Dag 61 maandag 1 mei 2023 Argagnon - Aroue 40 km

1 mei 2023 - Aroue, Frankrijk

Vanmorgen vertrokken we zonder precies te weten waar te eindigen. Maar dat is de Camino, het komt altijd goed! (Ik hoop dat ik dit tot het eind kan blijven zeggen)

Na een heerlijk nachtje in de pipowagen zaten we deze morgen al om zeven uur aan het ontbijt. Het hield niet over zal ik maar zeggen. Het was een bescheiden sober ontbijt maar beter iets dan niets.
Iets voor half acht waren we aan het lopen. We gingen lekker vlot van start. Bij het binnenkomen van het dorpje Maslacq stond een snelheidsmeter die ook onze ‘snelheid’ aangaf. We scoorde een zes en daar konden we wel mee leven, het is een voldoende (dit zouden we aan het eind van de middag niet meer halen).  In Maslacq was een klein winkeltje open. Daar moesten we maar meteen wat eten voor onderweg scoren want het is vandaag 1 mei en dat is in Frankrijk net als in heel veel landen een vrije dag. Beetje tegenstrijdig vind ik het wel, ‘Dag van de arbeid’ en dan doen ze niks??

In de ochtend hadden we er flink de pas in en hadden we de eerste stop pas na ruim anderhalf uur. Is het dan toch ongemerkt het idee dat je nog geen slaapplek geregeld hebt dat we niet veel tegen elkaar zeggen en flink door stappen? Bij de eerste stop probeerde we wel even te kijken of we al iets konden vinden maar zonder 4G internet ben je ook snel klaar met zoeken. Bij de volgende stop ruim een uur later hadden we meer geluk. Bij een rustplaats voor pelgrims stond een bankstel netjes overdekt klaar. Daar zijn we maar eens even in geploft. We hadden goed bereik met internet, we zaten goed en net op dat moment kwam er ook nog een klein regenbuitje over. We hadden al wel een idee waar we ongeveer uit wilde komen maar vonden het nog net te vroeg om al te gaan bellen.
Het weer begon vrij snel na die stop op te klaren en zelfs de zon kwam af en toe tevoorschijn. Het uitzicht richting de Pyreneeën leek ook goed te gaan komen.
Het landschap waar we deze morgen door zijn gelopen was het eerste uur vrij vlak langs de rivierbedding van de Ousse maar daarna ging het weer flink op en af. De heuvels zijn hier ook weer net een stukje hoger dan wat we de laatste dagen gewend waren. Ondanks dat klimmen en dalen bleef het tempo vrij hoog. Na de middag werd het weer een stukje vlakker en dat paste ons best.
Rond één uur kwamen we in het plaatsje Navarrenx, we hadden er toen ongeveer 25 km op zitten. Voor ons het moment om toch nog maar eens wat Gites te gaan bellen. En waar we gisteren verschillende keren 0 op rekest kregen hadden we vanmiddag direct beet. Voor deze dag hadden we meteen al een slaapplek. We zaten daar lekker op een terrasje en zijn meteen maar door gaan zoeken voor een slaapplek voor morgen. Bij het eerste telefoontje kregen we de voicemail, bij het tweede telefoontje lukte het wel en hebben we die ook maar meteen afgesproken. We moesten dan wel in een grote slaapzaal slapen maar met hoeveel wisten we nog niet. Een uurtje later werd Ton terug gebeld door het adres waar we eerst de voicemail van kregen. Daar konden we wel twee aparte bedden op één slaapkamer geregeld krijgen. Dus daar maar mee akkoord gegaan. Zo zie je maar, zo heb je geen slaapplek en een uur later heb je er drie. Die van die slaapzaal hebben we geannuleerd en zo komt alles weer goed.
Onderweg kwamen we nog regelmatig langs een stal met eenden. Dat is blijkbaar wel iets van deze streek. Heel veel eendenfokkers en dat zie je dan in de restaurants ook weer terug als gekonfijte eend of welke variant dan ook.

