proberen elkaar er dan weer met de dagelijkse oneliners te motiveren. Oneliners als: ‘ook hier komt weer een eind aan’, ‘straks als we aan ons proost-moment zitten lachen we er om’ en zo hebben we er wel meer……

Iets na vijf uur kwamen we aan bij de Gite (een slaapplaats voor pelgrims). Daar eerst maar snel naar onze kamer gegaan om te douchen en droge kleding aan te doen. We liggen weer op één kamer met die Arnaud.
Om zeven uur mochten we aan tafel voor een heerlijke maaltijd. Foto’s heb ik bijgevoegd. Eerst een heerlijke salade met vegan groente pannekoekjes. Daarna een soort goulash met pasta pennen en een lekker toetje na. Als je dit dat allemaal weer op hebt en je zit dan dit verslagje te tikken den valt het eigenlijk allemaal weer best wel mee.

Morgen hebben we als eindpunt Conques. Dit plaatsje zou één van de mooiste dorpjes van Frankrijk moeten zijn. We hebben er al een slaapplek geregeld, of had ik dat al gezegd? Morgen is het zaterdag en dan zou er ook iets te doen moeten zijn in Conques. We gaan het zien……… of nie..

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Helma Goos:
    14 april 2023
    Dat plaatsje is volgens Frans prachtig
    Zou mooi zijn om het te zien en van te genieten
    Ook prachtige kerk, veel loopplezier
    Geniet ervan👍👍
  2. Peter:
    14 april 2023
    Alfons, chapeau, dat je telkens weer opnieuw na zo'n slopende dag je verhaal op papier kunt zetten. Volgens mij bij jij een beeeeeest!!!! Ongelofelijk.
  3. Toos Bink:
    SUC6 Morgen.......prachtige foto's.....jammer van het weer
  4. SURMONT Bert:
    14 april 2023
    mooi mooi .... alweer geweldige foto's van een zeer mooie streek ... ondanks de regen 😉
  5. Harrie:
    14 april 2023
    Een goede maaltijd met wat erbij maakt veel goed
    Op naar Conques l'un des plus Beaux Villages de France
  6. Lowie:
    15 april 2023
    Hey goede morgen Alfons. Weer een late reactie maar dat komt omdat gisteren het weekend ingeluid moest worden. Tja, en om dan de “dikke vinger fouten” te voorkomen heeft me het doen besluiten om maar te gaan slapen. Ondanks het weer hebben jullie zo te lezen toch wel weer een mooie dag gehad. Hier begint het ook wel wat beter te worden. Deze ochtend staat in het teken van het plaatsen van een soort van “wandje” achter de tv. Van die dunne houten latjes op vilt. Da’s enerzijds goed voor de geluidsdemping en heeft nog een mooi esthetisch effect. Ben benieuwd. Ik zal een foto-ke appen als ik klaar ben (als dat vandaag gaat lukken 😉). Ik wens je weer een fijne wandeldag toe. Tot vanavond👍
  7. Renee:
    15 april 2023
    Hoi Al;fons, alweer efkes geleden maar we volgen je nog van dag tot dag. Mooie fotoos maar wat is er veel toegevoegd aan bewegwijzering en slaapplekken in de afgelopen 20 jaar! Luxe hoor, elke dag met biertjes proosten enzo;) Welverdiend! Het stuk langs de rivier de Célé is prachtig, als je daar nog naar kunt overstappen. Conques is zeker goed om even te bekijken, als je je ooit in de Middeleeuwen waant als pelgrim is het wel daar... geniet er weer van en groet uit Breda .🍻
  8. Piet en Jeanne Schoormans:
    15 april 2023
    Oei zeker geen fijne dag om te lopen met dat barre weer , maar nu ook weer komen jullie geregeld Maria beelden tegen dus op tijd een kaarsje en zeker weten dat help de tocht te verlichten
    En lekker eten en een pintje s’avonds is het afzien van de dag weer gauw vergeten
    Morgen weer een dag hou je taai ,
    Groet Piet en Jeanne