Dag 58 vrijdag 28 april 2023 Lanne-Soubiran – Saint-Agnet 32 km

28 april 2023 - Saint-Agnet, Frankrijk

Lekkere vrij vlakke wandeling vandaag met na de middag erg warm weer met een onverwacht smakelijke afsluiting van de dag!

Vanmorgen hebben we de gastvrouw van onze Gite niet gezien. Het ontbijt had ze gisteren al klaar gezet in het bijgebouwtje waar wij met drie andere pelgrims hebben overnacht. Hier hadden we wel iets meer service verwacht. Het kwam een beetje over als: ‘zoek het zelf lekker uit’.
Rond acht uur zijn we weer op pad gegaan en vandaag hebben we nauwelijks nog gladde klei stroken gehad. Het landschap is hier redelijk vlak en is op een enkel stukje bos na vooral met grove landbouw ingericht. Veel percelen zijn al een tijd geleden ingezaaid en zo zien we de verschillende gewassen al uitkomen. Soms lopen we ook nog door wat druivengaarden maar dat wordt in de loop van de dag steeds minder.

Even dachten we weer onze Bordercolli Saint-Jacques te zien maar het was toch een andere hond. Verder was het allemaal niet erg spectaculair vandaag. We moesten het vandaag doen met een boer die z’n land aan het bewerken was, een druiventeler die z’n gewas aan het spuiten was en een praatje met mede pelgrims.
Overdag heb ik op mijn oortjes nog een deel van de Radio 2 Koninklijke 500 gevolgd. Ik heb nog een whatsapp berichtje gestuurd voor het nummer ‘Ik kan het niet alleen’ van De Dijk. Hiermee had ik het thuisfront een hart onder de riem willen steken. Helaas niet in de uitzending geweest maar het appje staat wel ergens tussen de foto’s.
Vanmiddag kwamen we langs een wei met volgens mij vrij jonge stieren met flinke horens die flink naar voren stonden. Boven op de horens waren een soort rubber doppen bevestigd. Wij dachten dat dit gedaan was om elkaar niet te beschadigen. Een stukje verder kwamen we langs de boerderij van die beesten. Voor aan de poort stond een bord met ‘Attention Toros’. Op het erf was een oefenbak voor stier-gevechten gebouwd. Ik dacht echt dat dit niet meer gedaan werd maar hier blijkbaar nog wel.
Het was een warme dag vandaag dus we hebben na één uur de route losgelaten zodat we iets eerder bij ons slaapadres zouden zijn. Het slaapadres ligt sowieso een stuk van de route vandaan.

Bij aankomst kregen we van gastvrouw Audette een glaasje zelfgemaakte citroensap van eigen boom. De bomen naast hun terras zijn werkelijk prachtig en hangen vol met rijpe vruchten. Ik vraag me dan meteen af of die vruchten daar dan heel de winter al aan gehangen hebben of wanneer zo’n citrus boom dan bloeit?

Audette wilde voor ons de was doen en toen Ton al onder de douche stond kwam ze twee grote wasmanden brengen met een beetje zout erin. Ze begon aan mij in het frans uit te leggen wat daarmee de bedoeling was. Ze gaf aan dat daar water bij moest en dat er dan met de voeten in gestampt moest worden. Ik had het blijkbaar verkeerd begrepen. Ik dacht dat de was daar in moest, dan water erbij en dan met de voeten die was door dat zout stampen. Zeg maar een voorwasje of zo. Nu blijkt dat de vuile was eigenlijk in een andere mand had gemoeten en dat die manden met zout als voetenbadje bedoeld waren. Tja, die taal….
Een uurtje later waren onze kleren dan toch gewassen. We hebben ze netjes te drogen gehangen aan de waslijn en het droogrekje. Drogen wil hier wel lukken met dit weer.
Daarna ben ik lekker begonnen aan mijn verslagje en werden we om zeven uur geroepen om aan tafel te komen. Nou, en dat was de moeite waard. Het leek wel een diner-show die Audette ons voorschotelde. Wat een drukke gezellige tante is zij toch. Eerst kregen we een borreltje met iets lekkers. Daarna een heerlijk goed gevuld groentesoepje. We mochten ons bord niet helemaal leeg eten. Daar kwam ze even later volgens traditie een beetje rode wijn bij gieten en dan moest je het bord leeg slurpen (iets om te onthouden voor thuis). Daarna kregen we een klein bakje met tomatensaus en een spiegeleitje erin en dit alles met heel veel enthousiasme geserveerd door Audette. Het hoofdgerecht hadden we in de middag al kunnen kiezen. We zaten met achten aan tafel maar ze serveerde wel drie verschillende hoofmenu’s. Het toetje was een stukje cake met een glaasje vanillesaus en een puntje appeltaart. Dat vond Audette nog niet genoeg, ze kwam nog even langs om op elk bordje een scheutje likeur toe te voegen. En dan denk je alles gehad te hebben, begint ze nog een verhaal over de Duitse ‘Boer zoekt vrouw’ serie die hier vorig jaar een opname hebben gemaakt. De boer die in die uitzending bij haar was heeft hier zijn lief gekozen (zegt Audette). Aan iedere gast werd nog verteld welke meid van die uitzending in welk bed gelegen had. En als afzakkertje mochten we nog nippen van het liefdesdrankje van die Boer zoekt vrouw uitzending.
En ja, ik dacht dat ik voor het eten wel klaar was met mijn verslagje maar dit laatste deel van de dag had ik jullie niet willen onthouden. Ton ging nog even om een biertje vragen en kwam inderdaad met een biertje terug. Nou vooruit dan, samen nog even de laatste dan en dan is het weer bedtijd.

