Dag 56 woensdag 26 april 2023 La Romieu – Eauze 39 km

26 april 2023 - Eauze, Frankrijk

Minder leuk begin van de dag maar we hebben de draad toch weer op kunnen pakken.

Nu onze dames er nog waren mochten we van ons zelf toch wel een beetje uitslapen. Na een heerlijke nacht, ik zal de details besparen, zaten we niet om half acht aan de ontbijttafel maar om acht uur. Henriëtte en Lisette zouden ons op het punt van de route afzetten waar ze ons gisteren opgepikt hebben. Iets na negenen waren we daar en dan is het moment daar, het afscheid. Ton en ik  hadden er voor kunnen kiezen om in de auto te blijven zitten en direct mee terug naar Nederland te rijden maar onze tocht is nog niet klaar. Dus toch maar uitgestapt. Er volgde voor mij een zeer emotioneel afscheid. Het is niet niks als je vrouw bijna 1200 km reist om je op te zoeken omdat ze je zo mist. Tuurlijk miste ik haar ook maar ik had hier zelf voor gekozen om zo lang van huis te gaan en dan hoort daar het gemis bij. Wat was ik afgelopen maandagmiddag toch blij en ontroerd toen ik ze weer in mijn armen had. Zo onverwachts, het was ongelooflijk!! Super trots op haar dat ze dit weer onderneemt en dat ze dit dan samen met Lisette doet. En dan moesten we deze morgen weer afscheid nemen. Beiden stonden we te janken, en ook bij Ton en Lisette zat de emotie hoog. Wat hebben we er van genoten!! Het weer paste precies bij de situatie, het was druilerig en grijs.
En dan staan wij op de route en beginnen we te stappen. Henriëtte moest eerst de navigatie nog instellen. Een minuut later rijden ze langs, hand uit het raam, zwaaien en dan zijn ze weer weg. Ton en ik waren er stil van. Dikke miezer regen viel het eerste uur op ons neer. We kwamen aan in het plaatsje Condom. Ja, er zullen best grappen gemaakt kunnen worden met deze plaatsnaam maar wij kwamen niet verder dan een tampon (stempel) halen in Condom. Het was ook nog veel te vroeg voor grappen en we liepen nog steeds met die afgelopen dagen in ons hoofd. Die tampon hebben we daar wel gehaald. Al bij al waren we nu wel iets later begonnen aan onze tocht die nog best wel eens lang kon worden. We hadden een appartementje geboekt in Eauze en dat zou een tocht van minimaal 35 km worden.
Het regenen was deze morgen na een uur al gestopt. Het bleef wel bewolkt maar ook droog. De temperatuur liep langzaam op tot 20 graden (schatting). Het was mooi wandelweer en dat kwam mooi uit want we hadden heel wat kilometers te gaan. We hebben vandaag de  officiële route weer meest gevolgd en dat was met tijden best zwaar. Ik trok al een vergelijking met Parijs-Roubaix. Wat de kasseienstroken in die wielerrit zijn waren voor ons vandaag de glibberige kleipaden die we onder onze schoenen kregen. We waande ons soms Mathieu van der Poel in een veldrit maar dan te voet. Je weet op zo’n pad echt niet waar het lopen het minst zwaar is. Je schoenen worden na een paar meter door die klei lopen een kilo zwaarder, links en rechts. Soms is het een kunst om overeind te blijven. Gisteren maakte ik al bijna een spagaat op zo’n glad pad. Na het plaatsje Montréal hebben we gelukkig niet veel klei stroken meer gehad. De laatste acht kilometer ging zelfs over een zo goed als nieuw geasfalteerd breed fietspad dat over een oud spoortracé was aangelegd.
We hadden voor vanavond nog eten nodig wat we zelf klaar konden maken in ons appartement. Bij binnenkomst van het plaatsje Eauze zijn we eerst naar een hele grote supermarkt gegaan. Daar verkopen ze werkelijk van alles. Dat kwam ons mooi uit. Naast het eten voor vanavond en morgen vroeg waren we ook nog op zoek naar iets Oranjes voor koningsdag. En ja hoor, we hebben ieder een mooi oranje shirtje voor vanavond en morgen. Dus hier vieren wij als echte Nederlanders ook ons feestje.
Morgen hebben ons eindadres ook al weer vastgelegd. Ik ben nu de naam even kwijt (oorzaak oranjenacht). We gaan proberen om op +/- 30 km van hier uit te komen.

Oh ja, we hebben op dit adres super goed internet. Voor mij weer een mooie gelegenheid om wat video’s door te sturen naar deze reisloggen. Video’s 11 t/m 14 heb ik vandaag toegevoegd.

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Henriette (vrouw van Alfons):
    26 april 2023
    Lisette en ik zijn inmiddels weer veilig thuis, het was de moeite meer dan waard.
  2. Alfons van den Hoek:
    26 april 2023
    Dat was het zeker!! We hebben er super van genoten.
  3. Gerrie van Loon:
    Grandioos gedaan dames!
  4. Toos Bink:
    26 april 2023
    Suc6 met het vervolg van jullie route na een paar hele gezellige en emotionele dagen !!!
  5. Lowie:
    27 april 2023
    Hey Alfons. Je verslag was voor mij té laat om nog op te reageren want ik sliep al. Dit jaar geen Koningsnacht maar gewoon m’n bed. “Je wordt ouder papa😉”. En om in de liedjessfeer te blijven kan ik me zomaar voorstellen dat, naast “Ik kan het niet alleen”, nu ook
    “Een man weet pas wat ie mist” een grotere betekenis heeft gekregen. Mooie songs van Huubke met zijn De Dijk!
    Maar je hebt het mooi omschreven allemaal en je kunt zien dat Henriette weer weg was want het verslag was weer een flink stuk langer.
    Mooi ook om te lezen dat jullie iets Oranjes hebben gekocht om aan te doen vandaag. Wij gaan ons nog beraden over ons plan. Een ding is wel zeker, vanavond gaat de bbq aan. Heb er nu al zin an.
    Fijne wandeldag en tot vanavond. Lang Leve de Koning, Lang Leve jullie. Ik zeg een driewerf “Hoera”
  6. Anita van Dijk:
    27 april 2023
    Beste Alfons, ik geniet nog iedere keer van je verhalen. Je weet het zo goed te vertellen. Je bent bezig met een bijzondere reis waarbij mooie momenten zich afwisselen met moeilijke momenten.Maar dat hoort erbij. Een maatje erbij is dan wel fijn. Ik ga me langzaam ook voorbereiden op onze camino begin volgend jaar. Dus ik blijf je natuurlijk volgen. Een fijne dag vandaag en natuurlijk weer veel wandelplezier.
  7. Anna-Marie:
    27 april 2023
    De accu is zekers goed nu opgeladen voor jullie, na het bezoek van de dames. Succes.