Dag 55 dinsdag 25 april 2023 Lectoure – La Romieu 28,5 km

25 april 2023 - La Romieu, Frankrijk

Qua weer een miezerige dag vandaag maar voor onze beleving een stralende dag!

Vanmorgen was het dan toch anders wakker worden dan wat ik de laatste weken gewend was. Iets waar ik natuurlijk ook al lang naar uit keek was dan ineens weer werkelijkheid. Heerlijk weer eens een nachtje met je vrouw slapen, en er volgt er nog één. Wat heb ik dit dan toch wel gemist zeg, en Henriëtte ook want anders had ze die reis van bijna 1200 km niet gemaakt (en dat voor twee nachtjes).
Om acht uur zaten we aan het ontbijt in het Hotel Collége des Doctrinaires ****. ‘Het kost een paar cente mar dan hedde ok’ zeggen we dan maar. Het was werkelijk heerlijk. Toch net even wat anders dan zo’n standaard Frans ontbijt met brood van de dag ervoor met een beetje confiture (jam).
Iets na negen uur zijn Ton en ik zonder bepakking te voet op pad gegaan en hebben Lisette en Henriëtte de de auto (met bepakking) gepakt. Zij hebben de omgeving een beetje verkent en hebben broodjes gekocht voor onze eerste stop.
Na een uurtje of anderhalf ongeveer troffen we onze dames weer in een dorpje. Daar hebben we lekker in een klein winkeltje/cafeetje/Gite een bakje koffie gedronken. We vonden het niet netjes om de broodjes die de dames gekocht hadden daar te nuttigen dus nadat we de koffie op hadden zijn we onder het dorpsafdak de broodjes gaan op eten.
De volgende stop hadden we in het plaatsje Romieu gepland. De miezer-regen werd soms regen en soms was het weer droog. De ondergrond waar wij ons pad op moesten vinden was vooral klei-achtig. Met dit weer was het dus weer glibberen en glijden. Onderweg zagen we verschillende keren (voor ons) extreem lange regenwormen over de weg ‘kruipen’. Dit verschijnsel hebben we al vaker gezien met regenachtig weer maar dan waren die regen wormen niet zo extreem lang als die van vandaag.
In Romieu hadden Henriëtte en Lisette een leuke gelegenheid gevonden waar we konden lunchen. Dat hebben we dan ook maar gedaan. Grote borden met een veel salade en gekonfijte eend, het was heerlijk! Na de lunch hebben Ton en ik nog een deel van de route gelopen en zijn Henriëtte en Lisette naar ons slaapadres gereden. Ik zou met Henriëtte contacten als we van de route opgehaald wilde worden want ons slaapadres lag sowieso ruim 4 km van de route vandaan. Rond half vijf zijn we door de dames met de auto opgehaald. Bij het instappen in de auto zag ik daar ineens de zooltjes van mijn wandelschoenen liggen. Huh?, heb ik dan heel de dag zonder zooltjes in mijn schoenen gelopen? Blijkbaar wel dus. Bizar toch? De ene dag ben je met het te diep wegsnijden van een eksteroog bezig. De dag erna met het herstel daarvan en dan loop je ineens een tocht van 28 km zonder je zooltjes in je wandelschoenen te doen. Het bezoek van de dames heeft mij toch best wel uit mijn dagelijkse doen gehaald. Maar het meest bijzondere vind ik nog dat ik het zelf niet door had tot dat ik die zooltjes zag liggen.

We hebben ons proost-momentje nog effe gedaan en na een korte pauze zijn we in dezelfde tent gaan eten als waar we vanmiddag geluncht hadden. Het was weer heerlijk.

Morgen hebben we een flinke etappe voor de boeg. We hebben onze volgende slaapplek in Eauze gepland (+/- 35 km verderop).

We gaan het zien of dit weer gaat lukken.

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Lowie:
    26 april 2023
    Hey Alfons. Je hebt vandaag denk ik op de “liefde” gelopen😉. En dan voel je alleen maar euforie. En elk voordeel heb z’n nadeel want was Henriette vandaag bij jou, ze was niet in de winkel toen Jet er was om zo’n overheerlijke salade te halen. Heel raar maar die smaakte dus gewoon anders. Of was dat suggestie? Wie zal het zeggen? Als je jullie vergelijkt met de Groningers dan is er één groot verschil. En dat is dat jullie wel blij waren met het bezoek 😂. Maar alle gekheid op het spreekwoordelijke stokje, helemaal top voor jullie! En natuurlijk ook voor Ton. Geniet intens van jullie (voorlopig) laatste nacht samen en veel sterkte met het afscheid morgen. Dat zal ook een momentje worden. Maar ook dat hoort er allemaal bij,
    Welterusten en tot morgen. Groetjes
  2. Marijke:
    26 april 2023
    Wat een prachtige dag weer ..fijn dat je vrouw nog n nachtje blijft....dit zijn herineringen voor later..die je nooit meer zult vergeten ..wat een mooie route lopen jullie......ik denk dat ik vlug maar eens n salade ga kopen bij jullie...want Lowie maakt me nu toch wel lekker......
    Fijne dag morgen....
  3. Marianne Kessels:
    Hallo Alfons,
    Wat fijn dat jullie zo genieten!!
    Ga zo door en nog veel succes met de tocht!!

En zo leuk dat die dames jullie opzoeken zonder dat je het weet!! Wat ‘n verrassing zeg!
    Als Henriette er nog is , doe haar de groetjes!
  4. Harrie:
    26 april 2023
    Hee Alfons en Ton leuk dat de vrouwtjes erbij zijn moet weer een geweldige verrassing zijn geweest.
    En fijn dat die jullie kunnen helpen met het transport en de lunch.
    Alfons ge was wel in bietje van oewe apropos, zonder zooltjes en dan nog wel op glibberende paadjes. Vergeet morgen mar nie oew sokke aon te doen 😀 mar verder succes met de volgende etappe 👍😎
  5. Harriette:
    27 april 2023
    Wat ' mooi' dat je je emoties benoemt en dat met ons wil delen. Daar hou ik wel van. Je bent al best lang van huis, dan zijn twee dagen heerlijk maar o zo kort. Het afscheid nemen wordt er niet makkelijker op. Mijn buurman Bart schreef dat destijds ook in zijn blog.
    Maar goed. jullie hebben de tocht weer hervat. Heel veel succes nog. De groeten aan Ton en tot de volgende