We hebben voor morgen alweer een slaapplek vastgelegd. Audette gaf aan dat het wel eens druk kon zijn omdat Frankrijk een lang weekend heeft i.v.m. maandag 1 mei, dat is hier een vrije dag.

We hebben dus ook voor zondagavond al een slaapplek geregeld. Morgen wordt er in de loop van de dag wel regen voorspeld. We hopen dat we daar weinig last van hebben.
Ik hoop dat ik mijn verslag van vandaag verstuurd krijg want het internet via WIFI en 4G is hier zeer belabberd.
Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Toos Bink:
    28 april 2023
    SUPER .......SUC6 morgen !!!!!!!
  2. Johan Schoondijke:
    28 april 2023
    blijft geweldig om te lezen en te volgen !!
  3. Peter:
    28 april 2023
    Weer een schone dag, kompleet met de goede Franse keuken kortom genieten.
  4. Peter:
    28 april 2023
    Fons, gaan jullie richting Orthez??????
  5. Alfons van den Hoek:
    29 april 2023
    Dat weten we nu nog niet. Ligt niet precies op de route die we nu volgen. Is er iets speciaals in Orthez? Of is dat een betere route?
  6. Lowie:
    28 april 2023
    In het kader van “er is geen beter leven dan een goei leven” heb ik weer met veel plezier je verslag gelezen Alfons. En wat een contrast tussen ontbijt en diner. Fijn toch? En dan ook lezen over die stieren……blijkbaar ook niet illegaal omdat het daar op een bordje stond. Vind het niet goed. Maar ja, denk niet dat er iets aan gedaan kan worden.
    Als ik het verhaal goed begrijp heb jij die Fransen een lesje “efficiency” bij hebt gebracht. Je hebt gewoon de voorwas en het voetenbadje tegelijk gedaan. Zo kan je het ook zien, toch? Hier lekker genoten van een vrije dag. Nou ja, unne halve want voor de middag geklust bij m’n neefje. Die heeft een huis gekocht en dan mag ome Lowie op komen dagen. Alles vur de jong zal ik maar zeggen. Haha, vind het fijn dat ik kan helpen. Maar nu ga ik mezelf ten ruste leggen. Succes morgen maar weer. Nu lekker slapen en gezond weer op. A bientot👍
  7. Renee:
    29 april 2023
    Jullie hebben de draad weer goed opgepakt na het weerzien met jullie vrouwen, chapeau! Die klei/modderpaden kan ik me ook nog goed herinneren, soms wordt je er chagrijnig van, soms supermelig als je weer eens tot je knietjes onder de blubber zit... Ben erg benieuwd voor welke Spaanse route jullie gaan kiezen maar dat is gewoon elke dag het verslag blijven volgen, met veel plezier doen we dat hier thuis. Op naar de Pyreneeën mannen! Groet uit Breda 🏞
  8. Arno Hoogsteder:
    29 april 2023
    De meest voorkomende citroenvarianten zijn Primafiori en Verna (In Spanje tenminste). De 1 bloeit 's winters de ander 's zomers.
  9. Peter:
    29 april 2023
    Weet alleen dat er routed samrnko.en : Orthez-Ostabat.
  10. Harrie:
    29 april 2023
    Hee Alfons het begint op een snoepreisje te lijken met al die lekkere drankjes en 5 gangen diner 😀😀