Dag 53 zondag 23 april 2023 Moissac – St.Antoine 30 km

23 april 2023 - Saint-Antoine, Frankrijk

Vandaag begon de dag iets minder fijn voor mij maar eind goed al goed.
Vanmorgen zijn we in het soort klooster waar we overnacht hebben begonnen met een sober Frans ontbijtje. Na dat ontbijt maar snel naar buiten om in het stadje op zoek te gaan naar een boulangerie (bakkerijtje). Meteen toen we buiten kwamen voelde de bal onder mijn rechtervoet niet goed aan. Ik dacht eerst nog even dat mijn sok dubbel zat. Toen ik mijn schoen en mijn sok uit had gedaan zag ik dat er een eksteroog aan het ontwikkelen was op de plek die zo vervelend aanvoelde. Van mijn schoonzus Monique had ik daar rondjes van vilt voor mee gekregen. Daar heb ik er één van opgeplakt en zo dacht ik wel door te kunnen.
Het marktplein wat gisterenavond nog vol stond met auto’s was nu gevuld met marktkramen. We zijn nog even over die markt gelopen en daarna naar de bakker voor broodjes. Tijdens het over de markt lopen had ik Relive even op pauze gezet maar was deze vergeten terug aan te zetten, daar kwam ik pas na een uur (+/- 5 km) bij de eerste stop achter. Bij die eerste stop had ik nog steeds veel last van mijn rechtervoet. Ik had van Monique ook een pedicure- mesje mee gekregen en die ben ik toen maar gaan gebruiken. Waar ik dacht dat het eksteroog zat heb ik wat weggesneden en zag meteen dat ik iets te diep gesneden had. Dat is dan toch het verschil tussen het weg laten snijden door een professionele pedicure of het zelf doen. Ton had nog wat compeed pleisters bij dus daar heb ik er maar één van opgeplakt. Na deze behandeling zijn we maar weer gaan lopen maar dat ging niet van harte. Bij de volgende stop had ik nog wat wandelwol in mijn sok gestopt en daarmee werd de druk toch wat beter verdeeld. Zo hebben we in de voormiddag ongeveer 15 km door gestrompeld. Gelukkig was het voor de middag wel droog. Gisteren hadden we nog geluk dat het regengebied meest ten westen van ons bleef. Vandaag kregen we na de middag wel met een serieus regengebied te maken. Dus na de lunch hebben we de regenoutfit maar weer voor de dag gehaald. Heel veel schuilmogelijkheden waren er niet maar op een bepaald moment zijn we toch even bij een Gite onder een afdak gaan schuilen.
Om de aandacht aan mijn voet wat af te leiden had ik vandaag mijn oordopjes met muziek of radio ingedaan. Om half drie begon de wedstrijd PSV-Ajax. Of het nu toeval was weet ik niet maar om kwart voor drie stopte het hier met regenen (precies het moment dat Luuk de Jong in Eindhoven gescoord had). Een half uurtje later ging hier zelfs de zon nog schijnen (2-0 door Xavi Simons). Van mijn voet had ik ineens weinig last meer. Zeker toen ik via de KDH groeps-app door kreeg dat VV Dongen op voorsprong stond tegen Gemert.
We waren nog net op tijd in het dorpje Saint-Antoine om een kaarsje aan te steken voor VV Dongen en PSV. En deze keer heeft het geholpen. VV Dongen wint met 2-1 en PSV met 3-0. En zo zie je maar, eind goed al goed.
Rond vier uur kwamen we aan bij ons slaapadres La Ferme de Villeneuve. Eerst in onze klamme kleren toch maar ons proost-momentje genomen en daarna een lekkere warme douche. Na een beetje relaxen op de kamer stond er om half acht een warme maaltijd voor ons klaar. We zijn de laatste tijd wel aan heel erg lekkere maaltijden gewend geraakt en dan loop je het risico dat het ook een keertje wat minder is. Vanavond kregen we zo’n maaltijd waarvan je denkt, ‘hier ga ik in mijn verslag niet te veel woorden vuil maken’.

