Dag 50 donderdag 20 april 2023 La Quintarte - Lascabanas 31 km

20 april 2023 - Lascabanes, Frankrijk

Vandaag weer een afwisselende dag met stralend weer en zomerse temperaturen.

Vanmorgen eerst genoten van een heerlijk ontbijt dat verzorgd was door gastvrouw Christine. Rond acht uur vertrokken we richting het plaatsje Cahors. Onze gastheer Christophe van afgelopen nacht had aangegeven dat direct bij binnenkomst van het stadje een schoenmaker moest zitten. Aangekomen in Cahors zijn we direct op zoek gegaan naar die Edzard Maas (schoenmaker) van dat stadje. En ja hoor, we hadden hem vrij snel gevonden. Het was negen uur en hij ging pas net open. Wij hebben hem gevraagd of hij tijd had om mijn schoenen te maken. Dat was goed, ze zouden om elf uur klaar zijn. Ik heb al die tijd al een soort lichtgewicht schoenen in mijn rugzak die ik in de avond altijd draag. Nu die dingen maar aangedaan om een paar uur mee door de stad te slenteren. Het plaatsje heeft een gezellig oud stadsdeel en een oude basiliek. Op weg naar de basiliek hebben we eerst ons contant geld weer eens aangevuld bij een pin automaat. Daarna zag ik een kapperszaak waar nog niemand in de stoel zat. Wij daar naar binnen en ja, ze had nog net even tijd om mij te knippen. Dus dat daar maar even laten doen. Ton wilde zich daar laten scheren maar werd daarvoor doorverwezen naar een barbier. Zo zijn we nog een stukje verder gelopen en hebben we eerst de basiliek bezocht. Daar hebben we een paar kaarsjes aangestoken. Na de basiliek hebben we nog een soort oude markthal bezocht met heel luxe producten in mooie ‘kramen’. De barbier waar we naar op zoek waren was niet open en bij de andere kon Ton niet meteen geschoren worden. We zijn nog even bij de Farmacie (apotheek) binnen gelopen want Ton had met die lange tocht van afgelopen maandag toch een blaar opgelopen en daar wilde hij iets voor hebben. Daarna maar op een terrasje van een broodjeszaak een kopje koffie met aardbeienvlaatje genuttigd. Daar ook meteen wat broodjes gekocht voor onderweg. Daarna nog even langs de supermarkt voor wat bananen en bakjes yoghurt en toen was het tijd om mijn schoenen op te gaan halen. Net als bij Edzard kun je bij deze schoenmaker ook niet pinnen. Maar ja, dat maakte ons niet uit want we hadden net geld uit de muur gehaald.
Iets na elf uur zijn we dan toch op weg gegaan naar onze slaapplek in Lascabanas. De temperatuur was intussen al flink opgelopen tot ruim boven de 20 graden. Voor de middag stond er nog geen zuchtje wind, na de middag begon het gelukkig een beetje te waaien. Het is dan toch even wennen als het ineens zo warm is.
Ton had vandaag een taaie dag. De blaar die hij eerder deze week had opgelopen bleef pijn geven. We hebben ons tempo daarop wat aangepast. We hadden eigenlijk gehoopt om rond drie uur bij ons slaapadres te zijn maar door de reparatie van mijn schoenen werd dat ruim twee uur later.
Het landschap waar we vandaag door kwamen was afwisselender dan gisteren. De bergen zijn minder hoog en minder stijl en op veel plaatsen minder bosrijk. Tegen het eind van de middag zagen we sinds lange tijd weer wat akkerbouwgewassen op sommige percelen.

Rond half zes kwamen we aan bij Gite Au Chemin de Traverse van de Nederlandse Hans. Eerst weer proost-momentje op de wandeling. Daarna even opfrissen en om zeven uur hebben we gezamenlijk met de andere vier gasten buiten gegeten. Er waren drie franse gasten en één Nederlandse. En wat is het wereldje dan klein. De Nederlandse heet Annemarieke en is getrouwd met René Kemmeren. Die René komt uit Dongen en wordt dit jaar net als ik ook 55 jaar. Hij heeft bij de nonnen op school gezeten. Dat moet de St.Jozef mavo geweest zijn waar ik in die tijd ook nog een paar jaar naar toe gefietst heb. Annemarieke loopt een deel van de Camino, ze is in Le Puy-en-Velay begonnen en loopt nog een aantal dagen door.
Voor morgen hebben we nu nog niets gepland. We willen morgen hier vertrekken en gaande weg bekijken hoe het met Ton z’n blaar gaat en dan in de loop van de voormiddag bepalen waar we gaan slapen.

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Peter:
    20 april 2023
    Claire hedft je goed geknipt Alfons.
    Mooi daar in Cahors, vooral die brug is schitterend. Tip voor Ton: blaren met naald en garen doorsteken opdat het vocht weg kan blijven lopen en uiteraard ontsmetten.
  2. Peter:
    20 april 2023
    Alfons, heb je email, wil je foto's doorsturen omtrent het behandelen van blaren.
  3. Alfons van den Hoek:
  4. Harriette:
    20 april 2023
    Zo'n blaar kan het behoorlijk lastig maken.
    Ik heb jullie daar verder nog niet zo veel over gehoord. Gelukkig maar.
    Vandaag heb ik de dag afgesloten met een proost momentje. We hadden een afscheidsborrel van mijn collega- vriendin. Ze gaat dichter bij huis werken. Begrijpelijk, maar wel heel erg jammer.
    Succes voor morgen en tot de volgende.👍
  5. Lowie:
    21 april 2023
    Hey Alfons. Weer een dag later. Lag al in bed én te slapen toen je verhaal verscheen. Dus wat later maar niet minder gemeend😉. Wat leuk zeg, unne Kemmer ontmoeten. Is het familie van Ton?
    Ook weer fijn dat de schoenen gerepareerd zijn. Ik hoop dat deze Edzard jou de goeie heeft meegegeven want “d’n onze” maakt daar wel eens een foutje mee(heb ik gehoord). Maar dat zal wel. De streek waar jullie nu vertoeven ligt volgens mij redelijk in de buurt bij Brive de la Gaillarde. Ben ik redelijk vaak geweest omdat een nicht van ons ma daar woonde. Echt een mooie omgeving daar. In Cahors was ik ook maar daar heb ik geen actieve herinneringen aan. Of toch, iets met een „zwarte Madonna“? Ik kan zo de politiek in zie je wel😂😂. Zo, m‘n pauze momentje zit er weer op. Bijna weekend. Ben eraan toe en heb er zin in. Fijne wandeldag en wens Ton succes met zijn blaar. Halleeeeeee
  6. Harrie:
    21 april 2023
    Heee Alfons je bent het land van de Bories ( de mooie huisjes met de natuurlijke stenen en stenen wallen) gepasseerd. Mooi en kunstig zoals ze dat gebouwd hebben. Zo de schoenen weer gerepareerd dan kan je er weer tegen aan. En na de knipbeurt zit het met de stroomlijning ook weer wel goed. Hopelijk heeft Ton niet te veel last van zijn blaar en anders maar even wat rustig aan. Geniet van de mooie omgeving en het mooie weer en op naar de Pyreneeën ( Zeker geeen Leffe in de buurt, ja dan moete van airemoei terug vallen op H bier)
  7. Marion:
    21 april 2023
    Hoi samen, ik geniet nog steeds van je verhalen. Lijkt een beetje op vakantie zo😉.
    Kijk of je ergens wat schapenwol kunt krijgen. Helpt de druk verlichten bij blaren. En kan blaren voorkomen.