Dag 59 zaterdag 29 april 2023 Saint-Agnet - Fichous-Riumayou 33 km

29 april 2023 - Fichous-Riumayou, Frankrijk

Jammer genoeg vandaag een grijze dag met zeer vochtige lucht, weinig vergezichten maar weer wel een mooie afsluiting.

Deze morgen konden we vanaf hald acht  aanschuiven aan de ontbijttafel bij Audette. Na een heerlijke rustige nacht was het om iets over zeven weer gedaan met de rust. Wat een gezellig druk mens is die Audette zeg. Als je rustig wil wakker worden aan de ontbijttafel dan gaat dat met de aanwezigheid van Audette toch net even iets sneller. Ze praat continu tegen al haar gasten en dan gaat het van hot naar her. Wat een contrast met het ontbijt van gisteren, al bij al super gezellig!
Rond acht uur had iedereen afgerekend en een stempel ontvangen in het pelgrimspaspoort. Audette bied aan haar gasten aan om ze naar de route GR65 (de Camino route) te brengen want haar Gite ligt ongeveer 3 km van die officiële route. Ton en ik vonden dat niet nodig en zijn na een fotomoment met Audette te voet bij haar vertrokken.
Na dat we ongeveer twintig minuten gelopen hadden werd er ineens flink geclaxonneerd door een wit busje waarvan de zijdeur nog open stond. En ja hoor, het was Audette met de andere gasten die wel graag gebruik maakte van haar service. Een klein kwartiertje later kwamen we ze weer tegen maar nu dus met een lege bus. Ze stopte nog even en zwaaide ons voor de laatste keer uitbundig uit.
Weer een half uurtje later hadden we het eerste koppel van dat gezelschap ingehaald. Het was een Amerikaans stel die al verschillende jaren een deel van de Camino gedaan hebben. Het was gisterenavond ook leuk om te zien hoe zij zaten te genieten van de ‘diner-show’ van Audette. Ze konden door de taal niet alles precies volgen maar dat geldt voor mij ook zo. Mooi hoe ze telkens met die Amerikaanse uitdrukkingen reageerde als fabulous, incredible, great, amazing, enz. We zijn deze morgen nog even met ze op de foto gegaan en hebben elkaar veel succes en geluk gewenst en wij gingen weer verder.
Na weer een half uurtje kwamen we in het eerste dorpje aan waar ook een Boulangerie zou zijn. In dat dorpje kwamen we ook de andere gasten van Audette tegen. We hebben bij een authentiek bakkerijtje een kopje koffie gedronken. Deze bakker (ik moest even aan Graad de Thul denken) stookte z’n oven nog met hout. Op het moment dat we er binnen kwamen was hij het vuur nog flink aan het opstoken. Later probeerde hij uit te leggen dat hij nu aan het stoken was om zijn huis en winkel te verwarmen. Het brood bakken was al eerder op de dag (of nacht) gedaan. Het bakkertje had het nu druk met koffie schenken voor de pelgrims die bij hem in z’n cafétje langs kwamen. De houtvoorraad moest tussendoor ook nog aangevuld worden, hij had z’n auto met hout nog voor de deur staan. Na dat we verschillende broodjes voor onderweg gekocht hadden zijn we weer verder gegaan.

Het was wel erg jammer dat het een zeer grijze dag was. Het zicht op de Pyreneeën waar we zo op gehoopt hadden was er totaal niet. Het was zwaar bewolkt en de bewolking hing erg laag. Er viel soms een beetje lichte miezer-regen maar voor ons niet genoeg om de regenkleding aan te trekken. Met regenkleding zouden we nat worden van het zweet en nu werden we soms een beetje nat van dat beetje regen. Op buienradar konden we zien dat we eigenlijk nog geluk hadden met het weer want iets ten noorden van ons zijn wel fikse buien gepasseerd.
Onderweg hebben we nog een paar kleine zeer oude kerkjes bezocht. Die kerkjes van meer dan 1000 jaar oud hebben niet een echte kerktoren maar een gevel die spits toe loopt met daarin een paar kerkklokken ingebouwd. Ook vandaag hebben we in een iets grotere kerk weer een paar kaarsen aangestoken.
In het dorpje Arzacq-Arraziguet hebben we in een gezellig sport-cafétje nog een kopje koffie gedronken. Er zaten daar meer wandelaars binnen en daar raakte we aan de praat met Iwan uit Duitsland en een Amerikaan waarvan ik de naam kwijt ben. Het is dan leuk om te horen dat ieder zijn Camino op z’n eigen manier invult. De meeste pelgrims zijn (om verschillende redenen) niet in de gelegenheid om de tocht in één keer te lopen en verdelen het dan over meerdere keren.

