Dag 45 zaterdag 15 april 2023 Massip - Conques 24 km

15 april 2023 - Conques, Frankrijk

Vandaag dan eindelijk weer eens een ‘wandel etappe’ zouden ze in de Tour de France zeggen. Tuurlijk hebben wij hebben elke dag een wandel etappe maar deze was wel heel relaxed!
En ben ik dan echt halverwege mijn tocht??

Vanmorgen moesten we eerst alle spullen die we her en der te drogen hadden gehangen verzamelen. Daarna een lekker Frans ontbijtje (maar was wel iets minder overtuigend dan de maaltijd van gisteren) en om acht uur weer lekker op pad. De weersvoorspelling was niet twijfelachtig. Het was droog toen we vertrokken en we hadden de regenhoes niet over de rugzak gedaan dus met goed vertrouwen gingen we op pad. De gite waar we geslapen hadden lag vrij hoog (+/- 600 m) en de bestemming waar we naar op weg waren zou op +/- 350 m liggen. Maar dat simpel denken hebben we wel afgeleerd. En zo ging het ook ,we waren nauwelijks de gite uit en route verliet het asfalt alweer en we konden weer beginnen met een klimmetje. Gelukkig niet zo’n heel lange klim en eigenlijk ook wel lekker om een beetje op te warmen.

Na ruim een uurtje stappen kwamen langs een tentje waar de kannen koffie en koekjes op tafel stonden. Daar hebben we maar even rust genomen. Meer dan enkele mede pelgrims hebben we daar niet gezien maar wel lekker zo’n spontane rustplek. Er staat dan een spaarpotje op tafel waar je dan iets in kunt doen (donativo).

Een stukje verderop ‘struikelde’ we bijna over een vuursalamander. Deze lag midden op de weg en had waarschijnlijk al een tik gekregen want er was weinig beweging meer in te krijgen.
Onderweg passeerde we verschillende kleine dorpjes waar we soms het kerkje binnen gelopen zijn. We wilde nog ergens wat kaarsjes op steken maar we zijn daar best kieskeurig in dus is het er onderweg niet van gekomen.

Ook wel iets bijzonders waar vandaag bij uit kwamen lopen was het grote ‘veld’ waar het regionale ‘quilles de huit’ spel op gespeeld wordt. Het was een soort Kubb-spel maar dan anders. Van de plaatselijke club vrijwilligers (soort maandag-morgenclub van VV Dongen) die met onderhoud van de banen bezig waren  kregen we uitleg. Ton heeft even proberen na te doen wat een jong manneke hem heeft voorgedaan maar dat viel nog nie mee. En als Ton dan een stokje om gooide was het weer net niet de goede volgorde om als punt te laten tellen. JAMMER JOH!!

Onze eindbestemming van vandaag is Conques. Het zou een zeer bijzonder plaatsje moeten zijn op de route. De manier hoe we Conques benaderde was sowieso bijzonder. We liepen nog vrij hoog en ongeveer twee kilometer voor Conques werd de afdaling ingezet. Tot één kilometer voordat we er waren hadden we nog geen enkel huis of ander bouwwerk van Conques kunnen ontdekken. Pas op het laatste moment zagen we het middeleeuwse dorpje liggen en een paar tellen later stonden we er midden in. Het was toen ongeveer twee uur. Lang geleden dat we zo vroeg op de eindbestemming waren.
We zijn meteen de abdijkerk van Conques binnen gestapt want we hadden nog een paar kaarsjes aan te steken. Mijn neven en nichtjes van de Goos-kant hadden vanmiddag een uitje in Den Bosch. Dit uitje hadden we vorig jaar aan Ome Ad gegeven voor zijn 85e verjaardag maar vrij snel daarna is hij overleden. Om Ome Ad te gedenken vonden wij dat dit uitje toch door moest gaan. Zo staken die neven en nichten bij de St. Jan in Den Bosch een kaarsje aan en wij hier. Mooi dat dit uitje op deze manier toch doorgegaan is.
Het andere kaarsje van mij is voor Dré van Loon. Ik schrok deze week toen ik het bericht las over het overlijden van Dré. Niet dat ik Dré zo heel goed ken maar toch al wel van heel jongs af aan. Toen de (carnavals) prinsenwagen van ons sgôn en onvolprezen Peeënrijk in de jaren tachtig bij ons thuis in de schuur gebouwd werd zat Dré volgens mij in de raad van elf en moest hij mee regelen dat die wagen op tijd klaar was. Maar wat me van Dré het meest bijgebleven is is dat we op vrijdagavond tijdens de lintjesregen van 1984 of 1985 door Dré benaderd werden. Die tijd waren er in Nederland boerenprotesten i.v.m. superheffing of zoiets en Dré wilde tijdens de intocht van de Prins op zaterdag met carnaval een soortgelijke actie opzetten. Wij stonden daar op zaterdagmiddag met boeren en tuinders met trekkers uit Klein-Dongen en Dongen-Vaart om het gemeentehuis te blokkeren. De blokkade zou pas opgeheven worden als alle ‘boeren’ die daar met de trekker aanwezig waren bij de buitengewone raadsvergadering naar binnen mochten. Na die actie is het voor veel leden van Pr.C.V Ons Hoekske een sport geworden om kaarten te bemachtigen voor die buitengewone raadsvergadering met carnaval. Vele jaren hebben we daar van Dré mogen genieten als fractievoorzitter van de Boerenpartij. Vanuit het zuidelijke Frankrijk wens ik familie, vrienden en iedereen die Dré lief had veel sterkte!!