En dan die Pyreneeën? Na mijn verhaal van gisteren waarin ik een vergelijking trok met een stripteaseshow vind ik die Pyreneeën een beetje preuts. Vanmiddag klaarde de lucht echt wel op en we hoopte dat het ‘gordijn’ boven Pyreneeën ook omhoog zou gaan. Dat gebeurde ook wel maar nu stond er weer bij wijze van spreken weer een groot rookkanon op dat podium. Zo kregen we alleen de denkbeeldige enkels en knieën van die Pyreneeën te zien. Op het moment dat ik dit zit te schrijven is het boven ons kraak helder maar richting de bergen hangen de wolken nog als een beschermende deken over die (waarschijnlijk mooie) toppen heen. We gaan er vannacht maar weer lekker over dromen en morgen zien we wel weer.

Ongeveer twee kilometer voordat we bij onze Gite waren kozen we ervoor om toch nog even op een bankje een korte pauze in te lassen. Er kwam een man langs wandelen en we vroegen hoe ver het nog lopen was naar Gite Bellevue. Het stond er wel aangegeven maar dat hadden wij nog niet gezien. Hij wees ons de bordjes en bespaarde ons daarmee toch ruim anderhalve kilometer.  Normaal halen we daar onze schouders voor op maar na ruim 39 km vonden we het toch een welkome aanwijzing. Zo kwamen we vanmiddag rond vijf uur bij ons adres aan. Een vriendelijk ouder stel runt deze Gite. We zijn hier met een aantal Spanjaarden, en een Engels stel. Toen we vroegen hoe laat het avond eten was kregen we te horen dat we zelf moesten koken. Wij hadden zelf niets bij en op 1 mei is er nergens nog iets open zeiden we. Nee, geen probleem zeiden ze. We hebben een eigen ‘supermarkt’. Oké, dus wij na ons proost-momentje maar op zoek naar die ‘supermarkt’ van hun. We mochten bij die oudjes door de keuken naar de bijkeuken en daar zette ze een voorraadkast open en daar konden we kiezen wat we zelf boven klaar wilde maken. De keuze was niet helemaal reuze maar we hebben weer lekker gegeten.

Het adres waar we morgen slapen licht ongeveer 10 km voor Saint-Jean-Pied-de-Port. Het weer lijkt met de dag ‘beter’ te worden. Woensdag wordt ruim 30 graden voorspeld en dat is dan eigenlijk weer een beetje te gek. We zullen zien wat het allemaal weer brengt.

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Helma Goos:
    1 mei 2023
    Mooi om te lezen en mooi om te zien👍👍
  2. Lowie:
    1 mei 2023
    Hallo Alfons. Nondekanon. Heb je 40 km in de benen en dan moet je nog zelf koken….. pfff. Maar ja, het is de dag van de arbeid. Ik zal maar zeggen dat jullie hebben overgewerkt dan!
    Wat ik me afvroeg is of je die ene stempelkaart al terug hebt. Zomaar nieuwsgierig.
    Hier zit mijn “mini vakantie” er weer op. Was heerlijk en vandaag een fijne dag gehad met Jet. Maar morgen weer aan de gang. Daarom ga ik nu maar eens lekker slapen. Welterusten en tot morgen. Groetjes👍
  3. Harrie:
    1 mei 2023
    Als ik de verhalen van de laatste dagen lees vallen jullie zo van het heden op een dag terug naar verleden. Zo maar 50, 60 of meer jaren terug. Nostalgie zullen we maar zeggen. Vandaag weer wat mooi weer duidelijk te zien op de mooie foto’s
    En die Pyreneeën komen steeds dichterbij blijf genieten 😊👍😎
  4. Peter:
    1 mei 2023
    Saint Jean Pied de Port à bientôt.
  5. Peter:
    1 mei 2023
    Ik hoop echt dat jullie via Orisson naar "boven" kunnen (LIGT AAN WEEROMSTANDIGHEDEN) en niet over Valcarlos. Na Saint Jean is de route pittig en overnachten in Orisson is een aanrader en de dag erna naar Roncevalles.
  6. Alfons van den Hoek:
    2 mei 2023
    We gaan de Norte doen en blijven aan de Noordkant van de Pyreneeën en gaan zo naar de kust.
  7. Marian Olislaegers:
    2 mei 2023
    Het was echt de dag van de arbeid! Na z'n wandeling zelf koken. Maar de gite was er op voorbereid. Ook dat is pelgimeren. En het komt altijd goed. En morgen op naar Spanje. Wat gaat het goed! Knap💪💪💪
    Wandelen ze nog,SUCCES 🥾🥾
    Groetjes