Eind van de middag kwamen we aan bij Maison Lomprére in Fichous-Riumayou. Ook hier werden we weer hartelijk ontvangen. Gastheer Guilhem en gastvrouw Lacadée namen even tijd om ons de kamer te wijzen. Hun zoontje Gaston vierde vandaag zijn zevende verjaardag met de familie dus ook daar moesten ze gastheer/vrouw zijn. We hebben weer een prachtige plek gevonden. Het is een oud groot huis waarvan wij met z’n tweeën op de bovenste verdieping (waar zes slaapplaatsen zijn) mogen slapen. Wel fijn en lekker rustig als je daar niet met nog meer gasten mag slapen.

Om half acht mochten we aan tafel voor het diner. We zaten met acht Fransen aan tafel. De gesprekken bleven vooral in het Frans gevoerd worden. Dat maakte het minder leuk als gisteren en het werd ook niet zo’n show als gisteren bij Audette. Eerst werd er een grote pan soep op tafel gezet. Een groentesoep maar dan niet de heldere versie (was wel lekker hoor). Daarna witte rijst met een grote pan met kippenpoten in een heerlijke saus. Het toetje was vrij simpel, een schijfje ijstaart met een koffiekoekje er bij. Tijdens het diner stond er een karaf rode wijn op tafel waar we ons glaasje regelmatig mee mochten vullen. Na afloop werd er toch nog een show weggegeven door Guilhem en Lacadée. Guilhem pakte zijn gitaar en samen met zijn vrouw Lacadée begonnen ze een paar nummers te zingen. Het had iets te maken met het Baskenland. Ik kon het niet helemaal volgen maar het Baskenland ligt niet alleen in Spanje maar ook voor een deel in Frankrijk. Nog niet op de plek waar we nu slapen maar ongeveer vijftig kilometer verderop. Zij hebben daar volgens mij hun roots en dragen het Baskenland nog steeds een warm hart toe. Ze zongen met veel passie. Ondertussen kwam de jarige Gaston nog binnen lopen en daar hebben wij dan maar Happy birthday voor gezongen. Daarna nog even lekker nagepraat, een biertje gedronken op Ton zijn diamanten wandeldag (dag 60 voor Ton), stempel laten zetten, afgerekend en lekker op tijd naar bed.

Morgen gaan we richting Argagnon, we denken weer op ongeveer 30 km uit te komen. We hopen dan weer wel van het uitzicht op de Pyreneeën te kunnen genieten. De voorspellingen zijn echter weer niet super. Er wordt morgen weer regen voorspeld maar als er niet meer valt dan vandaag dan kunnen we daar wel mee leven, al blijft het jammer van die vergezichten richting de Pyreneeën die we dan missen. Morgen mag ik mijn 60e wandeldag vieren. Wat vliegt de tijd he?

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Lowie:
    30 april 2023
    Hallo Alfons. Voor jou (jullie) was het dan dat het een goed begin en daarmee dan ook het halve werk was met Audette. Over een goede gastvrouw gesproken. Of hadden jullie een (klein) streepje voor. En dat kan ik me wel voorstellen hoor 😉. Vanavond zijn we in Dongen geweest met Jan en Mieke en hebben een mooie en lekkere avond gehad bij
    J&J. Heerlijk en gezellig. Op de terugweg naar Tilburg natuurlijk langs natuurlijk henriette / natuurlijk Tomaat gereden. Het zag er allemaal rustig uit hoor. Daar hoef je je geen zorgen over te maken denk😉. Verder vandaag lekker aan de klus geweest, een feestje gehad en, zoals gemeld, de dag afgesloten bij Jansen en Jansen . Nou, dit was het weer voor vandaag . Welterusten en tot morgen. Grt Lowie
  2. Peter:
    30 april 2023
    Beste Leffemannen, Saint Pied de Port komt in zicht, mooie prestatie, proficiat beiden met jullie 60e Caminoloopdag. Zet de Leffe maar koud.
  3. Toos Bink:
    30 april 2023
    Geniet van al het moois wat jullie tegenkomen......wandel ze !!!
  4. Renee:
    30 april 2023
    Wat een fijne belevenissen allemaal, ondanks het soms wat miezerige weer. Ik ben onder de indruk van je T-shirt wat je vasthoudt zoals je er eerst uitzag en nu 🏃‍♂️ Hoeveel kilo ben je kwijt, enig idee? Als je maar doorloopt kun je nog van heel wat heerlijke maaltijden met bijbehorende drankjes genieten en toch mooi slank zijn 😅 Groet uit Breda!