Dag 52 zaterdag 22 april 2023 Trejouls - Moissac 34 km

22 april 2023 - Moissac, Frankrijk

Vandaag hebben we de zonnebrand niet nodig gehad. Verder weer een heerlijke afwisselende wandeldag met af en toe een spatje regen.

Vanmorgen net als de meeste dagen op tijd aan een Frans ontbijtje, deze keer  in de Gite van Michel. De weersverwachting was gelukkig iets ten gunste van ons bijgesteld. Er hing wel een regengebied boven Frankrijk maar dat lag net iets ten westen van ons. Iets over acht gingen we, net als gisteren, weer met z’n drieën op pad want Annemarieke zou ook vandaag weer een stuk met ons mee lopen. Annemarieke is ongeveer vier weken onderweg en vertrekt maandagmorgen vroeg met de trein vanuit Moissac richting Parijs waar ze weer gaat samen komen met haar man en kinderen. De kinderen hebben meivakantie dus zij gaan nog een aantal dagen samen doorbrengen in Frankrijk.
We zaten met de Gite Le Canabal van Michel ongeveer een kilometer van de route GR65 af. Van Michel kregen we de juiste aanwijzingen om weer terug op de route te komen. Toen we vanmorgen begonnen was het landschap nog redelijk bosrijk afgewisseld met akkerbouw. Gaandeweg de dag veranderde die verhouding. Minder bossen en meer agrarische invulling. Ook die agrarische invulling zag je in de loop van de dag veranderen van veel akkerbouw naar meer fruitteelt. En ook die fruitteelt is hier heel divers. Zo zijn we langs appel, kersen, perziken, walnoot-boomgaarden gewandeld, dan weer een veldje druiven en soms zagen we een veldje aardbeien onder lage plastic tunneltjes.
Na anderhalf uur wandelen kwamen we na een stevige klim op de zaterdagmarkt van het plaatsje Lauzerte uit. Dit plaatsje ligt boven op een berg. Daar hebben we eerst de kerk bezocht en ook daar weer kaarsjes aangestoken. Daarna hebben we even koffie gedronken en met een paar oude mannetjes ‘gepraat’ bij een cafétje aan de markt. In Lauzerte heb ik ook weer eens wat gefilmd dus ik hoop dat de video één dezer dagen in deze blog te vinden is. (Vandaag lukt het nog niet i.v.m. slecht internet)
Af en toe keken we op onze buienradar en het zag er voor ons goed uit. We waren nu blij dat we gisteren een kortere etappe gedaan hadden. Op de buienradar was te zien dat het iets verder naar het westen continue regende. We hadden onze slaapplek in Moissac afgesproken. Met daar te komen zouden we de dag een heel eind gaan vullen. We hadden de regenhoes over de rugzak gedaan en na de middag hebben we de regenjas ook maar aan gedaan. Soms was het net wel nodig maar meestal gelukkig niet.
Onderweg heb ik weer leuke of bijzondere momenten vast gelegd met een fotootje. Zo hadden we eindelijk weer eens een Fransman met een alpinopet op de foto kunnen zetten (volgens mij de derde sinds ik in Frankrijk ben). Een half uurtje later liepen we achter een pelgrim die deze tocht op sandalen bezig was. Op dat moment regende het een beetje en dat was ook zijn antwoord, ideale schoenen voor regenachtig weer, het water loopt er zomaar uit. Ik heb even een praatje met hem gemaakt. De jongeman komt uit Denemarken, heet Jakob, is vanuit Denemarken met de trein naar Lyon gereisd en is daar begonnen aan zijn Camino op sandalen. Op dat moment liep Annemarieke op haar Barefoots ook nog bij ons. Tja het kan altijd nog gekker. Ik ben benieuwd wanneer ik de pelgrim op blote voeten tegen ga komen.

Eind van de middag kwamen we in Moissac aan. Onze slaapplek is vlak naast de ‘bekende’ abdij van Moissac. De slaapplek is een soort oud klooster waar je nu als pelgrim tegen een acceptabel tarief kunt overnachten. Maar voor dat we ons daar gingen melden hebben we eerst de abdij nog bezocht, nu deze nog open was. Dit bezoek aan die abdij maakte toch wel indruk op ons. Het is amper te beseffen hoe ver je terug in de tijd moet gaan dat hier de eerste activiteiten van deze abdij gestart zijn en wat er in die jaren allemaal gebeurd is. In de beschrijving die we kregen gaan ze zomaar twaalf eeuwen terug. Niet te bevatten dus!!
Na het bezoek aan de abdij zijn we naar onze gite gegaan. We kregen een kamer voor vier personen maar die andere twee plaatsen bleven ‘gelukkig’ vrij.