Morgen is het de bedoeling dat we naar Lectoure lopen. Als het goed is blijven we dan onder de 30 km. Voorzichtig zijn we al bezig met de planning tot Saint-Jean-Pied-de-Port en welke route we daarna zullen nemen. Saint-Jean-Pied-de-Port is een plaatsje aan de voet van de Pyreneeën. Heel veel pelgrims beginnen hier hun Camino naar Santiago de Compostella. De meeste pelgrims kiezen voor de Camino Francés. Ton en ik hebben tot nu toe de voorkeur voor Camino del Norte. Deze is door een iets ruiger landschap en is qua aantal pelgrims een stuk rustiger. De informatie die we er nu van hebben geeft wel aan dat je voor de Camino del Norte minimaal 5 extra dagen nodig hebt t.o.v. De Camino Francés. We gaan er de komende dagen ons hoofd over buigen en als je tips of advies voor ons hebt dan is dat altijd welkom.

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Lowie:
    23 april 2023
    Hey Alfons, goede avond. Zolang ze je maar geen tripoux voorschotelen is het wel ok met het eten denk ik. Dat is een typisch gerecht uit de Auvergne streek, en bestaat uit pens. Ga er maar aanstaan🤮.
    En idd mooi dat jouw clubkes gewonnen hebben. Zou Dongen toch nog voor een stunt kunnen zorgen. Laten we het hopen. Hier alles rustig, op het weer na want dat is bagger.
    Maar zo ook jouw eksteroog. Da’s nie fijn. Succes in ieder geval met de verpleging ervan. Het weekend zit er weer op en we mogen morgen weer aan de gang. We hebben een lekker korte werkweek. Da’s top. Nou, welterusten maar weer en tot morgen. Gegroet en ave👍
  2. Peter:
    23 april 2023
    De Del Norte is zeker pittig te noemen, vooral vanaf Irun tot Bilbao en dit is ook de reden dat veel mensen starten in Bilbao. Bovendien kom je er weinig pelgrims tegen en moet je nogal lange etappes lopen, de herbergen liggen niet voor het oprapen! Maar wel heel mooi en bijzonder.
  3. Peter:
    23 april 2023
    Dat ziet er inderdaad niet zo smakelijk uit, is er en friture in de buurt????????
  4. SURMONT Bert:
    23 april 2023
    Zag er echt lekker uit dat avondmaal 🤭 .... en jullie zien er steeds scherper en scherper uit 💪
  5. Aldert:
    23 april 2023
    Persoonlijk zou ik altijd voor de Camino del Norte kiezen, met ook een stukje Camino Primitivo erbij. Landschappelijk interessanter en rustiger. Je kunt dan overigens een stuk afsteken en SJPdP vermijden en vanuit de route die jullie nu lopen direct naar de Spaanse grens bij Irun lopen. Maar wellicht vinden jullie SJPdP leuk als tussenstop natuurlijk. Enfin, succes en sterkte met je voet, hopelijk gaat het de komende dagen weer beter.
  6. Jozien:
    24 april 2023
    Dag Alfons. Ik zou de Camino Frances lopen. Ik heb me laten vertellen, dat dit de "originele" route is. Heb deze route in 2019 en 2022 gelopen. De meseta is prachtig, een "eindeloze" ervaring om mee te maken. En mooi groen,als jij er loopt. Je ontmoet er regelmatig pelgrims, wat ook bij de camino hoort. De oversteek van de Pyreneeën, (vond ik wel heel speciaal) Cruz del Ferro, O Cebreiro...allemaal bijzondere ijkpunten...
  7. Jan Willem van Heteren:
    Hoi Alfons,
    Inderdaad, het is zoals Jozien ook al aangeeft: je mist traditionele camino stadjes/dorpjes en uiteraard de meseta. Ik heb deze route gelopen. Del Norte is ruiger heb ik gehoord. Wij hebben heel bewust voor de camino Frances gekozen.
    Bon camino!
  8. Annemieke:
    24 april 2023
    Ha Alfons, ik heb ze allemaal gelopen en de camino del norte en primitivo is natuurlijk veel rustiger en ook ruiger.
    De Frances is na roncevalles enkele dagen erg druk maar dat wordt daarna veel minder ( de feestvierders zijn gestopt of veel rustiger) pamplona, de meseta, ocebreiro en het kruis, ja het hoort er voor mij allemaal bij. Succes met de keuze.
    En bedankt voor je prachtige verslagen en foto’s
    Bon camino
  9. Arno Hoogsteder:
    24 april 2023
    Als ik moest kiezen tussen de C. Frances en de C. del Norte.....zonder enige twijfel de Camino del Norte. Is veel en veel mooier.
  10. John-Paul:
    25 april 2023
    Als ik het goed begrijp kan jij VV Dongen erin houden:) Mooi je verslagen te lezen. Sterkte met je voet, komt goed!