Dag 51 vrijdag 21 april 2023 Lascabanas - Trejouls 19 km

21 april 2023 - Montcuq, Frankrijk

Vandaag een ‘rustdag’ voor ons bij volop zon en een zwoel briesje.

Deze morgen hebben we bij onze Nederlandse gastheer Hans gezamenlijk met de andere gasten een lekker ontbijt op. Hans bakt het brood zelf en maalt de koffiebonen zelf en dat maakt het op die manier weer bijzonder.
We hadden nog geen slaapplek voor vandaag geregeld en hebben ons laten informeren door Hans. Hij wist wel een leuke plek op zo’n 18 km afstand. We hebben Hans laten bellen en het was zo weer geregeld voor ons. De Nederlandse Annemarieke waar ik gisteren ook al over vertelde had haar slaapplaats al eerder geregeld maar zou wel graag met ons mee willen lopen. Dat vonden we natuurlijk prima. Annemarieke laat haar bagage door een servicedienst vervoeren van het ene naar het volgende slaapadres. Het was dus de bedoeling dat ze met ons mee zou lopen tot ze bij haar volgende slaapplek zou zijn.
Na en uurtje heel ontspannen wandelen ging het eigenlijk wel lekker. Ton had geen last van zijn blaar, Annemarieke kon ons tempo vlot volgen en met mij ging het ook wel best. Annemarieke zou haar slaapplek al na 9 km bereikt hebben en dat zou wel heel vroeg op de dag zijn. Ze heeft haar slaapplek maar afgebeld en door Hans even naar ons slaapadres laten bellen zodat ze mee door kon lopen tot onze gite ‘Le Canabal’. Daarna heeft ze de bagage-service nog gebeld zodat haar rugzak naar het juiste adres gebracht werd. Dus nu kon ze met ons de hele tocht mee lopen.
In het dorpje Montcuq hebben we het kerkje bezocht en recht tegenover dat kerkje een stevig bakkie koffie gedronken met wat lekkers erbij. Bij die zelfde zaak hebben we ook nog onze dagelijkse boodschapjes voor onderweg gekocht. Het ging allemaal heel relaxed en zo waren we na een klein uurtje wel toe aan onze volgende stop bij een klein kerkje. Samen met wat Franse wandelaars hebben we daar aan een picknick tafel gezellig een half uurtje wat zitten kletsen en onze sandwich (stokbroodje ham/kaas) genuttigd. Van daaruit was het nog een klein uurtje stappen tot onze eindbestemming.

Om precies twee uur kwamen we aan bij ‘Le Canabal’ (als dat maar goed komt met die kannibaal). De gastheer Michel was er even niet maar na een telefoontje gaf hij aan dat we op het terras even mochten wachten. Na een klein half uurtje kwam Michel aan en had voor ons drieën al een lekker glaasje sinas ingeschonken. Dat was even wennen voor ons proost-momentje. Na een gesprekje samen op het terras liet Michel onze kamer zien. Een heel apart ‘huisje/schuurtje’ ergens achter in de tuin waar een paar bedden in stonden en een nette douche en toilet in waren. Daar heb ik even gedoucht en een deel van mijn kleren gewassen. Die kleren willen hier wel drogen met dit weer.

