Dag 60 zondag 30 april 2023 Fichous-Riumayou - Argagnon 30 km

30 april 2023 - Argagnon, Frankrijk

Mijn 60e dag van huis en mijn 59e wandeldag (één rustdag). Iets minder zwaar bewolkt en geheel droog.

Vanmorgen gezamenlijk met de andere gasten ontbeten. Iets voor acht waren we op pad. Het dropje Fichous-Riumayou ligt boven op een heuvel. We begonnen de dag lekker met een lange relaxte afdaling richting het ‘dal’. Zo heel hoog is het hier allemaal niet meer. We kwamen van een licht heuvelachtig gebied en hebben de rest van de dag nog wel eens een heuvel over gemoeten maar het grootste deel van de dag was het redelijk vlak.
We kwamen weer door wat kleine dorpjes waar je maar zelden enige activiteit ziet. We hebben ook al heel wat kapelletjes en kerkjes bezocht en ook daar hebben we eigenlijk nooit iemand gezien, of het waren ook wandelaars. Vandaag was het zondag en zo kwamen we in het dorpje Castillon bij een kerkdienst uitlopen. We zijn even heel stil naar binnen gegaan en hebben de voorbeden aangehoord. Na het zingen zijn we die kerk maar weer uitgegaan. Een eindje verderop hebben we een broodje gegeten en zijn we weer verder gegaan.
Net als gisteren waren de Pyreneeën vandaag niet te zien door die laag hangende bewolking. Als je dan loopt te wandelen en daar eigenlijk wel een beetje van baalt dan loop je te fantaseren hoe je dat in je verslag gaat schrijven. Waar zou je zo’n ervaring mee kunnen vergelijken? Ik dacht aan een stripteaseshow waarbij het gordijn maar niet open wil gaan. Ik heb zelf nog nooit lijfelijk zo’n stripteaseshow bijgewoond maar ik  kan me er wel een voorstelling bij maken. Je weet dat daar iemand iets gaat laten zien, je weet eigenlijk ook al wat je te zien gaat krijgen en toch wordt je nieuwsgierig gemaakt. Zo ervaren wij die Pyreneeën de laatste twee dagen ook. Ze hebben zich een paar dagen geleden van heel grote afstand al heel even voorzichtig laten zien en toen ging het ‘gordijn’ voor ons dicht. We weten dat die Pyreneeën daar achter die wolken zijn maar dat wolkengordijn wil maar niet open gaan. We denken nu ook nog steeds dat ze heel mooi zijn. Hopelijk gaat morgen dat ‘gordijn’ open en kunnen we ze ook werkelijk bewonderen.
Iets na de middag hebben we in een kerk een kaarsje aangestoken voor VV Dongen omdat ik in de veronderstelling was dat die deze middag in Veldhoven moesten spelen tegen UNA. Ik had abuis, die wedstrijd is volgende week pas. Nou dat kaarsje brand alvast en volgende week zullen we er weer aan proberen te denken (achteraf heeft het kaarsje mijn clubje uit Eindhoven wel geholpen denk ik dan maar).
Rond drie uur kwamen we bij ons slaapadres aan. Gastheer Nicolai verwelkomde ons en na ons proost-momentje wees hij ons onze zeer leuke slaapplekken. We kregen elk een soort eenpersoons pipowagen toegewezen. Voor het douchen en toilet moeten we wel een klein stukje over het terrein naar een klein toiletgebouwtje.

Vanavond hebben we weer gezamenlijk gegeten met de andere pelgrims. Ook vanavond waren dat allemaal Fransen. Nicolai regelt alles met zijn gasten en serveert ook het eten. Vooraf kregen we stokbrood met paté. Als hoofdgerecht werd er een heel grote schaal met sperzieboontjes, erwtjes en worteltjes met daardoor brokjes vlees gemengd op tafel gezet. Aardappelen heb ik er niet in kunnen ontdekken maar het was wel heel lekker. Het toetje was ook hier vrij simpel. Weer wat schijfjes stokbrood met kaas en vers gebakken cake.
Vanmiddag hadden we allemaal onze pelgrimspas al ingeleverd want de vrouw van Nicolai zou i.p.v. een stempel een eigen tekeningetje op die plek tekenen. Na het eten kreeg iedereen zijn pas terug. Nicolai probeerde uit te leggen waar het tekeningetje voor stond. Er stond ook een banjo op de tekening omdat Nicolai altijd banjo speelt voor zijn gasten. We kregen dus van Nicolai nog even een mini-concertje op zijn banjo. Een pelgrim die ook aan tafel zat had nog een speciaal lied dat hij samen met de andere wilde zingen. Al bij al heel gezellig zo.

Voor morgen hebben we nog geen slaapplek kunnen regelen. We willen dan maar gewoon op pad gaan en in de loop van de dag nog een adres gaan zoeken waar we wel terecht kunnen. We komen overdag zo veel gites tegen die niet op internet terug te vinden zijn dus we denken dat we daar dan maar eens een keer aan moeten bellen.

