Dag 47 maandag 17 april 2023 Montredon - Gréalou 45 km

17 april 2023 - Gréalou, Frankrijk

Vandaag hebben we onbedoeld ons dag-afstandrecord verbroken. Wat als een relaxed dagje begon werd bijna nog een uitputtingslag.

Vanmorgen weer gezellig samen aan het ontbijt in Gite A La Mariotte. Om acht uur uitgezwaaid door de eigenaar en z’n zoontje (die nog ‘paasvakantie’ heeft) en wij weer op pad. We liepen richting het westen en er was werkelijk geen wolkje aan de lucht. Als we omkeken dan zagen we wel wat wolkenvelden maar verder prima weer, goede temperatuur en geen zuchtje wind. Tijdens het wandelen is het mooi om te zien hoe de boeren hun koeien voeren en aan het werk zijn. Het uitzicht was ook extra mooi omdat we nog best op hoogte liepen en er nog weinig vocht in de lucht zat.
Het landschap is een stuk minder bergachtig dan wat we afgelopen week gehad hebben. Het lijkt hier iets meer op Zuid-Limburg. Het lentegevoel kwam vandaag wel heel erg naar voren. Nu zie je echt heel veel bomen in het blad komen en verschillende fruitbomen staan ineens vol in bloei.

We kwamen door een plaatsje waar bijna twintig jaar geleden de Tour de France is doorgekomen en waar ze nu nog steeds trots op zijn. Ze hebben er grote racefiets als standbeeld naast de Mairie (gemeentehuis) geplaatst.

Het lopen ging als vanzelf en toen we in het iets grotere plaatsje Figeac aan  kwamen was het voor ons lunchtijd. We waren in de supermarkt nog net op tijd om wat bananen en pakjes yoghurt te kopen want hier gaan dergelijke winkels gewoon om half één dicht en dan kun je tot half drie wachten tot ze weer open gaan. Na die boodschappen zijn we naar het centrum gelopen en hebben daar lekker buiten op een overdekt terras geluncht. Een pokebowl met kip ging er wel in. Toen we op dat terras zaten viel me een raamreclame wel heel erg op. Het was een pand van een sleutel/schoenmaker als Edzard Maas in Dongen. Maar op het raam staat met grote letters Tampons. Ja inmiddels weet ik wel dat Tampon in het Frans stempel betekent. Maar als je dat zo op het raam ziet staan is dat toch weer best apart. Ook als we om een stempel vragen in een kerk ofzo blijf ik het best raar vinden als we dan vragen om een tampon.

Misschien waren we door zo’n kleinigheidje van de wijs gebracht. We wilde onze tocht vervolgen en gingen de rood-witte markeringen weer volgen. We stonden er op dat moment niet bij stil dat er meerdere routes met rood-witte markering in dat plaatsje door kwamen. Je snapt het al, wij hebben de verkeerde route gevolgd. Dat hoeft op zich niet zo erg te zijn maar wel als je net lekker geluncht hebt en er na ruim een uur lopen pas achter komt. Bij de eerst volgende stop waren we ruim vijf kilometer naar het noordwesten gelopen terwijl we naar het zuidwesten moesten. Tijdens de lunch zaten we nog 15 km van de eindbestemming en een uur later was dat ongeveer 19 km. Tja, we waren er beide bij en hebben het beide niet opgemerkt. Dan moeten dat ook samen tot een goed eind zien te brengen. Op een etappe van 25 km is het minder erg dan op de etappe van vandaag. Toen we bij de lunch zaten zouden we al op zo’n 36 km uit gaan komen maar daar kwam dus nog wel iets bij. We zetten dan beiden de knop om en beginnen er gewoon aan. Elk uur weer even een pauze en dan maar zien hoe ver we komen. En als je dan eenmaal minder dan 12 km hoeft dan weet je dat je ook werkelijk doorloopt tot de eindbestemming. Als de tocht dan een paar uur langer duurt is op een gegeven moment ook de water voorraad op. We zagen een soort fietsenwinkel en daar hebben we gevraagd om water. Dan wordt je ook wel erg in de verleiding gebracht om op de fiets (met aandrijving) verder te gaan. Taxi of liften komt wel eens ter spraken maar daar willen we eigenlijk niet van weten. Rond vijf uur hadden we nog even gebeld naar de gite met de mededeling dat het weleens wat later kon worden. Uiteindelijk kwamen om kwart over zeven in de Gite Ecoasis aan. Ze hadden nog even gewacht met eten dus konden bij binnenkomst direct aanschuiven. We hebben ons proost-momentje dan ook maar tijdens het diner gedaan. Verder weer een prima plek hier met best wel veel mensen in deze gite. Ook toeristen die gewoon met de auto zijn en hier voor één nacht blijven. We slapen met een jong koppel op één kamer. Zij zijn nu al in de kamer terwijl Ton en ik hier het verslag in mekaar in het flansen zijn. Zometeen gaan we maar eens kijken/luisteren of ze al slapen.

Morgen staat er weer ongeveer 30 km op de planning. De slaapplaats waar we heen gaan wordt door Nederlanders gerund. We zijn benieuwd waar we dan weer terecht gaan komen en of we het werkelijk binnen de 40 km gaan redden.

Dat was het weer voor vandaag.

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. SURMONT Bert:
    17 april 2023
    Flinke afstand ... goed recupereren, en morgen terug fris en monter op pad 😉
  2. Peter:
    17 april 2023
    Wederom prachtige foto's Alfons, die afstandan gaan boven mijn pet. Had al lang de pijp aan Maarten gegeven. Gullie zijn KANJERS.
  3. Peter:
    17 april 2023
    Ps. Caoutchouc is rubber.
  4. Lowie:
    17 april 2023
    “Dat was het weer voor vandaag” zegt ie dan…. Goeiendagschotel. Wat een etappe. Maar Edzard was erbij. En da’s wel mooi. Wel leuk om te lezen hoe je in je reis soms dingen relateert aan het “thuisfront”. Wat ik me eigenlijk ook afvroeg is hoe het met de zolen van je schoenen is. Kunnen ze nog efkes mee? Kijk, Edzard zou daar dan wel raad mee weten 😉.
    Wat me ook opvalt is dat ik geen/weinig felicitaties op fb van jou tegenkom Alfons. Normaal gesproken zijn wij altijd één van de eersten die de gezamenlijke jarige vrienden feliciteren met hun verjaardag. Wellicht ben ik abuis maar ik kom ze niet tegen.
    En de eerste dag van deze week zit er weer op. We hebben weer een gevalletje van grensoverschrijdend gedrag. Ditmaal (of nogmaals) in de kamer. Wat zal het heerlijk zijn om daar ver van weg te zijn! Ik ga maar weer eens slapen. Welterusten en tot morgen maar weer. Enne, let op dat je de juiste afslag neemt hé😉👍.
    Groetjes
  5. Annemieke:
    18 april 2023
    Dat was een lange dag maar ja dat overkomt je maar een keertje.
    Vandaag weer scherp op pad en genieten van de bergen die langzaam dichterbij komen. Ben benieuwd welke overgang jullie nemen richting Spanje. Bon camino