Warm eten kon hier niet meer geregeld worden voor ons dus we zijn maar even het stadje ingelopen. Het plaatsje Moissac is niet heel groot maar mogelijkheden om ergens lekker te eten waren er voldoende. We hebben een grill-restaurantje uitgekozen dat om 19:15 uur open zou gaan. We waren 4 minuten te vroeg binnen. We mochten alvast plaats nemen maar klokslag kwart over zeven gingen de lampen aan en konden we iets te drinken bestellen, heel typisch. Het eten was ook hier weer heerlijk! Ton had een heerlijk visje en ik een stukje gekonfijte eend. En als drankje bij het eten weer een heerlijke Leffe blond. Al bij al weer een heerlijke dag!

Morgen gaan we naar Saint Antoine, ook weer een etappe van ongeveer 30 kilometer. We laten ons niet meer afschrikken door de weersverwachting, meestal valt het mee.

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Leo van den Noort:
    22 april 2023
    Alfons steek voor VV Dongen maar een kaarsje aan want het is er vandaag tegen Gemert er op of er onder voor lijfsbehoud in de 3e Divisie. Groeten van de klusploeg en nog fijne wandel kilometers in het mooie Frankrijk.
  2. Helma Goos:
    23 april 2023
    Weer een mooi verhaal en prachtige foto’s
    Wat hebben jullie heerlijk gegeten en genoten
    Op naar morgen, weer veel wandel plezier
  3. Marianne Rombouts:
    Goedemorgen Alfons,
    Echt geweldig weer je om je verslag en schitterende foto’s te lezen en te bekijken. Ook indrukwekkend idd de foto’s van de laatste Abdij in Moussac. De serene rust komt op je af!
    Ik wist niet dat Frankrijk nog zulke mooie authentieke dorpjes had.
    Als trouwe Oostenrijk bezoeker misschien ook maar eens een keer over die andere grens gaan kijken. Je hebt me in ieder geval zeker geënthousiasmeerd! Goede reis nog en bedankt voor je prachtige verslagen!
  4. Marijke:
    23 april 2023
    Goedemorgen Alphons....weer een mooie dag voor jullie....wat een avontuur zeg...ik geniet mee van je verslagen en fotos.....en ik wil jje bedanken voor je verjaardags eens naar mij toe ........zo bijzonder vond ik dat....iemand die aan me denkt zo ver weg...
  5. Danniëlle en Andy:
    23 april 2023
    Zo hé wat een mooie foto's jammer dat het weer nog steeds wat minder is. We zullen wat warmte en zo'n opsturen vanuit Spanje.
    Veel succes Afons, go for it.
  6. Peter:
    23 april 2023
    Beste Leffebroeders dat ziet er weer schitterend uit, wat is Frankrijk toch mooi uit, je moet er wel oog voor hebben.
    Bonne route aujourdui.
  7. Lowie:
    23 april 2023
    Hey Alfons. Gisterenavond een paar “proost momentjes” gehad vandaar de late reactie op jouw relaas. Als ik het zo lees dan denk ik aan Abebe Bikila. Dat was de eerste man die blootsvoets de marathon won. Was in 1960, wreed lang geleden dus. Maar het zou zomaar eens kunnen dat er iemand voorbij komt stiefelen op de blote voetjes. Of op klompen. Dat zou ook iets zijn. Weet nog dat er tijdens de 80 van de Langstraat ook altijd iemand op de klompen liep. En die liep ook nog eens in de voorste regionen. Vandaag de belangrijke wedstrijd voor de Kanaries tegen Gemert. De KDH zal nauwelijks vertegenwoordigd zijn ivm de Trekkerbehendigheid vandaag. Ook gaat jouw andere clubke ook een belangrijke pot tegemoet tegen 020. Dus Piet, Frank, de Kneut, George en Pepijn zijn al onder de spreekwoordelijke pannen. Ik ga ons Sabine ophalen op het vliegveld want die komt terug van vakantie. Dus is het Harrie die de eer hoog moet houden. Maar we gaan het bijhouden. Ik wens jullie een fijne dag toe en tot vanavond. Want vandaag heb ik verder geen proostmomentje gepland🍻😉
  8. SURMONT Bert:
    23 april 2023
    Hey Alfons, toffe verslagen dat jij neerpent ... spontaan verschijnt er een glimlach op mijn gelaat bij het lezen van uw verhalen die zeer herkenbaar zijn voor mij😉
  9. Bram Hanemaaijer:
    23 april 2023
    Leuk en interessante verhalen Alfons; succes verder en we volgen je