Dag 62 dinsdag 2 mei 2023 Aroue - Gamarthe 36 km

2 mei 2023 - Gamarthe, Frankrijk

Fijne wandeldag bij zomers weer en super slaapadres.

Ook vannacht weer heerlijk geslapen. Vanmorgen hebben we ons eigen ontbijtje klaar gemaakt en stonden we om iets voor half acht buiten. Het was werkelijk weer prachtig! Vlak voor ons hing de mist nog een beetje in het dal. Het kerktorentje van een dorpje verderop stak er net bovenuit. De sneeuwtoppen van de Pyreneeën waren nu ook te zien.

Het was lekker fris, zo goed als onbewolkt en windstil. Voor mij persoonlijk de heerlijkste omstandigheden voor een fijne wandeling. Dit tijdstip van de dag heb ik in mijn verslagen misschien wel te weinig aandacht gegeven. Het is dan echt genieten van de vogeltjes die fluiten, de geur van de verschillende bloesembomen en vandaag ook de geur van vers gemaaid kruidenmengsel-gras. De zon door de mist zien schijnen geeft ook een bepaalde sfeer. Na een klein uurtje stonden we boven op de eerste heuvel van vandaag. Daar kregen we de Pyreneeën al beter in beeld.
Het landschap verandert in de loop van de dag ook weer. De bergen worden steeds hoger. De huizen zijn hier bijna allemaal wit geschilderd. De stijl van de huizen is hier ook anders dan wat we tot nu toe gezien hebben in Frankrijk. Hier lijkt het al iets meer op de Oostenrijkse stijl, alleen de daken steken hier nog niet zo ver over. In dit gebied zien we in de weilanden meer schapen dan koeien. Eind van de middag kwamen er nog twee boerinnen met een hele kudde melkschapen door de straat gelopen. De boerinnen voorop en die schapen volgde wel. Mooi om te zien, er was geen hond bij en er liep ook niemand achteraan. Ze vertrouwde erop dat alle schapen wel zouden volgen. Schaapjes tellen was geen beginnen aan, zoveel als dat er waren. Verder zien we nu veel boeren aan het maaien. Een teken dat we de komende dagen wel goed weer gaan krijgen denk ik dan.
Het kan hier in de zomer knap heet worden en daar hebben we vanmiddag al een klein voorproefje van gehad. We hebben een paar beklimmingen gedaan waar we maar weinig beschutting van de bomen hadden. Dat ik begin maart vertrokken ben had er ook mee te maken dat ik minder graag met erg warm weer loop. Een keer een warme dag tussendoor is niet erg maar ik moet er niet aan denken dat het elke dag boven die 25 graden is.

Vanavond slapen we bij Vallerie van Maison d’hôtes Iturria. Zij is een Belgische uit Walonië en spreekt niet zo goed Nederlands. Engels gaat haar beter af. We hebben een mooi tuinhuisje met eigen douche en toilet ter beschikking. Vanavond hebben we gezellig buiten gegeten met Vallerie.
Morgen geven de weersvoorspellingen hier een temperatuur van ruim dertig graden aan. Voor ons een teken om het eens een dag wat rustiger aan te doen. We lopen morgenvroeg naar Saint-Jean-Pied-de-Port om daar mijn Credential op te halen bij het Bureau voor de Pelgrims. Misschien lopen we ook nog langs een sportzaak om te kijken of we daar nog spulletjes nodig hebben voor het vervolg van onze tocht. Daarna willen we nog wel een aantal kilometer door lopen maar we weten niet goed hoe lang we in Saint-Jean-Pied-de-Port zijn. We hebben nu met Vallerie af kunnen spreken dat zij ons morgen op haalt als we haar bellen. We kunnen dan hier weer overnachten en de dag erna brengt ze ons terug naar de route.

Groetjes en graag tot morgen,

Alfons

1. Lowie:
    2 mei 2023
    Hey hallo Alfons. Weer een mooie dag. En maar goed dat je die schapen niet geteld hebt want voor hetzelfde geld was je in slaap gevallen💤😉.
    En zo te zien wordt het ook korte broeken weer. Kan me voorstellen dat het wandelen met >25oC niet echt super tof is. Of zou je hier ook aan wennen? Ik zou het niet weten. Wat ik wel weet dat het steeds mooier gaat worden en dat je binnenkort over moet op het Spaans. Dan is het “dos servecas por favor” voor het proostmomentje🍻. Heerlijk vooruitzicht met lekkere tapasjes 👍. Met die gedachte ga ik slapen. Welterusten maar weer en tot morgen. Adios
  2. Arno Hoogsteder:
    2 mei 2023
    Niet om het één of ander, maar de camino frances in Spanje zat een paar dagen geleden "vol". Misschien handig om op tijd slaapplaats te reserveren bij de particuliere herbergen/hostals (publieke herbergen zijn niet te reserveren daar is het wie het eerst komt het eerst maalt).
  3. John v Aert:
    3 mei 2023
    Prachtig Alfons en Ton, wij “wandelen” iedere dag een beetje met jullie mee. Heel leuk en houd vol. Groet,
  4. Harrie:
    Weer prachtige foto’s Alfons
    Het geeft inderdaad het gevoel of we met jou meelopen door die prachtige landschappen. Een beetje vakantie gevoel maar dat zullen jullie ook wel hebben. Zeker met die leuke gastvrouwen en mooie verblijf locaties. En als het warm wordt nun rooie zakdoek op oewe kop, dat helpt zeeen ze vroeger 😀
  5. Renee:
    3 mei 2023
    Het lijkt wel of jullie een SNP-vakantie houden, zo luxe eten en slapen jullie steeds. En waarom overnachten jullie niet in St. Jean Pied de Port? Van daaruit is het 27 km. om over te steken, met jullie berenconditie gaat dat toch makkelijk... Ben benieuwd hier morgen meer over te lezen. De beroemde Camino gaat nu echt beginnen! Groet uit Breda (hoedje tegen de zon op doen 🤠)
  6. Marianne Rombouts:
    3 mei 2023
    Geweldig Alfons. Weer een prachtig verslag. We hebben vandaan 15 km in het Sauerland gelopen. Dat vond ik al een aardig ritje! Zet hem op weer, Grt Jos en Marianne