Dag 46 zondag 16 april 2023 Conques - Montredon 30 km

16 april 2023 - Montredon, Frankrijk

Dit was weer een heerlijke dag! Prachtig weer, een mooie omgeving en minder zware klimmen.

Na een heerlijke nacht in een super net appartement stonden we op tijd (misschien iets te snel) buiten. We hadden bij het restaurant waar we gisteren gegeten hadden afgesproken om daar te ontbijten. Daar zaten we om half acht aan de ontbijttafel. Het was een ‘standaard’ Frans ontbijtje, een croissantje, een stukje stokbrood met wat jam, een glaasje appelsap, een kop koffie en een yoghurtje na. Tegenover dit restaurant was een bakkerij waar we nog wat broodjes voor onderweg gekocht hebben. Het plaatsje Conques is tegen een berg aan gebouwd. Om onze route te vervolgen moesten we eerst in het dorpje nog flink afdalen en daarna direct heel stijl omhoog klimmen. Tijdens die klim dacht ik ineens dat ik wat spullen in het appartement had achter gelaten. Heel even denk je dan dat we terug moeten om die spullen op te halen. Ik had met een paar karabijnhaken en een stukje waslijn onze kleren te drogen gehangen. Vanmorgen ben ik vergeten die haken en het waslijntje mee te nemen. Tja, gevalletje ‘Jammer Joh’. Die klim hebben toen maar doorgezet. Eenmaal weer op hoogte (ongeveer 600 m) bleven we lang op diezelfde hoogte lopen.
Een paar weken geleden kon ik al nauwelijks wachten op de lente. De afgelopen dagen leek de lente nog erg ver weg met een dag sneeuw en een paar dagen regen en relatief lage temperaturen. Vandaag begon het er dan eindelijk een beetje op te lijken. Volop zon en de temperatuur was zeer aangenaam om te wandelen. Ook aan de bomen is het in dit gebied goed te zien. We zien steeds meer bloesem aan de verschillende bomen. Ook zien we bij de vroegste bomen het blad eraan komen. Verder zien we steeds meer beesten in de weilanden zoals paarden met veulens en koeien met kalfjes.

Deze nacht slapen we in het dorpje Montredon. Dit dorpje ligt op ongeveer 500 meter hoogte. Net voordat we het dorpje binnen liepen hadden we een prachtig uitzicht. We lopen nu nog steeds aan de zuidkant van het Centraal massief. De sneeuwtoppen die we een aantal weken geleden vanuit de Morvan ook al konden zien waren vandaag ook weer eens zichtbaar. Ik kan niet inschatten over wat voor afstand we het hier hebben maar door het heldere zonnige weer waren ze wel goed zichtbaar.

Rond vier uur kwamen we aan in Gite la Mariotte. We hebben even gezellig met Thomas, een Amerikaan, gepraat die twee weken geleden zijn Camino begonnen is vanuit Le Puy-en-Velay.

Vanavond hebben we nog gezamenlijk gegeten en nu gaan we op tijd naar bed om morgen weer fit te zijn voor hopelijk weer zo’n mooie dag. De weersvoorspellingen voor de komende dagen zijn super. Hopelijk gaat het allemaal uitkomen.

Morgen gaan we naar het plaatsje Greálou en dat is weer iets meer naar het zuid-westen.

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Peter:
    16 april 2023
    Voor jullie : Alfons en Ton, een nieuwe Camino in het leven geroepen : de Camino Leffeciencus, van Dongen tot Saint Jean Pied de Port.
  2. Lowie:
    16 april 2023
    Hey Alfons. En het beste nieuws van vandaag…….onze kanaries hebben vandaag gewonnen tegen Udi’19 en daarmee de rode lantaarn overgedragen aan de club uit Uden. Ook Baronie heeft verloren waardoor het nu echt wel spannend wordt in de onderste regionen van de 3e divisie. Verder een rustige zondag gehad die er nu, net zoals het weekend, weer opzit. We gaan ons weer opmaken voor een week noeste arbeid, eigenlijk een beetje hetzelfde als jullie maar dan helemaal anders😂.
    Welterusten en tot morgen maar weer. Los Ballos
  3. Louisette:
    16 april 2023
    Wat schrijf je toch leuk! Tof om je zo te volgen. Net de video's bekeken, wat lijkt je stem toch op die van jullie pap😀. Sprak jullie pap gisteren even, hij is zo trots op je.
  4. Alfons van den Hoek:
    17 april 2023
    Fijn dat je er van geniet!
    Ik doe mijn best om verslag te blijven doen 🥾🥾💻👍
  5. SURMONT Bert:
    16 april 2023
    mooie omgeving ... hopelijk blijft het goed weer tot in Compostela
  6. Toon Oomen:
    17 april 2023
    Wat heb jij een schrijvers talent , nu over de helft en kan het aftellen beginnen. wij genieten iedere dag van je wandel verslag
  7. Alfons van den Hoek:
    17 april 2023
    Fijn om te horen dat jullie mee genieten van onze tocht.
    Enne qua schrijven, tja ik schrijf gewoon op wat ik mee maak. Veel moeilijker kan ik het nie maken 💻😜👍
  8. Jules en Ria Willemsen:
    17 april 2023
    Wij willen ook nog even later weten nog steeds te genieten van je dagelijkse belevenissen.Super zoals jij( jullie) het doen.Petje af.Veel wandelplezier van ons hier.😉
  9. Wim Roosen:
    17 april 2023
    Wat een geweldige uitdaging en prestatie Alfons! Veel succes met de 2e helft!