Dag 57 donderdag 27 april (koningsdag) 2023 Eauze – Lanne-Soubiran 30 km

27 april 2023 - Lanne-Soubiran, Frankrijk

Vandaag in onze oranje shirtjes op pad met stralend weer.

Het ontbijt van deze morgen bestond uit een paar chocolade broodjes, vruchten yoghurt, Jus d’organge (hoort er zeker bij op Koningsdag) en een lekker bakkie koffie. Het was een mooi appartementje en het voordeel van zo’n appartementje is dat we lekker ons eigen plan kunnen trekken (en dat ik gisteren goede WIFI had waardoor ik weer eens wat videos kon plaatsen).
Iets over acht stonden we buiten en konden we meteen bij de buren binnen lopen voor ons lunchpakketje. We sliepen namelijk naast een boulangerie (bakkerijtje). Verder was er nog niet veel te beleven in Eauze. We hebben nog even gekeken bij de kerk of de plaatselijke VVV voor een tampon (stempel) in onze pelgrimspas maar er was nog niets open. Verder zag het er best gezellig uit rond de kerk. Terwijl we het dorpje uitliepen zagen we verschillende mooie muurschilderingen op huizen.
Een eindje buiten het dorp kwamen we langs een eendenfokkerij. De boerin was de eenden aan het voeren. De deuren van de stal stonden wagenwijd open maar de eenden bleven allemaal mooi binnen in de stal. Ik had het graag van wat dichter bij bekeken maar ik mocht er niet te kort bij komen van de boerin.
De paden waar vandaag over moesten lopen waren over het algemeen iets beter dan wat we de laatste dagen gehad hadden. Soms zat er nog wel zo’n gladde kleistrook tussen maar dat was vandaag aanzienlijk minder.
Een heel speciaal moment vandaag vond ik het moment dat we boven op een heuvel aan kwamen en dat we in de verte ineens de sneeuwtoppen van de Pyreneeën zagen. Dan gaat er ineens van alles door je heen, het ontroerde me zeer. Op dag 57 van mijn Camino zie ik ineens die zeer bekende bergketen. Hemelsbreed lagen die toppen nog wel op bijna honderd kilometer van me vandaan schat ik. Dat is nog best een heel eind maar als je er zelf al bijna 1700 km op hebt zitten ben je er eigenlijk ook al best dicht bij. De komende dagen wordt mooi weer voorspeld dus we hopen nog regelmatig te kunnen genieten van dat beeld, en dat beeld zal steeds indrukwekkender worden.
In het plaatsje Manciet kwamen we bij een kleine ‘arena’ voor stier-gevechten uitgelopen. Op de beschrijving die er bij stond was te lezen dat deze niet meer in gebruik is maar als cultureel erfgoed nog wel behouden blijft. In dat plaatsje hebben we even koffie gedronken.

Ongeveer 10 kilometer verderop kwamen we in het plaatsje Nogaro. Ook daar hebben we maar weer een pauze ingelast. Van verschillende mensen uit Dongen kreeg ik al foto’s doorgestuurd van de activiteiten rond Koningsdag. Ik daar in Nogaro ook maar even een biertje besteld voor de foto, wel 0.0 natuurlijk want we hadden nog zo’n 8 km te gaan. En dat het een 0.0 pilske was konde ze op de foto toch nie zien. Ook wel leuk om te melden is dat Nogaro komende zomer op 4 juli etappeplaats is in de Tour de France. Daar zijn ze in dat plaatsje ook best trots op. In de kerk van Nogaro hebben we ook eindelijk nog onze tampon ins ons pelgrimspaspoort kunnen zetten.
Zo hebben we het vandaag lekker rustig aan gedaan met op tijd een iets langere pauze. Rond half vijf kwamen we bij ons slaapadres aan. Mevrouw (sorry, ben de naam vergeten) die deze Gite beheert heeft een oud boerderijtje omgebouwd om wat pelgrims te kunnen huisvesten. Het ziet er allemaal prima uit. We hebben net gezellig gegeten bij mevrouw in huis. We zaten er met een Belg uit Antwerpen die af en toe als tolk ingezet werd, een Zwitser die meerdere talen sprak, een Fransman die volgens mij alleen Frans verstond, Ton en ik en mevrouw at zelf ook mee. Het was gezellig en  heerlijk. Nu zitten we nog lekker buiten in de tuin met Radio 2 op een biertje te drinken en dit verslag te schrijven.
Morgen gaan we richting Saint-Agnet. Een heel klein dorpje op (volgens Google Maps) ongeveer 26km van hier. We gaan de route volgen dus er zullen best weer wat extra kilometers bij gaan komen. Er wordt morgen warm weer voorspeld dus zal er ok op tijd wel een pauze ingelast worden. We gaan sowieso weer genieten!

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Peter:
    27 april 2023
    Vooral het onderweg zijn is al mooi genoeg!
  2. Marijke:
    27 april 2023
    Was het biertje echt 0,o ??....
    Je schrijft woensdag 27e...hier ist toch echt donderdag de 27e.....🤓
  3. Lowie:
    27 april 2023
    Hey Alfons. Maar goed dat je niet via een braderie hebt moeten lopen zoals bijvoorbeeld de Hasseltstraat in Tilburg. Want daar was het voetje voor voetje. En zeker niet met zulke mooie vergezichten. Pffff, wat een drukte. Maar gelukkig was het lekker weer vandaag. We kunnen terugkijken op een mooie Koningsdag en volgens mij hebben onze Willem met z’n gevolg het ook wel naar de zin gehad in Rotjeknor. Morgen nog een dagje vrij dus we hebben een lekker lang weekend.
    Voor nu leg ik de pannen erop. Welterusten en tot morgen. Halleeeee
  4. Eric van Buel:
    28 april 2023
    Hoi Alfons, weer een mooi verslag en foto’s. Toch nog een beetje koningsdag gevierd met orange shirts en orange kleedje op tafel. Ik kan me ook voorstellen dat het zien van de besneeuwde bergtoppen van de pyreneeën je ontroerde. Nog ongeveer een 113 km vanuit Saint Agnet voordat jullie daar ook de klim kunnen beginnen.
    Veel succes en blijf genieten maar gezien de verslagen gaat dat ook erg goed.
  5. Harrie:
    28 april 2023
    Teveel jus d’orange op Alfons
    ‘ woensdag 27 aprilgrap ‘ Nog onder de indruk van het bezoek van de dames
    Kan gebeuren ik denk ook dat het vandaag maandag is
    Nu komen de echte bergen in zicht succes met de wandeling erheen 👍😎