Zojuist hebben Ton en ik de bekerfinale tussen Ajax en PSV nog even afgekeken. We kunnen als echte Brabanders weer lekker gaan slapen!!

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Toos Bink:
    30 april 2023
    Een mooie wandeldag morgen !!!!!!!!!!
  2. Corrie en Sjef van Tilburg:
    30 april 2023
    Ha Alfons, kleine correctie op jouw verslag: wij gingen vroeger altijd vóór het zingen de kerk uit! Maar we nemen je dat niet kwalijk hoor.
    In elk geval gefeliciteerd met jouw ‘diamanten’ wandeldag.
    Alfons en Ton, héél veel succes met het vervolg van jullie avontuur.
    Groetjes Corrie & Sjef
  3. Harriette:
    30 april 2023
    Als ik het zo lees, is het toch wel een leuke dag geweest. Zeker de afsluiting en slaapplek. Wij hebben vandaag een hele leuke dag gehad. Mijn zwager/ buurman is vandaag 65 jaar geworden. Het weer was fantastisch en hebben het buiten kunnen vieren. Lowie heeft voor de bbq hapjes gezorgd. Hij heeft erge leuke reacties gekregen. Dat kan ie wel mijn Lowieke🥰.
    Nu lekker slapen. Morgen op tijd op. Voorbereidingen voor mijn eigen verjaardag.😊
    1 mei ook het moment dat de Mariamaand begint. Het zal weer gezellig druk worden de komende maand op het plein. En er zullen de nodige kaarsjes gaan branden in ‘ ons ‘ kapelleke
    Truste en tot de volgende
  4. Alfons van den Hoek:
    1 mei 2023
    Gefeliciteerd! Maak er een fijne dag van.
  5. Lowie:
    1 mei 2023
    Hey Alfons. En weer een dag later een reactie op je verslag. Dat komt omdat ik gisteren zoooo moe was van het grillen dat ik als een blok in slaap ben gevallen. Tijdens het grillen verlies je veel vocht wat weer aangevuld moet worden zal ik maar zeggen 😉🍻. Tja en dan even over je voorstellingsvermogen gesproken. Een mooi vergelijk zo als je de Pyreneeën vergelijkt met een striptease. Kan me zelf voorstellen dat je er zo over denkt. Van het voetbal heb ik ook niks gezien behalve het resultaat. Mooi dat de beker in Brabant is !
    Vandaag nog een dagje vrij om samen met Jet haar verjaardag te vieren. Dus weer een feestje!
    Ik wens jullie weer een fijne wandeldag toe. Met zicht op een mooie juffrouw in de verte die zich ontdoet van d‘r regenjas😉.
    Tot vanavond
  6. Alfons van den Hoek:
    1 mei 2023
    Gefeliciteerd met Jet! Geniet samen van die vrije dag.
    Enne, het gordijn is nog steeds nie open gegaan. Dan blijven we er maar lekker over fantaseren 😜👍
  7. Annemieke:
    1 mei 2023
    Zo is er iedere dag weer een verrassing op de camino. Nu een tekening, een banjo en weer een mooie slaapplek.
    Ik wens jullie eindelijk eens uitzicht op de bergen weer een bon camino!
  8. Ad broeders vv Dongen komt goed:
    gefe[iciteerd knap mannen
  9. Annemarieke Prins:
    Hee Alfons en Ton!

Dat stapt lekker door zo, komt helemaal goed met de planning en het concert van The Boss 😉

Groetjes vanuit Bergen NH, ik ben weer thuis met het gezin.
    Annemarieke
  10. Alfons van den Hoek:
    Ja, het gaat lekker zo!
    Komend weekend hopen we in Spanje te zijn🥾🥾👍
  11. Lian en Jan van Geel:
    Hoi Alfons.
    Wij volgen jouw dagelijks verslag met heel veel belangstelling. Nu krijgen wij een beeld wie Alfons nu eigenlijk is. Wij kijken nu toch met een andere bril naar jouw, nog positiever als voorheen!. Bovendien hebben wij heel veel bewondering voor jouw om zo`n voettocht te maken. Ga zo door het einde komt in zicht! Het is nog maar minder dan 1000 km!!!!!
  12. Alfons van den Hoek:
    1 mei 2023
    Heej, leuk dat jullie ook ‘meelopen’
  13. Peter:
    1 mei 2023
    Alfons, heb de mail van je verslag van vandaag niet ontvangen via de mail!
  14. Alfons van den Hoek:
    2 mei 2023
    Oh, vreemd.
    Ik check het altijd met mijn eigen mailadres en ik had hem wel ontvangen.
    Anders nog een keer aanmelden in mailinglist?
    Ik heb hier zelf ook niet veel kennis van.
    Als het nog eens gebeurt dan weer aan mij melden zodat ik het bij Reislogger kan melden