Dag 48 dinsdag 18 april 2023 Gréalou – Varaire 39 km

18 april 2023 - Varaire, Frankrijk

Het is ons vandaag gelukt om binnen de 40 kilometer te blijven, zij het maar net. Wel weer een dag met heerlijk zonnig lenteweer.

Vanmorgen waren we weer op tijd wakker na een heerlijke nacht in ecogite Ecoasis. Wat er sowieso Eco was aan deze gite waren de WC’s. Bij het binnenkomen van de WC viel meteen op dat er geen doorspoel knop was. Als je de deksel omhoog deed keek je ongeveer 3 meter naar beneden in een donker gat. Als je gewend bent om je grote boodschap nog eens goed aan te kijken na het persmoment dan had je bij deze WC een zaklamp nodig want deze boodschap lag dan dus 3 meter lager. WC-papier mocht er achteraan gemikt worden. Doorspoelen kon dus niet. Het viel me op dat er geen stank naar boven kwam. Tja, het was weer eens wat anders om de dag mee te beginnen. Ook de rest was verder prima geregeld in deze gite. We vonden het er wel een beetje druk. Er kunnen maximaal 30 personen slapen en er waren er afgelopen nacht ruim 25 denken we.

Iets voor acht uur zijn we weer op pad gegaan. In het oosten waren wel wat wolken te zien maar aan de zuidwest kant was het weer kraakhelder. We begonnen de dag weer redelijk op hoogte dus ik kreeg weer mooi de gelegenheid om foto’s te maken van die prachtige vergezichten. Verder heb ik geprobeerd wat foto’s te maken van kleinere dingen die me opvallen tijdens het wandelen. Onderweg zijn soms ook wat kunstenaars bezig geweest om de route wat op te leuken met kleinere schilderingen op muurtjes of op een stenen bankje.
De streek waar we vandaag door kwamen leek in de eerste paar uur nog een beetje op Zuid-Limburg. Rond het middaguur waren we in Cajarc. Daar leek het alsof we bij de rotswanden van Dinant in de Ardennen waren aangekomen. In Cajarc zijn we rivier Le Lot over gestoken en snel daarna volgde nog een stevige klim.

We zijn vandaag de route GR65 blijven volgen tot we erachter kwamen dat we via deze route wel heel veel extra kilometers moesten lopen om op onze slaapplek bij de Nederlandse Mariëtte en Robert aan te komen. We hadden na die lange tocht van gisteren op een etappe van ongeveer 30 km gerekend. Het laatste stuk hebben we de GR65 route los gelaten en zijn via Google Maps verder gegaan. Uiteindelijk zijn we op 39 km uitgekomen. Iets na zes uur kwamen we aan bij ons slaapadres in Varaire. We werden hartelijk ontvangen door Robert en Mariëtte en hebben eerst buiten op een bankje samen wat gedronken.

Nadat we ons wat opgefrist hadden konden we bij Robert en Mariëtte in de woonkamer aanschuiven voor een heerlijk diner. Als voorgerecht kregen we een lekkere champignonsoep. Daarna had Mariëtte voor heerlijke nasi, bloemkool en kip gezorgd. Het lekkere toetje was door Robert gemaakt.

Robert heeft ons tijdens het eten geholpen met een slaapadres waar we morgen terecht kunnen. Zoals het er nu naar uit ziet is het ‘maar’ 23 km verderop. Morgen weten we wat het werkelijk gaat worden.

Van mezelf houd ik van dag tot dag vrij nauwkeurig bij hoeveel kilometer ik per dag loop (gegevens van Relive) en hoeveel tijd ik onderweg ben.
Hieronder volgen een paar van die statistieken tot nu toe:
Dagen onderweg: 48 dagen
Kilometers totaal afgelegd: 1454 km
Gemiddelde afstand per dag: 30,3 km per dag

Er is weer een video toegevoegd.

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Lowie:
    18 april 2023
    Hallo Alfons. Ik houd de statistieken ook een beetje bij en heb de zelfde getallen. Mooi man. Wat me wel opvalt en wat ik zeer bewonder is dat je de namen van de plaatsjes die je aandoet nog zo goed kent en weet op te schrijven. En ook leuk dat je bij een onderkomen met een Nederlandse roots terecht bent gekomen. En dan ook nog een lekker bord nasi voorgeschoteld krijgen. Lekker man. Hier is het voor de tweede dag wel lekker weer geweest. Het ziet er echter wel naar uit dat het na morgen weer minder wordt. We gaan het zien. Ik ga nu de binnenkant van mijn oogleden maar eens bekijken. Welterusten en tot morgen.
  2. Marian Olislaegers:
    19 april 2023
    Hallo Alfons,
    Wat een flinke afstand hebben jullie gewandeld💪🌞. En leuk dat je soms bij Nederlanders kunt overnachten. Je komt ze overal tegen.
    Leuk om jullie zo te volgen, door de mooie omgeving. Succes!! 🥾🥾🌳🌿😊
  3. Ad vd corput:
    19 april 2023
    Alfons ..Knap km gemiddelde. Geniet ervan en vraag niet hoe t kan..
    Straks kom je in Frans Baskenland en wellicht stop je in Ostabat daar is een eenvoudige refuge ( ik dacht dat de naam was : Gaineko Etxea) met een zingende herbergier.. was een mooie belevenis om daar te stoppen. Voorspoedige en fijne reis verder..