Daarna aan Michel toch maar om een biertje gevraagd. Mooi dat hij dan met een biologisch blond biertje aankomt. Als je dan zo op tijd op je slaapplaats bent dan heb je ook mooi de tijd om je schoenen nog eens extra aandacht te geven. De schoenen waren nu mooi droog. Deze heb ik maar eens goed ingevet met goede wax. Morgen wordt er hier wat regen voorspeld dus dan zijn we wat de schoenen betreft daar weer goed op voorbereid.
Ton en ik lopen op bergwandelschoenen maar Annemarieke loopt op Barefoot schoenen (zie foto). Dit zijn heel flexibele schoentjes met (voor mijn gevoel) vrij dunne  zolen. Zij heeft op die schoenen dezelfde paden gewandeld als dat wij de laatste weken gedaan hebben. Ik vind het bijna onvoorstelbaar dat je met die schoentjes over die grote soms scherpe stenen loopt. Maar zij doet dat.
Verder hebben we lekker wat gerelaxt tot dat we om zeven uur aan tafel mochten voor het avondeten. We waren vanavond als Nederlanders aan tafel in de meerderheid. Annemarieke, Ton en ik en twee Franse pelgrims. Gastheer Michel serveerde de maaltijd wel maar at zelf niet met ons mee. Het eten was werkelijk weer op restaurant niveau. Vooraf eerst onder het genot van een glaasje rode wijn wat kletsen met de Franse medepelgrims. Daarna volgde het voorgerecht/hoofdgerecht in één gang. Een kommetje broccoli-soep naast een stuk omelet op een aardappelpuree met witlof-salade en een soort kruidenkaas. Als nagerecht kregen we een glaasje vanille yoghurt met een speciale soort rum en een toefje gestold schuim. Qua eten en drinken hoef je met ons geen medelijden te hebben.
Na het eten ben ik nog even naar een stal gelopen waar we deze hele middag veel gekakel vandaan hoorde komen. Het is een parelhoender-fokkerij waar de parelhoenders heel de dag buiten lopen te kakelen maar op het moment dat ik daar na het eten nog even naar toe loop waren ze niet meer te zien en nauwelijks te horen, ze zaten nu binnen in de stal.
Dan ik ook maar terug naar ‘mijn stal’ voor vannacht. Het is bij Michel in de tuin een leuk oud gebouwtje dat is omgebouwd tot mooi slaapvertrek. Leuk detail in die ruimte zijn de zwaluwnesten op de oude houten balken tegen het plafond.
Morgen willen we naar Moissac lopen. De afstand gaat waarschijnlijk weer op ongeveer 30 km uitkomen. Het is op dit moment nog amper voor te stellen dat het gaat regenen maar de voorspellingen zijn het er allemaal over eens dat die regen er wel gaat komen. Dan maar hopen dat het niet te hard gaat regenen, we zullen maar weer zien….

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Peter:
    21 april 2023
    Hoop dat jullie morgen niet al te veel krijgen onderweg. Goede tocht naar Moissac gewenst.
  2. Lowie:
    21 april 2023
    Hey hallo Alfons. Je zou het etablissement ipv Canibale ook Carnaval kunnen noemen. Dan krijgt het meteen weer een andere lading en strookt beter met de dag van vandaag. Om maar eens te noemen, het Suikerfeest van onze Islamitische medemensen maar ook de Koningsspelen die hier vandaag gehouden zijn. Maar voor jullie is het elke dag Fitwa. Heerlijk samen eten en met elkaar de zaken delen. En dat is mooi. Wat ook mooi is, is dat Ton geen last heeft gehad van zijn blaar. Gelukkig. Hier is voor ons het weekend begonnen. Met winst van de tricolores en promotie van PEC Zwolle terug naar de Eredivisie. Ook mooi!
    Mevrouw Weski is ook opgepakt op verdenking van deelname aan een criminele organisatie. Blijkbaar begrijpt niemand waarom. Een ding weet ik wel. Ze hoeft niet bang te zijn dat iemand zich aan haar probeert te vergrijpen in de bak. Als je begrijpt wat ik bedoel😂.
    Met dat laatste grapje sluit ik af en sluit ik mijn ogen. Ik ga slapen. Welterusten maat en tot morgen. O, en by de weg; het is hier zwaar k..weer. Flink onweer en regen. Ben blij dat ik in m’n bed lig. Houdoe war👍
  3. Toos Bink:
    22 april 2023
    Alweer prachtige foto's....en die rugzak zo gaaffffff.....zo duidelijk waar jullie vandaan komen. Suc6 ...............
  4. Ons Hariette:
    22 april 2023
    Wat maak je toch prachtige fotos. Elke dag weer. Echt schitterend om te zien. En wat heerlijk dat je in de middle of nowhere zit en je elke keer weer fantastische maaltijden voorgeschoteld krijgt. Dat hebben de Fransen zo goed begrepen. En het wijntje wat ze er dan bij serveren is een goede wijn. Heerlijk. Vanaf afstand genieten we mee!
  5. Toiny Farla:
    22 april 2023
    Dag Alfons,je kent mij niet,maar ik kom wel regelmatig in jullie mooie winkel.Ik hoorde dat je de camino zou gaan lopen.Ik heb tot nu toe al jullie verhalen gelezen en mooie foto's bekeken ,ik geniet ervan.Ik wens jullie veel succes .