Vandaag hebben we als slaapplek een zeer mooi compleet appartementje via Booking.com. Nadeel hiervan is dat je of zelf voor je eten moet zorgen of moet gaan uit eten. Tja zie het als nadeel of voordeel? We zijn gaan eten bij het restaurant waar we vanmiddag al een proost-momentje hadden. Morgen kunnen we daar ook voor een ontbijtje terecht.

Al bij al weer een hele mooie dag. Sorry als ik te weinig over dit bijzondere plaatsje Conques gemeld heb. Ik had er mezelf meer van voorgesteld. Als je al weken door heel oude dorpjes wandelt dan is voor mij het verschil tussen oud en heel oud niet zo groot meer.

Vandaag was voor mij dag 45 en volgens mijn Relive kilometerstanden heb ik vandaag 1340 kilometer gewandeld sinds ik op 2 maart thuis vertrokken ben. Als de informatie (die we onderweg op bordjes zien) klopt dan hebben we nog ongeveer 1330 kilometer te gaan. Ik ben benieuwd op hoeveel kilometer de teller over 45 dagen staat en waar we dan zijn. Ook mooi om te zien hoe er elke dag thuis weer een ‘vlagje’ geplaatst wordt op een zeer grote landkaart. Dan is goed te zien dat ik een heel eind van huis ben maar dat ik ook nog een heel eind te gaan heb.(zie foto’s) Sowieso he, wat vliegt de tijd!

Eerst de etappe van morgen maar weer eens gaan ervaren. Morgen gaan we weer verder. We komen na ongeveer tien kilometer op een splitsing van verschillende routes. Wij zullen de GR65 (lange-afstandsroute) aan houden. Slaapplek is al weer geregeld in Montredon.

Ik had op deze locatie tijd en goed internet dus er zijn weer een par video’s toegevoegd. (Video 6,7 en 8)

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Lowie:
    15 april 2023
    Hey Alfons. Het is gelukt. Het wandje zit ertegenaan. Heeft wel wat voeten in de aarde gehad maar het is gelukt. Volgens mij komt dat door die kaarsjes die jullie hebben aangestoken. Merci Bien 😉. Verder een rustige dag gehad. Even door Gorinchem gezwalkt en daarna bij vrienden in Erichem op bezoek geweest. Heerlijk gegeten en lekker gelachen. Jet is de Bob dus ik kan mijn reactie schrijven terwijl Jet rijdt. Lekker makkelijk. Jet vraagt zich af hoe het met de lanpaarntalen op de snelweg zit. Lange stukken wel en lange stukken niet. Dat ik het ook niet weet. Maar ja, de eerste dag van het weekend zit er op. Nog een te gaan. Zometeen meteen naar bed want morgenvroeg ga ik ons Sabine naar het vliegveld brengen. Die gaat lekker met een vriendinnetje op vakantie naar Italië. Ik stuur je zo nog een fotootje van m’n wandje. Ben er best trots op en zeker blij mee. Groetjes en tot morgen 👍
  2. Kees:
    15 april 2023
    Allereerst dank voor jouw dagelijkse update Alfons. Top. De post van vandaag is toch wel bijzonder, jullie Ome Ad en ook de anekdote over Dré. Een feest van herkenning. Het ga je goed en je bent over de helft. Denk maar zo YNWA in gedachten lopen wij mee.
    Groetjes
    Nicole & Kees
  3. Joyce:
    18 april 2023
    Lieve Alfons.
    Af en toe lees ik je blog en wat ben ik aangenaam verrast dat je zo'n leuke anekdote over ons pap hebt. Erg leuk om te lezen. En wat lief dat je een kaarsje voor hem hebt opgestoken!!
    Ik wens je nog veel succes en mooie reisverhalen. Tot de volgende blog.
    Liefs Joyce